Zo herkenbaar dit. Zo gingen wij vorige week naar mn schoonouders toe. Tis een lange rit en ons meisje vindt t fijn als ik achterin zit. Dus ik zat daar, met mn dikke buik, en alle tassen die we mee moesten slepen (meisje was goed ziek geweest, en misschien ging ze wel weer veel spugen). Papa parkeert de auto en pakt ons meisje uit de stoel (ging allemaal vrij snel want ze had idd weer gespuugd). Opa en oma stonden al naast de auto te springen en opeens, hup,iedereen zat binnen en ik zat nog in de auto..... Nu kan ik daar gelukkig wel om lachen dus verzamelde alle krachten met mn dikke buik en nam de benodigde tassen uit de auto mee, stap naar binnen en zeg: ja, lekker is dat, tis wel weer duidelijk wie t belangrijkste is........
Ik kan t best goed vinden met schoonmoeder. Maar soms moet ik haar ff op dr plek zetten. Paar weken geleden waren ze hier en met zn allen waren wij n boterhammetje aan t eten. Ons meisje had na n paar happen genoeg, had duidelijk geen zin in n saaie boterham. Ow, zei oma, dan krijg je wel een soepstengel. Nee, zei ik, ze krijgt nu geen soepstengel. Ow jawel kirde oma, dat vind ze lekker. Neehee, ze krijgt er echt geen hoor zei ik. Vervolgens stond oma op en liep naar de kast waar de soepstengels liggen. ....(ik noemde haar naam) ik wil het niet hebben, als ik zeg dat ze er geen krijgt, krijgt ze er geen en IK ben de moeder en niet jij. Zei ik met n luide en duidelijk boze stem. Oma draaide om en ging maar weer aan tafel zitten en deed of er niks gebeurd was. Toen ze weg waren zei ik tegen mn vriend, jeee, zeg, ik werd me net ff pissig op je moeder. Ja, lacht hij, ik zag het. Wij zijn al 14 jaar samen en net zolang roep ik al, vind je moeder een prima mens, maar gelukkig woont ze 170 km verder. Als die te vaak hier komt heb ik binnen de korste keren ruzie met haar. En zo is t nog steeds. Heeft nogal de neiging zich overal mee te bemoeien en ik pik dat niet. Ach zegt mn vriend, k weet hoe ze is, ben niet voor niks op mn 17e uit huis gegaan.
dank je ik heb het gelezen en vind het gedrag van je schoonouders echt tever gaan Juniper, ik zou eens een goed gesprek met ze aangaan, wat bij ons het beste werkt is: op het moment dat ze een grens overschrijden, gelijk er wat van zeggen, net als bij jonge hondjes! afleren op het moment dat het fout gaat in jullie ogen
@mymiracle: Bedankt voor je advies, maar ik denk dat je niet alle 18 pagina`s hebt gelezen.... (kan ik je niet kwalijk nemen, hoor ) Mijn schoonmoeder is overleden, dus er valt niet meer veel te bespreken... X
goh wat lees ik toch veel over schoonmoeders. gelukkig is mijn schoonmoeder een schat van een vrouw! en kan alles met haar bespreken. ze woont bij ons in de straat en heb haar in het begin zelfs gevraagd of zij mij wou komen kramen. we hebben hier toch maar vanaf gezien en ze neemt vrij als de kraamverzorgster weg is. afgelopen week heeft ze mij nog helemaal de keuken uitgeboend omdat ik dit graag wilde voordat de kleine geboren word.En ze vroeg met alles hoe ik het hebben wilde. volgende week komt ze al mijn ramen nog soppen. Ik denk dat ik me maar heel erg gelukkig mag prijzen met mijn schoonmoeder
Oh mijn god, dit is niet normaal!!!! Dat mens was gestoord!! Argh! Als ze haar kind echt had meegenomen van het KDV zonder toestemming, had ik haar gewoon aangegeven bij de politie, niet normaal. @ TS: ik had ook heel erg veel moeite met de bezoekjes van mijn schoonmoeder tijdens de eerste weken. Ze kwam toen best regelmatig terwijl ze vrij ver weg woont; gevolg was dat ze vaak een aantal uur bleef terwijl ik echt te gaar was van alles. Gelukkig begreep ze zelf ook dat zo vaak langskomen niet haalbaar blijft en inmiddels komt ze dus weer minder. We mailen haar nu bewust veel foto's en updates zodat ze toch de ontwikkeling een beetje kan volgen.
