schoonmoeder uit het buitenland 2 weken bij ons met 39+5

Discussie in 'De bevalling' gestart door nena88, 11 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nena88

nena88 Bekend lid

12 nov 2011
    679
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi meiden,

na wat research en getwijfel heb ik toch besloten mijn verhaal hier te plaatsen.

mijn man en zijn familie komen uit zuid amerika en zijn moeder komt natuurlijk naar nederland toe met de bevalling. Dat is natuurlijk helemaal cool en tof en zeker omdat het voor hen ook heel duur is om met euros een ticket te kopen... hoe dan ook... het is dus een hele uitgave en nu heeft schoonmoeder de vlucht geboekt op 39+5 weken. Ik vond alles best in het begin maar nu ik dichter bij de bevalling kom zie ik wel in dat het eigenlijk beter was geweest als ze het ticket op week 42 pas had geboekt ofzo. De redenen is 1. schoonmoeder slaapt gedurende de 2 weken dat ze hier is in ons huis. 2. schoonmoeder kan het ticket echt niet omboeken dus als de baby met 42 weken komt dan heeft ze haar niet eens gezien 3. ik beval thuis en 4. ik voel dat er toch een kleine inbreuk op onze privicy wordt gemaakt... tja kijk ik zal SM wel vragen om benenden te blijven en pas binnen te komen wanneer wij dat willen dus dat is geen probleem verder zal ik mijn ouders ook uitnodigen zodat ze samen beneden kunnen wachten. Maar stel dat snachts liggen we te slapen, schoonmoeder in de kamer ernaast, komen de weeën ineens!!! tja das toch vervelend en jammer want ik wil het eigenlijk helemaal met mijn man doen (en de vk haha). En het ergste geval is natuurlijk dat stel dat de baby niet komt met 40 weken!! dan heeft ze een deel of heel de vakantie voor niks geboekt! dat kan toch gewoon niet :$ moet ik dan gaan inleiden omdat de SM er is uit zuid amerika?? dat vind ik ook niet echt een optie en volgens mij is dat ook niet gratis ofzo trouwens wil ik écht thuis bevallen.
    Dus ik heb een beetje gegoogeled hoe vaak de baby voor de 40 weken komt maar ja duidelijk dat daar niet echt een pijl op te trekken valt...
    als ze met 38 weken zou komen zou dat ideaal zijn, dan heb ik toch nog lekker tijd met mijn mannetje en ons nieuwe gezinnetje.. maar daar kan ik toch niet op rekenen :)

vind het echt wel een irritante situatie :S wat denken jullie? klinkt raar ik weet het maar hoe krijg ik het voor elkaar dat de baby vroeger komt haha. Ik had wel vorige week voorweeen denk ik! ja heel vroeg idd en idd niet goed geloof ik maar ik weet niet of dat betekent dat de kleine ws vroeg komt... vast niet.. he bah

2. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Tsjah ze komt nu eenmaal dan dus je kunt er toch niks meer aan veranderen..

Inleiden wil je om deze reden echt niet (en zullen ze ook niet zomaar doen) en een bevalling opwekken is (voor zover ik weet ;)) ook niet echt mogelijk.. Anders zou elke vrouw dat wel doen wanneer het haar uitkomt..

Daarbij vind ik je opmerking dat met 38 weken bevallen ideaal zou zijn een beetje apart..

Sorry als ik een beetje bot overkom, maar je wist van te voren toch ook wel dat je een bevalling niet kunt plannen?! Je hebt zelf aangegeven dat je sm die periode kon komen en je hebt ook zelf toestemming gegeven dat ze bij jullie thuis slaapt..

En wil je thuis bevallen omdat het gratis is??

Waarschijnlijk niet echt een antwoord waar je op zit te wachten.. Maar ik vind het maar een vreemd verhaal..

