Testament?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Youtan, 2 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Hoe hebben jullie het geregeld voor jullie kinderen als jullie iets zou overkomen?
    Ik had het hier vanmiddag met mijn nichtje over en ik lig er wakker van eigenlijk... Wij zijn getrouwd en ik ging er eigenlijk altijd 'zomaar' vanuit dat ze naar mijn moeder zou gaan dan. Maar is dat zo? Mijn moeder is al richting 70. Mijn oudste zus is al over de 50, mijn jonste zus 48. (Ik ben het ongeplande kadootje :)) mijn broer heeft er 3 en is alleenstaande vader.
    Mijn schoonmoeder vind ik heel erg stom (understatement!!) en heb ik geen contact mee, man en kind wel. Mijn schoonzusje vind ik net zo stom...
    Pffff, maar eerlijk waar, vind ik wel dat het op papier moet komen.
    (Mijn voorkeur gaat uit naar mijn nichtje, die van mijn man naar zijn zusje denk ik)

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Zodra wij kinderen hebben laten wij ons testament aanpassen waar wij iemand in zetten als voogden. Tot die tijd hebben wij geen testament.

Ik zou het toch op papier zetten. Voor het geval dat.

3. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Ik heb het zelf ook nog niet geregeld, puur omdat ik ook niet weet wie ik moet kiezen. Maar ik weet wel dat je iemand kán kiezen. Mijn schoonzusje en zwager hebben ons als voogd van hun kids aangesteld. Dus als hen iets overkomt, dan krijgen wij de zorg van de kinderen op ons.
    Dat zou jij (in overleg met je man natuurlijk) ook met je nichtje kunnen doen.

Goed dat je dit topic hebt geopend, ik moet hier ook nodig mee aan de slag, zeker nu nummer 2 er bijna is. Maar eens snel met man om tafel..

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Je kunt het wel op papier zetten maar het is niets meer dan het uitspreken van een wens. Het is totaal niet bindend.

En toch wil ik ook eigenlijk een keuze maken en ergens gaan vastleggen hoe wij het in dat geval zouden willen. Dan zijn onze wensen in ieder geval duidelijk...

5. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Als je niets geregeld hebt, worden kinderen niet automatisch toegewezen aan je ouders. De kinderbescherming gaat dan kijken waar je kindjes gewenst zijn en waar ze geplaatst "mogen/kunnen" worden. (netwerkplaatsing)

Wij hebben direct bij testament de voogdij geregeld.
    Ook de erfenis trouwens.

6. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Je kunt ook zonder testament de voogdij laten registreren, is kosteloos en hetzelfde register als waar de voogden in je testament worden geregistreerd.
    Hebben wij wel gedaan, wilden verder geen testament en zo is de voogdij wel goed geregeld!

Je kunt overigens ook voor beide ouders iets anders laten registreren, dan geldt de 'keuze' van de langstlevende ouder.

7. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Wij hebben het ook bij de rechtbank laten registreren zonder testament. Ben blij dat we het gedaan hebben, geeft heel veel rust en is weinig moeite.

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    In jullie geval zou ik het gaan regelen, want anders komen ze misschien wel bij je schoonzus terecht!

9. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    +1

Als je een voorkeur hebt zou ik het zeker vastleggen!

10. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Zou wel idd een voorkeur vast laten leggen, maar vooraf wel misschien met die persoon overleggen of hij zij daar voor openstaat. Misschien dat de instantie helemaal niet aan je nichtje denkt.

Klinkt voorbarig maar het is ook handig om je uitvaart wensen dan meteen "vast te leggen " of kenbaar te maken.
    Komt zo vaak voor dat nabestaanden erover moeten bepalen. En vervolgens ruzie geeft. :(

11. haailena

haailena Actief lid

24 okt 2014
    458
    5
    18
    Wij hebben pas alles vast laten leggen. Wij hebben ook niet met de hele familie contact en ik heb een voorgevoel dat als ons iets overkomt de mensen waarmee we geen contact hebben vooraan staan voor de kids en het huis. Wij hebben een top 3 gemaakt met waar we de kinderen willen (ook gelet op de toekomst).

12. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Ik heb laatst alles via internet vast laten leggen.
    Mijn zoontje gaat als ik overlijdt naar mijn moeder of naar mijn broer. Mocht het gebeuren dan kunnen ze zelf overleggen wat de beste keuze is. Voor nu zou dat mijn moeder zijn omdat ze ook nog niet zo oud is en heel vertrouwd is met mijn zoontje. Mocht het pas over 15 jaar gebeuren en gaat het kwa gezondheid opeens minder goed met mijn moeder dan kan hij beter naar mijn broer.

13. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Nee. Wij weten dat onze kids bij mijn ouders terecht zullen komen. Mijn schoonouders zijn een stuk ouder en leven heel erg hun eigen leven dus zullen er ook geen behoefte aan hebben om 2 kids groot te moeten brengen. Mijn ouders zijn jong (in de 40) en onze kind(eren) komen er regelmatig waardoor er een goede band is onderling.

14. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Wij hebben mijn ouders als voogd, wel met de wetenschap dat onze zoon als hun het niet aan kunnen of willen ook bij mijn broer en schoonzus terecht kan in huis.
    Je kan bv ook iemand als voogd aanwijzen en dat als die het lichamelijk niet aan kan wel voogd is, maar dat de kinderen dan bij een ander (wat jij wilt) in huis wonen.

Vast niet duidelijk, maar ook handig om te weten als bv de een financieel heel goed is, maar niet goed met kinderen kan om gaan. Dan zorgde een voor de kinderen en de ander voor de financiën.

15. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie tips en zeker moppiemuis! Fijne link.
    Nu nog in overleg...

16. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat soort dingen moet je inderdaad vast laten leggen in een testament :)

wij moesten 2 namen doorgeven (m'n broertje en schoonzus) en mocht ons wat overkomen dan gaan ze eerst naar mijn broertje en als die er niet voor kan zorgen of er zelf niet meer is, dan gaan ze naar mijn schoonzus.
    Het is niet vanzelfsprekend allemaal, dat soort dingen zou ik dus idde gewoon vast laten leggen, better safe then sorry!

17. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij is het niet vanzelfsprekend dat ze daar dan terecht komen hoor... wordt eerst door instanties naar gekeken of dat inderdaad de beste keus is.

18. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Over dit onderwerp... Ik heb begrepen dat als de moeder eenhoofdig gezag heeft en zij komt te overlijden het gezag (voorlopig) naar haar ouders over gaat. Ook al is papa in beeld en woon je samen met de vader.

19. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ja. Mijn beste vriendin erft alles, zowel ons vermogen als de kinderen. 😁 Dit is allemaal in ons testament vastgelegd.

Deel Deze Pagina