vraag nav topic hoeveel spaar jij voor je kind

Discussie in 'De lounge' gestart door mamazeyad, 27 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

#1 mamazeyad, 27 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2012
    ik heb een vraag nav topic hoeveel sparen jullie voor je kind:

hebben jullie ouders ook voor jullie gespaard?
    heb je dat geld na je 18de gekregen en mocht jezelf weten wat je ermee mocht doen? of was het alleen voor studie? of ook voor rijbewijs en auto enz?

edit: ik verwoordde het een beetje raar:p:
    stellen jullie voorwaardes aan het geld wat jullie hebben gespaard voor jullie kind of krijgen ze het gewoon en mogen ze zelf weten wat ze ermee doen?

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mijn ouders spaarden dacht ik 50 gulden per maand voor mij. Niet voor mijn studie, want mijn collegegeld hebben ze ook betaald en mijn boeken betaalde ik zelf van mijn stufi. Rijbewijs kon ik zelf betalen dankzij bijbaantje. Spaargeld heb ik gebruikt voor de inrichting van ons appartement en ik denk dat een deel ervan nog steeds op onze huidige spaarrekening staat.

En 'wat als wat als....' daar ga ik nu allemaal niet vanuit hoor. Dat zien we wel als ze een jaar of 17 zijn voordat de spaarrekening vrijkomt.

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Mijn ouders hebben voor mij en mijn broertje gespaard.
    Toen zo'n 5 duizend gulden per kind.

Toen mijn ouders gingen scheiden heeft mijn vader de rekeningen geplunderd en hebben we er nooit meer wat van gezien.

4. Smurf1985

Smurf1985 Niet meer actief

Mijn ouders hadden die mogelijkheid niet.
    Ik ben er niet minder van geworden,en heb zelf gewerkt om mijn rijbewijs te kunnen betalen.
    Toch vind ik wel jammer,want ik heb ook nooit geleerd te sparen.
    Omdat ik dit toch wel als een gemis ervaar spaar ik wel voor mijn zoontje.

De rekening houdt het vast tot zijn 18e,en hij mag hiervan zijn rijbewijs halen. Ik wil wel het geld in beheer blijven houden zodat hij het niet wegzuipt of iets in die richting.
    De rest van het geld is bedoeld voor zijn inboedel voor als hij het huis uit zal gaan.

5. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Niet voor mij gespaard maar ik kreeg wat nodig was.
    School is betaald, mijn rijbewijs, moest ver naar school rijden dus toen een scooter gekregen.
    En nu wij momenteel door omstandigheden krap zitten schieten ze bij

6. Mijn ouders hebben niet voor mij gespaard. Ik spaar wel voor Damiën, maar geen vast bedrag. Ik maak wel altijd de kinderbijslag meteen over naar zijn rekening, maar het bedrag per maand varieert. Ik heb overigens ook allemaal van die spaarprogramma's (zoals euroclix, moneymiljonair e.d.) op zijn naam staan, dat heeft tegen de tijd dat hij 18 is ook behoorlijk wat opgeleverd :D

7. mamazeyad

voor mij is niet gespaard. ik heb ook zelf mijn rijbewijs en auto betaald en ook studie.

ik ga wel sparen voor mijn kinderen maar als voorwaarde hou ik wel dat ze er iets goeds mee doen, zoals studie, rijbewijs, auto enz.

8. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Voor mij is wel gespaard, denk zon 3.000 euro omgerekend. Was in de guldentijd nog redelijk wat geld. Ik hoefde verder niks daarvan te betalen, dit bedrag was vrij te besteden. Mijn ouders betaalden mijn school, rijbewijs, kleding ed.

9. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Voor mij is ook gespaard. Ga geen bedragen noemen hier,maar het was 2x een leuk bedrag:D
    1e keer kreeg ik met 18 jaar en 2e x kreeg ik met 21 jaar, daar wist ik niks vanaf dus was een mooie mee valler toen ik ging samenwonen!
    We hebben er toen de koelkast en wasmachine van gekocht en de rest hebben we laten staan en zijn we verder van gaan sparen.

10. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Precies dit.
    Mijn man heeft me moeten leren hoe ik met geld moet omgaan. Voor dochter wil ik het 100% anders!

11. Cayth

Cayth Fanatiek lid

17 nov 2010
    1.216
    0
    0
    Bad Nieuweschans
    Mijn ouders hebben niet voor mij gespaard, ik heb wel mijn rijbewijs gekregen voor mijn ouders, en ook betaalden mijn ouders mijn opleiding/ kleding etc. etc.

12. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Mijn ouders hebben zo'n €15000 voor mij gespaard terwijl ze hun leven lang onder modaal/nét modaal verdiende met z'n tweetjes.
    Hoe dat kon? Zelf karig leven zonder auto, huurhuisje, niet op vakantie, geen luxe producten, maar wilde mij wel spaargeld bieden en leefde liever zelf karig dan mij "tekort" te doen. Ook opleiding en rijbewijs kreeg ik betaald.

Dat spaargeld kreeg ik op het moment ik en m'n man een huis kochten, geld was daar ook speciaal voor bedoeld

Ik ga hetzelfde voor mijn 2 kids doen net als m'n ouders voor mij gedaan hebben. Ben ze eeuwig dankbaar. Zo krap leven en toch mij zoiets kunnen bieden, petje af voor hun

13. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Zodra het kindergeld binnen komt, dan gaat dit direct op de spaarrekening van onze zoon. Soms is dit het volledige bedrag en soms is dit iets meer als de helft.

Het ligt er ook aan of er dingen zijn die hij nodig heeft.
    Kleren e.d. die koop ik gewoon tussen door, maar dan heb ik het over bijv. een auto stoel.

Ik wil dat als hij later het huis uit gaat een leuk centje mee krijgt voor zijn inboedel of zijn rijbewijs er van kan betalen.

Mijn ouders hebben vroeger niet voor me gespaard, maar mijn opa en oma wel.
    Zij hadden 10.000 euro voor me vast gezet en dit hebben ze ook voor mijn zusje gedaan.

Toen ik samen ging wonen hebben we hier de inboedel van gekocht. We hadden namelijk nog niets, en hebben direct alles nieuw gekocht. Van koelkast, tot tv. Van bank tot laptop.. Bestek, borden alles... En tevens de 1e maand huur + borg..

Toen ik vervolgens afgestudeerd was heb ik ook nog een auto van ze gekregen van ruim 7500,- euro en ook dit gedrag heeft mijn zusje straks ook te besteden voor een auto.

Mijn rijbewijs is 50/50 betaald. Mijn ouders een deel en zelf een deel betaald.

14. Kikkert

Kikkert VIP lid

25 mrt 2007
    9.319
    1
    38
    Hier staat de rekening vast tot 18 jaar (alleen bij noodgevallen kun je eraan dacht ik)

Wij stellen geen eisen, Het geld wat vrijkomt later dat is voor hun. Maar eerlijk is eerlijk ik denk wel dat we zouden aansturen op een goede besteding studie/auto/woning ect....en niet aan onzinnige dingen.

15. mamazeyad

wauw dat is wel erg lief van jullie opa en oma:)

16. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Is het ook! Ze hebben het financieel goed, en willen dat graag "delen".
    Mijn moeder krijgt eens om de 5 a 8 jaar een nieuwe auto van ze en dat krijgt hun andere zoon, dan ook.

Zo doen ze het zelfde met mijn zusje en ik. Ik kreeg 10.000 + auto en dan krijgt mijn zusje dat straks ook als ze 18 is.

17. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Wij sparen momenteel niet voor ons kind. Willen dit wel gaan doen. Overigens alleen voor studie en rijbewijs en hijzelf zal nooit aan dit geld kunnen komen. Vind ik onnodig, hij verdient het zelf maar. Zou niet weten waarom hij op zijn 18e of 21e een bak geld zou moeten hebben. Die spaarrekening is voor echt belangrijke dingen (die wij dus kiezen)

18. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Mijn vriend en ik staan in groot contrast met elkaar. Mijn ouders hebben niet voor mij gespaard... sterker nog: ze hebben de centjes die mijn opa en oma voor ons spaarden opgemaakt ( brillen, uitstapjes e.d. ). In ieder geval niet waar het voor bedoelt was: onze studie.
    Ze verdienden zelf beneden modaal, dus hebben niet voor ons kunnen sparen. School, woning, inboedel... alles heb ik zelf moeten betalen. Ik ben er niet minder om geworden, maar ik heb nooit geleerd echt goed te sparen of uberhaupt met geld om te gaan. Wat eigenlijk ook niet kon, omdat ik alles zelf moest bekostigen.

Mijn vriend daarentegen heeft alles gekregen. Van school, woning en inboedel tot zijn rijbewijs ( en inmiddels zakelijke auto ). Dadelijk als we een huis gaan kopen, zullen zij ook de woning bekostigen, zodat wij gunstig een hypotheek bij hun kunnen afsluiten. Een godsgeschenk!

Voor mijn kinderen wil ik het anders doen dan mijn ouders. Ik wil maandelijks minimaal 30 tot 50 euro sparen en de kinderbijslag wegzetten. Hun studie wil ik in ieder geval bekostigen... rijbewijs wil ik aan meebetalen.
    Ik heb best wel gestoeid met geld altijd en ik wil niet dat mijn kinderen dat ooit hoeven te doen.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.784
    18.938
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn ouders hebben voor mij en mijn broer gespaard. Ze hebben echt wel periodes gehad dat ze het niet breed hadden. Er zijn zelfs momenten geweest dat ze geld van onze spaarrekening moesten lenen om onmisbare dingen te vervangen als er iets kapot ging of als we weer moesten verhuizen vanwege mijn vaders werk. Maar dat is altijd keurig netjes terugbetaald tegen de rente die we op dat moment op de spaarrekening gekregen zouden hebben.

Daarnaast heb ik ook voor mezelf gespaard. Ik heb nog een jaar thuis gewoond toen ik al fulltime voor de klas stond. Dat tikte wel aardig aan. Toen betaalde ik wel kostgeld, maar dat heb ik teruggekregen toen ik het huis uit ging.

Al met al een behoorlijk bedrag. Mijn ouders hadden bedacht daar onze studies van te betalen. Maar toen was het niet nodig om het van onze eigen rekening te halen, want ze konden het zelf betalen. Dus bleef het geld staan tot we het huis uitgingen. Ik heb samen met mijn vriend -die ook spaargeld had- een compleet huis kunnen inrichten. Er zaten ook wel wat 'krijgertjes' tussen, maar het meeste aan meubilair, witgoed, vloerbedekking e.d. hebben we nieuw kunnen kopen. Daarna had ik nog genoeg geld over om zelf een nieuw autootje te kopen.

Ik heb er goed door leren sparen. Maar mijn man kan het nog beter hoor. :)

20. zon1980

zon1980 Bekend lid

16 dec 2007
    915
    174
    43
    Hier gaat er elke maand 30 euro op haar spaarrekening, de kinderbijslag storten we daarop en soms nog wat extra's. Mijn ouders spaarden 10 gulden p/maand voor ons en van die spaarrekening werden ook dingen als fietsen gekocht. Hier stond dus niet zoveel meer op toen ik 'm op mijn 18e tot mijn beschikking kreeg, geloof 400 gulden. Heb ook mijn studie en rijbewijs zelf betaald en ben er niks slechter van geworden.

Deel Deze Pagina