Hier hetzelfde. Kinderen gaan gewoon mee naar de begraafplaats als ik naar het graf van mijn vader ga. Gezellig een bloemetje brengen en klaar. Je moet er denk ik niet iets 'ergs' of geheimzinnigs van maken.
Hier gaan beide dochters mee naar t graf van mijn broertje. Oudste weet ook precies waar hij is en soms heeft ze hele verhalen tegen hem.en soms niet Verder wilt ze altijd in de stad kaarsje branden in de kerk
Mee naar zijn eigen tante ook al is ze overleden vergelijken met beschermen tegen de harde wereld? Ik snap de ophef eerlijk gezegd ook niet zo dus ik kan hier niet zo goed advies in geven sorry....wel moet je dit met je sm bespreekbaar maken als jij het echt niet wil.
Maar soms kunnen dit soort situaties toch zeker ook wel bewerkstelligen dat je kunt beseffen dat sommige regeltjes misschien wel eens misschien iets tè zijn? Altijd maar "ik wil het niet dus moet schoonmoeder zich daar maar aan houden. Punt. Einde discussie"? Misschien zou je op dat soort momenten eens moeten kijken of dat regeltje eigenlijk wel zo belangrijk was, en misschien eens een regeltje laten varen. In plaats van schoonmoeders dan weer respectloos te betitelen (en dit bedoel ik in het algemeen hoor) Zoals anderen rekening moeten houden met je wensen, vind ik het niet minder belangrijk om eens te kijken naar je eigen aandeel, en misschien gewoon wel eens te beslissen om er geen punt (meer) van te maken, omdat het regeltje stom, achterhaald, te beschermend of gewoon onzinnig is (en ook dit bedoel ik in algemene zin).
De dochter van je schoonmoeder is ook onderdeel van haar leven. En dus belangrijk voor haar. Ze wil misschien dat jou zoon ook opgroeit met die wetenschap en dat het blijft leven. Jou zoon krijgt hier niks van. Het is nu eenmaal een onderdeel van het leven. Ik snap wel dat je schoonmoeder je zoontje heeft meegenomen. Ze wil er toch heen op een dag als vandaag. En ze kan moeilijk niet gaan of haar oppas dag cancelen toch?
Als dat jou gevoel is vind ik het terecht dat je geschrokken bent. Ik vind een kerkhof nog steeds niet leuk. Wij gaan dan ook zelden naar het graf van schoonmoeder met de kinderen. Wij hebben thuis een foto staan met een bloemetje bij en de kinderen maken dan soms knutselwerkjes voor erbij. Een graf is maar een graf, schoenmoeder kan op zoveel manieren herdacht worden. Ik zou gewoon aangeven binnenkort dat je je daar onprettig bij voelt. Of eventueel een keer meegaan misschien een optie?
De dood hoort er gewoon bij, het is goed dat kinderen meekrijgen dat dat ook iets heel gewoons is en niets om bang voor je zijn.
Ik zie zelf niet echt het probleem. Zo lang er niet geheimzinnig of spannend over gedaan wordt zal je zoontje het eerder als iets heel normaals gaan zien. Mijn eigen zusje is doodgeboren en ik ben net als mn broertjes van kleins af aan altijd mee geweest naar het grafje Beetje schoonmaken, water halen voor de bloemetjes etc. ik heb er nog altijd hele goede herinneringen aan.
Ik zou het eerder juist bespreekbaar maken naar beiden maar zeker naar je zoontje Hoe ouder die wordt Hoe meer die gaat begrijpen en Door hebben. I zeker als je het toch niet zo erg vindt zou ik eerder zeggen goh ma goed dat je geweest bent en je niet tegen laat houden. Maar doe het voortaan even overleggen. Nu overviel het me een beetje. Zoiets. Net boos worden nergens voor nodig.
Aangezien dit (ook na 13 jaar) nog steeds zo'n moeilijke dag is voor hen had je ook een andere oppas kunnen zoeken of vrij kunnen nemen. Je kan het hen niet verbieden om niet op deze dag naar het graf van hun eigen dochter te kunnen gaan. Dus dat ze toch gegaan zijn vind ik heel normaal.
