Na alle topics over huizen, (nog) een vraag over het verkopen ervan. Laatst zag ik een bord in een tuin staan van zelfverkopen.nl. Zijn er dames die ervaring hebben met een internetmakelaar? Dus veel zelf doen en voor de noodzakelijke papieren zo'n internetmakelaar hebben. Welke hebben jullie en wat zijn jullie ervaringen? Het lijkt aardig wat geld te schelen, wat je in een nieuw/ander huis kunt stoppen, maar het zelf onderhandelen zien we bijvoorbeeld niet zitten.
Wij hebben ons vorige huis een aantal jaar geleden verkocht via makelaarsland. Tekst en foto's voor Funda hebben we zelf gedaan, bezichtigingen ook. En misschien de onderhandelingen ook, maar dat weet ik niet meer zeker...als se dat zelf deden was het sowieso mijn kan die het gedaan heeft. Ze hebben allerlei 'pakketten', je kunt dus kiezen wat je zelf wilt doen en wat niet. Scheelde behoorlijk wat geld en voor ons werkte het prima.
Wij hebben ons huis via Makelaarsland verkocht en zijn daar zeer tevreden over. De taxateur gaf nog goede tips voor de bezichtigingen en adviezen om kijkers aan te trekken. Verder stonden ze altijd klaar voor vragen. Makelaarsland heeft ook de onderhandelingen voor ons gedaan en heeft ons huis uiteindelijk verkocht voor meer dan de lokale makelaar voor ons dacht te kunnen doen. De bezichtigingen zelf doen valt ook reuze mee. Uiteindelijk kan jij meer over je woning vertellen dan een makelaar. Wij hebben ervaren dat mensen heel eerlijk en direct durven te zijn en dat niemand er een probleem mee had dat wij de bezichtigingen zelf deden. Achteraf kregen wij sowieso altijd feedback via de mail van mensen.
Ik vind het lastig. Enerzijds snap ik je overweging en lees ik wel goede verhalen, anderzijds staan hier huizen met een internet makelaar langer te koop. Ik haal ze er op funda zo uit: slechte foto's en slechte tekst, irreële prijs. Laat asjeblieft een fotograaf komen! Kost extra maar loont wel. Zou goed kijken op funda hoe goed de internetmakelaars het doen in jouw buurt, want hier doen ze het momenteel bagger. Wij hebben na lang wikken en wegen toch een lokale makelaar gekozen 5 maanden terug en nooit spijt gehad. Scheelde enorm veel werk. Oh ja, ga je dan zelf rondleiden? Hoe doe je dat met je kinderen bijv en kun je tegen kritiek? Want kijkers zijn hard. Dus bereid je daar op voor.
Wij hebben ons huis te koop staan bij Makelaarsland en het valt mij erg tegen. Ze nemen heel netjes snel contact met je op als je aanmeldt. Maar ja: dan moeten ze je als klant nog binnenhalen. Zodra je huis op Funda staat, hoor je niks meer van ze. Wij hebben onze foto's laten maken door een goede amateur fotograaf. En laten checken door mensen die eerlijke kritiek durven geven. De foto's zijn goed. De tekst ook. In het begin hebben we veel kijkers gehad. Maar nu al een maand of twee niet meer. Wat ik vooral jammer vindt, is dat je niks van ze hoort. Niet even een telefoontje of mailtje voor of na een bezichtiging. Geen contact op het moment dat het een tijdje stil lijkt te liggen. Ze doen dus ook niks om het huis opnieuw extra onder de aandacht te brengen. Wij hebben nog niks anders, dus ik heb geen haast. Krijgen we het huis toch via makelaarsland verkocht, scheelt het ons ongeveer de helft vergeleken met wat een lokale makelaar ons had gekost. Maar als we zelf een ander huis kopen en we dus haast krijgen, gaan we denken ik ons huis alsnog via een lokale makelaar aanbieden. Ik heb het idee dat die wel een stapje harder lopen. (In ieder geval wel degene die we op het oog hebben.) Als je haast hebt, zou ik dat meteen doen. Kijk trouwens de komende weken eens goed naar de huizen in dezelfde klasse. Welke makelaar biedt ze aan? Wat vind je van de tekst en de foto's? Komen die tekst en foto's gelijk online of verschijnt er eerst een week zo'n nietszeggend 'omschrijving volgt'. Praat eens met wat makelaars. Dat geeft wel een idee welke goed is en welke niet.
Mijn zusje heeft haar woning binnen een week verkocht via "zelfverkopen" o.i.d. en wij gaan ons huis via makelaarsland te koop zetten. We hebben hiervoor gekozen omdat de woningen hier binnen no time verkocht zijn, vind het zonde om voor zo'n korte periode 5000 euro uit te geven aan een makelaar. We hebben wel via makelaarsland professionele foto's en filmpjes laten maken. We wachten nog even met ons huis te koop zetten omdat we onverwachts toch een nieuwbouwwoning konden kopen welke pas volgend jaar juni wordt opgeleverd.
Ieder z'n vak vind ik. Je zult je huis zelf moeten verkopen en dit is niet voor iedereen weggelegd. Bedenk goed of je emotioneel afstand kunt nemen van je woning tijdens een bezichtiging en het zo zakelijk mogelijk houden. Ik kan je vertellen dat dit niet iedereen kan, wij hebben huizen bezichtigd met de huiseigenaar zelf. Alle keren een groot fiasco waardoor wij al afhaakte. Goedkoop is duurkoop en daarom is een investering in een goeie makelaar altijd een goeie zet!
