Ik verschoon net de plasluier van mijn dochter en hij stonk verschrikkelijk, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Kan dat wijzen op een blaasontsteking?
Heeft je dochter misschien iets van knoflook gegeten? Of iets kruidigs? De nasi die ik bijvoorbeeld maak is best wel kruidig. Dochterlief smult ervan, maar de dag erna ruikt haar urine ook altijd erg sterk. De volgende dag is het meestal weer weg.
waarnaar stinkt de urine (heb redelijk wat ervaring op dit vlak, helaas noodgedwongen) Is het een ammoniaklucht? Dit kan van een blaasontsteking komen maar ook van bacterien op de huid. Ammoniaklucht wordt veroorzaakt wanneer urine door bacterien wordt omgezet. Dit kan gebeuren door bacterien die in de blaas aanwezig zijn, dan praat je over een blaasontsteking maar dit kan ook gebeuren door bacterien die bij iedereen aanwezig zijn op de huid. Wat je kan doen is een beetje urine opvangen (plaszak kan je kopen bij de apotheek of ophalen bij het lab). Ruikt de urine in de plaszak ook sterk, dan weet je dat het van binnenuit komt en dan zou ik als ik jou was de ha bellen anders wordt het nierbekkenontsteking en dan ben je verder van huis. Waarschijnlijk wordt je dan sowieso doorgestuurd naar het ziekenhuis moet namelijk altijd uitgezocht worden als kindjes zo jong een blaasontsteking krijgen, is niet normaal namelijk. Stinkt het totaal niet als je het rechtstreeks opvangt dan zou ik het nog even aanzien wanneer je kind tenminste geen koorts heeft boven de 38 graden. Stinkt het niet maar toch koorts zonder andere symptomen van bijv. verkoudheid, griep, ook dan aan de bel trekken bij ha. Succes!
Ze heeft in ieder geval geen koorts. Ik zal morgen eens kijken voor zo'n zakje. Waar het naar stinkt...tja, eigenlijk naar wanneer er een man naar de wc is geweest . Gewoon urine geur maar dan heel sterk.
mijn dochter had elke luier flink ruikend en alleen maar kleine plasjes. ze had idd een blaasontsteking (was bij 12 maanden). maar er is nooit verder onderzoek naar gedaan. Die blaasontsteking kreeg ze trouwens toen ze voor iets heel anders in het zkh lag
Toen de oudste blaasontsteking had, stonk haar urine extreem... Zou inderdaad proberen wat urine op te vangen met een plaszakje (haal meteen meerdere zakjes, het is nog best lastig...) en het na laten kijken. Al is het maar voor de zekerheid.
wil je niet bang maken maar ik hoor dit zo vaak en snap het echt niet. Toen die van ons zijn eerste blaas/nierbekkenontsteking kreeg, werd direct gezegd, het is vaker niet dan wel maar op jonge leeftijd is een blaasontsteking altijd een indicatie voor verder onderzoek omdat er dan vaak een afwijking is m.b.t. nieren/urinewegen etc.. Al is het maar voor de zekerheid. Hij was overigens 7 maanden. Uiteindelijk zeer ernstig hier geweest vaak achter elkaar,nierstenen erbij hele drama's antibiotica die niet meer aansloeg, 2 x spoed ok in het amc drain in nieren en uiteindelijk een reimplantatie van de urether gehad, nu lijkt het goed te gaan wat het probleem is bij te laat ingrijpen met nierbekkenontstekingen c.q. blaasontstekingen dat die kleintjes heeeeel snel beschadiging van de nieren oplopen en dit is blijvend. Van alle moeders die ik in het amc heb gesproken waarvan de kids dit hebben gehad, hebben alle kids een verminderde werking van een nier eraan overgehouden. Daarom is het zo belangrijk om verder onderzoek te doen en niet af te wachten omdat je nierfalen ermee kunt voorkomen. Ik had het geluk dat ik een top kinderarts had en mezelf nooit heb laten wegsturen, ons zoontje heeft dus geen nierschade eraan overgehouden puur en alleen omdat we er telkens op tijd bij waren.
Goh Ik schrik er best een beetje van. Ze lag in een umc toen. Je zou denken dat ze dan een protocol hebben. Mijn zoon heeft lichte nierreflux gehad, hij bleef veel te lang droog. Mijn dochter drinkt momenteel erg veel dus plast ook veel
Ik zou als ik jou was sowieso urine opvangen en langs brengen bij de huisarts. Een stickje hebben ze er zo in gehangen. Beter een keer te veel dan te weinig. Mijn dochtertje heeft met 11 weken een urineweg infectie gehad. Ik rook helemaal niets. Ik ontdekte het door dat ze niet wou drinken en een zieke indruk maakte en geen natte luiers meer had. Ze is een week opgenomen geweest. Kreeg antibiotica via infuus, later oraal, voor 10 dagen. En uiteindelijk een sonde omdat ze slecht dronk. Heeft echo gehad van blaas en nieren waar niets op is te zien. Nu is het afwachten of ze er vaker last van krijgt (gelukkig, nu 7 weken verder nog niets gemerkt). Heb plaszakjes in huis en urine potjes en verwijspapieren. Briefje van de arts dat als stickje ook maar iets uitslaat dat we gelijk naar SEH mogen voor een catheter urine. En over 4 maanden hebben we weer een afspraak en gaan we bespreken of ze een nieronderzoek krijgt om evt. schade uit te sluiten. Dit soort dingen horen inderdaad niet bij kleintjes, dus zou zeker even na laten kijken.
We hebben het laten nakijken vandaag en het is geen blaasontsteking. Kan best dat ik misschien te lang gewacht heb met verschonen. Normaal verschoon ik voor en na het slaapje maar gisteren was ze ineens in slaap gevallen dus heeft ze voor het slaapje geen schone luier gehad. En na het slaapje stonk het. Dus dat zal het geweest zijn.