Meid, al is het de koningin die eist dat ze er bij wil zijn... Laat je GEEN schuldgevoel aanpraten! Het is JULLIE kindje en niet die van haar... Jij zult het moeten doen en als jij alleen je vriend erbij wil hebben (naast diegene die de bevalling begeleid) dan moet je dat ook zeker zo houden! Vertel haar idd (als je daar nu de behoefte aan hebt) dat ze jullie wens maar te respecteren heeft! Is en blijft ze kwaad, pech voor haar idd! Meid laat je vooral niet gek maken!
Het is al vaker gezegd hiervoor. Vooral niet doen! Bevallen doe je maar een of een paar keer. Het is erg belangrijk dat je je zelf op je gemak voelt, dan ontsluit het veel beter en sneller. Ook is het echt iets tussen jou en je man / vriend. Stress helpt echt niet bij de bevalling. En je beste argument richting haar is wel dat je er niemand bij wilt hebben, zelfs je eigen moeder niet. Hoewel je eigenlijk niet eens argumenten hoeft te noemen, want wat dit betreft ben je aan niemand verantwoording schuldig.
Helemaal mee eens wat iedereen zegt! Het is jouw lijf, jouw keuze, jouw bevalling en jullie kindje. Simpel zat. Al wou je je hele familie erbij, of helemaal niemand, daar heeft niemand iets over te zeggen toch, behalve jij (en je man of vriend!) Echt vreemd, mensen die zichzelf uitnodigen voor een bevalling 't Is nogal niet wat. Maar ja, je kan altijd gewoon nog de deur niet opendoen als ze langs komt toch? Maar veel succes, hopelijk gaat ze het snappen en wordt het geen nare ruzie!
He Britteke Ik vind absoluut niet dat je overdrijft! integendeel. Het is jullie moment dadelijk de bevalling en niet dat van haar, al schijnt ze dat wel te denken. Ik zou hier eerlijk gezged ook helemaal pissig van worden. Dat schoonmoeders meeleven prima, maar ze moeten niet denken dat het hun kindje is, laat staan dat ze zelf gaat bepalen bij jullie bevalling te moeten zijn! belachelijk. Als ik jou was, zou ik haar heel duidelijk maken dat jij er bewust voor hebt gekozen jouw moeder niet bij de bevalling te willen, omdat dat een moment van jou en je partner is, en dat je er haar daarom ook niet bij hoeft. Sterkte ermee! schoonmoeders..! soms om gek van te worden!
pfff ik was allang tegen het plafond gevlogen... wat denkt ze wel niet!? het is haar kleinkind maar dat geeft haar niet het recht bij de bevalling te zijn! hoe durft ze jou en je partner in zo'n lastig parket te zetten... onder invloed van de hormonen zou bij mij zoiets eruit flappen : wie denk je wel niet dat je bent? moet jij dit kind op de wereld zetten? NEE ben je van belang bij mijn bevalling? NEE heb ik gevraagd of je er bij wil zijn? NEE wil je de geboorte van je kleinkind naderhand kunnen vieren met ons of wil je dankzij de ruzie die jij nu creeert thuis op de bank zitten? je bent er niet bij! PUNT
Wooooow! De hormonen vliegen hier in het rond! Ik zit hier echt hardop te lachen gewoon. Kalm, kalm, ff rustig adem halen. Tuurlijk is het een onredelijke eis van d'r, ik zou als ik jou was me niet verlagen tot een ruzie en me uit de tent laten lokken. Je zei iets van niet naar een verjaardag gaan of zo, zodat de boodschap overkomt dat je het er niet mee eens bent. Zou ik niet doen, ergens weg blijven kan op zoveel verschillende manieren worden uitgelegd en bovendien: laat je niet wegjagen door haar. Ik zou heel rustig een aantal argumenten op een rijtje zetten voor jezelf en heeeel kalm voet bij stuk houden, ook al zet zij het op een schelden. Je staat echt het sterkst als je kalm blijft, het is haar keuze om ruzie te maken, jij doet daar niet aan mee.
wat is dat toch met schoonmoeders? Het lijkt of mijn schoonmoeder niet denkt: 'hoera, mijn zoon heeft een kind', maar: 'hoera, ik heb een kleinkind!'. En 'oeps, lastig, nu moet ik mijn schoondochter nog wel even omzeilen...'. (is er ergens een wetboek waarin staat dat schoonmoeders RECHT hebben op je kind?) Ik ben het eens met Luun dat je het niet uit de hand moet laten lopen. Bij ruzie zal ze zeker niet opeens redelijk gaan doen. Bij een vriendelijke rustige aanpak misschien wel. Maar feit blijft: JIJ bepaalt, samen met je partner. fijne bevalling! Amber
ik heb het hele verhaal gelezen alle vier de pagina's. en ik kan bijna niet geloven dat er mensen zijn die eisen dat ze bij de bevalling zijn. Gelukkig heb ik hele lieve schoonouders. Ik had een hele zware bevalling, op een gegeven moment heb ik zelf mijn moeder gebeld en die was er dus wel bij, samen met mijn partner. Toen we na een dag thuiskwamen, was het hele huis versierd en stond het bord in de tuin. Hadden mijn schoonouders gedaan. Zo kan het ook. Ik ben nu weer zwanger en kies er voor om samen met mijn partner te doen, zonder pottekijkers. en wat iemand anders ervan denkt dat zal mij een zorg zijn. pffffffff, die schoonmoeder van jou zou ik wel es willen zien.
