Schoonmoeder op bezoek

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door jag, 1 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jag

jag Lid

1 nov 2009
    7
    0
    0
    Buitenland
    Hej allemaal!
    Ik ben nieuw op dit forum en heb een situatie die al mijn energie wegneemt.
    5 wkn geleden hebben we een prachtig zoonje "gekregen" en we zijn erg blij met ons wondertje.
    Mijn "situatie" is het volgende.
    Mijn vouw is niet nederlands en haar moeder is vanaf de geboorte bij ons op bezoek en gaat over 2 wkn weer naar huis. Mijn vrouw vind t prachtig maar ik voel me vaak teveel in huis. Mn vrouw en haar moeder zijn erg close zodat wij bijna geen tijd samen hebben. zelfs de avonden zijn zij grotendeels samen. ik werk en kan niet tot 1 uur snachts wakker blijven. Zij zijn dan hele avonden samen en ik voel me dan erg eenzaam. Ik begrijp dat t normaal is dat men niet zoveel tijd samen hebt na de geboorte maar die tijd is dan voor mn zoontje en niet voor de schoonmoeder. Ik heb al vaak met mn vrouw gepraat maar die vind mij dan een egoist. zij zegt "wij zijn altijd al samen en als mn moeder hier is moet je maar accepteren dat ik met mn moeder omga" Ik vind dat ok maar niet snachts en ik wil mn slaapkamer ook voor ons hebben en niet dat mijn schoonmoeder de slaapkamer binnenkomt. Wij hebben geen prive leven meer en dat nekt mij. Ik kan me niet wegtoveren en zeker niet ca 7 - 8 wkn. Ik kan een hele dag vullen maar misschien kan iemand mij raad kan geven of misschien heeft iemand de zelfde situatie?
    Help mij!
    Groetjes, jag.

2. jag

jag Lid

1 nov 2009
    7
    0
    0
    Buitenland
    Aanvulling op voorgaande.
    Mijn schhonmoeder gaat dan wel over 2 wkn naar huis maar over een paar maanden komt ze terug en blijft dan minst 2 maanden. ik kan met mn vrouw praten tot ik blauw zie maar dat help niets.
    :(
    groetjes, jag

3. talithatje

talithatje Bekend lid

9 jun 2009
    681
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Jeetje het is wel een moeilijke situatie. Zou je ook niet met je schoonmoeder kunnen praten dat jullie soms even tijd voor jullie zelf willen.
    Je zou ook een keer je vrouw mee uit nemen... Ergens even gaan eten en dat je schoonmoeder dan oppast, zodat jullie even tijd alleen voor jullie hebben.
    Ik heb juist het omgekeerde. Mijn schoonmoeder kijkt bijna niet naar haar kleinzoon om. 1 keer in de maand dat ze langs komt is veel. En ze woont praktisch om de hoek. Dus ik kan je helaas niet heel veel advies geven;)

4. jag

jag Lid

1 nov 2009
    7
    0
    0
    Buitenland
    mijn schoonmoeder spreekt geen nederlands dus alles gaat dan via mijn vrouw. Ik heb geen probleem met mn schoonmoeder maar met de situatie. Ze woont bij ons in en dat is niet t zelfde als "op bezoek komen".
    Voor mij is t een doodlopende weg. Ik weet hier geen oplossing voor.
    Het taalprobleem maakt t ook niet makkelijker.

Jag.

5. talithatje

talithatje Bekend lid

9 jun 2009
    681
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Nee inderdaad... Dat maakt het inderdaad niet makkelijker.
    Dus jullie voelen jullie er ook niet goed bij als zij een keer op die kleine past terwijl jullie even een avond voor jullie zelf nemen buiten de deur??
    Het lijkt me echt een hele lastige situatie. Je mist heel veel privacy in meerdere opzichten.
    Sorry dat ik je verders niet kan helpen.
    Sterkte!!

6. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    oh lastig zeg...

hebben jullie daar van tevoren geen goede afspraken over gemaakt???

ik kan je niet echt advies geven behalve nog 2 weken volhouden ...ik zie de situatie echt helemaal voor me.... moeders is natuurlijk in de gloria.. gaat straks weer terug dus wil zoveel mogelijk meemaken en meebeleven... en jij probeerd ergens ook nog een plaatsje in je "eigen"kraamperiode te krijgen..pppffffff echt vreselijk lastig... en ook wel rottig laten we eerlijk wezen...

in sommige culturen ( ik weet niet wat je bedoeld met buitenlands ) is het helemaal niet gebruikelijk dat de man zich teveel met moeder en kind bezighoud.....misschien weet ze helemaal niet dat jij je zo voelt???

en jullie slaapkamer daar moet ze gewoon lekker weg blijven.. en anders een keer in je blootje staan...misschien schrikt dat af???

sjonge... moet wel zeggen dat ik het echt ontzettend goed vind dat er ook mannen zijn die op deze site komen

toppie!!!!

gr Jose

7. jag

jag Lid

1 nov 2009
    7
    0
    0
    Buitenland
    Bedankt voor de reacties!. T helpt al een beetje dat ik niet de enige ben die t op zn minst gezegd een beetje vreemd vindt.
    We hebben al een aantal keren een diskussie gehad maar t helpt niet zo veel. Ze vind t zelf geen probleem! Ik probeerde uit te leggen dat ik zelfs mn eigen moeder geen 2 maanden om me heen wil hebben, zeker niet als we net een kleine man er bij gekregen hebben. maar t helpt niets. zij heeft er geen probleem mee dat dr moeder er zo lang is. dr moeder is nog niet weg of er is al een volgende bezoek aan de agenda toegevoegd. en wel over krap 2 maanden!
    t is ook geen cultuur zaak. Dr eigen zus vind t ook maar niks. Laatst een keer een zaterdagavond uit geweest! ouderwets gezellig! We komen thuis en we zijn gelijk weer 3 volwassene en 1 baby. om gek van te worden. als ik dr wat van zeg komt t weer op t punt dat ze zegt dat ik dr moeder niet leuk vind!
    Misschien kan ik mijn situatie ruilen met een ander op dit forum?:)
    Jag.

8. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

Jeetje wat een situatie, ik had persoonlijk gewoon lekker een hotelkamer voor dr geboekt... daaag jij hebt ook net een zoon gekregen pfff jij moet een band opbouwen met je kind zij met haar kleinkind maar vader en kind vind ik belangrijker.
    Mijn moeder wil als ikbevallen ben hier in huis komen voor minimaal 2 weken nou ik denk er niet over.. punt 1 ik heb er geen ruimte voor punt 2 ik wil gewoon genieten met man en kind en niet met nog es een zeurderige moeder. dus ik snap je precies!

9. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Inderdaad een vervelende situatie en ook niet geheel eerlijk van je vrouw door te zeggen dat jij egoïstisch bent. Want in mijn ogen is juist ZIJ egoïstisch.

Jullie vormen een gezinnetje, niet jouw schoonmoeder. En ik zou het er nog goed over hebben met je vrouw, want jij bent ook net ouder geworden en jij moet ook wennen aan de situatie en tijd doorbrengen met je kindje.

Heel veel succes!

Weet het even niet goed onder woorden te brengen allemaal, maar dat komt misschien nog ;)

10. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Jemig, lastig zeg... Ik zou voor nu denken nog 2 weken volhouden..... En als jij tijd met je zoontje wilt dan lekker hem meenemen, wandelingetje oid.

Wanneer je schoonmoeder weg is, zou ik wel op een rustig moment met je vrouw praten en duidelijke afspraken maken. Bijvoorbeeld dat je schoonmoeder niet de slaapkamer in komt, klopt etc. En misschien kun je juist wanneer ze er is van de gelegenheid gebruik maken door lekker met z'n tweetjes er op uit te gaan, avondje weg of zelfs weekeindje....
    En geen idee of t mogelijk is maar missch. kun je zorgen dat jullie of op de logeerkamer of op jullie kamer zorgen voor een tv, radio etc. zodat of jij met je vrouw, of je schoonmoeder zich kunnen terugtrekken.

