leuk hoor dat je zo trots bent dat je je zaakjes goed op orde hebt en dat je zelf wilt betalen (want volgens mij is dat de onderliggende gedachte), maar wat is er nou mis mee als hun een bijdrage doen aan de kamer? houden jullie geld over voor andere dingen, kost allemaal al genoeg... en nee ik zou zeker niet hun dan wat uit laten kiezen, maar maak dan de afspraak dat jullie een kamer/box/kinderwagen weet ik veel uitzoeken en dat zij daar dan een bijdragen, desnoods tot een max bedrag als je je daar prettiger bij voelt. heb je er ook zelf aan bijgedragen. verder weet ik niet wat er nog meer tussen jullie speelt, maar als dit het enige is vind ik ook wel een beetje dat je je aanstelt....
weet je wat ik hier voornamelijk lees. Ik Ik Ik. Je schrijft constant wat jij vind, wat jij wilt etc. Helaas is het zo dat je met meerdere mensen bent (of jij dat nu wilt of niet). En daar horen grootouders ook bij en ook daar mag je je best een beetje in inleven. Praat gewoon eens met de aanstaande opa en oma, leg uit dat je het lief vind dat ze de babykamer willen bekostigen (al komt je nu over alsof je het helemaal niet lief vind alleen maar irritant) maar dat je die het liefst zelf uitzoekt. Praat en kijk of je een middenweg kunt vinden ipv het ik ik ik gedrag
Je hormonen zitten je al aardig dwars. Zeg gewoon dat jullie de echo even willen afwachten voor er verder gesproken wordt over babykamers en cadeaus en geniet tot die tijd gewoon van jun enthousiasme. Probeer te bedenken dat ze gewoon heel blij voor jullie zijn. Heel waardevol, zulke enthousiaste opa en oma hoor!
Ik vind het een heel lief gebaar dat ze de kinderkamer cadeau willen doen aan jullie. Maar, ik kan mij goed voorstellen dat je zelf de kinderkamer wilt uitzoeken. Misschien kun je vragen naar wat zij willen uitgeven en dan met hun bespreken dat jullie zelf een kinderkamer uitzoeken en dan de betaling via je schoonouders regelt en dat jullie eventueel ook wat bijleggen. Wij krijgen van mijn ouders bijvoorbeeld de kinderwagen, maar wij hebben deze zelf uitgezocht. Het is allemaal al duur zat en als je iets groots (deels) cadeau kunt krijgen dan is dat ten eerste ontzettend lief en ook nog eens zeer welkom. Toch?
Och toch. ...relax! Hier heeft mijn vader de kamer gekocht en mijn moeder de kinderwagen. Tweedehands! Ik keek naar foto's en vond het goed dus kochten ze het. Als het niet mijn smaak was keken we samen!!! Naar andere dingen. Nu ben ik misschien apart maar niet alles hoeft nieuw van ons.
Lief gebaar, maar ik vind de manier waarop het gaat ook opdringerig klinken. Ik zou het proberen om te buigen. 'Superlief dat jullie iets willen bijdragen, maar we willen de babykamer echt graag zelf uitzoeken.'
Volgens mij is je schoonmoeder gewoon heel erg trots! Jammer dat je het zo negatief interpreteert. Wij hebben de babykamer zelf uitgezocht, maar cadeau gekregen van mijn schoonouders. Van mijn opa en oma kregen we de bloom kinderstoel. Waarom moet je het zo nodig zelf betalen? Dat je zelf inspraak wil hebben, is logisch, maar probeer er met elkaar uit te komen. Dit is voor de aanstaande opa en oma ook een bijzondere tijd.
Ik had precies hetzelfde gevoel, ik wilde echt geen duur cadeau aannemen omdat ik daar geen prettig gevoel bij had. Uiteindelijk toch een kinderwagen van 1000 euro gekregen. Het werd niet geaccepteerd dat ik een goedkopere kinderwagen wilde en dat vond ik best moeilijk want ik zou nooit voor de duurste gaan. Het klinkt alsof dit niet het enige probleem met je schoonmoeder is. Vaak stapelen ergernissen zich jarenlang op en zijn alle 'kleine probleempjes' opeens mega groot waardoor je het niet meer 100% duidelijk kan zien. Mijn schoonouders vragen dingen altijd netjes maar als ik nee zeg doen ze precies het omgekeerde, alsof ze het erom doen. En wat ik zeg wordt genegeerd. Daardoor is op dit moment alles wat hun doen fout omdat ik hier niet langer mee kan omgaan. Ik voel me genegeerd als een klein kind en compleet niet gerespecteerd. Als TS ook zo behandeld wordt kan ik best begrijpen dat ze zo reageerd. En tja de hormonen helpen dan ook niet mee.
