Ik heb er al eens eerder een onderwerp over gestart. Maar toch graag weer jullie ideeën hierover. Onze kleine man gaat vanaf dat hij ongeveer 3 mnd is 1 dag naar het KDV. Hij werd toen nog ingebakerd en sliep daar prima, wel iets minder dan thuis maar voldoende. Hij was rond die leeftijd thuis nogal eens een lastige slaper, nu heeft hij een veel regelmatiger ritme en slaapt hij beter in thuis. Sinds dat hij een maand of 6 is wordt hij niet meer ingebakerd, en slaapt hij bijna niet op het KDV. Op echt goeie dagen slaapt hij 2x 3 kwartier, maar meestal maar 1x 30 tot 45 min. Hij is vaak goed tevreden daar, maar wil door zijn moeheid wel eens wat mopperen of een huilbui hebben. Thuis speelt hij nog wat met ons krijgt een fles en gaat vroeger dan anders weer naar bed. Thuis doet hij nog 2 slaapjes van 1,5 uur per keer, soms zelfs iets meer, en heel soms iets minder, maar minimaal 2,5 uur per dag. Ik maak me dus echt wel zorgen om dat slechte slapen daar, hoewel het maar 1 dag is. Ook geven ze daar aan dat ze dit niet van andere kindjes kennen, die slapen daar vaak wel gewoon, wel net iets minder dan thuis maar niet zo weinig als ons mannetje. Dit maakt me dus extra onzeker. Dat hij prikkelgevoelig is weten we al, hij slaapt ook niet in de buggie, auto etc. Ook als we een dagje weg gaan met de kleine (wat we bijna nooit doen) slaapt hij ook alleen aan het eind vd dag 3 kwartier. Op het KDV proberen ze het steeds weer. En we hebben ook vanalles geporbeerd: - eigen knuffel + slaapzak (speen wil hij niet) - rustig kamertje zonder andere kindjes (maar er is altijd wel iemand bezig daar op de gang ivm meerdere groepen) - donkerste kamertje (hij slaapt alleen als t redelijk donker is) - wandelen Daarom twijfel ik of ik daar moet blijven. Een ander KDV lijkt me ook niet handig, want ze proberen daar echt alles en houden goed rekening met onze wensen en de behoeftes van de kleine, daar lijkt het ook niet aan te liggen. Tevens heb ik bewust gekozen voor een KDV 1 x per week omdat dit goed is voor de ontwikkeling. Zo leren ze met andere kindjes spelen en elders slapen. En leren ze dat ze soms moeten wachten op iets. Ook bewust voor dit KDV omdat deze goed aangeschreven staat en omdat ze leeftijdsgroepen hebben. Ik twijfel dus alleen of ik niet op zoek moet gaan naar een gastouder. En dan eentje waar hij op een rustig kamertje kan slapen. Maar ook waar andere kindjes zijn waar hij mee kan spelen. Maar ik twijfel dus omdat ik niet weet of de gastouder dezelfde voordelen heeft als het KDV. Wat denken jullie? Of moet ik maar eens een uitgebreid gesprek hebben met het KDV, want misschien leggen ze hem toch te laat in bed (maar dat is hooguit 30 min later dan thuis en dat geeft hier bijna nooit problemen)? Of kan ik beter zijn eigen muziekmobiel (met geluid en licht) een keer meenemen?
ik zou het zo laten, gewoon voor die ene dag laten gaan. Ik denk dat andere dingen proberen ook geen zin heeft...zoals ik je verhaal lees hebben ze alles geprobeerd. Zolang het maar 1 dag is zou ik het niet zo erg vinden zelf.
Je kan ook proberen of het beter gaat als jullie er zelf vaker met hem op uit gaan? Dan "went" hij wellicht aan t slapen in een andere omgeving? Bijv. Dagje kinderboerderij en pas teruggaan als hij begint te gapen? Zodat hij in de auto in slaap valt? En hoeveel geluid maak je thuis als hij slaapt? Wij doen alle dingen gewoon door, zodat ze daaraan went, deur is altijd op n kiertje! Is maar n idee hoor, hier n goede slaper als ze tevreden is na n flesje melk. Ze slaapt overigens wel de helft minder op het kdv... Grtz.
ik zou het gewoon zo laten. van die ene dag per week slecht slapen, krijgt hij echt niets hoor. (en al zouden het er 2 zijn, so what). hier slapen er op het kdv ook kindjes zo kort. de mijne zo 3 uur als je de kans geeft en de andere keer maar 45 min. voor ieder kind verschillend en vindt het nou ook niet zo heel erg vreemd hoor.