Ik kan ergens wel begrijpen dat je vrouw zo naar haar moeder trekt, maar ze moet echt niet vergeten dat jij er bent!!

Wij hebben noodgedwongen een paar maanden wekeliks mijn moeder, tante of schoonmoeder hier gehad, weinig ruimte maar god wat was ik blij met ze! Mijn man ook, al moest hij soms wel even slikken dat we niet met z'n drietjes waren behalve het weekeind. Maar wij zorgden dan dat we ons ook terug konden trekken in de slaapkamer, of soms samen even weg gaan.

Succes!

11. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    als ik je verhaal zo lees dan begrijp ik eruit dat je schoonmoeder niet in nederland woont. dat ze eigenlijk speciaal voor de bevalling is overgevlogen. ergens kan ik het van je vrouw wel begrijpen. ze is trots op haar zoon en de band dochter en moeder mag je niet onderschatten. zeker niet als de moeder ook nog eens in het buitenland woont.

wat ik van jou kant ook kan begrijpen is dat je ook wel eens lekker alleen wil zijn met je vrouw en je zoontje! zonder pottenkijkers! over praten helpt blijkbaar niet... tjah, dan weet ik het ook niet meer... ik weet zo snel geen oplossing. je hebt al tegen je vrouw gezegd dat je wat meer quality time wilt en dat blijkt niet te helpen? ik denk dat ze gewoon nog even van de moeder wil genieten... over 2 weken is weer weg en zal ze haar misschien een lange tijd niet meer zien... tjah, erg lastige situatie!

12. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik heb dit topic gisterenavond vlak voor het slapengaan gelezen, en vannacht bedacht ik mijn tip (ik leef erg mee dus):

Wat betreft jullie relatie: organiseer een romantisch avondje met z'n 2-en en laat je schoonmoeder oppassen. Probeer het alleen heel leuk te houden en niet te praten over de situatie. Je kan dan na afloop of de volgende dag met je vrouw praten over hoe leuk het was en hoe erg je dat mist. Misschien beseft zij dan ook wel dat jij ook aandacht nodig hebt (en dat bedoel ik totaal niet egoistisch, dat is alleen maar normaal).

Ik weet niet hoeveel je je nu met je eigen kindje kan bemoeien, maar als dat heel weinig is zou je eens kunnen laten merken hoe slecht je hem kent en hoe geinteresseerd je wel bent door allerlei vragen over hem te stellen. Zo ziet je vrouw misschien in hoe buitengesloten je bent.

Heel veel succes en sterkte gewenst de komende 2 weken! En hopelijk kan je toch goed met je vrouw praten zodat de volgende keer dat je schoonmoeder komt er betere afspraken zijn. Of ze misschien zelfs wel in een hotel kan overnachten, nog beter.

13. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

PS.
    Ik vind het zeker niet normaal zoals je nu wordt behandeld in je eigen huis! Logisch dat je vrouw met haar moeder wil omgaan, maar jullie 3-en als gezin zijn toch echt het belangrijkst!

14. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    hihi... laten zien hoe goed je je eigen kind kent. goh schat, hij heeft een piemeltje! :p (beetje stom he!?)

15. lautjuh85

lautjuh85 Fanatiek lid

19 apr 2008
    3.996
    1.582
    113
    Pff ik leef helemaal met je mee. Lijkt me vreselijk dat zij zo naar haar moeder trekt. Jullie hebben toch een kindje gekregen? Toch niet zij en haar moeder? En dat ze zegt dat jij egoistisch bent....ik vind haar eerder egoistisch. Ik vind dat zij ook even de moeite kan nemen om interesse te tonen in jouwn gevoelens. Je bent in 1 keer papa en mama. Ook jij moet je draai goed kunnen vinden en dat lukt natuurlijk niet als er steeds een schoonmoeder zich er tussen mengt. Lastig dat je hier niet met haar over kunt praten. Misschien kan je haar dit topic laten lezen???