Vind ik ook, het is persoonlijk. De verkoper van ons huis had wel een full service makelaar maar deed toch de bezichtiging zelf, omdat ze veel onzin biedingen hadden gehad en hij zo zelf de niet serieuze kijkers wilde filteren ik mocht hem gelijk, rechttoe rechtaan man, vertelde geen onzin en gewoon to the point. We waren het ook snel eens. Maar ik heb ook veel vreselijke bezichtigingen meegemaakt door eigenaren. Het gaat trouwens niet alleen om de foto's en bezichtigen enzo, maar wat ik heerlijk vond: Makelaar die mij na de bezichtiging belde om alles te bespreken Altijd kunnen bellen met vragen en dan advies toegespitst op lokale markt Na verkoop: alles wordt voor je in orde gemaakt, je hoeft alleen een keer te komen om koopcontract te tekenen en voor de notaris. Verder doen zij alles. Onze makelaar voelde ook haarfijn aan dat een goede overdracht belangrijk was, omdat onze mannen een beperking hebben en we wilden dus echt niet tussentijds huren. Ze heeft dat bij de bezichtigen steeds goed aangegeven en daar een keihard onderhandelpunt van gemaakt. Een internet makelaar kan dat ook als je het vraagt, maar onze makelaar kende ons en mijn kinderen en wíst dus waar ze het over had en dacht daarin mee. Ze kostte ons 3500 euro, maar onze tussenpersoon heeft dat op de een of andere manier in de financiering verwerkt (wist niet dat dat kon.. Het is een kunstwerk onze hypotheek) dus we merken niks van die kosten. Makelaar (en tussenpersoon!) waren elke cent dubbel en dwars waard.. Vooral omdat we nergens omkijken naar hebben gehad. (En omdat ik recent overspannen ben geweest in ons geval een goede keuze.. Ik wilde ook niet bezichtigingen niet kunnen doen omdat ik bijv kinderen naar school moest brengen! Planmatig heel lastig om dat zelf te doen)
Een vriendin van me had haar huis via Makelaarsland te koop staan. Een hoop rare types langs gehad, maar het werd niets. Uiteindelijk overgestapt naar een echte makelaar en het was binnen een paar weken verkocht. Het ligt er denk ik ook aan hoe de huizenmarkt in de woonplaats is, het type woning etc. Net zoals hierboven al gezegd, ik zie op Funda vaak ook meteen aan de foto's en de tekst dat ze van zo'n zelfverkoopmakelaar zijn. Je kunt trouwens ook altijd over de prijs/courtage onderhandelen met een makelaar. Wij hebben ons huis verkocht aan een stel wat eigenlijk een ander huis wou bezichtigen, maar die zaten al in de onderhandelingen. Onze makelaar heeft ze toen op ons huis gewezen, wat ze niet eens overwogen hadden. Toch een bezichtiging gedaan en dezelfde dag nog een bod en verkocht.
Maar het is toch logisch dat je niks meer van ze hoort zodra je online staat? Dan moet je het namelijk zelf gaan doen, daarvoor heb je voor Makelaarsland gekozen! Na elke bezichtiging stuur je de kijkers toch een review? Na drie of vier weken bel je de kijker weer op om te vragen of er nog interesse is, of ze nog een keer willen komen kijken. Als het goed is doen goede makelaren dat ook en als je je huis voor een deel zelf wil verkopen, kun je niet stilzitten; een huis verkoopt zichzelf niet. Toen ons huis 1,5 maand te koop stond viel het ook even stil; geen aanvragen voor bezichtigingen en ook op funda zakte de kijkers in. Wij hebben toen direct contact gezocht met Makelaarsland voor tips en zijn daarmee aan d slag gegaan. OT: als je voor een intenet makelaar kiest, wat financieel gezien veel scheelt, moet je je wel bedenken dat je er ook voor moet werken. Als je totaal geen verkoop skills hebt, er geen tijd voor wil nemen, niet kritisch naar je eigen huis en inrichting kan kijken, dan moet je voor luxe kiezen en een makelaar alles laten doen. Heb zelf ook bezichtigingen gedaan bij huiseigenaren zelf wat een drama was.. Mensen die geen goede voorbereidingen hadden genomen, die heel zenuwachtig waren of zelfs heel negatief overkwamen. Maar heb ook makelaren meegemaakt die meer met hun telefoon bezig waren, die onzeker waren, nauwelijks iets over het huis konden vertellen en waarvan wij niets meer hadden vernomen... Ik ben zelf zeer tevreden over Makelaarsland, ben geen verkoper, maar heb wel de nodige inzichten. Ons huis stond dan ook het minst lang te koop in onze wijk.
Bedankt, er staan heel wat tips bij waar ik zelf nog niet aan had gedacht. We gaan in ieder geval eens op Funda kijken of er hier veel huizen worden aangeboden via een internetmakelaar. Het heeft nog geen haast, we zijn nu rustig aan het kijken wat er is en wat de voorkeur heeft. Als er nog meer ervaringen zijn, ik ben erg benieuwd!