Thanx voor de reacties! Soms twijfel ik zo! @soefdeboef, we gaan wel heel erg vaak weg met hem hoor, vaak meerdere dagen vd week. Alleen gaan we dan niet de hele dag, dat doen we maar zo heel af en toe! We gaan nu weg tot hij moe wordt, dus gaapt en wrijft, maar dan slaapt hij pas als hij thuis op bed ligt, ookal is hij moe in de auto valt hij niet in slaap! Heel, heel soms wel maar dan is hij echt dood en dood moe! Trouwens laatst bij vrienden op bed gelegd, boven in een donker kamertje, daar sliep hij wel gewoon en wij zaten buiten met redelijk wat herrie (aan de kant van het kamertje en enkel glas). Laatst ook bij CP met tv aan in de woonkamer met 6 volwassenen sliep hij ook gewoon (op 1 avond na vd 3). Dus ook met geluid op de achtergrond kan hij wel slapen...
In dat geval gewoon lekker naar kdv blijven gaan denk ik. Onze kleine doet daar overigens vaak 3 slaapjes van 20 tot 30 min. Terwijl ze hier thuis 1 slaapje van 2-2.5 uur doet! Er is ook zoveel te beleven !
Mijn dochter wou ook niet echt slapen bij kdv. Toen had ik zelf bedacht (vond het een erg goed idee van mezelf haha en het werkt ook nog eens) om een hydrofiel luier bij mij te dragen voor de geur en die mee te geven zodat ze die onder haar hoofdje kunnen leggen. Met die doek en geur is het daar een echt slaapkopje geworden en slaapt ze er soms beter dan thuis. Ook doen ze daar een muziekje aan met natuurgeluiden dat vind ze ook erg prettig. Misschien is dat nog een idee?
Hier ook een dochter die zo weinig slaapt op het kdv, heel soms slaapt ze meer maar practisch altijd ook maar 2 slaapjes van een half uur tot 3 kwartier. Verder heeft ze wel altijd goede zin daar ed dus ja. Dan maar wat minder slapen, slaapt ze thuis maar wat meer. Hier trouwens ook nauwelijks slapen in wandelwagen of auto ed. Maar ze heeft wel altijd goede zin dan dus wij gaan ook gewoon dagjes weg.
Ik snap dat je twijfelt. Maar 1 dag is vast niet zo erg. Wel gek dat ze het nog nooit mee hebben gemaakt. Ik werk ook op een kdv en zie het toch met enige regelmaat dat er kindjes moeilijk slapen. Ik zou ook niet te veel proberen maar een lange tijd hetzelfde doen. Eigen slaapzak, knuffel en muziekje, op tijd genoeg in bed, altijd hetzelfde bedje, enz. En wie weet wordt het over een paar maandjes wel anders als je kindje groter wordt. Of anders die ene dag over twee halve dagen uitspreiden als dat kan, zou ook kunnen werken.
ik zou het voor die ene dag ook zo laten, je hebt alles geprobeerd alleen wel raar idd dat hun dat nog nooit hebben mee gemaakt, ik geef ouders inderdaad vaak avies wat meer herrie thuis te maken, knuffeltje met geurtje van thuis mee te nemen, alles wat hier boven al beschreven staat. wat ook nog kan helpen is laten slapen na zen fles als hij uitgebuikt is. verder zou ik me geen zorgen maken, het kan ook komen door teveel prikkels, indrukken omdat hij maar 1 dag komt. 1 dag per week kdv is erg weinig je kindje moet er tegen kunnen en voor sommige kinderen is het elke week opnieuw wennen. je kan het ook positief bekijken. je zegt hij is erg tevreden, mischien is hij nieuwsgierig en wil hij niets van de dag missen en overal graag bij zijn, ik heb op mijn groep ook kindjes die bij ons maar 1 keer slapen en thuis 2 x en bij ons heel kort en thuis lang.
Thanx voor jullie reacties. Geeft me toch weer moed. Zeker nu ik weet dat meer kindjes dit hebben! Nu heeft ie thuis de laatste dagen ook maar 1x geslapen. Dus die tips bewaar ik voor wanneer zijn slaapritme weer stabiel is. Maar thuis meer herrie maken durf ik niet hoor