Wat een grappig topic, Ik heb wel een lieve schoonmoeder opzich, maar af en toe kan ze zich net even teveel met iets bemoeien! En kan ze ook heel raar uit de hoek komen, niet alleen tegen mij, maar ook tegen mijn vriend en tegen haar andere kids. Ik heb wel met mijn vriend afgesproken dat ik haar na de bevalling niet continu om me heen wil helpen en dat hij dat ook duidelijk moet maken! Ik wil eerst lekker wennen met zijn drieën en als ik haar hulp nodig heb dan bel ik wel! Hij is het hier gelukkig mee eens. Ze zei laatst ook: Zo dan zal ik je wel even laten zien wat ik met een baby kan! Toen dacht ik...je mag me helpen, maar ik stel toch echt mijn grenzen! Gelukkig weet ik dat ze het goed bedoeld en soms heeft ze gewoon even een halt nodig
moet weer even mijn verhaak kwijt we dachten afgelopen weekeind even langs onze ouders te gaan zodat ze de kleine even konden zien en dan waren wij er weer even van af we gingen eerst naar mijn vader de kleine lag nog lekker te slapen in zijn maxi cosi en hebben hem gewoon laten liggen. na een half uurtje werdt hij wakker en heeft hij nog even bij mijn vader gezeten. de kleine was super vrolijk en zat de hele tijd te toen naar mijn schoonouders..... de kleine lag weer lekker te slapen onderweg maar dat duurde niet lang ik had me voet nog net niet in de gang en ze plukt de maxi cosi uit mijn handen en zegt nog half onder weg het mag toch wel. ik probeerden er zo snel mogelijk achter aan te gaan maar ik was te laat. ze had hem er al uit gehaald en was hem druk aan het uitkleden. gelijk met een harde stem dag mannetje en nog twee drukken neefjes die erom heen aan het schreeuwen waren. meneer zetten het gelijk op een krijzen, zou ik ook doen als ik zo wakker werd ik kreeg hem weer rustig en viel weer lekker in slaap. toen we thuis waren heeft hij alleen maar gehuilt en was hij helemaal van slag. me vriend peppten me op en zei de eerste twee weken zijn we ervan af. maandag moest de kleine wennen op het kdv en was daarna ook een beetje van slag zoveel indrukken natuurlijk. ik dacht nou dinsdag en woensdag kan ik lekker van hem genieten voordat ik donderdag weer begin met werken... niet dus! dinsdag belden mijn schoon ouders op dat ze woensdag avond kwamen en blijven tot na zij avond fles. mijn heledag was gelijk verpest! mijn kleine is gewoon gewent om savonds lekker en in alle rust zijn flesje te drinken en staart dan lekker naar ons, hierna gaat hij weer rustig zijn bedje in. ik zei tegen me vriend de avonden zijn voor mij en daar blijven ze vanaf, ik heb geen zin om na zijn avond fles met een verdrietige baby te zitten. en we moeten trouwens de volgende dag alle bij een lange dag maken en daar wil ik fit voor zijn en lekker optijd naar bed ( allebij naar het kdv ik daar werken en de kleine spelen). gelukkig komen ze om 8 uur en krijgt hij nu om 8 uur zijn laatste fles. mijn vriend heeft belooft om met hem te zitten en niet uit handen te geven. ze kunnen even kijken maar hij gaat om kwart over 8 naar zijn bedje. en hoop dat ze om 9 uur weer weg gaan zodat we alle lekker optijd naar bed kunnen. maar goed mijn woensdag is nu ook al weg omdat ik alles heb schoongemaakt voor dat ik een opmerking ga krijgen. dus mijn laatste verlof week kan niet beter ik hoop maar dat ze kalm en rustig is want anders lig ik de hele avond te malen over haar opmerkingen en hoop ook dat de kleine in zijn ritme blijft. ze bedoelt het niet zo maar ze doet altijd als haantje de voorste en het lijkt net alsof ze steeds tjekt hoe ik het doe. en nog vele opmerkeingen hoe ik het moet doen! laatst zei ze dat ik niet te rustig met hem moet leven.. waarbij ik dacht ik ben rustig mijn vriend en de kleine ook. wij houden gewoon van rust en houden ervan om lekker thuis te zitten. onze kleine krijgt het zometeen al druk genoeg als hij twee dagen naar het kdv gaat. mijn vriend deed gister zij moeder na met haar harde stem en zei komt oma woensdag... de kleine zetten een enorme pruil lip op dit heb ik mijn kleine nog nooit zien doen. steeds als hij dat zei deed hij dit weer, of hij het kan begrijpen : nou volgende keer gaan we niet meer naar hun want ze komen toch wel als ze willen hiernaar toe.
@simone: hoe is het gegaan? Ik herken wel dingen in jouw verhaal. Mijn schoonouders zijn ook zo druk, vooral als ze samen zijn. Ik ben rustig, mijn vriend ook wel. Dus voor mijn kind wil ook niet zoveel drukte, zeker toen hij nog kleiner was. Dat uit je handen trekken van je kind is ook herkenbaar. Kan me er zo aan irriteren. Maar we zien ze gelukkig ook maar 1 keer in de 2 weken, vind ik meer dan genoeg.
ik dacht ook zo een keer in de twee weken is zat, maar dat heb ik dus jammer genoeg niet voor het zeggen. mijn kleine kwam al eerder voor zijn fles dus heb hem om half 8 gegeven en gelijk naar bed gedaan, oma was goed teleurgesteld( die blik in haar ogen zal ik niet vergeten toen ik zei hij heeft hem al op). uiteindelijk moest ik echt zeggen om 10 uur ik ga zo slapen want ik moet er vroeg uit, om half 11 was ze weg en kon ik teminste lekker slapen. wel wat opmerkingen gekregen zoals een opa en oma ziek is dat ik hem daarbij moet betrekken. terwijl ze dit vroeger zelf niet had gedaan bij mijn vriend. ik dacht praat maar lekker maar dat is alleen dat jij dat zo zou willen. dit onderwerp kwam ter spraken omdat mijn zwagers moeder erg ziek is, maar goed ik hoop dat ik er echt nu twee weken vanaf ben het is niet leuk he als je zo,n bemoeierige schoonouders heb.