Nou ben ik toch benieuwd TS...Heb je nu tegen je schoonmoeder expliciet gezegd: "Ik wil niet dat je ... meeneemt naar de begraafplaats. " of iets in de trant van/terloops "Ik vind dat maar niks hoor zo kleintje op een begraafplaats". Want ik vind dat dat nog enig verschil maakt. En by-the-way begraafplaats klinkt toch een stukje vriendelijker dan kerkhof.
Dit is ook mijn mening. Mijn moeder neemt mijn zoontje ook mee naar begraafplaats. Ik heb daar geen moeite mee.
Waarom wil je niet dat je kindje daar komt, het hoort toch bij het leven en die kleintjes doen daar niet moeilijk over. Als je het echt niet wilde had je hem niet op die dag naar haar moeten brengen.
Ik zou er persoonlijk ook geen moeite mee hebben, het kan toch geen kwaad of zo? Ik vind het geen probleem als kinderen al jong weten dat dit ook bij het leven hoort, ook al snappen ze dat dan nog niet helemaal (of helemaal niet, maar in dat geval zou het al helemaal geen probleem zijn voor mij)... Maar ik snap wel dat je het vervelend vindt als jouw kind wel daar mee naartoe wordt genomen terwijl jij hebt aangegeven dat je dat niet wilt. Aan de andere kant, als je schoonmoeder juist op de overlijdensdag van haar dochter oppast, vind ik het wel heel erg logisch dat zij er naartoe wil, en is jouw kind meenemen ook niet zo'n heel onlogische actie...
Heb gezegd dat ik Jayden liever niet op een begraafplaats heb als ie nog klein is. Ze had toen dr andere kleinkinderen meegenomen, ook zonder toestemming daardoor kwamen we toen op dat onderwerp.
Weet je: het gaat er helemaal niet om of AngelaV gelijk of ongelijk heeft als ze zegt dat ze liever niet heeft dat haar zoon (op deze leeftijd) op een begraafplaats komt. Je kunt het daar mee eens of oneens zijn, maar wat een ander daarvan denkt doet er niet toe. Het is haar keuze en als haar man het daarmee eens is, hebben wij er niet over te zeuren. Wel vind ik dat je het (achteraf bezien) van te voren al duidelijker aan had moeten geven. Het is blijkbaar een keer ter sprake gekomen. Maar hoe lang geleden was dat? Je hebt gevraagd of ze op wilde passen. Nu weet je dat je beter ook even naar de plannen van die dag had kunnen vragen. Maar goed: daarvoor is het nu te laat. Ik begrijp dat jij en je man het al besproken hebben en dat jullie op één lijn zitten. Mijn advies: bespreek gevoelige zaken altijd met de eigen ouders en niet met de schoonouders. Laat je man dus hierover het gesprek aangaan met zijn ouders. Meestal valt dat toch iets beter.
Lief van je om je schoonouders toch op deze manier tegemoet te komen. Ik denk dat het veel voor ze betekent om hem mee te mogen nemen naar haar graf. En hoe mooi zou het voor iedereen zijn als het voor jouw zoontje uiteindelijk ook een bijzondere betekenis krijgt.
Mja je kunt niet verwachten dat ze op zo'n dag niet bij hun dochter langs gaan. Maar het is niet alsof niet iedereen weet wanneer die dag zou zijn. Dus er had best iets geregeld kunnen worden zodat hij niet mee hoeft. (Of TS nou vrij neemt of dat dat op een andere manier opgelost wordt) Ik heb niks tegen m'n dochter op de begraafplaats. Weet vrij zeker dat ze morgen weer gaat.. (Ik heb een "vaasje" gekocht samen met haar omdat ze alijd bloemen plukt en die neerlegt.. Nu kunnen ze dus in een vaasje) Ik heb die behoefte niet zo.. Oma wel. Dus gaat ze regelmatig met oma mee. Maar goed.. Wat ik er van vind doet er weinig toe.. Als jij vindt dat het echt niet kan... Zullen zij en jullie gewoon in de planning rekening moeten houden met die specifieke dag. En de rest van het jaar mag ik aannemen dat ze dan gewoon kunnen gaan als hij weg is. Voor hen is dat kerkhof gewoon een wezenlijk onderdeel van hun leven. Dat zal niet veranderen.