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Lastige situatie.
    Ik kan me ergens je vrouw wel begrijpen. Haar moeder is speciaal voor haar en de kleine over en wil haar de kostbare tijd nuttig gebruiken.
    Maar ondertussen krijgen jullie met zijn drieen niet de kans om een gezinnetje te worden. Je moet al zoveel aan elkaar wennen na de geboorte. Dan hoe je zo'n extra persoon niet, zeker niet voor lang.

Ik zou nu proberen het even uit te zingen. Maar zeker je vrouw ook duidelijk maken dat jij je er helemaal niet prettig bij voelt. Als ze daar niet op reageert is dat wel erg egoistisch. Al is het maar even tegemoet komen door een avond ergens uit eten, of een filmpje pakken.
    En daarna ook kijken of jullie een oplossing kunnen vinden voor het 2e bezoek. Misschien een adresje buiten de deur zoeken voor je schoonmoeder om te slapen?
    In ieder geval goed blijven praten en haar duidelijk maken wat je denkt.

17. jag

jag Lid

1 nov 2009
    7
    0
    0
    Buitenland
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik begrijp dat moeders-dochters over t algemeen erg close zijn. Ik heb een jongere zus:) Dat is ook geen probleem voor mij. Ik wil gewoon later op de avond een uurtje of 2 voor ons zelf. je weet wel, praten over van alles en nog wat. Zij hebben de hele dag al voor zichzelf. Als we met zn 3tjes, sorry, met zn vieren zijn praten we natuurlijk over zaken die soms gewoon prive zijn. Ik denk dat iedereen zo vlak voor t slapen gaan even de dag doornemen en misschien wat prive dingen doornemen. Maar dat gaat niet als mijn wederhelft niet voor 24.00 uur de slaapkamer in wil komen.
    Nu roept de kleine:)
    Groetjes, jag

18. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ben eigenlijk wel benieuwd wat je vrouw ervan vindt als jouw moeder of zus bij jullie enkele weken intrekt. Zou ze dat dan ook zo natuurlijk vinden.

19. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

En, inmiddels met je vrouw kunnen praten? Ben benieuwd. Ze moet toch begrijpen dat het niet jou moeder is maar die van haar en dat je gewoon privé tijd voor jullie 3e (en 2e) nodig hebt.

Ik vind het eerlijk gezegd egoïstisch van je vrouw dat ze niet inziet hoe dit voor jou is. In een relatie sta je samen en als jij ergens mee zit moet zij daar rekening mee houden (vind ik dan)

Hoop dat het nu wat beter gaat. En zou voor het volgende bezoek goede afspraken maken.

Groetjes Suzie

20. Rosado

Rosado Niet meer actief

Inderdaad een moeilijke situatie. Je vrouw is blij dat haar moeder er is en wil veel tijd met haar doorbrengen. Ik begrijp uit je verhaal dat je schoonmoeder niet in nederland woont en ik kan me voorstellen dat het voor je vrouw niet makkelijk is om haar moeder de meeste tijd te missen en dat ze nu optimaal van de tijd met haar moeder wil genieten. Aan de andere kant is het natuurlijk niet zo leuk van haar dat ze alleen aan zichzelf denkt en dus eigenlijk vindt dat jij je zelf maar weg moet cijferen. Ik snap heel goed dat jij je een soort 5e wiel aan de wagen voelt en dat is natuurlijk gewoon klote! Je bent net voor het eerst vader geworden en wilt die bijzondere ervaring delen met je vrouw. Ik vind dat je al hartstikke coulant bent door je schoonmoeder zo'n tijd in huis te nemen en m.i. is het ook echt niet te veel gevraagd om 's avonds op zijn minst 2 uurtjes samen met je vrouw en zoontje te hebben. Het enige wat ik kan bedenken is de situatie toch nog eens aankaarten bij je vrouw, zonder haar een als "schuldige" aan te wijzen. Zo voelt zij het misschien wel als je haar met met de situatie confronteerd. Jeetje, echt een moeilijke situatie. Veel sterkte ermee en probeer toch van deze tijd te genieten.

Oh, en wat ik me nu bedenk; kan je anders je schoonzus niet inschakelen voor wat hulp. Misschien kan zij eens met je vrouw en/of schoonmoeder praten.

Deel Deze Pagina