Schoonmoeder

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Robano88, 18 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Oefff als ik je reacties hier zo lees dan ben je zelf ook niet de makkelijkste.

Ik zeg niet dat je alles moet laten gebeuren, maar er mag ook wel wat flexibiliteit vanaf jouw kant komen en het lijkt nu alsof je bij alles van je schoonmoeder automatisch je hakken in het zand steekt om haar maar even te laten voelen dat niet alles gaat zoals zij wil.

Wees ook eerlijk tov je eigen houding en gedrag.

2. Issie

Issie Actief lid

16 mrt 2015
    324
    93
    28
    Ach de kans is groot dat het er in haar tijd heel anders aan toe ging. Toen mijn zussen en ik klein waren, waren we elke week wel een paar dagen bij mijn oma met en zonder onze moeder. Een kinderkamer met alles erop en eraan was dus alleen maar handig. Mijn zoontje is pas voor het eerst zonder mij weggegaan toen hij 8 maanden was ivm borstvoeding en fles weigeren. Hier is hij dus nog niet zo vaak bij zijn opa en oma geweest zonder mij, maar dat zal in de toekomst anders zijn.

Als ik jouw voorbeelden zo lees, klinkt het alsof schoonmoeder heel erg enthousiast is en de beste bedoelingen van de wereld heeft. Is dat geen fijn idee, dat jullie kindje waarschijnlijk enorm geliefd word door zijn oma? Dat is namelijk helemaal niet vanzelfsprekend hoor. En na moeder worden, lijkt oma worden mij toch wel een van de mooiste dingen die er zijn. Dus dat enthousiasme is toch helemaal niet gek.

3. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Het is geven en nemen.. Je hoeft niet alleen maar je hakken in het zand te steken. Je hoeft niet alles te pikken. Echt niet maar je kunt ook niet alles beslissen voor hun. Hun huis, hun geld. Als het allemaal zo erg was had ik ze ook niet laten oppassen maar zelf een dag minder of een kdv inschakelen.

4. Vlindertj90

16 mrt 2016
    25
    1
    1
    Ik snap heel goed wat je bedoelt! Mijn schoonmoeder kwam ook zomaar binnen met de noodsleutel, terwijl mijn dochtertje en ik lagen te slapen. Ze heeft toen mijn dochtertje meegenomen zonder wat te zeggen, terwijl ze twee weken oud was. Ook zij heeft een autostoel 1-2-3 voorwaarts gekocht die zeer slecht uit de test kwam waar wij niet wilden dat ze mee vervoerd ging worden ( en al helemaal niet met acht maanden). Hier wilde ze niet naar luisteren en na een hoop gedoe en gezeur met meerdere dingen (2x in de week softijs voor baby van negen maanden etc), hebben we besloten dat ze nog maar eens in de twee weken oppast. De stoel staat nog steeds in hun auto en is nog nooit gebruikt.

Ik kan alleen zeggen, geef je grenzen aan. Ik heb dat niet gedaan en mijn vriend had zoiets van laat maar. Uiteindelijk is het uit de hand gelopen met een hoop gedoe. Voor de geboorte kon ik het goed vinden met mijn schoonmoeder. Nu gaat het wel weer redelijk qua band. Je schoonmoeder is erg enthousiast, maar soms kan het wel heel knellend werken en dan alle "goede" adviezen die ze nog erbij geeft.

5. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Dit vind ik dan wel net even iets anders.

6. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Schoonmoeders.... Het blijft lastig :D

Ik vond tijdens de zwangerschap m'n schoonouders ook wat benauwend, hebben inderdaad van alles staan, kinderwagen gekocht etc. Maar inderdaad, zij passen een vaste dag op en O o o wat ben ik blij dat ik alleen maar de luiertas steeds mee hoef te nemen en niet ook nog een campingbed etc! Autostoelen hebben ze ook, maar tot op heden is dat nog niet nodig geweest.

Mijn ouders hebben nu wel een kinderstoel (ikea), van ons gekregen en daar moeten we verder bijna alles meeslepen. Campingbed, kinderwagen etc: gedoe!

Onze dochter is eerste kleinkind voor mijn ouders en nummer 6 voor schoonouders.

Achteraf had ik het mezelf veel makkelijker kunnen maken met m'n schoonouders. Ik heb me daar zoveel zorgen over gemaakt, maar dat is echt onnodig gebleken. Overigens laat ik onze dochter in volste vertrouwen achter bij schoonouders, als dat niet was zouden ze niet oppassen. Bij mijn eigen ouders is dat toch altijd een beetje moeilijker (grappig, want dat had ik echt nooooit gedacht!!!)