3. nena88

nena88 Bekend lid

12 nov 2011
    679
    0
    0
    NULL
    NULL
    hmm nou je mag het vreemd vinden maar ik heb sm geen toesteming gegeven ik realiseerde het me gewoon niet om er wat van te zeggen. voor de rest is het logies dat ze hier slaapt omdat dat gratis is en een ticket voor haar is echt 5 jaar werken ofzo. voor de rest o.a. graag thuis bevallen omdat het anders veel geld kost. ja dat is helaas waar. Ik heb gewoon geen geldboom en de zwangerschap gaat goed dus waarom zou ik in het ziekenhuis bevallen.. tja ik vind het altijd zo hormonaal om naar ´fouten´ te zoeken in berichten... voor alles is een reden denk ik altijd maar. en waarom is het eigenlijk vreemd dat ik het financieel niet kan dekken om in het ziekenhuis te bevallen? denk dat (helaas) tegenwoordig wel meer moeders thuis bevallen om die reden

4. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    No offence, maar als je een bevalling in het ziekenhuis niet kunt betalen.. Wat denk je dat je kindje straks gaat kosten..
    Ik begrijp best wel dat het veel geld is als je het zelf moet betalen maar ik geloof niet dat dat de reden moet zijn waarom je thuis wil bevallen.

En dan nog heb je toch gewoon zelf de keuze gemaakt dat ze bij jullie mocht slapen.. Heb je er toen nooit over na gedacht hoe het zou zijn als je dan nog niet bevallen bent?

Maarre ik heb geen last van hormonen hoor ;)

5. nena88

nena88 Bekend lid

12 nov 2011
    679
    0
    0
    NULL
    NULL
    nogmaals. het is o.a. de reden van thuis bevallen afgezien van alle andere redenen. verder ben ik mij bewust van mijn financiele situatie en doe daarom zuinig aan, in het ziekenhuis bevallen hoort daarom bij geldverspilling als het niet nodig is in mijn ogen. heel simpel. maja

btw, ik heb ook geen last van hormonen hoor :p

en idd ik ben stom geweest, ik had het me eerder moeten bedenken. helaas was dat niet het geval. mis ook omdat het allemaal nieuw is voor mij en ik er gewoon niet bij stil stond.. was veel te veel bezig met de groeiende buik. tja nu heb ik idd spijt ik had haar graag pas met 42+ hier gehad. niks aan te doen idd dat klopt... en idd het is stom om te zeggen dat ik wil dat de beeb vroeger komt.. maar ik kan die gedachten ook niet helpen :(

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Onzin om te gaan zeuren om geld, daar gaat dit topic niet over. Het gaat over je schoonmoeder die nu misschien wel te vroeg is en jij hebt je dat destijds niet goed gerealiseerd. Mag ik vragen waarom ze het ticket niet kan omboeken?

7. Son1980

Son1980 Bekend lid

2 jun 2012
    689
    1
    0
    Even misschien een domme vraag maar kan ze niet gewoon komen maar bij iemand anders logeren of de helft van de tijd.
    Misschien als je het aan je eigen moeder vraagt dat ze het begrijpt en dat ze daar welkom is !!
    Ik vind het wel erg lief van je s moeder dat ze al die moeite doet en al haar centjes daar vr offert. Maar misschien is het wel to much m ze al die tijd bij je te hebben.

Lijkt me wel moeilijk ook voor haar ! Denk er aan dat wanneer het kindje geboren is, zij weer weg gaat en alles achter laat.
    Triest.

Sterkte.

8. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik zou als ik jou was het gewoon over je heen laten komen. Go with the flow. Je kan je er nu helemaal druk om maken, maar daar heb je niks aan. Je hebt nou eenmaal te maken met buitenlandse familie van de man waar je van houdt. Had je liever gezien dat ze wat later kwamen? Ja. Maar dat is niet zo. Ze hebben jarenlang gewerkt om naar jullie toe te komen, voor jullie kindje. Hoe lief is dat! Kleine ongemakjes moet je dan maar even op de koop toe nemen.

