Dat is wel heel persoonlijk. Ik zou het persoonlijk niet doen, maar wij hebben sowieso bewust gekozen voor een kinderdagverblijf. Ik wilde niet dat onze ouders een vaste dag op zouden passen.
Het eerste jaar dat onze dochter er was, paste beide oma's op. Mijn ouders wonen ook een half uurtje rijden hier vandaan. En geloof me, ik had er vaak de balen van als ik 2x in de week heen en weer kon rijden. Mijn moeder heeft geen rijbewijs, dus hier naar toe was geen keus. Het breekt je op een gegeven moment dus echt wel op moet ik zeggen. Als je dan werkt tot 17.00, dan is het onderhand 19.00 voor je thuis bent. Want ook al is het maar een uurtje rijden in het totaal. Als het even tegen zit op de weg, je neemt toch even de dag door met oma etc. Dus ik zou je partner en haar moeder voorstellen, dat oma bij jullie komt. Dan kan zij gewoon oppassen en het scheelt een hoop heen en weer gerij. Oma hoeft dan maar wel een uurtje heen en weer te reisen, tegenover jullie 2 uur.
Nou je kunt ook overdrijven he! Mijn zoontje is 3, en heeft wel regelmatig bij zijn opa en oma geslapen. Je kunt wel alles van je kind af laten hangen, daar krijg je juist van die extreme mama-kindjes van. Maar dat is een andere discussie. Nou, klinkt lekker aardig weer... Wie zegt dat een oma per definitie beter is als een kdv? Waarschijnlijk wel duurder, maar daar wordt niet over gesproken in de openingspost, dus waar heb je het over.
meintje! toen ik werkte (in de zorg ) ging dochterlief en zoonlief altijd de avond ervoor naar oma waarom omdat ze dus niet sochtends zo vroeg hun bed uit hoefde! dus vind dat echt niet iets wat per definitie slecht is
Ik breng onze dochter ook een keer per week naar mijn ouders. Ze wonen op een half uur rijden. Ik ga om 7.00 uur van huis en ben om 18.30 uur thuis. Ik kan onze dame desnoods gewoon in de pyjama in de auto zetten, oma kleedt haar aan en zorgt de hele dag voor haar. Geen probleem mee. Onze dochter is bijna 4 en we doen dit sinds ze baby is. Echt altijd goed gegaan hoor. Als ze straks 4 wordt komt oma bij ons omdat dochterlief dan naar school gaat. Ik denk dat je het een kans moet geven. Het wordt vanzelf routine en je kind loopt er niets van op.
Maar ik zou het ook niet doen. Ik moet 3 dagen per week om 7.00 beginnen, en mijn ouders wonen hier in het dorp. Dus hoef ik mijn zoontje 'pas' om 06.40 uit bed te halen. Ik doe hem dan een schone luier aan, en breng hem in pyjama naar mijn ouders. Idem voor mijn schoonouders, die wonen (nu nog) in een gehucht iets verder, nog geen 10 minuten met de auto, dus dan haal ik hem om 6.30 uit bed. Over een dikke maand gaan mijn schoonouders verhuizen, dus heb ik op mijn werk gevraagd of ik op maandag een half uur later mag beginnen, omdat mijn zoontje en ik anders zo vroeg uit bed moeten. (Ik sta zelf om 5.45 op).
Oh en over dat brengen een avond van tevoren: Dat doe ik zelf liever niet, omdat het hier om 3 nachten gaat. En ons zoontje heeft ook nogal moeite om ergens anders te slapen, vooral als wij er nog zijn. Dat zou betekenen dat wij meteen na het avondeten en bad/douche naar opa en oma moeten gaan, daar snel een bak koffie drinken en gaan. Zodat opa of oma hem naar bed kan brengen. Nee, beetje omslachtig allemaal..
Ik heb totaal niet beweerd dat het slecht is (logeren), maar als er ook maar een andere manier is om het goed op te lossen zou dat altijd mijn voorjeur hebben! Ik denk, en dan vooral als ze nog zo klein zijn (we hebben het hier over een baby van dan 3 maandjes) dat ze thuis in hun eigen bedje het beste af zijn, bij hun papa/mama/oppas. Stukje veiligheid en stabiliteit. Logeren kunnen ze hun verdere jeugd ook nog! Jusi, ik overdrijf niet. Dit is mijn mening gewoon. Als het niet anders zou kunnen zouden mijn kinderen ook moeten/mogen logeren, maar mijn dochter is daar echt nog niet aan toe. Zij geeft dat zelf ook duidelijk aan. Ze snapt ontzettend veel en is communicatief erg sterk dus snapt wel wat we bedoelen als we het voorstellen. Zij is er gewoon echt nog niet aan toe. Klaar. En nee....ze is geen extreem moederskindje.... Maar weer on-topic
Ze kan dat dan wel duidelijk aangeven, maar wat als jullie bijv. een bruiloftsfeest hebben? Zeg je dat dan af, omdat je dochter 'er niet aan toe is om te logeren'? Dan ontzeg je jezelf toch wel erg veel...