Ik begrijp heel goed dat er dingen gebeurd zijn met je schoonmoeder, maar onthou dat veel dingen van twee kanten komen :)

O en overigens hebben wij onze vrije dagen aangepast aan de dagen dat schoonouders konden oppassen. Lijkt mij niet meer dan normaal ook

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Inderdaad. Die voorbeelden gaan over je regels qua opvoeding niet volgen. Iets helemaal anders dan overenthousiast kopen.

8. Robano88

Robano88 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.165
    59
    48
    #48 Robano88, 18 apr 2016
    Laatst bewerkt: 18 apr 2016
    Dat soort voorvallen heb ik ook genoeg met SM en ons hondje.
    Snoepjes gewoon geven ook al zeg ik nee want hij heeft net gehad voordat we hier kwamen. Gewoon doen en zeggen dat hij het lekker vind.
    Hondje meenemen zonder te vragen of zeggen waardoor ik hem kwijt ben en dus in rep en roer en tranen ben omdat ik me hondje kwijt ben.

En dan heb ik het over een hondje...

Hoe moet dat dan wel niet gaan met de kleine vraag ik me dan wel af ja
    En dat vind ik dat soort acties niet prettig omdat ik weet dat het tot discussies gaat lijden omdat het niet gaat zoals zij het wil

9. junior1

junior1 Bekend lid

21 feb 2010
    649
    1
    18
    Lieve Robano88,

Ik ken jullie natuurlijk niet en ik weet niets van de relatie tussen jou en jouw schoonmoeder.

Alleen gekeken naar het feit dat zij een kamertje heeft ingericht voor jouw kindje. Daarover kan ik alleen maar zeggen: Wat handig!!! Och meid, de volksverhuizing die je steeds hebt als je van a naar b wilt. Mijn schoonzus heeft ook een kamertje ingericht voor mijn meiden, echt superhandig!!!

Maar voor jouw valt dit kamertje waarschijnlijk binnen een groter plaatje van meerdere incidenten en irritaties. Misschien proberen om per ding te kijken. Dit kamertje is handig, dus zie het ook zo en laat maar varen. En dingen, die echt over je grenzen gaan, gewoon op een rustige en nette manier aangeven. Hou het respectvol en blijf vooral bij jezelf, wat jij acceptabel vindt.

Succes!!!!

10. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Mijn vader zei dat hij een box in de woonkamer neer ging zetten voor de baby's (stiefzusje is 1 week langer zwanger dan ik). Ik stond daar erg van te kijken en heb volgens mij niet erg aardig gereageerd. Heb duidelijk gemaakt dat wanneer zij zo'n ding in de kamer willen hebben staan ze dat vooral moeten doen maar ik zelf nooit mijn woonkamer voor zo iets op zou offeren. Ook zei hij een paar dagen geleden een babykamer in te willen richten, ook toen heb ik gezegd dat we zelf gewoon een bedje mee zullen nemen.
    Schoonouders hebben ook al een campingbedje geregeld..
    Ik snap TS wel, alsof je zelf niet voor je kindje kan zorgen. En een autostoel, vooral de eerste, waarom zouden (schoon)ouders die in hemelsnaam zelf kopen, die blijft niet in de auto staan zoals een vervolgstoel. Ik kan ook niet zo goed tegen dat soort acties, hoe lief dat ze ook bedoeld zijn.
    Succes ;)

11. lies276

lies276 Niet meer actief

Dit.
    Ik krijg inmiddels helemaal de kriebels van die " help mijn schoonmoeder is zo'n loeder" topics!
    Ik mis vaak een stukje flexibilliteit en inlevingsvermogen van de schoondochters (op een aantal echt schokkende situaties na).
    Wees blij dat (schoon)ouders zo meeleven en op hun manier meehelpen!
    Vaak gaan ze (gratis!) oppassen,maar moeten wel aan allerlei eisen en regels van ouders voldoen, want anders wordt ze dat "voorrecht" ontzegd.
    Pfffff, ik snap het gewoon niet.
    Leven en laten leven en ook als alles niet helemaal op jouw manier gaat, komt je kind wel groot hoor.

Ik ben echt blij dat de deur hier altijd voor iedereen open staat en andersom ook. Waar je je al niet druk om kunt maken......

12. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik vind dit best verdrietig om te lezen. Jouw vader bedoeld het waarschijnlijk alleen maar lief en goed en krijgt dan een sneer. Ik kan daar echt met mijn pet niet bij waarom ouders/schoonouders zo afgerekend worden als ze iets in hun eigen huis voor hun eigen kleinkind willen kopen. Is toch alleen maar handig dat je de kleine ergens kan neerleggen om te spelen en slapen? Hoef je zelf niet iedere keer van alles mee te slepen.

