schoonmoeder oppassen maar woont ver

Discussie in 'De lounge' gestart door camilito, 9 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yameerah

Yameerah Actief lid

30 jul 2012
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn moeder woont op 40 minuten afstand. Zij zou ook graag willen oppassen, maar vind het teveel gedoe.
    Tis fijn voor af en toe als we ergens heen gaan of als mn zoon het graag wilt.
    Mn dochter van 1.5 jaar is btw nog nooit ergens een nachtje gaan logeren zonder mama of papa.

Creche van mn dochter ligt op 5 minuten afstand van mn werk. Zoon bso 2 minuten van huis. Is prima zo geregeld.

2. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Mee eens! Erg handig. Bij oma is toch het fijnst vind ik!

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier hebben opa en oma 4 jaar lang... Elke vrijdag dochterlief opgehaald. Waarbij ze in het begin gewoon in d'r pyama in de MC meeging en in de auto dus verder kon slapen.

En dan werd ze 's middags weer thuis gebracht....

50 minuten enkele reis........
    We hebben ze vele malen voor gek verklaard maar ze wilden het zooooooo graag

Nu past oma 2 middagen bij ons thuis op. Gewoon omdat op en neer na schooltijd echt niet kan en nu kunnen er gewoon kindjes hier komen spelen op oppasdagen.
    Wederom... Ze rijdt 2x50 minuten voor 2 uurtjes oppassen... Mens is gek :)
    Maar dan vooral gek op d'r kleinkind dus.

4. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Oh dit zou ik niet kunnen hoor! Vind ik ook wel een erg drastische oplossing.

5. camilito

camilito Nieuw lid

9 okt 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    @bossi333: 2/3 per week
    @lovely mom: natuurlijk is het geen half uur. Het is half uur heen, en half uur terug, dat 2 keer op een dag: is 2 uur totaal per dag. Vind ik toch veel tijd kwijt per dag, zeker als je ook nog 8 uur (en waarschijnlijk in mijn geval 9 uur) moet werken op die dag.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou het echt niet doen. 2/3 keer en de week en dan ook nog op zo'n afstand. Het ligt niet op de weg naar je werk, je bent minstens een uur onderweg... denk echt dat dat op termijn heel vermoeiend gaat zijn.

Het is heel normaal om als je zo graag wil oppassen, bij je dochter en schoonzoon aan huis te komen. Als de baby tenminste nog zo klein is en als je ook niet om de hoek woont.
    Dus als oma echt graag wil, zal ze wel een oplossing bedenken. Anders wil ze het blijkbaar toch niet zo graag en ik vind zeker niet dat jullie dan maar de baby naar haar moeten brengen, alleen om haar een plezier te doen. En dan ook nog meerdere malen per week!

De baby is er nog niet, en je kan onmogelijk inschatten wat een impact zo'n kleintje heeft op alleen al het verloop van je dag. Het is die eerste maanden al heel wat als je je op tijd kan aankleden en niet vergeet zelf te eten! De eerste twee maanden hebben man en ik altijd om beurten gegeten omdat onze dochter toen krampjes had en een van ons dus met haar heen en weer liep. Stel je daar nog de stress van werk bij voor, op weg naar je werk, thuiskomen, boodschappen doen, koken, eten, pff... Dan is het wel heel fijn als de opvang voor jullie kleintje gewoon op normale afstand ligt!

Laten slapen zal ik al helemaal niet doen. Ik moet er niet aan denken mijn kind op deze leeftijd al 'af te geven' voor een nacht. Logeren gebeurt hier niet tot ze er zelf iets van snapt en het ook wil. En inderdaad met bv is het ook een stuk lastiger.

7. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    #27 jilina, 9 okt 2012
    Laatst bewerkt: 9 okt 2012
    Mijn dochter gaat naar de beide ouders. Mijn ouders wonen ook te ver weg (30 minuten met auto enkel) omdat in een ochtend allemaal te regelen dus gaat ze de avond er voor al heen, ze vind dit geweldig en geeft ook meer rust dit doen we al met haar toen ze 10 weken was. Naar mijn schoonouders is wat meer een gevlieg die wonen wat dichterbij (15 minuten met auto enkel) en daar breng ik haar dan heen voordat ik naar mijn werk ga. Ze is daar ongeveer om 7 uur in de ochtend. Er zitten voordelen en nadelen aan. Een groot voordeel is dat we daar blijven eten dus we twee dagen in de week niet voor eten hoeven te zorgen ;) We geen verplichte zondags bezoekjes meer hoeven te doen.
    Nadeel is echter wel dat we voor straks als ze naar school gaat een andere oplossing moeten vinden.

Voor drie dagen is wel veel omdat iedere keer maar weer te doen. Ik ken ook een stel die ouders wonen ook te ver en die rijden elkaar tegemoet en spreken op een carpoolplaats af en geven dan de kinderen aan de oma mee. Geen idee of dit een goed oplossing wil. Anders vragen of ze naar jullie toe kan komen, dat gebeurt ook wel.

Het is een moeilijke situatie ik weet niet wat ik zal doen, 2 dagen op deze manier vind ik prima maar meer zou ik niet leuk vinden en word het ook wel vermoeiend denk ik.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier wonen opa en oma ook op meer dan 30 minuten rijden (en zeker in de spits) maar zij komen naar ons!

9. Saskia78

#29 Saskia78, 9 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 okt 2012
    Voordeel van als oma naar jullie komt... Is dat jullie kindje gewoon een stuk later kan opstaan... Daarna nog lekker tukken in de auto op de terugweg..