Je kan niet controllen wanneer je gaat bevallen. Als dat is terwijl je schoonmoeder slaapt, is er niks aan de hand. In de meeste gevallen heb je een opbouw in je bevalling en is er genoeg tijd om schoonma naar je ouders te brengen of naar beneden te sturen.

Leg je er bij neer en relax. En bedenk HOE leuk en bijzonder het is is voor je man/vriend dat zijn moeder die aan de andere kant van de wereld woont misschien wel bij de bevalling van zijn kind is!

9. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Je baby komt waarschijnlijk niet eerder dan hij er klaar voor is. Dus ik zou er vanuit gaan dat je smoeder gewoon op tijd is.
    Waar je misschien geen rekening mee hebt gehouden is dat de kans op een thuisbevalling niet zo ontzettend groot is hij een eerste kind. Zo'n 70 procent gaat alsnog naar het ziekenhuis met een medische indicatie. Dus grote kans dat jij ook in het ziekenhuis gaat bevallen en dan heb je het probleem met je smoeder in de kamer naast je ook niet EN wordt het vergoed door de verzekering.

10. nena88

nena88 Bekend lid

12 nov 2011
    679
    0
    0
    NULL
    NULL
    dank jullie wel voor de lieve reacties!

zoals jullie al zeggen het is natuurlijk super lief dat ze al dat geld heeft gespaard en het uitgeeft om bij ons te zijn. Dat realizeer ik me ook wel hoor :) en het is natuurlijk ook zo dat voor mijn man het een ontzettende steun zal zijn. Ik vind eigenlijk wel dat jullie gelijk hebben en het heeft mij echt rustig gestemd :)

het kan idd dat ik alsnog in het ziekenhuis beval maar ik zie dat niet zo snel gebeuren, weet niet waarom.. maar je weet idd maar nooit.

om haar bij iemand anders te laten logeren is echt geen optie... als mijn ouders in dezelfde stad zouden wonen zou het wel oke zijn maar dat is niet zo en ze hebben ook helemaal geen ruimte voor haar. dat zou alleen maar lullig zijn en dat verdient ze ook niet.

haar ticket kunnen we denk ik niet meer omboeken, ik zal het voorzichtig met mijn man bespreken aangezien ik eigenlijk ook wel bang ben dat de baby 1,5 te laat komt en dan is het voor mijn sm ook super jammer dat ze de baby bijna niet ziet en zo snel alweer weg moet dan!! Trouwens ik zou gefrustreerd raken en willen dat de baby komt als sm hier al smachtend op haar komst zit te wachten...

ja maar idd, ik moet gewoon goede regels stellen, als het begint mag ze gewoon beneden wachten en dan dat ik kan aangeven wanneer iedereen naar boven kan komen :)

nog eens bedankt

11. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Als je wilt kun je sowieso om een inleiding vragen bij 41 weken. Nederland is wat dat betreft echt een uitzondering dat ze pas bij 42 weken inleiden.

Verder inderdaad proberen om je schoonmoeders vlucht om te boeken. Harstikke lief natuurlijk dat ze bij de kraamperiode komt helpen, maar ook hier is Nederland weer een uitzondering, je krijgt kraamhulp. Je kunt haar steun veel beter gebruiken als ze komt als de kraamverzorgster weg is (zo zou ik het toch naar haar toe formuleren ;)).

12. nena88

nena88 Bekend lid

12 nov 2011
    679
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja dat is idd zo! dan hebben we én de kraamvrouw rondlopen en zij zelf! ook niet leuk voor haar lijkt me want de kraamvrouw wil gewoon haar werk doen en denk niet dat die vrouw spaans spreekt ofzo. nóg meer mensen in huis! tja.. ik denk dat ik dit gewoon aan mijn man moet voorleggen en dat hij dan besluit hoe hij (en of) het aan zijn moeder communiceert....

13. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Meid je hoeft niet altijd je zkh bevalling te betalen he.
    Als je 42 weken bent word je al op medisch gezet en kost het niks. Vraag je een ruggenprik kost het niks. Word je geknipt kost het niks.

En idd dit topic gaat niet om je financiële plaatje zoveel kost een baby nou ook weer niet hoor;)

Tuurlijk heb jij nu wat spanning erom heen maar ik vind het wel speciaal dat oma aanwezig probeert te zijn. En weet je als je eenmaal begint dan doet dat er allemaal niet meer toe, dan ben je daar niet eens met je gedachte hoor:)
    Gaat helemaal goed komen xxxxxx

14. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.750
    646
    113
    Gelderland
    Als ik het goed begrijp, gaat je schoonmoeder weer weg met 41,5 week? Het zal mij niks verbazen als je dán pas bevalt.... Schoonfamilie is weer weg, jij kunt je (al is het onbewust) weer ontspannen en hoppa, dan beginnen de weeën pas...

15. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Wat mausi zegt, denk ik ook! ;) Zal me niks verbazen dat je pas bevalt als je schoonmoeder weer weg is!

Wat me trouwens wel stoort is dat je vraagt hoe je ervoor kunt zorgen dat je baby eerder komt! Ik neem aan dat je dat bedoeld vanaf 37 weken, maar tevroeg bevallen (voor 37 weken) is écht geen pretje, dus die opmerking vond ik zelf beetje misplaatst! ;)

Verder wil ik je succes wensen en geniet nog heerlijk van je zwangerschap! Je kleine meldt zich vanzelf als hij/zij het zover heeft! ;)

16. Aviya

Aviya Niet meer actief

Je kan dit aangeven bij het kraamcentra dat er als het mogelijk is, een Spaanstalig iemand bij is, maarre niet Portugees?

Uhm misschien stom gezegd, maarre ik denk dat je SM zelfs nog heelle handige tips hebben voor een thuis bevalling (of het moet Brazilie zijn, dan is een keizersnee op het moment de "trent":D)

Medische indicatie is gewoon geheel vergoed (of dit komt door aanvullend verzekerd te zijn, zou als ik jou was even verzekering voor de zekerheid opbellen!)

Je weet niet of je thuis (kan) blijven bevallen, er hoeft maar een kink in de kabel te komen, poepen in t vruchtwater, kindje hartslag daalt, of er gaat iets anders fout, en dan is t alsnog ZH dus zou ook een koffertje klaar zetten!

Je bent onbewust bang dat je SM er bij is, en heel begrijpelijk, maar bekijk het ook eens zo, je man (zoals anderen ook al hebben gezegd ;)) is er super blij mee dat hij ver van zijn familie, toch dit wondertje kan delen met zijn moeder! enne dit is waarschijnlijk (tenminste als ik zo vrij mag zijn dit te denken) ook het eerste kleinkind van de familie, wat het extra speciaal maakt.

Maak je niet druk, en neem het zoals het komen gaat, gaan zitten stressen voor zoiets is niet goed voor jou en je kleine, dus relax en neem t zoals t komt.

17. nena88

nena88 Bekend lid

12 nov 2011
    679
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja dat is toch een drama! dan maakt ze het helemaal niet mee! al dat geld voor niks, die hele reis.. o ik moet er niet aan denken. dat is pas zielig!

pff...

en over dat vroeger bevallen, zoals je in een eerdere reaktie van mij kan lezen had ik het over 38 weken en idd ik ben me bewust dat het iets is dat je je helemaal niet moet wensen. ik wilde niemands gevoelens krenken, het is meer dat ik het niet kan helpen dat ik zo denk - wat ik ook heel vervelend vind hoor. maar nog eens, wilde niemand kwetsen..

over de thuisbevalling.. in argentinie is het heeeeeeeeeeeel ongebruikelijk om thuis te bevallen. SM vraagt nogsteeds dagelijks of ik thuis ga bevallen.. tja dat vinden ze daar raar. maar het is daar gewoon niet zo goed geregeld als in NL voor een thuisbevalling dus gaat iedereen automatisch naar het ziekenhuis...

