Hoe "groen" ben jij?

Discussie in 'De lounge' gestart door Elena22, 10 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Naar aanleiding van de groene reclame van een energieleverancier ben ik weleens benieuwd hoe "groen" jullie zijn?

Zal zelfs eens van start gaan;
    - Wij hebben groene energie, nog geen gas :)
    - Wij hebben zoveel mogelijk energie zuinige apparaten in huis, en spaarlampen.
    - Wij hebben geen droger maar drogen alles gewoon aan de lucht.
    - We gebruiken bijna geen plastic tasjes bij het boodschappen doen en anders hergebruiken we deze.
    - We recyclen papier en karton, glas, plastic en blikjes.
    - We doen zoveel mogelijk op de fiets.
    - Op het balkon gebruiken we geen chemische producten (bijv bij het schoonmaken van de meubelen en de bbq of het verzorgen van de planten)
    - We proberen niet alle dagen vlees te eten.

Hmm zo verder weet ik het even niet meer...

2. Ladymistique

Ladymistique Bekend lid

5 mrt 2008
    516
    0
    0
    Fulltime huismama
    Uithuizen
    Hoe groen.. ja..
    * groene stoom en gas
    * spaarlampen overal, ook in de terraria bakken
    * plastic zakjes worden nooit weg gegooit als het aan mijn man ligt wel.. maar hergebruik het altijd.
    *wij gebruiken altijd groene zeep voor buiten schoonmaak en etc, is biologisch afbreekbaar, ook vanwege de reptielen.
    *geen vergif voor het verdelgen van onkruid, altijd azijn.
    * ik gebruik altijd de fiets of de benen.. manlief denkt der wat minder om;)
    *afval zakken die al gerecyceld zijn, van Komo meen ik.
    *batterijen worden altijd bewaard voor zo'n batterijen bak.
    *papier en karton wordt altijd bij het oud papier gezet ( als wij dat niet vergeten XD )
    En dit was het eigenlijk.. wij letten er zoveel mogelijk op.

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik ben totaal niet groen.

hoofdrede ik ben er veelste lui voor.

ja we hebben groene stroom en gras.

spaarlampen hebben we al een jaar in de kast liggen maar de oude lampen doen het nog ;)

plastic tasjes hebben we bij de vleet even als big shoppers daar hebben de van iedere winkel sowieso 1 en van de meeste ook wel 2

we eten iedere dag vlees (wel eigen vee maar toch)

recyclen wat is dat?? nee alleen papier gaat hier in de papier container

energie zuinig zijn we zeker niet.

we pakken overal de auto voor terwijl we 4 fietsen in de shuur hebben staan

en nu met een tweede kindje op kamst gaat we zeker een was droger kopen

4. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    eh geloof niet dat wij zo groen zijn, :) hebben geloof ik wel groene energie en hebben een aantal spaarlampen, maar lang niet overal, vind het gewoon geen mooi licht geven.

verder scheid ik alleen papier afval, als ik er aan denk dan.:)

5. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Oh ja, batterijen bewaren we ook en brengen we als het bakje vol is naar het verzamelpunt

6. Ladymistique

Ladymistique Bekend lid

5 mrt 2008
    516
    0
    0
    Fulltime huismama
    Uithuizen
    Wij hebben zo'n jekko ofzo gehaald, kon gratis bij een electronica zaak hier... dus die ff proberen :)

7. Echt totaaaaal niet, ik ben daar gewoon echt niet mee bezig :) Ik zet de laatste tijd alleen mn laptop uit als ik langer dan een half uur weg ben, die liet ik voorheen sowieso altijd aanstaan. De was hang ik wel op in plaats van het te drogen, maar dat is meer voor de energiekosten dan voor het millieu :)

Alles gaat hier gewoon in 1 prullenbak, papier, glas, batterijen..

8. anja89

anja89 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    3.101
    0
    0
    Noord Holland
    Ik dacht aan iets anders bij de topictitel. ;)

Wij hebben groene energie (stroom en gas) en voor de rest doen we er eigenlijk niks aan...
    Zou wel moeten, maar ja.

9. Tamale

Tamale Niet meer actief

Wij zijn totaal niet groen!

En klopt het niet dat Kassa toen heeft uitgewezen dat 'groene stroom' eigenlijk ontzettende geldklopperij is?

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

Niet ;) behalve als het ons geld oplevert (afwegend tov gemak, maar we zetten bijv nooit de verwarming aan).

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ik ben niet zo groen..
    - geen groene energie
    - papier gaat wel naar de papierbak
    - Heb sinds mijn zoontje een droger aangezien ik geen kamer meer over heb en geen zin heb om door het hele huis was te laten hangen (heb ook geen trappengat ofzo want woon gelijkvloers). Nu met dit weer natuurlijk wel buiten.
    - plastic zakjes hergebruik ik wel
    - hier en daar wel een spaarlamp
    - batterijen in de batterijenbak
    - ik doe alles lopend want heb geen fiets of rijbewijs.