Oorspronkelijke plan was trouwens dat zij zouden komen halen..
    En wij d'r dan einde van de dag zelf zouden ophalen en evt blijven eten
    In de praktijk at onze dochter daar en brachten ze haar daarna gewoon thuis.

10. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Voor mij zou het te lang zijn om dat 2/3 keer per week te doen.
    Mijn man heeft voor zijn werk al een lange reistijd, zoiets zou zijn dag nog meer belasten.

Is oppassen als jullie een keer met zijn 2en weg willen geen optie of als jullie een keer een dag extra moeten werken of een dienstruil?

11. Saskia78

@jilina: misschien dat als ze naar school gaat straks... Oma wel naar jullie wil komen 's middags.
    Moet je enkel nog wat verzinnen voor de ochtend.

12. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik snap echt niet waar je een probleem van maakt. Wees blij dat er een oma is die graag op wilt passen! Daar moet je dan wat voor over hebben. En benzinegeld is onzin, aan opvang op een dagverblijf ben je meer kwijt hoor ;) Manlief is hier dus ook twee keer in de week 7 uur smorgens weg met de kleine en samen zijn we savonds tegen kwart voor 7/7 uur weer bij oma, waar we dan vaak eten en rond half 8 weer thuis zijn. Gaat prima zo!!

13. veulentje

veulentje Actief lid

30 sep 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het kostte mij de eerste paar maanden werken ongeveer 2,5 uur om van opstaan naar de voordeur te komen... Dan zouden jullie dus om half 5 op moeten?
    (nu red ik het het in een klein uurtje)

Mijn vader woont op ruim 2 uur rijden hier vandaan en komt elke week 1 dag oppassen.
    Hij komt 's avonds aan en blijft hier slapen. volgende dag oppassen en dan in de avond weer naar huis.
    Eerst kwam hij met de auto en soms met de motor maar nu hij een kortingskaart heeft komt hij met de trein. Dat duurt zelf 2,5 uur!
    Gaat ie lekker op zn ipad :)

Onze andere oppas woont op ongeveer 7 minuten met de stoplichten op groen. Ook dan ben ik met alles bij elkaar een half uur kwijt.

Ik zou het dus niet doen. Laat haar maar naar jullie komen. Jullie hebben ook alle spullen/speelgoed/bed/kinderwagen/box etc etc.
    Die zou zij dan ook moeten aanschaffen?!

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Die 2 uur (in mijn ogen onnodige) reistijd kan veel beter besteed worden aan elkaar, binnen het gezin dus.

15. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik zou het echt niet doen... Vind het echt teveel gedoe voor je kan gaan werken.
    Misschien vragen of je moeder/schoonmoeder aan huis komt?

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ben het wel met je eens dat het veel tijd kost....

Maar de afweging tussen een kdv of een oma.... zou ik altijd voor oma gaan. Tenmiste liever...

Lastig inderdaad..

17. misa

misa Niet meer actief

Als eerste moeten jullie een keuze maken waar jullie je beiden goed bij voelen. Mijn moeder past ook 1 dagper week op en zij woont ook 25 min rijden bij ons vandaan. We kiezen er altijd voor dat we beiden een keer rijden. Beginnenwe vroeg, dan haalt mijn moeder op bij ons en haal ik savonds weer op. Begin ik laat, dan breng ik de kids zelf en brengt mijn moeder terug. Ze krijgt er officieel niet voor betaald dus het voelt wel eens verkeerd, maar dat was wel een voorwaarde als ze wilde oppassen. Ik wil ook gewoon niet 2 uur per dag bezig zijn met brengen en halen. Uiteraard mag mn moeder hier ook oppassen maar ze vind thuis ook erg fijn.
    En heel af en toe kiezen we er ook voor om ze te laten logeren, dan hoeven de kids niet op dezelfde dag op en neer.

We zorgen wel dat we afen toe eens benzine of boodschappen betalen, of een kadootje of dagje weg kado geven.

En de kids gaan ook 1x per week naar een kdv. Ook erg prettig!
    Misschien kun je daar ook over denken:
    Een combi van oma en kdv.
    En logeren is iets om over na te denken.
    Of oppassen bij jullie thuis.
    Of beiden rijden zoals ik beschreef.

Dus denk goed na wat jullie beiden willen en wat opties zijn.

18. misa

misa Niet meer actief

Niet iedereen ziet dat als een luxe dat een oma wil oppassen. Daarbij betekend dat niet dat je zelf geen wensen of eisen meer mag hebben. Dat vind ik juist weer raar..!

19. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    nou ik vind het niet veel en zou er een moord voor doen
    als mijn moeder oppast bij haar thuis ben ik zo gezegd even met brengen 3 uur kwijt en met halen 3 uur
    half uur heen en terug vind ik echt nog reuze meevallen

maar het is of 2 uur bezig zijn met dat
    of bakken met geld naar de kdv brengen ;)

20. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik zou het veel te ver vinden! Maar dikke kans dat je partner er ook wel op terugkomt als ze eenmaal bevallen is.
    Ik deed er 's ochtends ook vaak erg lang over, meestal was ik al 3 uur wakker tegen de tijd dat ik op m'n werk kwam (3/4 uur reistijd).
    Ik reken het even voor je uit. In de spits is het al snel 40min rijden, 5min overdracht, 's middags 10min overdracht = bijna 1,5 uur 's ochtends en 1,5 uur 's middags...
    Weet niet hoe ver werk van oma is, maar vast meer dan 5min rijden. Dus als je om 8.30 uur begint moet je zeker 7 uur weg. Dan ben van 17 uur tot minstens 18.45 ook weer bezig. Koken, eten, kind in bad en op bed, dan is het zeker 20.00. En dat 2 of 3 dagen in de week, mij niet gezien!

Deel Deze Pagina