18. melissie6

melissie6 Actief lid

7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Wij hebben een soortgelijke situatie. Wij wonen zelf in het buitenland en onze ouders komen dus vanuit Nederland hiernaar toe.

Mijn schoonouders komen een week na mijn uitgerekende datum hierheen. Hebben ze zelf voor gekozen en ik vind dat eigenlijk wel fijn. Mijn eigen moeder komt een maand voor de uitgerekende datum om mij te helpen omdat ik geen verlof van tevoren heb (logeert overigens niet bij ons in huis) en mijn vader komt waarschijnlijk 1 of 2 dagen voor de uitgerekene datum.

Mijn schoonouders zouden eerst bij ons in huis logeren, maar ik was het daar toch niet mee eens. Ze kunnen nogal overheersend zijn en willen altijd veel dingen bepalen en mee bemoeien. En ik heb daar gewoon geen zin in als ik net bevallen ben. Vind het toch ook een prive tijd voor papa, mama en kindje. Eerst was mijn man het daar niet mee eens. Maar uiteindelijk hebben we, in goed overleg met schoonouders, besloten dat zij toch ergens anders gaan logeren. Vonden zij zelf ook beter voor alle partijen.

Maar ik snap uit jouw verhaal dat je meer met de timing zit en niet zozeer met het logeren bij jullie in huis.
    Kan je sm of je man echt niet kijken hoe het zit met omboeken? Zoals andere dames al aangeven, het zou helemaal fijn zijn als ze komt nadat je kraamhulp hebt gehad. Dan hebben julie een paar weken voor jullie zelf als gezin, heb je hulp van de kraamzorg en daarna kan sm jullie helpen en van de baby genieten.

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    De kraamvrouw ben jij straks zelf he, niet de dame van de kraamzorg. Kraamvrouw = bevallen vrouw = jij.

Ik zou eerst 's overleggen of het nog om te bokken is? Ik was bij mn 1e uitgerekend op 22/11 en mn vader zou 4/12 weer voor een half jaar naar het buitenland gaan. Ik heb toen een beetje zitten aandringen dat de meeste kindjes overtijd komen en uiteindelijk is hij, uur, na de kerst pas weggegaan. Het zou zonde zijn als kindje overtijd komt, jij misschien wel naar t ziekenhuis moet om te bevallen en je sm alweer weg is voor je thuis bent met baby!

Enneh, 't beste argument voor thuisbevalling is dat 't vertrouwd is, toch?

20. Even een reactie op je eerste berichtje, nena88, waarin je zegt dat je het misschien toch ook wel prettig vind om gewoon alleen thuis te zijn samen met je man en vk tijdens de bevalling.. Ik weet niet hoe ver jou ouders van je vandaan wonen, of eventueel andere familie? maar mocht je bijvoorbeeld wel bevallen in de periode dat je schoonmoeder er is, zou het dan niet bespreekbaar zijn dat dan in plaats van jou ouders ook naar jullie huis komen, dat zij dan jou schoonmoeder ophalen en dat jullie toch de rust en comfort van jullie eigen huisje, en het prive gebeuren enzo hebben? En dat zo gauw de kleine er is, de schoonmoeder en jou ouders uiteraard als de bliksem jullie kant opkomen :)

Maar het lijkt me dat dat alleen mogelijk is als jou ouders ook dichtbij wonen, want als ze dan nog een flink eind moeten rijden is het natuurlijk ook niet echt prettig (geeft jullie wel even quality alone time met de kleine uk, maar je ouders en sm zouden toch liever dichterbij willen zijn dan ;). )

Deel Deze Pagina