Ik vind je ook wat zwaar op de hand, zowel betreffende het kaartje als het cadeau. Misschien kun je er ook naar kijken dat zowel jouw moeder als je schoonmoeder het juist niet kwaad bedoelen om een kaartje te geven, stukje mama gevoel en misschien ook herkenning hoe het is om na een miskraam zwanger te zijn? De figuurlijke hart onder de riem steken? Het komt bij mij nu over dat ze wel mogen steunen en er voor je zijn als je verdriet hebt maar niet als je blij bent! Je schoonouders willen je een groot cadeau geven wat speciaal is, snap dat je zelf wil uitmaken wat voor kinderkamer je kiest, maar waarom wil je alle grote zaken perse zelf kopen? Wij hebben de babykamer zelf gekocht, maar de box met alle toebehoren + wipstoel, draagzak etc. Van mijn oma, kinderwagen van inmiddels ex schoonouders en de complete badset met alle benodigdheden van mijn ouders. Daarbij nog wat kleertjes, luierdoekjes, knuffeltjes en allerhande tierelantijntje (voor een deel met speciale betekenis) bij ieder bezoek aan gyn of verloskundige en bij alle echo's. Mijn ouders stonden erop de geboortekaartjes te betalen, maar wilde niks met het ontwerp te maken hebben, dus als we een factuur hadden wat de kosten waren dan maakte ze het alvast naar ons over! Wees blij met wat je krijgt, zou het wat anders vinden als ze het geven zodat ze kunnen bepalen wat er komt en wat niet, maar dat maak ik niet echt uit je verhaal op!
Je overdrijft, echt. Ik denk dat je het allemaal veel te serieus oppakt. Het is ook hun zoon die een kindje krijgt Ik kom zelf uit een gezin die graag strooit met geld. Hun motto is; In je graf heb je er niks meer aan. Hoewel ik altijd gruwelijk verwend ben, heb ik mij er(zelfs als kind) nooit fijn bij gevoeld. Ik voel mij regelmatig ongemakkelijk bij grote cadeaus of geldbedragen. Maar als ik zie hoe gelukkig het hen maakt om te géven, zet ik daar mijn gevoel wel even voor opzij. Het is tenslotte ook fijn om zowel iemand anders blij te maken en zelf ook nog centen over te houden Wat je kan doen is hen meenemen op stap en hen dan de kinderkamer te laten betalen. Die jullie hebben uitgezocht Als afsluiting van de dag trakteer je je schoonouders op een heerlijk etentje. Als dankjewel voor het cadeau en om te vieren dat jullie kindje binnenkort wordt verwacht in een lieve familie. Ik snap dat je het fijn vind als mensen naar je luisteren. Zeker als er zo'n beladen mening achter zit. Maar ik heb geleerd dat mensen in hun blijdschap en enthousiasme soms voorbij grenzen kunnen gaan. Als zij dat met de beste bedoelingen doen is er geen reden om boos te worden, maar je kan er op een later tijdstip altijd nog op terugkomen. Ik zou het voor nu laten rusten, want je wil toch niet dat het straks uit de hand loopt? Zo verpest je wel een beetje een mooi moment, namelijk dat zij weer opa en oma worden van het leukste kleinkindje op de hele wereld.
Heb je niet een probleem met het feit dat jouw ouders geen grote kado's kunnen (of willen) betalen en je schoonouders wel. En dat daardoor de verhoudingen scheef gaan groeien. Want tegen deze dingen zul je aan blijven lopen. Met verjaardagen, diploma's enz. Je schoonouders hebben nou eenmaal de middelen om dure dingen voor jullie te kopen. En net zoals je je ouders niet kunt dwingen om een duurder kado te kopen, kun je je schoonouders niet dwingen om met kleertjes aan te komen zetten. Daarbij vind ik het heel logisch dat opa's en oma's net wat meer willen geven dan een ander. Grootouder worden is in mijn ogen net zo speciaal als ouder worden. Alhoewel jullie natuurlijk wel mee moeten kunnen beslissen wat er kado gegeven wordt.
