Ik geef geen waardeoordeel, althans dat was niet mijn bedoeling. Ik wil alleen zeggen dat als jouw wereld en die van opa en oma zo van elkaar verschillen, het misschien niet verstandig is ze te laten oppassen. Want je weet dat ze dan iets van de dagelijkse rituelen (niet alleen religieuze) meekrijgen. En kindjes die zo klein zijn kun je niet verplichten om mee te bidden omdat ze niet weten wat dat is. Pas op latere leeftijd kan dit inderdaad voor problemen zorgen. Bedoelde eigenlijk dat ikkelies misschien moet proberen het wat losser te laten omdat ze zich er zo over opwindt... en veranderen kun je die mensen toch niet.
nee veranderen kan ik ze idd niet! maar ik krijg ze niet aan hun verstand gepeuterd dat ze zich aan onze regels moeten houden. en smoeder HOEFT NIET oppassen,wij laten smoeder oppassen omdat zei het leuk vind en het graag wil doen, maar nu ben ik dus zover dat ik zoiets heb van nou het is leuk geweest, we hebben het geprobeerd..klaar.. en natuurlijk gaat het echt niet alleen om dit,en over dat bidden is natuurlijk ook al 10x wat aan vooraf geggaan. en ik laat mensen die geloven gewoon in hun waarde,maar ik heb er een hekel aan als mensen hun geloof bij een ander door de strot heen willen duwen ( en dat gebeurd dus)
Ik moet eerlijkz eggen dat ik er neit aan moet denken dat mijn kindje moet gaan meebidden bij wie dan ook. Geloof op zichzelf vindt ik prachtig mooi en puur, ik heb iets tegen religie in het algemeen. bij die religie hoort bidden, bij geloof op zich niet. Ik houd religie verantwoordelijk voor machtsmisbruik en een hoop ellende in de wereld. Iets puurs en moois als geloof kan daar niets mee te maken hebben vindt ik. Maar goed dat zijn mijn persoonlijke overtuigingen, dingen die ik dus belangrijk vindt. Als iemand daar geen respect of begrip voor kan opbrengen en vindt dat als ik mijn kind daar breng dat mijn kind dan maar met zijn overtuigingen en dingen mee moet doen dan zou ik daar ook heel boos om worden.
over bidden mijn schoonfamilie bid ook maar als wij daar zijn hoef julian van mij niet mee te bidden en ze hoeven het hem niet te verplichten want thuis bid hij ook niet maar ik verwacht wel dat hij stil is. dus nee ze hoeven hem dat niet te zeggen van je moet mee bidden nee julian moet stil zijn maar moet niets omdat hij thuis ook niet bid
Ahh mag ik hier ook even zeuren? Mijn schoonmoeder heeft het idee opgevat om voor haar verjaardag met ons gezin op stap te willen. En ik heb een hekel aan mijn schoonouders. Vooral mijn schoonvader is een zeikerd eerste klas. Iedereen is tegen hem, hij is zielig, blablabla. En dat zo erg dat je niet eens tegen hem kan zeggen dat hij door moet lopen want dan kijkt hij triestig naar zijn vrouw, zo van "help me ze doet gemeen tegen me". Mijn schoonmoeder is er zo één die als ze de kans krijgt hier de kasten opentrekt om erin te kijken, toen ze de babykamer voor het eerst bekeek deed ze dat. Ik stond flabbergasted te kijken wtf ze aan het doen was. En ze stak haar vieze rookvinger in het mondje van mijn twee weken oude zoontje. Ik liet even goed merken dat ik dat niet wil hebben en toen was het janken. En nou moet ik dus een hele middag met die mensen ergens heen. Ik zou niet weten waarheen! Ik heb echt geen zin om met hen in de kou te gaan lopen ofzo, bah. Zo . Heerlijk om dat even kwijt te kunnen.
ja mag ik ook even? Hier vanavond voor de zoveelste keer knallende ruzie. Verwijten over en weer. Weet je, ik wil me best kwetsbaar opstellen, maar als even later mijn kwetsbaarheid gebruikt wordt om me onderuit te schoffelen, dan gaat de deur gewoon dicht. Doe ik mezelf geen eer mee aan om te accepteren. Bahbah, wat een ruzie en wat ben ik dat toch zat....
lees dit nu pas maar soms heb je verplichtingen he? Voor ons is dit wel belangrijk. Dit is een van de dingen die ze uit halen.
