Wat lastig en wat naar! Ik zou het sowieso beperken tot Max 2 weken. Kan je niet met eigen familie/ vrienden afspreken dat je van hun hulp krijgt? Ik denk dat ze heel snel gekwetst zijn... waardoor de kans op (blijvende) ruzie groot is. Maar dit gaat ten koste van jou.
Is een lang weekend niet genoeg? Geen haar op mn hoofd dat ik in de eerste weken iemand te logeren heb. Gewoon met mn eigen gezin. En in een hotel oid. Niet in huis. Ge er ook veel te druk
Jij klinkt als iemand die niet zo sterk in haar schoenen staat. Je hebt geleerd je te voegen naar anderen en laat over je heenlopen. Wat anderen (schoonouders, cultuur je partner) etc vinden is belangrijker dan wat jij wilt (rust voor je eigen gezin!) Ik zou er niet aan moeten denken om 2 of meer weken inwonende familie te hebben. En dan ook nog mensen waar jij het niet goed mee kunt vinden, terwijl je partner er niet eens is (het zijn zijn ouders) en die weinig tot niets met de kinderen doen en jou niet respecteren. Eigenlijk ben jij gewoon een all in hotel en kan jij voor ze zorgen terwijl je nog een jong gezin hebt en herstellende bent. Kom eens wat meer voor jezelf op! Stel grenzen aan de lengte van dit verblijf en waar ze gaan verblijven. Een hotel of huisje is ook prima. Plan activiteiten in en vraag je partner wat dagen vrij te nemen. Plan ook tijd voor jezelf in (buitenshuis). En bedenk dat schoonouders dit gedrag laten zien omdat jij het toelaat en ze dit weten.
Wat amberxx hierboven schrijft is helemaal waar, maar was het maar zo gemakkelijk om je eigen gedrag te veranderen. (wel voor jezelf opkomen ipv niet of half) Ik zou dit ook een hele lastige situatie vinden. Ik ben ook niet altijd assertief genoeg en stel het belang van een ander makkelijk voor dat van mezelf. Om even met je mee te denken. Je zou voor jezelf heel eerlijk op kunnen schrijven of bedenken wat je zelf zou willen. Even helemaal los van wat er van je verwacht wordt en puur voor jezelf. Dit kan zijn wel schoonouders op bezoek maar niet in huis logeren en alleen over de vloer als je man er ook is. Maar dit kan ook zijn dat je ze het liefst helemaal niet ziet. (hard misschien, maar zou kunnen) Puur even in theorie he? Je zou dit vervolgens ook aan je man kunnen vragen. Wat zou hij het liefste willen? Misschien als je voor jezelf heel duidelijk maakt wat jij wilt, kun je makkelijker een keuze maken die hier dichterbij ligt. En wordt het waarschijnlijk een compromis met de wensen van je man. Sterkte hiermee, echt geen pretje zulke schoonouders...
Dank voor je bericht, als ik helemaal naar mezelf kijk ben ik mijn schoonmoeder zo ontzettend spuugzat voorlopig , dat ze zo mijn huishouden overneemt, de opvoeding, mij in alles tegenspreekt, de dag bepaalt en alles en zo aanwezig zijn de heule dag. Zo gaat het al jaren, ik pik het een lange tijd en dan opeens ben ik het zo zat. Dan is m'n emmertje vol, en dat is vorige week gebeurd. Misschien helpen de hormonen ook niet, of pik ik juist minder door die hormonen en helpen ze me juist In ieder geval zegt mijn gevoel echt no way dat ze voorlopig welkom is... Ik heb nu in ieder geval afgesproken met mijn man dat de tickets pas worden geboekt als de baby geboren is, dat geeft wel een fijn gevoel. Ik heb ook duidelijk tegen hem gezegd dat ik dan pas weet wanneer ik het trek ze in huis te hebben
Ik zou minimaal de eerste week voorbij laten gaan zonder boeken. Dan heb je iig de adrenaline boost en kraamtranen gehad.
Ik heb schoonouders uit het buitenland. Ze komen meerdere keren per jaar en logeren dan bij ons, want dat is voor hun normaal. Bij de eerste wilde ze 6 weken bij ons logeren, ik wilde 4 dagen en dan niet bij ons in huis. Enorme ruzie over gehad. Uiteindelijk hebben ze ergens anders gelogeerd maar kwamen ze 's ochtends en gingen weg als wij naar bed gingen. Als ik 's middags een dutje deed met de baby zaten ze op de bank te wachten tot ik er weer was met de baby. Elke avond stond ik te koken en staken ze geen vinger uit (doen ze overigens nooit als ze hier zijn....) Bij de 2e dacht ik dat ze het nu wel zouden snappen maar weer dezelfde discussie. Dus in een hotel en ik heb gezegd je mag komen voor het middagslaapje van de oudste of erna en dan ben je welkom om mee te eten. Heb ze ook uitgelegd dat ze altijd welkom zijn maar nu even niet, we moeten zelf ook ons plekje vinden binnen het gezin. Veel ruzies gehad, maar ik reageerde gewoon nergens meer op, ik was zwanger en had wel wat anders aan m'n hoofd. Nu is alles weer een soort van normaal. Al zal ik er nooit aan wennen en een gat in de lucht springen als ze weer een week in ons huis zitten. Maar die weken accepteer ik ook, dus ik vond mij in m'n recht staan om die 2 keer het te krijgen zoals ik wilde. Nu gaan we voor een derde en dan ga ik er weer opnieuw over nadenken over hoe ik het wil. Daarin neem ik hun mening natuurlijk ook mee. Zo weet ik dat m'n schoonmoeder graag een keer het meemaakt had vanaf dag 1 (nu kwamen ze na 3 weken). Ik zal tegen die tijd kijken in hoeverre ik daarin tegemoet kan komen. Want ook is het voor ons de laatste keer. Als je een keer wilt spuien mag je me wel een berichtje sturen mij helpt 't soms om af en toe even flink te klagen
@Ajuuparaplu Mijn schoonmoeder is er geweest op dag 1 bij de 3e, ik zou het niet aanraden... Maar dat is met mijn schoonmoeder dan. Ik wou aan de ene kant gezellig beneden zijn bij kinderen, dat heb ik altijd in kraamweek, maar dan waren schoonouders er ook telkens, dus niet gezellig samen met gezinnetje. Overigens zouden mijn schoonouders geen ruzie maken als ik niet wil dat ze komen, ze zijn dus meer passief agressief dus ze zullen het op een andere manier uiten.
