Bang voor wat er komen gaat..

Discussion in 'Zwangerschap' started by Tamara2703, Nov 28, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tamara2703

Tamara2703 Actief lid

Dec 14, 2011
    492
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb 1,5 week geleden een groeiecho gehad.. alles liep toen ietsje achter (ongeveer een week tot 1,5 week) maar dat was de hele zwangerschap al zo.. en alles volgde mooi zijn eigen curve..
    Vandaag heb ik weer een groeiecho gehad.
    Het hoofdje is niet/nauwelijks gegroeid en loopt nu gelijk aan 35 weken (3 weken achter)
    het beentje volgt mooi de eigen curve..
    Buikje loopt nu gelijk aan 41+6.. dus ineens 4 weken voor!!
    (ben vandaag exact 38 weken)
    Volgende week woensdag word ik ingeleid..
    Ook heb ik nu nog totaal geen ontsluiting of rijpe baarmoedermond..
    (het is ons 2e kindje)
    Nu moest ik rekening houden om ingeleid te worden met gel.. en dan kan het dagen duren zei ze..
    Maak me nu erg zorgen over hoe het allemaal gaat met ons meisje en de bevalling..

2. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

May 20, 2012
    2,133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Dit klinkt misschien heel hard, maar wat helpt zorgen maken? Geen ene bal! Dus niet doen!!
    Ik geef eerlijk toe, ik doe het ook te vaak hoor.

Over inleiden, het KAN lang duren, maar het KAN ook snel gaan. Helaas valt er nu weinig over te zeggen. En wie weet hoe jij er volgende week voor staat! Ik ben niet ingeleid met gel, maar had ook totaal niets toen ik over de 40 weken heen liep. Toch ben ik binnen 12 uur na inleiden met een pilletje bevallen. Ik had het kleine zetje nodig, de rest deed me lichaam zelf.

En over je kindje... Tja, achter en voor lopen. Als jij gewoon redelijk gezond eet en niet veel bijzonders doet kun je er weinig aan veranderen toch? Het lijkt mij niet dat het veel kwaad kan. Misschien heeft je kindje gewoon een klein hoofd. Nog een week en je hebt je kindje in je armen.

Succes! En probeer je geen zorgen te maken (hoe moeilijk ook) geniet als je dat kan van je kindje wat nu nog in je buik zit.

3. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    over het inleiden kan ik niks zeggen, maar ben het met blauwe speen eens dat zorgen maken geen zin heeft..

over de groei, onze zoon had een te groot hoofd, gemiddelde buik en te korte beentjes. na de geboorte trok alles bij. nu is hij niet lang maar alle ledematen passen perfect bij elkaar.
    komt vast goed!

4. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

Nov 13, 2012
    3,695
    2
    0
    De 'verhoudingen' van ons zoontje klopte ook nog niet zo vlak voor de bevalling. Ons is toen ook verteld dat dat waarschijnlijk gewoon nog bij zou trekken en dat is ook gebeurd. Z'n buikje liep voor, z'n beentjes achter.. Maar er is een heel mooi jongetje uitgekomen wat nu zelfs qua groei iets boven het gemiddelde zit :)

Probeer je niet te druk te maken.. (zegt de opperdruktemaker :D)

5. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

Nov 13, 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook met het maken van echo's worden fouten gemaakt. Onze dochter werd aan de ruime kant geschat, 3750 gram, maar woog met de geboorte slechts 2730 gram. Ze zitten ook weleens mis en zeker aan het einde is het niet makkelijk om goed te meten.

6. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    (dat ook ja, bij ons hadden ze onze zoon een kilo lichter geschat!)

7. Tamara2703

Tamara2703 Actief lid

Dec 14, 2011
    492
    0
    0
    NULL
    NULL

Ik maak me ook niet het meeste zorgen over het hoofdje.. (mijn zoontje had inderdaad ook een klein hoofdje)
    Maar maak me vooral zorgen dat haar buikje 6 weken is gegroeid in 1,5 week..
    (er zit nu een verschil van 7 weken tussen hoofdje en buikje..)

8. tresje

tresje Fanatiek lid

Jun 13, 2011
    2,414
    0
    36
    ik geloof eigenlijk niet zo in die metingen! er klopt vaak geen bal van. en tja, het ene kind heeft een groter hoofd als t ander!
    joh, t kindje floept er straks zo uit met zo'n klein koppie!
    geen enkel kind is het zelfde. lange benen, korte benen, dikke of dunne buik. ik snap dat je je ongerust maakt maar 99 vd 100 keer is er gewoon echt niks aan de hand.
    mijn dochter schatte ze 4300 gram met 40 wkn.
    41+4 werd ze geboren en woog 3500 gram....tja.....

9. Giulietta

Giulietta Actief lid

Mar 29, 2011
    366
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het hoofdje kan soms heel moeilijk gemeten worden als het diep ingedaald ligt.. De hoofdjes worden dan meestal te klein gemeten.