@Kwekijzer; dikke knuffel voor jou! Ik ken het wel een beetje met jezelf kwetsnaar opstellen en dat van je kwetsbaarheid gebruik/misbruik van gemaakt wordt. Ik heb helemaal geen contact meer met mijn schoonmoeder, m`n vriend nog minimaal vanwege de kinderen. Hier werd mijn kwetsbaarheid ook misbruikt., gaf ik 1 vinger toe, werd mijn hele arm gepakt tot aan alle schuld afschuiven op mijn negatief zelfbeeld en ik "zag" alles verkeerd, want ze bedoelde het alleen maar goed en zij weet echt niet wat zij verkeerd doet, ze doet alles juist goed. Nu zie ik haar niet meer en als ik denk "ze kan de t***ng genieten, we doen het lekker op ons maniertje, zonder haar en gaan voor ons eigen geluk, neemt ze weer contact met mijn vriend op, dat ze de kinderen zo mist want zij is wel de oma en het zijn haar kleinkinderen... blablabla... Dan raak ik weer gefrustreerd en word ik weer boos op mezelf dat ze me weer weet te raken... Wat het voor ons nog extra moeilijk maakt, is dat we aankomende zomer gaan trouwen. Daardoor is het helemaal uit de hand gelopen, en heeft ze gezegd dat ze niet op ons huwelijk aanwezig zal zijn. Maar goed, trouwen kunnen we ook zonder haar!
Dan kom ik ook over mijn schoonmoeder klagen, Mijn sm konden door een deur, maar van beide kanten altijd wel onze nukken gehad. We waren het niet altijd eens over de opvoeding, en dat botste wel eens. Ook wel eens behoorlijk. Maar nu is mijn schonnmoeder dood... En wat mis ik haar enorm... Ze was zo lief voor de kinderen. Ondanks dat het vaak botste, had ze ook wel eens gelijk. Ik zou er zo veel voor over hebben om nog eens met haar te kibbelen.
Jij zegt dat je schoonmoeder geestelijk ziek is. Waarom laat je haar dan uberhaupt oppassen ? Ik vind dat een groter probleem dan wel of geen limonade, en hoe laat naar bed
Mijn schoonmoeder heeft gelukkig de komende tijd afleiding want mijn schoonzus is zwanger Over een weekje weg van de zomer heeft ze niet meer gesproken gelukkig dus dat zal wel uit haar hoofd zijn.
Heer herkenbaar wat je zegt. Maar weet je waar ik nou mee zit, dit gaat hoe dan ook ten koste van het leuke wat onze dochter hier door mist. De gezelligheid op een verjaardag dat alle opa's en oma's komen en het gewoon leuk is en een ieder zich vrij voelt daarin. Dat vind ik zo jammer, doordat wij niet boteren heb ik het gevoel dat onze dochter te kort wordt gedaan. Maar mijn mond houden en al die dingen dan maar laten gaan is ook geen optie.... Zo jammer vind ik het! Wat doen ze zichzelf dan ook te kort op deze manier zeg.... Ik snap gewoon niet dat het dat waard moet zijn. Ik snap dat niet, echt niet. Bij ons is er ook al zoveel gebeurd, maar één voorbeeld. Mijn man heeft 3 weken op zijn knieen gezeten voor de salontafel, dag en nacht door de pijn van een hernia. Het duurde te lang door een inschattingsfoutje van onze ha. Dat heeft veel bloed zweet en tranen gekost. Toen ik uiteindelijk na veel gedoe mijn man bij de neuroloog kreeg, heeft zijn vader die middag 3 keer gebeld om te zeggen dat mijn zijn maat in moest lichten over de stand van zaken. Mijn man kroop hier echt van de pijn en raakte erdoor in paniek. Toen heb ik zijn maat (samen bedrijf) gebeld om in te lichten, kreeg ik commentaar op dat hij dood en begraven moest zijn voordat ik zoiets mocht doen. Vervolgens had ik een afspraak in een privekliniek gemaakt (na veel gedoe was dit het snelste waar hij geopereerd kon worden). Ik vertelde dat het gelukt was en dat ik hem die middag er naartoe zou rijden. Ik kreeg als reactie "dat doen wij wel" waarop ik reageerde "nou nee, dat doe ik gewoon zelf", waarop ik weer te horen kreeg "nee, dat zal ik wel doen". Ik vind alles prima, zolang er ruimte voor overleg is. Iemand die al vastlegt wat ik moet doen, daar ga ik van stuiteren. Misschien ook niet goed, maar ik vind het wel fijn om keuze te hebben in ons leven en op de één of andere manier is dat niet uit te leggen...
