Spoed vraagje Zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ilja27, 20 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

21 jan 2010
    1.555
    1
    36
    Hallo

Ik heb al vanaf 16 weken zwangerschapsdiabetes.
    Dit had ik de vorige zwangerschap ook.
    Ik spuit al vanaf 17 weken voor de nacht insuline.
    Ik moet 4 keer daags in de vinger prikken.
    Alleen de nuchtere waarde was steeds te hoog.
    Mijn diabtes verpleegkundige zei als hij boven de 8 komt dan moet je ons wel bellen.
    Nu meet ik net 2,5 uur na het eten en hij is 9.0 nog nooit zo hoog gezeten.
    Normaal altijd rond de 5,0 a 5.7.
    Ik schrok hier best wel van.
    Maar ja hij is boven de 8 en kan hun nu niet bereiken.
    Moet ik nu aan de bel trekken of afwachten?
    Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt

Vriendelijke groet

2. Sunshine15

Sunshine15 Actief lid

25 jan 2015
    443
    2
    16
    Groningen
    ik zou tot morgenochtend wachten. Waarschijnlijk gaan ze er vanavond toch niks meer mee doen.

Als je je toch heel erg zorgen maakt misschien even ziekenhuis bellen en vragen naar dienstdoende gynaecoloog? Je probleem uitleggen en aangeven dat je je zorgen maakt, wat je nu t beste kunt doen?

Je zult altijd zien dat zulke dingen gebeuren op de momenten dat ze even niet bereikbaar zijn he.

3. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

21 jan 2010
    1.555
    1
    36
    Dankjewel voor je reactie. Ik ga zo op bed en bel ze morgen meteen om half 9. Ben wel enorm geschrokken. Maar ze kunnen nu toch niet zoveel. En zal ook meteen morgen vragen wat ik in het vervolg moet doen met zo'n waarde als ze er niet zijn. Ja zulke dingen gebeuren altijd op momenten dat ze niet bereikbaar zijn. Maar het ging ook zo goed. Zoals jij ook zegt en dat denk ik zelf ook ze doen er nu toch niks aan.

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Heb je je insuline al gespoten? Als je die spuit zal je bloedsuiker sowieso weer gaan zakken zometeen.
    Verder zou je ook een paar glazen water kunnen drinken, dit zorgt er ook voor dat je bloedsuiker weer wat zakt.
    Ik zou nu niet bellen, tenzij je zelf echt heel ongerust bent, maar een bloedsuiker van 9.0 is niet schrikbarend hoog.
    Straks evt. nog even een keer je bloedsuiker prikken en dan morgenochtend even contact opnemen met de diabetesverpleegkundige, nadat je nuchter je bloedsuiker hebt geprikt.

5. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.906
    386
    83
    Indd water drinken en morgen bellen. Het is hoog maar niet voor spoed..
    P

6. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    voor zwangerschapsdiabetes is het idd hoog, ik zou morgen even bellen om te overleggen. In mijn geval mag ik tot 10 gaan na de maaltijd. Omdat ik anders te veel insuline moet spuiten waardoor ik na de piek in een hypo raak wat slecht is voor de baby. Mij is verteld dat hoog minder schadelijk is dan te laag en vandaar dus de keuze voor een hogere grens na de maaltijd al is het kiezen uit twee kwaden.

7. sandramarije

sandramarije Bekend lid

17 jan 2013
    665
    1
    18
    Ik zou als ik jou was ook goed afspreken wie je wanneer kan bereiken als het savonds weer zo hoog is

8. SJ86

SJ86 Fanatiek lid

19 feb 2015
    2.068
    39
    48
    Ok denk dat het ook goed is geweest om te wachten tot nu. Je kunt zo bellen.... heb je daarna nog geprikt. Soms schommelt het toch ook een beetje?

9. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.906
    386
    83
    Grappig mij is precies het tegenovergestelde verteld... Hoog is schadelijker dan laag...

10. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    Hypo's waar ik dus veel mee te maken heb kunnen op het termijn waar ik zit zorgen voor infarcten in de placenta waar door de kleine geen/minder voeding en zuurstof krijgt. Wat zelfs overlijden van de baby tot gevolg kan hebben. Hoog heeft ook zijn risico´s maar die zijn minder erg als te laag. Misschien dat dat nog te maken heeft met het termijn waar je zwangerschap in zit dat voor jou hoog nog belangerijker is. Heb je inmiddels al gebeld? Spuit je overdag al insuline? MIsschien dat je daar mee moet beginnen nu de suikers zo hoog zijn. En wat heb je gegeten voor de hoge suiker dat kan natuurlijk ook van invloed zijn op je hoge bloedsuiker

11. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.906
    386
    83
    Ik was niet degene met de hoge suiker...

Maar ik neem aan dat als je over laag praat je het over een "echte" hypo door insuline praat?

12. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    edit. Voor een "normale diabeet" is hoog idd gevaarlijker als iets te laag ( dan heb ik het niet over over een hypo van onder de 2. Maar voor een baby in je buik kan een hypo van onder de 3.5 al heel gevaarlijk zijn. En een suiker van 9 is wat hoog maar niet gevaarlijk voor jou of voor je baby. Hoog voor een normale diabeet is 15 of hoger

13. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    dan heb ik het idd over een hypo bij insuline gebruik maar heb van de week gezien dat onder de 3.5 ook voor komt bij mensen die geen insuline gebruiken of metformine (medicatie voor suiker) gebruiken.

14. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

21 jan 2010
    1.555
    1
    36
    Ik heb vanochtend gebeld.
    Ze bellen me zo weer terug willen nog wat meer waarden weten.
    Mijn astma speelt ook op en dat kan er wel mee te maken hebben dat de waarde hoger is.
    Ze gaan straks overleggen met de internist.
    Denk dat ik overdag straks ook insuline moet spuiten.
    Dat was ook te verwachten
    De vorige zwangerschap spoot ik al 4 keer daags.
    Nu alleen nog maar voor de nacht.
    Bedankt voor jullie lieve reacties.
    Ik schrok wel even zo hoog was hij eerder nog niet geweest.
    En dan denk je meteen aan de kleine in de buik.
    Die vandaag ook nog eens extra rustig is.
    Wat wel eens vaker zo is dan is ze gedraaid.
    Maar ja na gister maak je je dan toch iets meer zorgen.
    Ik zal straks horen wat ze willen afwachten voor nu

Deel Deze Pagina