Mag ik ook even mijn hart luchten..... Die van mij is jammer genoeg geen uitzondering en ook nog eens zelf kraamverzorgster. Ze weet alles beter en doet soms net alsof het haar kind is. Gelukkig zijn mijn vriend en ik niet op ons bekkie gevallen en zeggen we vaak waar het op staat. Een tijdje geleden mocht ze ook een dag oppassen en toen ik haar vroeg wat haar plannen waren, deed ze heel vaag. Kwamen we er later achter dat ze met onze dochter, die overigens heel snel overprikkeld is, naar Rotterdam was geweest met het OV, daarna nog op kraamvisite bij de dochter van een vriendin van d'r en daarna is ze nog eens bij haar werk langsgeweest en heeft jan en alleman onze dochter van toen 4 maanden vast mogen houden Toen ik dit hoorde sloegen mijn stoppen door, want ik snapte al niet waarom we die dagen een huilend, overprikkeld, door en door vermoeid kindje hadden. Mijn vriend en ik hebben mijn schoonmoeder flink de waarheid verteld, en nog deed ze heel luchtig van "het is toch ook mijn kleinkind " Dat mens heeft echt een bord voor d'r kop, wat zeg ik een, stalen plaat.
@mieperdepiep: daar ben ik ook bang voor. Dat als ze mag oppassen, ze de wildste plannen heeft op zo'n dag. En ik zou het liefst gewoon hebben dat ze thuis blijft. Nu hij bijna 2.5 is, kun je natuurlijk wel ergens naar toe gaan, maar vind het geen fijn idee dat ik dan niet weet waar ze zijn.
Erg he, telkens als zij oppast en dat is om de week 2 dagen, hou ik ook mijn hart vast. Geen fijn gevoel hoor, dat je je eigen familie niet eens kunt vertrouwen.
@: SIMONE:waarom hebben jullie niet gezegd. nee het komt ons niet uit als jullie op visite komen? als jullie s avonds geen visite willen ze je dat toch gewoon.. Meiden, jeetje alleemaal wat assertiever hoor. jouw leven, jullie kindje, juliie regels en als je geen zin hebt in visite mag je dat ook gewoon zeggen, je hoeft het noiemand naar het zin te maken behalve jezelf en je gezinnetje. Je hoeft niet de "perfecte" vrouw te zijn, want die bestaat niet. kom op, gewoon zeggen wat je wilt en niet zo druk maken over wat iemend daar misschien van vind.
Jeetje wat een verhalen zeg. Helaas heb je je (schoon)ouders niet voor het uitkiezen.. Hier is het eigenlijk andersom. Mijn moeder was na de geboorte van onze kleine over-enthousiast. Soms wel grappig, maar ook ooit wel irritant. De kleine uit de box/wieg pakken, wakker maken als ze sliep. Wij zijn allebei personen die er dan ook wel wat van zeggen. Inmiddels is ze ook een stuk rustiger hoor. Terwijl mijn schoonouders (vooral mijn schoonmoeder) zichzelf juist teveel wegcijferen. Ze zijn bang dat ze ons in de weg lopen en als ze op de kleine passen doen ze precies (bijna op de minuut) wat wij ook doen. Ik heb weleens tegen ze gezegd dat ze langs mogen komen wanneer ze willen (ik weet dat ze dat toch niet heel vaak doen dan). En ze zijn trouwens niet alleen geinteresseerd in de kleine hoor (ouders en schoonouders niet). Ik heb zelfs van mijn schoonvader een bos bloemen gekregen in de kraamweek, omdat hij vond dat ik dat wel verdiend had! Wat een schat he.. Maar aan de verhalen te lezen hier, hebben wij echt geluk!
@ Simone, je had er inderdaad iets van moeten zeggen zodat ze niet langsgekomen waren. Ik was echt uit mijn dak gegaan. Jouw agenda wordt nu door hen bepaald.....hoe absurd is dat?! En weet je, het klinkt misschien hard.... maar jij bent de moeder van je kindje...en je schoonmoeder is maar een oma. Ja sorry, klinkt hard, maar zo denk ik erover. Omdat ze toevallig de oma is wil nog niet zeggen dat ze elke week op bezoek moet komen. Ik snap ook niet dat die lui geen inlevingsvermogen hebben en jullie meer met rust laten! Ik weet niet hoe het straks bij mij gaat, maar hell no dat men op bezoek komt wanneer zij dat graag willen. Ik bepaal dat zelf wel even. En dan kan het me geen donder schelen of je nou de oma bent of niet, hoor. Gewoon meer je tanden laten zien. Het laatste wat je wilt is overspannen raken hierdoor. En je man moet ook meer opkomen voor jullie gezinnetje.