Wij hebben de familie van mijn vriend, op z`n vader en vrouw na, niet uitgenodigd voor de verjaardag van onze oudste begin februari. Dit omdat ik niet welkom ben bij zijn familie (dus mensen die wij totaal er buiten hebben gelaten en automatisch de kant van schoonmoeder kiezen). Als ik ergens niet welkom ben, voel ik niet de behoefte om hen bij mij thuis uit te nodigen. Voor eerst sinds tijden was het weer gezellig op een verjaardag, ik was relaxed en de visite ook! Ik snap ook niet waarom het zo moet gaan. Tuurlijk ligt het ook deels aan mij, waar 2 kijven hebben 2 schuld. Ik had ook dingen beter niet of juist wel moeten zeggen. Maar om alles op mij af te schuiven, klopt ook niet. Ik wil de kinderen hun oma niet onthouden, maar het moet niet ten koste van mezelf gaan. Ik heb laatst de documentaire gezien op De website van omroep RKK over grootouders die hun kleinkinderen niet meer mochten zien. Daarin kwam ook een gezinstherapeute in voor die vertelde dat schoonmoeder t.o.v. hun schoondochter een stap terug moeten doen en nog meer wijze dingen. Daarvan kwam gewoon heel veel overeen met wat hier is gebeurd. Daardoor kwam ik ook tot de conclusie dat het niet alleen aan mij ligt, al zou schoonmoeder nooit haar fouten toegeven. Ook nog een voorbeeldje van mijn kant; onze dochter was net een kleine week oud toen m`n vriend een telefoontje kreeg van z`n moeder dat ze onze dochter in bad wilde doen. Ik wilde dat helemaal niet, had het zelf pas 1 keer gedaan. Mijn vriend heeft na een paar dagen tegen haar gezegd dat we dat nog niet willen omdat we het de eerste tijd zelf wilde doen (begrijpelijk toch?). Zegt ze, als ze op visite is, "het wordt nu wel tijd dat jullie haar loslaten (ze was net geen 2 weken oud..,,), ze is niet jullie bezit, jullie mogen eventjes op haar passen totdat ze zelf op haar benen kan staan...." Nou echt! Ik was zo lamgeslagen dat ik niets kon zeggen.
Mijn excuses voor het niet lezen van het gehele topic, maar ik wil ook over dit onderwerp graag wat kwijt. Mijn schoonmoeder heeft het niet getroffen met haar 2 eigenzinnige schoondochters. Beide lopen tegen hetzelfde aan. Dit hebben we pas na ruim 2 jaar uitgesproken, de schoondochters dan. Zo wil mijn schoonmoeder altijd met haar zoons knuffelen als de schoondochters teveel aandacht van haar zoons krijgen. Mijn man vindt dit verschrikkelijk, maar met mijn schoonbroer is dit gedrag veel erger. Nu ze een kleinkind heeft, worden we compleet genegeerd. Enkel mijn zoontje krijgt alle aandacht, wat meestal op krijsen uitdraaid. Maar het ergste vind ik nog dat mijn man, die uiteraard veel van zijn ouders houdt, zich afvraagt wanneer ze nou eens naar hem luisteren. Verder praat schoonmoeder als een kind:"Dat vind ik eng hoor. Ik heb lekker meer kerstkaarten dan jullie. Onze baby kamer is al lekker af." inclusief kinderlijk stemmetje. Schoonvader is gewoon grof. Ik zou achter mijn mans geld zitten. Mijn man heeft mij een kind gegeven zodat ik hem niet verlaat omdat hij gewoon niet alleen wil zijn. Dat hem totaal niet interesseerd hoe het met mij gaat enkel met ons zoontje.
@Kwekijzer; dit is de site alleen kan de aflevering niet meer bekeken worden. Grootouders zonder kleinkinderen | Kruispunt TV @ RKK.nl
Rechtspraak gelijkwaardig ouderschap - Vader Kennis Centrum: 366. TV uitzending grootouders zonder kleinkinderen Hier een andere link waarin je hem nog wel kunt bekijken.
Zit het nu te kijken, interessant joh. Wat vinden jullie van die oma van Larissa? Mijn haren gaan er van overeind staan. In de brief zeggen: "dat je haar maar wel op een christelijke school doet."