En inderdaad, een groeiecho vanaf 36/37 weken is al minder betrouwbaar dan bij 32 weken doordat het kindje groter is, meer ligt dubbelgevouwen en dus ingedaald is. Er zit een marge in van 500 gram tot 1 kilo! Dus ik zou me er niet teveel zorgen om maken :)

10. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Het meest belangrijke is de buikomvang.
    Ik heb veel groeiecho's gehad waarbij de schedel ineens een buiging omlaag kreeg. De artsen hebben zich er niet één keer zorgen om gemaakt, de buik was eerst te klein (daarom de extra controles) maar trok juist bij.

Ik zou me er geen zorgen om maken, het zijn maar schattingen en bij elke echo wordt rekening gehouden met een bepaalde afwijking in wat ze meten. En gaat het hoofdje lager zitten, is het steeds moeilijker te maten tot helemaal niet meer.

11. Tamara2703

Tamara2703 Actief lid

Dec 14, 2011
    492
    0
    0
    NULL
    NULL

Ik maak me ook juist zorgen over het buikje.. niet zo over het hoofdje.
    Het buikje is 6 weken gegroeid in 1,2 week..

12. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Tip: bestel Caulophyllum D6 tabletjes of druppels van VSM en begin er meteen mee! Dit bevordert het verweken van de bmm en ontsluiting! Hier met succes gebruikt!

13. Tamara2703

Tamara2703 Actief lid

Dec 14, 2011
    492
    0
    0
    NULL
    NULL

Dank je! ga ik morgen gelijk proberen :)
    heb wel frambozenblad capsules.. maar dat is meer voor het herstel toch?

14. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Dat weet ik niet maar ik heb die druppels vanaf 37 weken 3x daags 10 gebruikt, ben met 39+5 bevallen had een hele voorspoedige onstluiting. Weeen waren om 16u begonnen, viel allemaal wel mee vond ik. Volgende morgen vk gebeld, bleek ik al 3 cm te hebben. Kwam na 1,5 uur terug toen zat ik op 6, vliezen een uur daarna gebroken en daarna was ze er 3 uur later.

Ga het zeker nu ook weer doen. Het helpt ook bij de kraamzuivering daarna.

En ik zie nu pas je verhaal van de metingen van je kindje. Hopelijk loopt dat met een sisser af. Heb wel verhalen gehoord dat het niet altijd klopt wat ze meten en dat er later niks aan de hand blijkt te zijn. Dat is helaas afwachten lijkt me vreselijk! Veel sterkte!

15. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Oh ja je kan die druppels ook nog TIJDENS de bevalling extra nemen als de ontsluiting niet snel genoeg verloopt. Kijk maar even bij de bijsluiter die is wel te googelen.

16. Tamara2703

Tamara2703 Actief lid

Dec 14, 2011
    492
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke dank je!!
    Ga het gelijk halen morgen. :D

17. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

Nov 28, 2012
    1,416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Dit is de reden waarom mijn verloskundige praktijk geen groeiecho's doen. Ze zitten er zo vaak naast, zal me er niet te veel van aantrekken.

18. Moekje

Moekje Fanatiek lid

Apr 29, 2012
    1,021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Beste,

Wie weet beval je wel voor de ingeleide datum ;) Ik zelf stond ook op de planning om ingeleid te worden en de gynaecoloog had nog gezegd nou jou zou ik niet eerder als die dag, je zit nog potdicht.
    En toch 2 dagen voor de datum begon het vanzelf.
    Ook ik zou een veeeeeeeel te klein kind krijgen en noem het maar op. Uiteindelijk een gezonde 7 ponder mogen krijgen!
    Ja zijn hoofdje is idd iets onder gemiddeld maar dat heeft zijn vader ook.
    Die groeiecho's blijven een schatting, ik had ook steeds iemand anders die de echo deed en iedereen schatte anders! Hij was zelfs een keer gekrompen!
    Uiteindelijk heb ik erop gestaan dat de echo's voortaan door 1 en dezelfde gemaakt zouden worden om de onderlinge verschillen te voorkomen.
    Maak je gewoon niet druk, daar gaat je bevalling alleen maar moelijker van! stress houd namelijk de ontsluiting tegen!

heel veel succes!

Liefs,

Moekje

19. Tamara2703

Tamara2703 Actief lid

Dec 14, 2011
    492
    0
    0
    NULL
    NULL

Weet je waar ik het kan kopen?
    kan het bij de tuinen, apotheek, kruitvat en trekpleister op de website niet vinden..

20. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb in alle jaren dat ik op forums ronddwaal zoveel topics over groeiecho's voorbij zien komen, waar alle gemeten gegevens, niet klopten met het kindje wat eruit kwam. Dat ik me er persoonlijk echt niet druk om zou maken.

Kijk als de arts zelf zich zorgen maakt, wordt het een ander verhaal natuurlijk. Zolang ze maar niet over vruchtwaterpuncties en chromosonale/ aangeboren afwijkingen beginnen.

En vraag anders gewoon eens op de man af aan de artsen wat er nou precies aan de hand is volgens hen. Waar ze zich zorgen over maken, waarom ze willen gaan inleiden? Of er sprake is van zorgen over een afwijking, foetale nood etc? Je kan gewoon eerlijk op tafel leggen dat je bent geschrokken van de metingen en dat je graag meer duidelijkheid wil.

Share This Page