Tja, ik zou best groener willen zijn.. maar het is niet echt uitnodigend hier omdat alles in de ondergrondse container gaat en glas en plastic enzo gewoon te ver weg zijn.

12. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Groene stroom en gas, nee.
    Spaarlampen, allemaal!
    Plastic zakjes, we hergebruik ze zelden.
    Schoonmaak materialen niet biologisch afbreekbaar, alleen mn vochtig toiletpapier, die kan je door spoelen.
    Geen vergif voor het verdelgen van onkruid, altijd azijn.
    Man gebruikt zoveel mogelijk de fiets ik ga altijd met de auto.
    Ook ik heb de afval zakken die al gerecyceld zijn, van Komo.
    Batterijen worden altijd bij de rest gemikt, nooit gescheiden.
    Papier en karton wordt altijd appart gehouden.
    Wij hebben een droger, en gebruiken m intensief met zn 2en.
    Alle dagen vlees te eten.

Ik denk dat ik niet al te groen ben. :) :)
    Zou t wel willen, maar ben er soms te gemakkelijk in.
    Sommige punten heel strikt, en soms weer niet.

13. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Totaal niet. Misschien wat spaarlampen, maar dan bij toeval ooit een keer gekocht.

14. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Wij zijn niet echt groen maar doe het wel zoveel mogelijk.
    * heb een enorme slurpauto maar aan de andere kant droog ik mijn was veel buiten (omdat dat zo lekker fris ruikt, niet voor het milieu :))
    * heb groene stroom en wat spaarlampen
    * afval scheiden doe ik wel consequent maar dat is meer omdat ik papier, plastic, drinkkartons enz niet hoef te betalen dan als wanneer ik het in de kliko kieper.
    * heb wel spaarlampen en laat geen dingen aanstaan die ik niet gebruik maar dat doe ik omdat ik anders voor nop betaal... en zo heb ik nog wel meer dingen. Meer uit financieel oogpunt dat ik erop bespaar dan dat ik het voor het milieu doe.

15. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Wij zijn "mwah" groen ;)

*Papier gaat in de papierbak
    *Glas gaat in glasbak
    *Batterijen gaan in de batterijen bak
    *We hebben groene energie én zonnepanelen op het dak (groen he?!!) ;)
    *We wassen op een zo laag mogelijke temperatuur
    *Het huis hebben we zo laten isoleren dat we weinig de verwarming aan hoeven in de winter
    *Spaarlampen (bijna overal, behalve in de keuken)

Maaarrrr....ik laat ook veel te vaak de oplader in het stopcontact zitten, we kijken tv met beide een laptop op onze schoot, A. heeft een nachtlampje wat altijd aan staat tot wij naar bed gaan en plastic gooi ik (nog) niet apart weg omdat hier nergens zo'n bak dicht in de buurt zit....

16. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Hmmm niet echt groen te noemen hier, denk meer aan mijn portemonee dan aan het milieu.
    Afval wat opgehaald wordt hou ik wel gescheiden, alhoewel, als mijn tas voor papier en plastic vol is dan gaat het gewoon in de grijze bak. Grijze bak wordt elke week opgehaald, de andere om de 2 weken.

Snap ook niet goed hoe het werkt hoor. Plastic en papier gaan in dezelfde tas. Blik en glas in dezelfde bak. Beide (tas en bak) worden door dezelfde wagen opgehaald en gaan door hetzelfde gat de wagen in. De wagen is dus niet in 2 delen voor de 2 verschillende bakken. Waarom moet ik het dan in 2 verschillende bakken doen?

17. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Hier niet groen.. Meer uit gemakzucht denk ik.

Een spaarlamp gaat erin als de oude gloeilamp die er nu in zit stuk is
    Recycelen? Alleen papier, rest gaat gewoon de grijze container in
    Radio aan als we weg zijn voor de honden, horen ze niet elk geluidje buiten
    Tv aan en laptop op schoot
    Oplader vaak nog in stopcontact

Maar probeer er toch wel beter om te denken. Zet nu bv. Wel al verwarming lager als ik weg ga, ipv op 21graden te laten staan.
    Was op lagere temp. Max 40graden
    Probeer was op te sparen zodat er geen halve wasmachines vol draaien maar ze ook echt vol zijn.

Gebruiken verder ook geen giftige stoffen tegen onkruid oid..

18. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    Wij zijn geloof ik wel groen..

