Mijn kleine meid is net 1 geworden en drinkt nog veel (opvolg) melk. In de ochtend (7u) krijgt ze een papfles (200cc), wat later fruit en dan slaapt ze weer (9.30) voor ongeveer 2 uur. S'middags krijgt ze brood, met soms ei of komkommer of iets en dat gaat mondjesmaat.. ook drinkt ze dan thee of water of diksap.. ongeveel 100 cc met veel moeite. Paar uur later een rijstewafel of cracotte en dan een fles (150 cc), dan gaat ze weer een uur/anderhalf plat.. S'avonds eet ze een potje (wilt nog niet echt aardappel/groente/vlees eten - stukken spuugt ze uit?!) Maar wij koken vaak en blenden het, waardoor ze toch alles opeet en daarna een yogurt toetje (ze heeft ondergewicht en 'gewoon eten' laat ze staan maar voor een toetje gaat haar mondje wel open) en tussendoor bieden we thee/sap etc aan.. maar voor het slapen gaan (19.00) wilt ze nog n fles! (100 cc).. Nu vraag ik mij af of dit lichamelijk kwaad kan? Ze is echt dol op melk.. We zijn al aan het afbouwen (want tot 10 maanden werd ze s'nacht wakker voor een fles).. maar wanneer we nu minder geven, wordt ze s'nachts weer wakker?!
Nou hier nog eentje die echt dol is op zijn melk. Hij krijgt nog steeds 3 keer 150 ongeveer. Wel gewone melk maar toch. Dan krijgt hij niet elke dag een toetje of wel elke dag maar 4 dagen per week is dat iets van fruit en geen yoghurt. Ik maak me er niet zo druk om. Hij groeit prima en ik laat hem er lekker van genieten. Heb nu ook al 2 keer karnemelk aangeboden en dat ging er ook wel goed in.
Wij hebben ook een dame die gek is op melk. Zelf dronk ik 'vroeger' (zeker tot ik een jaar of 10 was) ook een liter melk of meer per dag. Nam nooit sap ofzo, altijd melk. En nog drink ik het zelf graag dus het is duidelijk van wie ze dat heeft... Dochter drinkt hier minimaal aan melk: Ontbijt: 125cc halfvolle melk (wil ze vaak nog een halve beker) Lunch: 150 cc halfvolle melk (soms nog een beetje extra) Voor het slapen: 180cc opvolgmelk (sinds kort, hiervoor nog steeds 210cc+7scheppen) Toetje geven wij niet meer om hoeveelheid zuivel toch enigszins te beperken. Hier was het ook vaak zo dat ze het avondeten liet staan maar wel een hele bak yoghurt op kan. Ik kan niet zeggen dat ze nu meer is gaan avondeten hoor dus wat dat betreft hoef je het toetje niet te laten staan!
Zolang je de hoeveelheden die staan aangegeven op de verpakking niet overschrijdt kan het geen kwaad. Hier ook pas sinds kort nog maar 1 fles.
Ze mag nu over op gewone melk, de richtlijn is ca 300 cc. Mn zoontje was/is ook zo dol op melk, maar we hebben dit toch flink geminderd omdat melk best veel vult en dit ten koste kan gaan van het normale vaste eten ( dit was bij mn zoontje al aan de matige kant dus het was de moeite waard om te proberen!) Je zou de melk misschien kunnen verdunnen met water, zodat je in feite halve bekertjes geeft? En gewoon niet meer aanbieden. Zolang ze 500cc vocht binnen krijgt ( inc yoghurt/fruit) dan is dat voldoende.