"Je was er niet bij toen het gemaakt werd, hoef je er ook niet bij te zijn als het eruit komt" (Debs) En IK heb dit dus gezegd, op een drukke verjaardag Ja sorry, maar noch mijn moeder (die het niet eens wou), noch mijn schoonmoeder waren welkom bij de bevalling en vlak daarna, ik zag het al voor me, samen in m'n 'piep' turen Nee hoor, 't was van mij en mijn man samen. Overigens is de boodschap luid en duidelijk overgekomen (en staan we op goede voet, hoewel ik haar afrem, ze is überenthousiast en desnoods elke dag aanwezig anders!) Het is jouw bevalling, dan maar een gepikeerde schoonmoeder!
Britteke het is jou/jullie bavalling en laat je niet opzadelen met schuldgevoelens! Niet bij de bevalling is niet bij de bevalling. Succes meid!
Ben het helemaal eens met de rest: jullie bepalen zelf wie wanneer gebeld wordt. Daarin moet je duidelijke grenzen stellen. En wat mij betreft hoef je niet eens argumenten te noemen tegen je schoonmoeder; zo is het; punt uit! En voor de stemmetjes in je eigen hoofd: laatst las ik, dat als je stress ervaart tijdens bevalling (bijvoorbeeld door wachtende mensen) dit de ontsluiting kan tegenwerken en dan ben je nog langer bezig. Dus ga je alsjeblieft niet schuldig voelen (hoewel dat misschien best lastig is met al die hormonen ). Je staat helemaal in je recht! Later als je kindje er is, zul je ook de grenzen van jou, je partner en je kindje moeten bewaren; dus je kunt er maar beter zo snel mogelijk mee beginnen! Veel wijsheid gewenst.
Rare mensen die schoonmoeders! Nou, hier moet je heel duidelijk in zijn; je belt d'r als de kleine er is en als ze het er niet mee eens is dan dreig je dat je d'r na een week pas belt! Dat zal d'r leren! Zonder gekkigheid; die van mij dacht serieus dat ik zou bellen als de weeen zouden beginnen. Nou, ik dacht het niet! We hebben d'r gebeld toen Niels aangekleed en wel in m'n armen lag.
het is jou bevalling, ze moet haar zelf niet zo opdringen. idd kan ik mij hier ook erg kwaad om maken gewoon doen zoals jij het wilt meid, ze moet er maar begrip voor hebben en anders maar niet... het is jou bevalling en jij bepaald zelf wel hoe je het wil hebben. ik moet er ook niet aan denken om mijn schoonmoeder er bij te hebben
Ik zit me echt dood te lachen om die schoonmoeder van jou, die spoort toch niet. Trouwens: als jij gewoon in het ziekenhuis zegt dat jij en je man bij de bevalling zijn, dan komt er echt verder niemand binnen hoor. Dus maak je daar maar geen zorgen om. Gewoon 1 keer duidelijk zeggen dat jullie dit samen doen, en dat je er niet aan moet denken om er iemand anders bij te hebben. Als ze dat niet snapt....nou dan zegt dat al genoeg, raar mens zeg....kan me niet voorstellen dat je zo simpel bent. Het idee alleen al dat mijn moeder of mijn schoonmoeder in mijn flamoes lopen te turen naar een hoofdje.... gadver! Tip: gelijk duidelijk maken, samen met je partner, ben je van dat gedoe af! annette
Belachelijk van je schoonmoeder! Wie denkt ze wel niet wie ze is. Alsof jij haar erbij wilt hebben als je in je nakie ligt te puffen. Dat was mij wel een ruzietje waard. Uiteindelijk zal ze het misschien wel vergeten als ze haar kind ziet. Ik moet er niet aan denken om mijn moeder of schoonmoeder erbij te hebben!
Wat een schooonloeder! Probeer je niet te druk te maken, dikke vinger je belt pas als je kindje geboren is.....ja daar ben ik heel makkelijk in. Wat denkt ze wel niet! Succes meid enne zet m op he!
Moet er ook niet aan denken om mijn schoonmoeder erbij te hebben gehad tijdens de bevalling......tsss wat denkt dat mens wel niet! Lieve meid, geloof me, je wil haar er niet eens bij hebben als je daar met je benen wijd ligt en kijkdoos ligt te spelen... Wees sterk en laat dat mens lekker kletsen! Veel sterkte en succes!