13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Vanuit mijn eigen ervaring vind ik het helemaal niet normaal dat ouders/schoonouders een hele kamer inrichten voor een kleinkind, dus snap je volledig :) Ik zou het ook heel benauwend vinden. Op een gegeven moment hadden mijn ouders wel een campingbedje, in overleg met ons overigens :)

Ik zou gewoon jouw punten vriendelijk doch vasthoudend volhouden.

14. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Tja, als je haar wel 1 dag in de week laat oppassen, vind ik je erg overdreven reageren (hormonen?).
    Wees blij dat ze wil oppassen en dat ze zelf materialen aanschaft, dat scheelt een hoop gesleep. Ik vind ook niet dat je eisen kan stellen aan een oppasdag, als iemand vrijwillig gaat oppassen voor jullie.
    Het lijkt mij dat er meer achter zit dan dit en zou het gesprek eens aan gaan met ze. Want als alles echt zo negatief zou zijn, waarom dan wel je kind daar 1 dag in de week brengen?

15. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    +1!

Vriendinnen vallen er bij ons over dat mijn SO gezegd hebben dat ze liever hebben dat de oudste overblijft als de kleine geboren is. Zo hoeft mijn SV onze oudste alleen maar op te halen uit school en kan SM met de baby thuis blijven. Prima toch? Ik snap het best dat ze het niet zien zitten om haar ook nog op te halen voor een broodje met nog een baby erbij. Ik weet zelf niet eens hoe ik dat straks moet doen, laat staan voor een ouder stel. :D
    Het zijn geen betaalde oppassen maar je schoonouders. Ik vind het pure rijkdom dat mijn kinderen ze allebei leren kennen. En zo ook andere normen en waarden meekrijgen. En af en toe wat extra verwend worden. Want zo hoort het ook bij opa en oma te zijn!

16. Robano88

Robano88 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.165
    59
    48
    Vrijwillig oppassen? Mijn SM ging er al vanuit!
    Toen wij het erover gingen hebben kwam dat naar boven en dat ze ook uit ging van dagen. Daar had ze al op gerekend.

Als wij dus niet de keuze hadden gemaakt om de opa's en oma's 1 dag op te laten passen hadden we daar een fikse discussie misschien wel ruzie om gekregen omdat zij er al vanuit ging.
    Dus dat is in mijn ogen niet vrijwillig.

17. Robano88

Robano88 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.165
    59
    48
    Campingbedje is inderdaad anders dan een complete kamer. Dat had ik ook niet zo erg gevonden.

18. appelpie

appelpie Actief lid

15 jan 2015
    104
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mag ik dan vragen hoe jij het dan ziet of verwacht ? Want we horen wel in sm topics wat je vooral niet wil. Maar als je zou beginnen met wat je wel wil of verwacht verlangt dan krijg je een andere insteek

19. Robano88

Robano88 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.165
    59
    48
    Het is bij mij inderdaad een opstapeling en gaat niet alleen om het kamertje. Dat heb ik ook zo goed maar kort mogelijk proberen neer te zetten hier maar is lastig.

Het kamertje op zich nee vind het niet heel leuk omdat ik weet dat er discussies over gaan komen met haar. Tuurlijk is het makkelijk dat ze spulletjes hebben hoeven wij niet veel mee te nemen als we op visite gaan. Maar het gaat verder bij haar dan dit.
    Zij verwacht bepaalde dingen en ik kan nu al vertellen dat als wij hem nog niet willen laten slapen bij opa's en oma's we een flinke discussie gaan krijgen met haar omdat ze een kamer helemaal heeft aangeschaft zodat hij kan blijven slapen. En dat ze dus een nee niet accepteert

20. Robano88

Robano88 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.165
    59
    48
    Hoe ik het zie?
    Dat onze kleine man een goeie en leuke band kan opbouwen met de opa's en oma's. hij gaat 1 dag in de week naar opvang, wij zijn zelf alle 2 1 dag thuis en de andere 2 dagen oppas door opa's en oma's bij ons thuis.
    Wij willen alle 2 de eerste periode graag dat er bij ons thuis opgepast wordt. Mijn ouders wonen bijvoorbeeld ook meer dan een half uur rijden bij ons vandaan dus niet haalbaar om te brengen voor werk.
    En zijn ouders wonen binnen 10 minuten rijden. Maar we willen het graag bij ons thuis met zijn eigen spulletjes enzo. Op een gegeven moment kan die prima naar opa's en oma's maar alleen zodra wij alle 2 daar achterstaan en een goed gevoel bij hebben.

Alle 2 willen we niet dat er met hem gereden wordt de eerste periode want we willen niet dat hij continue op sleeptouw wordt genomen om te showen aan iedereen. Zodra wij een goed gevoel erbij hebben kunnen de opa's en oma's prima met hem rijden.

En thats it!

Deel Deze Pagina