Ik zou met een keizersnede moeten bevallen bij de volgende, dus ik ben er 4 dagen niet. Dus als ze dan 4 dagen blijven.. . Maar dat staat mij inderdaad al tegen als ik geneens zwanger ben. Als ze hier zijn is er geen enkel moment dat we even met z'n 4tjes zijn, alles moet samen en ze gaan er zelf ook niet op uit. Bij ons was de ruzie ook vrij passief agressief. Ik ben beter in contact houden met hen dan m'n man. Ik ben dus degene die regelmatig filmpjes en videos stuurt. Tijde 's de ruzie deed ik dat niet meer. Dus denk dat dat ging steken na een aantal weken.
Oh ik heb heel weinig contact met schoonmoeder, ze connect gewoon opzettelijk niet met me. Nooit interesse, eigenlijk ook niet in kinderen, soms denk ik dat ze gewoon voor de show doen maar niet echt om de kinderen geven. Ze zijn hier met klussen en huishouden bezig en als ze zitten kijken ze naar telefoon. Ze doen zelden een spelletje met ze. En schoonmoeder is geen gesprek mee aan te knopen, in alles spreekt ze me tegen, zeg ik A zegt zij B. Ook is ze erg koud vind ik, en een extreeeeeeme controlefreak met smetvrees
Ik zou echt pas ruim na je kraamtijd tickets boeken. Ook zou ik een leuke b&b zoeken in de buurt. Of een hotel. Gewoon aangeven dat het teveel is nu. Hebben ze daar geen begrip of respect voor dan niet! Pech gehad. Ze zouden het op mijn manier mogen doen en anders komen ze maar niet. Beetje je voor jezelf opkomen mag wel. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Ruzie? Tja denk toch echt dat ze zichzelf dan daarmee hebben.
Mijn schoonouders komen vanuit Azië (ongeveer 1 week na uitgerekende datum) heb al duidelijk gemaakt dat ik geen logee’s wil in mijn kraamtijd of kort daarna. Het is dan aan mijn partner om dit duidelijk te maken bij zijn ouders. Dat is ook gebeurd en ze komen wel maar verblijven bij vrienden van hun. Als er een moment is waarop je egoïstisch mag zijn, is dit het wel vind ik. Overdag mag iedereen van mij langskomen maar in de ochtend en avond wil ik gewoon met het gezinnetje zijn.
Hey, wat naar dit! Ik vind het goed dat je toch voor jezelf opkomt, al is het hier naar mening dn advies vragen! Je geeft nu jezelf toe dat dit andres moet. Als je het ok vindt dat ze pas 6 weken na de bevalling komen, dan moet het zo zijn. Als ze het niet mee eens zijn dat mag. Van mij zouden ze dan mogen kiezen: na 6 weken en in huis of wanneer ze zelf willen maar dan moeten ze elders verblijven en op visite komen wanneer het jou schikt. Daarbij zou ik zeggen dat dit je laatste kraamtijd is en je laat het door niemand verpesten. Als ze respect voor hun zoon hebben dan gunnen ze hem fijn gezinnetje. Of ze nu begrip gaan tonen of wordt het een vlinke ruzie waar niemand blij van wordt. (En heel eerlijk zou ik zeggen of na 6 weken of helemaal niet als ze zich niet gedeisd kunnen houden misschien volgende keer bij hun maar dat kan heel lang duren voordat het zover is)
Ik ga in m'n hoofd gewoon minimaal 6 weken aanhouden en als ze na de geboorte er niet zelf over beginnen wacht ik lekker met boeken
Goh meid, je blijft vasthouden aan die 6 weken na de bevalling. Waardoor ben je zo bang (of lijkt t zo) om een duidelijke grens te trekken? Ze vinden toch al niks goed wat je doet, dus voor wie wring je je nog in zoveel bochten? Ik zou eens goed met mijn partner spreken en misschien zelf wel helemaal niet boeken voor ze. Dat hij hen uitlegt dat het extreem druk en vermoeiend zal zijn. Dat zijn lieve, zorgzame vrouw rust nodig heeft en het gezin tijd nodig heeft om aan elkaar te wennen. Als zij dan toch willen komen zullen ze het moeten vragen wanneer ze kunnen komen. Hij moet dat echt duidelijk aangeven dat de woning nu even geen optie is en dat als ze komen de kinderen zich verheugen op dagjes weg met opa en oma en mama en baby dan rust hebben. Opties voor een hotel in de buurt doorsturen? Klinkt hard en kil, maar als je haar omschrijft is zij ook zo. Trek een grens meid, dat ben je aan jezelf verplicht. Succes!
Je hebt gelijk, nu voor mezelf besloten dat als ik er nog niet over wil nadenken na bevalling dat ik dat gewoon ook niet doe. Heb het zo gehad, ze hebben zo over me heen gelopen al zo lang, schoonmoeder vooral dan
Wat goed om te horen. Het is toch van de zotten dat je er nu al zoveel last van gehad hebt. De eerste stap is gezet. You go girl!!!