TS, please correct me if i'm wrong, maar zoals ik het lees willen jouw schoonouders (en dan vooral sm) niet alleen de kamer betalen maar ook uitzoeken? Zo lees ik dat een beetje? Dat zou ik ook niet willen. Je moet iets uitzoeken wat je zelf mooi en praktisch vindt en of het stevig genoeg is. Dat je schoonmoeder net doet of kleertjes en speeltjes te min zijn is niet leuk. Ik snap best dat jouw ouders dat niet op zouden kunnen brengen. Het gaat er om dat het met de juiste intentie wordt gegeven. Denk dat je schoonmoeder het wel goed bedoelt, alleen ze brengt het op een onhandige en opdringerige manier. Wss bedoelt ze: kleertjes en speeltjes zijn leuk maar ik wil graag, bij deze bijzondere gebeurtenis, iets meer geven dan normaal en iets wat meer blijvend is. Bedenk dat je schoonouders ook enthousiast zijn en dat het ook een cadeau is naar hun zoon toe. Mijn schoonouders willen graag de kinderwagen cadeau geven, dat hoort zo in hun familie ofzo. Ook zijn wij de enige van wie ze kleinkinderen kunnen verwachten. We mogen de kinderwagen zelf uitzoeken, we moeten vooral iets kiezen wat WIJ fijn vinden. Zij betalen de rekening. Ik ben er erg blij mee en dankbaar voor. Het scheelt voor ons aanzienlijk, zeker nu we net een andere auto moesten kopen, met de verbouwing bezig zijn en sneller zwanger dan verwacht. Hadden ze gezegd: wij zoeken de kinderwagen uit en we betalen die dan had ik ook nee gezegd. Mijn man en ik bepalen zelf wel wat we fijn en veilig vinden.
Eerlijk? Ik vind je behoorlijk ondankbaar overkomen. Het is toch logisch dat je schoonouders enthousiast zijn.. het is niet alleen jullie kind, maar ook hun kleinkind. Dat is ook speciaal!
Ik snap niet waar je je zo druk om maakt hier in de familie id het juist traditie om de kinderkamer en wagen cadeau te krijgen. Mag zelf kiezen welke.
Ik zou zeggen: alle hulp is welkom Als je schoonouders er op staan om het kamertje te betalen, is dat toch alleen maar fijn? Kunnen jullie dat grld weer uitgeven aan andere leuke dingen. Als het kamertje wat zij willen betalen niet jullie smaak is, dan kun je dat toch aangeven? Dat de één een groter cadeau wil en kan geven dan de ander, is algemeen bekend. Dat je schoonmoeder er om lacht dat je met een kleiner cadeau ook al heel tevreden bent, wil niet zeggen dat ze daarmee de hele mensheid uitlacht die wat minder bedeeld zijn
Nou, echt ondankbaar vind ik haar niet aangezien ze dankbaarder zou zijn met iets kleins. En spulletjes zoals een kamertje wil je vaak toch graag als toekomstige ouders graag zelf een beetje uitzoeken. Of dat nou tweedehands, derdehands of nieuw is, het is voor je baby en het moet wel naar je smaak zijn. Ik vond dat trouwens ook heerlijk om te doen, een beetje rondsnuffelen naar spullen voor het kindje in mn buik Ts, als het zover is, gewoon zelf een mooi kamertje uitzoeken met je vriend En als sm er op staat, laat je haar desnoods een deel van het kamertje betalen.
Ik ben het hier mee eens maar ik vind TS altijd onwijs negatief (hoe dan ook, wat dan ook, het is toch nooit goed) dus ik kijk ook niet helemaal objectief naar topics van haar.... Als schoonouders slechts met een rompertje aan waren komen zetten was het vast ook niet goed geweest De grootouders zijn gewoon trots en kleertjes zijn vast niet te min maar zij willen graag een groot kado geven. Als ze het kunnen missen, waarom niet?!
ach maak je niet druk. je schoonouders zijn gewoon trots dat ze opa en oma worden. zeg dat je zelf wilt uitkiezen zodat het wel na eigen wens is
Wow, ik lees alle reacties zo en vraag me af of de meeste het eerste bericht wel werkelijk hebben gelezen. Sm wil niet alleen betalen, ze heeft er zelfs al eentje uitgezocht, zonder met TS te overleggen. Dat zou ik dus ook absoluut niet willen. En ook wij hebben het heel vroeg al verteld (mijn moeder is ernstig ziek en wij hoopten dat dit een boost zou geven voor haar gezondheid, is ook zo), maar wel met de mededeling dat wij voorlopig nog niks willen krijgen. Aangezien ik met 15 weken een kindje heb verloren begrepen beide partijen dat volledig. En mijn vriend is ook enigst kind. Daarnaast komt mijn mams elke week (of bijna elke week) langs en dan neemt ze wat kleins mee. Een shirtje, een broekje, sokjes, rompertjes, noem maar op. Dat vind ik veel leuker dan een heel erg groot cadeau. (overigens hebben mijn mams en ik bij de eerste samen de wandelwagen uitgezocht). Ons meisje is voor sm ook het eerste kleinkind. Zij heeft gewoon gezegd, jullie krijgen 500 euro, dat mag alleen besteed worden aan de baby. Wij hebben daar de wandelwagen en babykamer van gekocht. Dat is toch een hele andere insteek dan zelf iets uitzoeken en dan mededelen dat je al iets hebt.