Hallo meiden, Al een poosje zit ik niet zo goed in mijn vel. Ik ben altijd iemand geweest die met tijden last heeft van milde depressies en angsten. In het verleden ook wel eens ad geslikt, maar dat wil ik echt niet meer. Met de geboorte van mijn dochtertje heb ik een flinke klap opgelopen. Zij had een hele slechte start apgar score 0-0-1, reanimatie en daarna een poosje slecht gelegen op de ic van het Sophia Kinderziekenhuis. Het gaat nu goed met haar, al heeft ze wel een hemiparese (halfzijdige spastische verlamming) door een hersenbloeding die ze al tijdens de zwangerschap doorgemaakt heeft. Dit alles heeft mij een flinke knauw gegeven, ik heb erg last van ups en downs. Gespannen, flash backs. Ik merk ook dat mijn oude klachten weer opspelen. Dat gebeurd meestal als er iets heftigs gebeurd omdat dit blijkbaar mijn zwakke plek is. Nu heb ik hiervoor wel hulp bij een psych, maar haar zie ik niet heel vaak en zij doorloopt op het moment een programma emdr met mij. Toch blijf ik me met momenten niet super voelen en denk er toch over hier iets mee te doen. Nu hoor ik goede verhalen over sint jans kruid en denk erover dit te proberen, zijn er hier meiden die daar ervaring mee hebben.. Alvast bedankt!! x
Zo, dat is niet niks wat je hebt meegemaakt met je dochtertje, in ieder geval daar heel veel sterkte mee. Wat ik weet van Sint Janskruid, is dat het inderdaad vaak een goede werking heeft, maar kijk er wel mee uit, want het heeft een wisselwerking met andere medicijnen, en ook met bv de pil, waar het de werking van kan verminderen. Als je al andere medicijnen slikt, of zelfs maar de pil, dan in ieder geval even overleggen met apotheker of huisarts.
Ik heb het 3 jaar geslikt toen het nog niet erkend was als mild middel tegen licht depressieve klachten. En ik wil niet WONDERMIDDEL roepen maar dat was het voor mij op dat moment wel. Heb 2 a 3 jaar AD geslikt en ben toen gestopt omdat t goed ging. Netjes afgebouwt en het ging ongeveer 6 maanden goed. En toen bleek de depresiviteit toch niet helemaal weg en kwam het horten en stoten terug. Maar niet ZO erg dat ik AD nodig had. Maar met tijd en wijle wel ZO erg dat ik er moeilijk mee kon leven. Heb toen op aanraden van iemand kira forte genomen. Elke dag 1 tablet smorgens. De eerste dagen had ik wat last van diaree maar verder geen bijwerkingen. En op de verpakking stond dat ik na 10 dagen al verandering zou kunnen merken. Maar ik merkte al verandering na 5 tot 7 dagen. Het fijne van dit middel vond ik dat als het goed ging ik het niet hoefde slikken (had soms maanden lang geen problemen en dan ineens weer maanden wel). En als t nodig was ik het gewoon weer kon gaan slikken en het al na ongeveer 5 dagen hielp (en het idee dat t over 5 dagen hielp werkte al als placebo om me sneller wat beter te voelen). Plus het is een "over the counter" middel dus je kan het zo bij de apotheek of drogist halen. Er zijn geloof ik 2 vormen. De een heeft iets meer werkende stof als de ander. Of het bij jou ook zo goed helpt weet ik natuurlijk niet. Maar ik denk dat het het waard is om te proberen. Houd er wel rekening mee dat als het niet helpt en je toch aan de ad moet/wil je dit NIET tegelijk met dit spul mag nemen! EN je moet je arts er van op de hoogte brengen dat je het slikt denk ik. Omdat er wisselwerking is met sommige medicijnen.
Wat heftig wat je hebt meegemaakt! Ik heb onlangs een paar maanden SJK gebruikt, ook omdat ik niet lekker in mijn vel zat (dat heb ik vaker in de winter). Ik heb vroeger al eens 'chemische' antidepressiva gebruikt, en dat werkte als een trein. Nadeel daarvan was dat het opstarten en afbouwen met hevige bijwerkingen gepaard ging. Bij SJK had ik daar geen last van, al had ik in het begin wel een paar dagen maag-/buikpijn. De werking vond ik vergelijkbaar met chemische antidepressiva, al was het effect wel wat milder. Hier dus zeker goede ervaringen ermee, maar ik ben er een paar weken geleden toch mee gestopt omdat ik het idee had dat ik er acné van kreeg (al is dat geen officiële bijwerking van SJK, en ik weet ook niet zeker of het bij mij daardoor kwam, dus laat je daardoor niet afschrikken).
niet doen als je aan de pil bent!!!!! ik heb het 6 weken gebruikt, werd er heel agressief van, en daarna enorme huilbuien, voor mij werkte het averechts dus..
Enigste waar je op moet letten als je aan de pil bent is volgens mij dat je darm functie (even) wat minder kan zijn waar door je dus minder beschermt bent. Net zoals dat je dat kan zijn als je gewoon aan de diarree bent. Maar dat zal hoogst waarschijnlijk wel in de bijsluiter staan. Ik hoop dat je er net zoveel aan mag hebben als ik gehad heb meid! Dan zal je je binnen kort stukke beter voelen. Ik heb dankzij dit spul mn leven weer op kunnen pakken en was weer in staat mn huishouden etc. bij te houden. Geen maanden van diepe dalen en me binnens huis verstoppen meer etc.