HBO studie naast een baan? Hoe en wat?

Discussie in 'De lounge' gestart door 40plusmama, 18 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Hoi,

Ik zit er sterk over na te denken om een studie te gaan volgen en dan wel psychologie. BBL zou heel fijn zijn of via thuisstudie. Ik heb een baan van 24 uur en een kleine dus op zich best druk allemaal.

Is het te combineren?
    Is het mogelijk om echt aan een baan te raken op voorhand (BBL)?
    Wat kan je verwachten aan belastingteruggave m.b.t. studiekosten?
    Waar het beste volgen?

Oftewel, wie heeft tips en of wil ervaringen delen?

Alvast bedankt.

Desiree

2. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

ik denk dat het wel erg heftig is om dat te gaan combineren.. ik deed een studie spw4 hbo en dat alleen was al best pittig.. en je moet goed weten dat als je om de 1 of andere reden de studie niet kan voltooien je wel aan het lesgeld vast blijft zitten tot het eind... erg zonde van je geld dan..

3. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Ik ben op dit moment ook bezig met een bbl opleiding , en ik moet eerlijk zeggen dat het best pittig is .. daarbij werk ik ook nog eens 4 dagen maar het is zeker wel te doen .. gewoon een kwestie van goed organiseren . Ben alleen nog wel op zoek naar een baan in hetzelfde werkveld als de studie aangezien ik die nu nog niet heb , maar dan lijkt het mij alleen nog maar makkelijker worden .. belastingtechnisch gezien krijg je helemaal niets terug .. ik krijg ook geen ov of studiefinanciering of wat dan ook ..

4. miekje80

miekje80 Bekend lid

27 apr 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Waar een wil is is een weg!
    Als jij die studie graag wilt doen, waarom niet?
    Je wilt toch niet over 20 jaar terug kijken en bij jezelf denken "had ik dat toen maar gedaan..."?
    Daarnaast het baan perspectief...kan iemand daar iets op zeggen? Je moet nog aan de studie beginnen, dus deze heb je over 4/ 5 of 6 jaar afgerond (afhankelijk van jouw snelheid van studeren). Wie kan jou zeggen of er op die termijn veel of weinig werk te vinden is? Volgens mij niemand.
    Ja en je krijgt het druk als je studeert, werkt en een kindje opvoedt, maar niemand verwacht van jou dat jij jouw studie binnen 3 of 4 jaar afrondt. Het is in jouw situatie geen schande om er 1 of 2 jaar langer over te doen.
    Als jij erachter staat om een studie te beginnen zou ik zeggen "ga ervoor!".

5. 40plusmama

Willen dat zeker maar ik zit ook met het geld. Ik weet dat je studiekosten af kunt trekken van de belasting maar ja, hoeveel?

Het liefste ga ik werken (bijvoorbeeld het GGZ) en dan meteen de BBL opleiding doen. Maar ja, zo zal iedereen het wel willen :)

6. miekje80

miekje80 Bekend lid

27 apr 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Vaak bestaat er een mogelijkheid om een HBO studie in termijnen te betalen, dus leg alle extraatjes, zoals eindejaarsuitkering (als je die krijgt), vakantiegeld, verjaardagsgeld, etc., opzij en dan ben je voor het eerste jaar al een eindje op weg!

7. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    He meis,

Wat gaaf dat je hier over nadenkt! De studie psychologie zou hoe dan ook super goed bij je passen!
    Ik zit er ook weer over na te denken om in september weer een studie te gaan volgen aan de universiteit (sociologie of psychologie) en vraag me ook af of het haalbaar is naast mn werk en Lune natuurlijk ;)
    Ik lees met je mee!

8. 40plusmama

Haaaaai Maja ;)

Jij ook dus, leuk he? Ik wil zoooo graag en hoop dat het gaat lukken. Manlief en ik zoeken samen ook naar alle mogelijkheden.

9. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    SPW4 is mbo.

Ik volg de HBO pedagogiekstudie, verkorte deeltijd, en werk daarnaast bij de kindertelefoon, loop met krukken en heb net als jij een kleintje en ben zwanger. Verkort is ook nog eens meer studiedruk. Hiervoor had ik nog geen kleintje, en heb ik zwanger mijn propedeuse van de pabo gehaald. Hoewel ik het nu aanzienlijk drukker heb valt het mij best mee. Nee, ik heb niet zoals mijn man tijd om hobby's te hebben en ja, mijn leven bestaat momenteel alleen maar uit school, werk en mijn kleine man. Een baan van 24 uur zou ik niet willen hebben ernaast, om de reden dat ik mijn kleintje niet meer dan twee dagen in de week naar de opvang wil brengen. Mijn man neemt ook een dagje op zich en dat is voor mij het maximum. Maar qua druk zou ik het wel aankunnen.

De vragen die je jezelf kunt stellen zijn bijvoorbeeld:

- Studeer ik gemakkelijk?
    - Hoeveel dagen in de week wil ik mijn zoontje naar de opvang brengen?
    - Wat kan mijn man voor me betekenen?
    - Hoeveel discipline heb ik om mijn boeken tevoorschijn te halen wanneer de kleine slaapt?
    - Hebben we nog plannen om het gezin eventueel uit te breiden?
    - Heb ik genoeg discipline voor een thuisstudie? (ik niet, ik heb echt college's nodig...)
    - Zou ik het financieel ook met een baan van 16 uur redden?

