Hallo wat voor woorden zeggen jullie dreumes van 15 maanden al Hier zegt die alleen die. En aangezien me andere kinderen logopedie gehad hebben waarvan de oudste op een cluster 2 school geseten heeft ivm taal spraak probleem kwamen pas laat achter Wil ik als het dit keer weer zo mag zijn er. Vroeg bij zijn Moet wel zeggen dat hij pas met 11 maanden buisjes heeft gehad en hiervoor gehoorsverlies van 40 decibel gehad heeft
Zo verschillend per kind. Mijn dochtertje is elf maanden en kletst al behoorlijk. Ze zegt, mama, papa, opa, oma, kip, boooeeee als ik vraag wat zegt de koe, huppekee, kusje geeft ze, blij, klikkend geluid met de tong, doet ze na omdat wij dat naar de paarden doen. En verder nog een hoop onduidelijk gebrabbel. Oh en het mooiste, bruine beer, die staat in een boekje wat we regelmatig lezen.
Oké hij zegt geen mama of papa alleen die die die En als ik zeg daag zwaait en zegt daah Geen andere gebrabbel Begrijpt wel dingen als ik zeg pak dat geef aan mama of waar is papa etc
Zoontje is nu bijna 15 maanden hij zegt een aantal woorden en begrijpt ook echt wat het is Mama Papa Naam zus Bumba Auto Bal Aap Eten Bouw bedoelt hij blokken mee haha Poe bedoeld hij poes mee Verder hele dag door brabbelen, klappen zwaaien, kusjes geven Hij loopt nog niet, optrekken begint hij nu pas mee
Zoontje van 13 maanden (iets jonger dus) zegt alleen nog 'dah' en daar bedoelt hij 'dag' mee, zwaait er dan ook heel hard bij.
Mijn jongste zegt ook nog niet zoveel, tenminste, in mijn idee. Hij is steeds ook zo gefrustreerd omdat hij niet kan zeggen wat hij bedoelt. Hij zegt papa, mama, au, vies, poes, bal, die, dees (deze ) ijs. Maar dingen als opa en oma die ik zo vaak oefen met hem, krijgt hij er nog niet uit
Wat hij zelf kan zeggen: Mama Papa Opa Oma Paard Poes Aap Bal Dag Hallo Die (diediediediedie) Ja Nee Appel Appeltje eten Aai En passief (dus aanwijzen in een boek of opdrachtjes uitvoeren) heel veel meer.
Met 15 maanden echt vrij weinig, ik geloof dagdag, mooi, lekker Net voor de 18 maanden controle zei ze 11 woorden en de laatste weken komen er elke week wel 1 of 2 woorden bij. Mama en papa zegt ze nog steeds niet
Hoi! Mijn dochter had ook gehoorverlies door vocht achter de trommelvliezen waarvoor ze buisjes heeft gekregen toen zij 13 maanden oud was. Het gehoorverlies was hier 60 - 80 decibel. Maar zij praatte voor het plaatsen van de buisjes al wel een aantal woorden: papa, mama, opoe, bah, da-da, eten, en kon een aantal dieren qua klank nadoen. Zij is wel altijd een heel pienter kindje geweest wat naar onze mond keek als we praatten. (Doet ze nog, ze praat veel voor haar leeftijd) Na het plaatsen van de buisjes ging de spraak-ontwikkeling sneller. Ze kan nu deze woorden zeggen: Papa Mama Opa Oma Eten Drinken Vogel Koe Poes Hond Boek Koek Toetje Bal Auto Neus Uil Aap Schaap Paard Poep Zitten Tappen (= stappen) Ijs Nijntje Appel Eendje Verder halve woordjes of probeersels..