Ik ontzeg mezelf helemaal niets, totaal niet. Wij hebben het zo geregeld dat wij dan zelf de kinderen naar bed leggen en dat er vervolgens iemand in huis is (over het algemeen 1 van de oma's) die wanneer nodig de kinderen kan helpen. Dus wij kunnen gewoon weg, en kindjes slapen in hun eigen bed. We kunnen ook al eerder weg, dan legt oma de kinderen op bed. Maar aangezien dat erg druk is als je het niet gewend bent nemen wij dat gewoon op ons. Gaat prima en iedereen is blij.
Zoontje gaat op maandag naar opa (van 7:30 tot 14:30) Op donderdag naar oma van 7:00 tot 13:00 Opa woont 6 minuten rijden en oma 5 minuten Ben blij dat ik dat geluk heb. Over 2 weken blijft hij van woensdag op donderdag bij oma slapen, zodat ik hem zijn bed niet hoef uit tehalen. Bij opa blijf ik hem gewoon brengen hihi. Is toch anders een man alleen. Douchen en aankleden zou niet lukken denk ik Maar gaat prima zo
Ik weet niet of je met 'jullie' mij bedoelde, maar nee, ik ga niet om 05.30 op. Ik sta om 6.15 op, kleed mezelf aan, maak fles klaar, geef de fles in ons bed, kleed mn meisje aan, ga naar beneden en maak haar tas in orde en trek haar jas aan. Manlief staat 10 voor 7 op en is 7 uur beneden en gaat gelijk weg met dochterlief. Ik vertrek zelf dan ong 20 min later. Dus binnen een uur zijn we allemaal weg.
Ik ga straks op mijn nichtje passen.Mijn schoonzuster woont hier een uur vandaan en brengt haar dan 1x per week. Ze werkt 1 x per week bij ons in het dorp. Ze had ook oppas kunnen zoeken in haar woonplaats zodat de baby niet veel hoeft te reizen maar ze wil graag dat ik (wij) oppassen. Ik ben hier harstikke blij mee en ik ben extra blij dat ik oppas zonder haar regels. Ze laat de zorg van haar baby helemaal aan mij over en dat geeft een vertrouwd gevoel. Ze wil graag dat wij een goede band hebben (krijgen ) met haar kind. En dat willen wij ook graag omdat ze niet om de hoek woont zeg maar. Maar on-topic, ik vind dat je het misschien gweoon moet proberen en misschien valt het mee. Bevalt het niet zou je een andere oplossing kunnen zoeken. Ik begrijp je wel maar begrijp je vriendin ook wel. Ik vind het ook een fijner gevoel dat oma oppast i.p.v. een creche maar dat is een persoonlijke mening.
Mijn moeder woont op een uur rijden qua afstand ZONDER file en die stond voor 6en op om hier rond 7 uur te zijn.. ze had niet mogen oppassen als we mijn zoon ook nog bij haar moesten brengen. Dat is toch gewoon niet te doen met je werk als je heen en weer moet rijden?? Ik vind het absurd.. moet oma maar dichterbij gaan wonen
Is helaas geen optie want mijn schoonvader heeft de auto nodig. We zien nog wel zover is het gelukkig nog niet we kunnen nog ff nadenken hoe we het doen gaan.
Mijn dochter word in januari ook 3 en die slaapt al sinds ze 10 weken is elke zondag bij mijn ouders. Je geeft ze toch ook niet weg aan vreemden? Ik begrijp niet helemaal waarom ze het eerst moet snappen om ergens te gaan logeren.
TS: wat is jullie overweging om niet voor een kdv of gastouder te kiezen? Financieel? Of omdat je uit principe bij oma fijner vindt? Er is natuurlijk ook kinderopvangtoeslag en er bestaan hele goede gastouders en kdv's die op een hele professionele en liefdevolle wijze goed voor je kind kunnen zorgen. Dus dat zou ik wel meenemen in de overweging.
Er is eigenlijk al genoeg over gezegd. Het is mijn mening en ik kijk in deze dus wel er naar of mijn kind er wel of niet aan toe is. Logeren moet in mijn ogen een positieve ervaring zijn en leuk, het is ook iets wat ik maar af en toe zou doen en niet structureel, ook om het leuk en speciaal te houden voor alle betrokkenen. Bij structureel logeren vind ik de belasting ook echt te groot voor opa en oma.
mijn ouders en schoonmoeder past ook op onze kinderen. Ze wonen ½ tot 45 min rijden van ons vandaan. Vind het wel mee vallen. Zo ver rijden is het ook niet. Wij brengen ze woensdag avond er heen en de volgende dag halen we ze weer op of ze worden terug gebracht. Soms gaan ze zondag avond naar oma en dan maandag weer naar huis. ½ uurtje is echt wel te doen.
Misschien heb jij idd kinderen die er niet aan toe zijn en dan is het Prima om ze thuis te houden. Mijn 11 maanden oude dochter slaapt 1 keer per week bij mijn ouders en gilt het al uit zodra ik haar uit de auto til. Ik wil haar altijd zelf op bed leggen, zodat mijn ouders er dus geen "last" van hebben, maar dit willen ze zelf niet. Voor mijn dochter is het elke maandagavond tot dinsdagmiddag feest. Ze slaapt ook daar tot 08.30 door en dan ben ik al twee uur aan het werk! In haar 11 maanden oude leven heb ik haar s ochtends nog nooit vroeg uit bed hoeven halen. En toen ze 4 maanden oud was? Toen sliep ik de eerste weken ook heerlijk op maandag bij m'n ouders en sloop ik s ochtends uit huis.