Nou ja, een heleboel dingen die je jezelf zou kunnen afvragen. Of je in jouw regio makkelijk aan een baan kunt komen weet ik niet, en dat hangt ook weer af van jouw sollicitatiewijze. De één heeft de banen (bij wijze van spreken) voor het oprapen en de ander heeft meer moeite met bijvoorbeeld het schrijven van een sollicitatiebrief oid.

Als je nog specifieke vragen hebt aan een studerende mama mag je me altijd een pb sturen hoor!

10. 40plusmama

Daar heb ik wel wat antwoorden op.

Ik zal echt 24 uur moeten blijven werken of een andere baan vinden die beter betaald dan nu :) . Ik verdien nu niet slecht dus dat is al lastig.

Het zal echt een thuisstudie worden denk ik of ik moet tegen een leuke baan op lopen en BBL kunnen gaan doen maar die kans is klein.

11. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Een universitaire studie zou ik knap vinden! Ik heb er over nagedacht, maar heb besloten het niet te doen. Universitaire bachelor in deeltijd duurt dubbel zo lang dan de voltijd, en voltijd is voor mij niet haalbaar. Zes jaar naar school gaan en dan alleen nog maar mijn bachelor zonder master te halen ook niet. Ik vind het bewonderingswaardig wanneer mama's dat wel lukken!

12. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ja, dat zou ik ook niet zo snel opgeven nee, een goedbetaalde baan... Ik geloof dat je ook van die probeerpakketten hebt bij de LOI. Ik heb er ooit wel eens eentje besteld. Inleiding in de psychologie heet dat geloof ik. Dan kun je kijken of je de tijdsdruk enz. een beetje aankunt. Je zou ook naar de open dagen op scholen kunnen gaan (de leerstof is hetzelfde) en vragen wat de ervaring van andere deeltijdstudenten is. Wel ontzettend gaaf dat je je hierin aan het verdiepen bent!

13. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Als je echt heel graag wilt is er veel mogelijk hoor! Misschien betekent dat zuinig aan doen, veel studeren, momenten krijgen van 'dit trek ik niet' maar het kan zeker! Ik ben nog voor mezelf aan het bedenken of ik het écht wil of het een bevlieging is, ik geef het nog even de tijd om over na te denken maar ga wel vast informeren bij de universiteit.
    Maar waar ik het wel mee eens ben: als je over een paar jaar terugkijkt op nu is de kans aanwezig dat je denkt 'had ik het nu maar gedaan dan had ik ws mijn diploma gehad'.. Zou zonde zijn.. Maarr... Het moet wel haalbaar zijn natuurlijk ;)

14. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Dat vind ik ook bewonderenswaardig hoor! Het is toch wel een hele opgave.. Ik heb het 'geluk' dat ik 2 maanden geleden mijn HBO diploma heb gehaald en als ik een master wil doen hoef ik er 'maar' 2 jaar over te doen. Een schakeljaar en de master zelf. Is nog te overzien vind ik zelf ;) Maar nu nog 6 jaar naar school? Nee, had ik denk ik ook niet gedaan..

15. 40plusmama

Ik weet dat ik spijt ga krijgen als ik niks oppak nu dus ik wil zeker iets gaan doen.

Ik zat ook al te denken om zoiets te doen inderdaad, 4 maanden een soort introductie en dan krijg je ook al vrijstelling begreep ik, afhankelijk van waar je het doet. Ik vond er alleen 1 die ruim 1000 euro kost en dat voor maar 4 maanden. Helaas pindakaas, dat hebben we niet.

16. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Nou dat scheelt inderdaad veel! Ik wist niet dat je je HBO al had, dan heb je een giga voorsprong. Als je dan ook nog goed in wiskunde/statistiek en engels bent, kom je er wel! Wiskunde is voor mij geen punt, maar ik mag eerst wel eens een jaartje engels volgen voordat ik boeken op academisch niveau kan lezen. Brrrrr.

Dees: Ik weet zeker dat je spijt krijgt meid! Wanneer je het niet doet natuurlijk he. En 1000 euro voor vier maanden heb ik ook niet hoor!
    Ik heb die map overigens nog wel staan boven, is zo'n heel dik geval. s niet inleiding in de psychologie maar in de pedagogiek. Je mag het wel hebben tegen verzendkosten? Het sluit wel aan bij je keuze maar is het natuurlijk niet helemaal. Maar ik dacht ik bied het gewoon aan, kijk maar.

17. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
  18. 40plusmama

Ja he.

Hm, klinkt aanlokkelijk om die map te ontvangen, lief! Alleen heb ik er misschien niet veel aan omdat ik me toch wel wil richten op psychologie?

19. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Heb je de juiste vooropleiding voor de opleiding zelf? Of moet de de 21+toets doen?

Deel Deze Pagina