schoonmoeder laten bidden met kind?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Boyandgirl, 12 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Tja ik ben het vaak met Dirksmama oneens geweest in discussies (ook vaak alleen meegelezen en er niet op , maar nu ben ik het met haar eens hoor!

Er wordt hier gesrpoken over geloof opdringen, maar een baby/peuter kun je het geloof echt niet opdringen, zeker niet met alleen bidden voor het eten. Als ze ouder zijn, kunnen ze zelf wel zeggen dat ze niet willen bidden en daar moet oma dan wel respect voor hebben (vind ik dan) maar dan vind ik ook dat de ouders het kind wel moeten leren om stil te zijn als opa en oma bidden, maar daar zijn de meesten het wel mee eens geloof ik.

En de hele discussie over meenemen naar moskee/kerk of wat dan ook is helemaal niet aan de orde (toch?). Het wordt weer ns groter gemaakt dan het is, het ging over bidden..

2. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Als we nou eens het onderwerp eens omdraaien.
    Stel:
    Je bent gelovig en wilt je kindje ook gelovig opvoeden.
    Jullie willen dat jullie kindje bid voor het eten.
    Nu komt je sm bij jullie thuis oppassen,geeft jullie kind eten en laat jullie kindje niet bidden.
    Dan zouden de meeste van jullie dit toch ook niet leuk vinden.

En bidden kan meschien geen kwaad.
    Maar het gaat er niet om of iets kwaad kan het gaat erom wat een ouder wil.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    En wat nou als dat gastgezin van jouw dochter verwachte dat ze met elk gebed meedoet zoals smoeder dat doet met het kind van TS? Dus dat ze geacht word mee te doen? Zou je het dan nog leuk en grappig vinden?

Want daar gaat het nu toch om? Ik ben totaal niet angstig dat mijn kind met andere geloven in aanraking komt en ziet hoe dingen bij anderen gaan, lijkt me gezond juist. Alleen voed ik mijn kind met ons eigen geloof op en hebben wij onze eigen gebruiken en wil hierbij dan geen schoonmoeder dat iedere keer weer van mijn kind verwacht dat het de handen gaat vouwen voor het eten en gaat 'meebidden'. Mijn kind is immers geen Christen en wil onze gebruiken graag duidelijk en puur houden zonder invloeden van andere geloven waar wij niet (geheel) in geloven, wil het wel graag duidelijk houden voor mijn kind.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik zou dat niet raar vinden hoor, hoe kan ik ooit van mijn niet-gelovige smoeder of moeder verwachten dat ze met mijn kind gaat bidden?

5. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Ik ben zelf helemaal niet gelovig en wil ook niet dat mijn zoontje bidt voor het eten. Maar als ik op zou passen op kindjes die wel bidden voor het eten dan is dat ook goed, op mijn werk bidden ze ook voor het eten en kunnen ze zelf niet praten, dan zeg ik het voor ze op. Maar ik ga niet heel hypocriet met m'n handen gevouwen zitten en m'n ogen dichtdoen alsof ik zelf mee ga bidden.
    Naar de kerk zou ik niet gaan als er gelovige kindjes bij mij zouden logeren, maar ik zou mijn kindje ook niet ergens laten slapen op zondag als die mensen elke zondag naar de kerk gaan.

Ik snap niet zo waarom het nou zo'n probleem is als mensen niet willen dat hun kind bidt. Dat mag toch? Net als dat gelovige mensen wel willen dat hun kind bidt. Prima, maar mijn kind hoeft daar niet aan mee te doen en als mensen dat niet respecteren dan gaat mijn kind daar gewoon niet meer alleen heen.

6. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Haha volgens mij heb ik het een beetje raar neer gezet.
    Bedoel dat je sm tegen je kind zegt dat het niet hoeft/mag bidden terwijl jij dit juist wel wilt.
    Bedoel niet dat sm mee moet doen haha.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    oow op die manier :)

Nee dat zou ik niet leuk vinden

8. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    ik vind het wel mooi en het kan geen kwaad

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja, maar dit kan wel het begin zijn. Als de oma hier al geen rekening mee houd, waar stopt het dan. En daar ging het even over... Je denkt toch niet alleen aan NU op dit moment. Als ze bidden al willen gaan doen bij een kleintje, komt daar echt wel een vervolg aan hoor! Daar zal het dan echt niet bij blijven.

Respect is soms echt ver te zoeken...;)

10. Mayon

Mayon Niet meer actief

hoe bedoel je vervolg?

11. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    als je er misschien nu niets van zegt (van het bidden), dat er wel gelezen wordt uit de bijbel, en misschien later naar de kerk gegaan wordt. Als je nu niet duidelijk maakt waar jouw grenzen liggen, is dat her vervolg snap je?:)

12. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Ik zou niet weten waarom ik m'n dochter zou laten bidden voor het eten.. Hier geloven we niet, we hebben er niks mee en ik zou dan ook niet heel blij zijn als mijn smoeder dat dan zou doen... Omdat het zo grappig is als de kleine dat doet??? Lijkt me ook niet de bedoeling van het geloof toch...

Mijn dochter MAG bidden op het moment dat ze weet wat het precies inhoudt, en niet eerder. Die keuze ligt bij haar, en niet bij een smoeder die dat leuk vindt.

13. Alita

Alita Niet meer actief

idd

14. Mayon

Mayon Niet meer actief

opzich is dat wel zo maar ik vind het toch verschillend om te bidden/lezen of dat je iemand meeneemt naar de kerk! Ten eerste is dat op zondag en denk ik niet dat souders oppassen, dat hoeft dan niet perse lijkt me.

Bovendien vraag je zoiets toch eerst, dan neem je het kind mee.
    Ik vind bidden heel wat anders. Als ze nou een liedje hadden gezongen of een sprookje lazen was het waarschijnlijk wel goed!? Het is niet iets ergs, ze horen alleen een verhaal en vragen of het eten gezegend mag worden enzo. Niks geen vreemde dingen en kinderen vinden het heel normaal als andere mensen andere regels hebben dan thuis. Als de TS er thuis bovendien niets mee doet zal het kind heus niet vragen om thuis ook te mogen bidden, en anders kan ze alsnog nee zeggen. In aanraking met geloof komen ze toch wel dus die vragen komen toch.

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    maar jij zou het bijv ook geen probleem vinden dat jouw s.moeder bijv een ander ritueel uitvoert met jouw kind en verwacht dat jouw kind meedoet, hierbij een ander zou leren danken dan 'jullie God'..?

16. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Maar ja... Jij mag dat geen vreemde dingen vinden, maar persoonlijk vind ik gezegend voedsel wel heel erg vreemd. Mijn kind mag blij/tevreden zijn dat ze eten heeft, andere kindjes hebben minder geluk. Daar komt wat mij betreft geen god bij kijken die het eten even komt zegenen.

En bijbelverhalen vertellen heb ik geen moeite mee, maar ze moeten het niet brengen alsof het de waarheid is... Net zo min heb ik moeite met sprookjes.

17. Bastet

Bastet Niet meer actief

Even inhaken over het dik gedrukte gedeelte.

Geloof is aangeleerd, punt.
    Het is een indoctrinatie van een bepaalde gedachtegang.
    En dat gebeurt (meestal) van jongs af aan.
    Het wordt dus wel opgedrongen.
    In kleine stapjes wordt een kind (dat bij geboorte niet gelovig is) aangeleerd dat er een 'schepper' is en wat de rituelen zijn die bij dat geloof horen (tenzij je boeddhist of Hindoestaan bent, dat gaat weer net even anders).

Dat heel veel normen en waarden van diverse religies afkomen is een andere discussie, de meeste mensen zijn het er wel over eens dat bepaalde dingen gewoon not-done zijn (stelen en moorden bijvoorbeeld)
    Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die de geldende normen en waarden ook aanhangen ook geloven in een 'opperwezen'.

Als je als ouder niet gelovig bent en je wil niet dat je kind op jonge leeftijd geïndoctrineerd wordt in een bepaald geloof, dan dien je dat als de niet-ouder van het kind te respecteren.
    En niet af doen met het kan geen kwaad, daar is de ouder het dan niet mee eens.
    De ouder zal het niet erg vinden als het kind dan even stil is tijdens bidden of wat dan ook, maar actief meedoen dat wil de ouder niet dat het gebeurt.

18. Mayon

Mayon Niet meer actief

geindoctrineerd :$ Zo heb ik mijn opvoeding nooit opgevat hoor!

19. Mayon

Mayon Niet meer actief

Bedoel je mij? Ja, dat wel. Maar dat lijkt me anders dan niet geloveig zijn en af en toe een keertje meebidden of kruisje slaan, dan maakt het je toch allemaal niet uit. Maar misschien denken hun daar anders over.

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Indoctrinatie lijkt me idd wat overdreven haha, er is hier gewoon ruimte voor alle vragen en meningen op welk vlak dan ook.

Deel Deze Pagina