Auto word alleen gebruikt voor mijn vriend zijn werk en de wekelijkse boodschappen ( dat is 1 kofferbak normaal vol + luiers zitten er bij en flesvoeding voor de kleine man ) dus op de fiets is dan geen optie ( vind ik persoonlijk )

glas , papier en Plastic gaat in van die mini containers ( nu in de reclame bij de xenos 14,99 euro) die zetten we dan als we gaan boodschappen doen met zijn 2 in de auto en gooien we daar gelijk weg in de bakken daar. en nummer drie het plastic is 1 keer per maand ophalen.

chemisch afval word gescheiden. Batterijen gaan in de batterije bak in de supermarkt.

Groene gas en stroom

Spaarlampen in iedere lamp in huis. (lampen worden niet of nauwlijks aan gedaan zeker nu in de zomer gebruiken we die eigenlijk niet)

Schoonmaken van tuinmeubelen enzo doe ik eigenlijk met gewoon warm water meer niet.

BBQ word afgeborsteld en afgespoeld na gebruik direct met heet water. dus geen chemische troep.

( enkele keer met dasty maar das vriendlief die dat doet)

fietsen doen we niet aangezien we geen fiets hebben haha. Dus alles lopend verder.

wij eten vooral in de zomer niet altijd vlees. ( maar ja met die bbq erbij... heeft dat geen zin omdat je dan vlees eet voor eenhele week haha... normaal eet je maar 1 stukje vlees dan misschien 3-4 stuks. )

ehm wat was nog meer??
    wasmachine, koelkast, vriezer, wasmachine en droger( die ik bijna niet gebruikt die droger alleen voor handdoeken om ze zacht te maken) zijn allemaal A ++ merk. dus zuinig in gebruik

plastic tasjes ja we gebruiken ze maar das echt gewoon je krijgt ze overal als je gaat winkelen. Nu zeg ik heel vaak eigenlijk niet nodig. heb altijd een shopper tas in de kinderwagen dan doe ik dat daar in. Als ze dus plastic tasjes krijgen gebruiken we die meerdere keren.

ik denk dat ik er nu wel ben zo ongeveer :D

dus redelijk mileu bewust dus.

19. lianda

lianda Fanatiek lid

6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Poeh ja hoe groen zijn wij.
    Euhm spaarlampen hebben we niet overal in het huis.
    Kwa energie en water gebruik daar letten we dus echt op.
    Oud papier,blik en glas houden we apart.
    Lege batterijen spaar ik op en 1x in de zoveel tijd gaan die mee naar school van de kinderen.
    Plastic doen wij altijd apart in van die zakken evenals de luiers.
    Vlees eten wij ook niet elke dag,meestal 4 a 5x per week.
    Ik heb zelf nog geen rijbewijs(3x gezakt inmiddels) dus ik ga altijd met de fiets.
    Maar voor de boodschappen gaan wij altijd met de auto. Wij wonen in een dorp waar alleen Attent zit en om daar nou de wekelijkse boodschappen te doen,veel te duur dus moeten we 2 dorpen verder,25min met de auto.
    Oh en wij hebben een droger,die gebruiken we altijd in de winter want wij kunnen het nergens in huis ophangen. Met het mooie weer hangt het buiten aan de windmolen.
    Onze droger en wasmachine zijn a klasse.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben selectief groen, dus niet consequent maar denk er wel over na:

- Energie hebben we geen keuze in, ivm stadswarmte. Dit is wel een heel 'groene' vorm van energie (want hergebruik van restwarmte), maar is geen vrije keus.
    - Ik koop bij voorkeur de Bio variant van alle gebruikelijke boodschappen, maar doe wel de boodschappen gewoon bij de appie en niet bij de natuurwinkel. Alleen de bio-chips vonden we niet lekker, dus die kopen we niet meer. Smaak gaat dan voor groen.
    - Ik heb heel bewust een auto met A-label gekozen, ook al waren er goedkopere of voordeliger auto's met B of C label. (maar ik rij wel auto op ritten die soms ook anders zouden kunnen)
    - Ik doe mijn best om zuinig te rijden, en heb de boordcompu bijna altijd op 'actueel verbruik' staan zodat ik kan zien wat het effect van mijn rijstijl op het verbruik is. Sinds ik dat doe, ben ik veel zuiniger gaan rijden - en krijg ik nog minder snelheidsboetes ook!
    - Ik heb een droger, maar dan wel een met A-label. Sowieso ontbreekt het mij aan weinig luxe (heb een hoop apparaten in huis waar ik ook wel zonder zou kunnen, maar dan wel de meest energiezuinige variant)
    - Ik heb een Nespresso apparaat met die vreselijk milieubelastende aluminium capsules (smaak gaat voor groen), maar die zamel ik wel apart in voor de recycling
    - Ik zamel glas apart in. Papier dan weer niet.

Mijn kinderen dragen Pampers. Gemak en comfort gaan hier voor groen.

Hoeveel zou ik scoren, op de 'groene meetlat'? Een 6+ denk ik, om aan te geven dat ik leuk bezig ben maar dat er nog veel ruimte voor verbetering is.

Deel Deze Pagina