Afvallen door levensstijl aanpassen (dus geen dieet). Wie is het gelukt? Tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door juf21, 14 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Hoi meiden,

Na twee zwangerschappen is denk ik ons gezin compleet en is mijn figuur naar de maan. ;)
    Ik wil graag zo veel mogelijk kilo's kwijt. Niet door te diëten, maar door gezond te eten en meer te bewegen. Ik heb gisteren een hardloop outfit met goede schoenen gekocht.

Ik merk alleen dat ik het eten lastig vindt. Wat is nu een dag met gezonde gerechten? Wanneer doe ik het goed?

Ik zou graag tips krijgen van meiden wie het gelukt is. Hoeveel ben je afgevallen en hoe heb je het aangepakt?

2. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Ik wil er graag 10 tot 12 kilo af. Deze kilo’s zijn er na de zwangerschappen nog aan blijven zitten.

Begin dit jaar ben ik gestopt met snoepen en beweeg meer. Ik wandel -in een hoog tempo- drie keer per week 30 tot 60 minuten.

Ik ben nu ongeveer zes kilo kwijt.

Verder eet ik gewoon drie keer en één keer eet ik wat lekkers (ipv meerdere keren per dag).

De sportschool is nu geen optie met drie kleinere kinderen en een man die veel weg is. Met wandelen kan ik de jongste in de wagen meenemen.

3. Boedah

Boedah Niet meer actief

Ik ben sinds 2 januari nu 10 kilo kwijt. Door de week eet ik koolhydraat arm, zaterdag en zondag ‘normaal’

Ik ontbijt met Griekse yoghurt, muesli en wat noten.

Tussendoortjes door de week zijn fruit, rozijntjes, noten, rauwkost, een rijstewafel met pindakaas.

Lunch is een salade of bijvoorbeeld wraps met rosbief.

Avondeten is dan bijvoorbeeld geen pasta of aardappels. Wel veel groente, en bijvoorbeeld nasi gemaakt van bloemkoolrijst, lasagne van courgette plakken, pasta van courgettespaghetti.
    Geen toetje, of een beetje magere kwark.

Tussendoor wel wat weken gehad dat ik me er niet aan gehouden heb, maar kwam altijd weer goed.
    Ik begin nu een beetje stil te staan (wil graag nog 5 kilo kwijt) dus ik wil er nu bij gaan hardlopen. Ik weet dat dat goed voor mij werkt, maar nooit goed meer opgepakt na de geboorte van mn dochtertje..

4. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.659
    2.110
    113
    Mij is het gelukt 25 kg kwijt te raken.
    Geen suikers meer en geen frisdranken.
    Ik laat koekjes staan.
    Heb meerdere eet momentjes op de dag met oa gekookt eitje, stukje kaas, tomaat etc.
    Verder veel water en thee zonder suiker.
    De eerste week flink hoofdpijn gehad.
    Afkicken van de suiker.
    Daarna prima.
    Ook wandel ik veel.
    Voor mn werk loop ik al redelijk (5 km ongeveer)
    En verder hebben we 2 honden die hun beweging nodig hebben.
    Dus aan 12 km.kom ik wel per dag.
    En ik eet heus nog wel eens een pizza of patat.
    Maar let er dan de rest vd dag wel op wat ik verder snaai.
    Als je je verveelt, ga wat doen, anders ga je snel snaaien.
    Maak gezonde snacks voor bij de tv.
    Reepjes paprika, komkommer, ongezoute noten, stukje kaas, olijfjes.

all4love vindt dit leuk.
  5. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik ben nu sinds een week of 6 rustig aan begonnen.
    Ik eet nog niet supergezond maar heb wel al wat zogenoemde "eet wissels" gemaakt.
    Ik drink water i.p.v. limo en verder thee.
    Ik eet 2 boterhammen i.p.v. 3 met gezonder beleg erop.
    Ik eet geen koek, chips ed meer. Maar wel meer fruit en groente.

Daarnaast eet ik nog gewoon mijn avondeten hoe ik het eerst deed. Af en toe nog een frietje, gebakje op het werk enz.

Op deze manier is het goed vol te houden voor mij.
    Ik zit nu te bedenken welke "eet wissel" de volgende wordt.

Ik ben nu 2,5 kilo kwijt trouwens.

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja al sinds een jaar of 4 ben ik 25 kg kwijt.
    Hou eerst je eten maar eens bij in een app. Dat hielp bij mij al enorm. Dan zie je wat allemaal naar binnen werkt :eek:

En verder veel bewegen. Wandelen maar ook veel sporten.

Sado en Shay25 vinden dit leuk.
  7. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Het weight watchers principe werkte voor mij echt goed. Een aantal punten per week die ik zelf kon indelen. Had ik een verjaardag? At ik gewoon taart mee. Dan at ik alleen wat gezonder de volgende dagen om punten te sparen. En dan heb je nog de producten die 0 punten zijn dus je hebt altijd een keuze iets te eten zonder je punten te 'verspillen' aan een beetje trek.

Voelde als een soort spelletje waardoor ik extra mn best deed en geen moment hongergevoel. Ook leer je gezond eten te herkennen. Als ik dan dacht dat iets prima kon maar dat het 9 punten zou kosten, liet ik het wel staan. Veel te zonde van de punten!

LaLaS vindt dit leuk.
  8. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Even mijn reactie uit een ander topic gekopieerd;

Ik moet 20 kilo kwijt. Heel lang geprobeert op eigen kracht maar het bleef maar fout gaan. Tot ik het 4 weken terug in 1x onder ogen zag, "ik red het niet zo". Ergens heb ik een stok achter de deur nodig, een doel, een streven ... Diezelfde dag nog aangemeld bij WW (vroeger weight watchers). De stok is het maandelijkse bedrag wat ik nu uitgeef om op mijn streefgewicht te komen. Mijn doel om dit voor elkaar te hebben als ik precies een jaar WW doe (begin maart 2020), eerder is mooi meegenomen. Mijn streven is niet te stoppen voor ik daar ben. Inmiddels 4 kilo kwijt, wandel ik 3x per week en mountainbike ik weer 3x per week. De beslissing en het starten van dit avontuur geeft al zoveel energie, echt heerlijk:)

WW is tegenwoordig gebaseerd op het leren van gezonde keuzes te maken, dat je hiermee afvalt wanneer je overgewicht hebt is dan een logisch gevolg.. Vanmorgen tikte ik de -5 aan:D

all4love vindt dit leuk.
  9. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Als je echt fors te zwaar bent is hardlopen niet slim dan heb je snel blessures en daarbij verbrand je geen vet en bouw je nauwelijks spiermassa op.

Kun je niet bij een mama sportclub beginnen? Of sport 1 op 1 op een sportschool. Een goed begin maken is het halve werk!

10. SDonya

SDonya Niet meer actief

Door streng te diëten en elke week krachttraining ben ik 3 jaar geleden 15 kilo kwijt geraakt en had ik spiermassa opgebouwd. Na een operatie ben ik uit dat ritme geraakt van dagelijks sporten en alle macros bijhouden. Ik sport dus sinds 1,5 jaar bijna niet meer. Mijn spiermassa is nu verdwenen en er is sindsdien 3 kilo bij. Ik let nog steeds goed op wat ik eet en doe veel aan balansen. Sowieso dronk ik nooit frisdranken en ben ik ook geen snoeperd maar desondanks het balansen kan ik het dus niet tegenhouden dat ik wel weer toeneem in gewicht en vetpercentage. Als je dus nog niet aan diëten heb gedaan dan zal het opletten in het begin absoluut lonen! Als je van het diëten omschakelt naar een gezonde levensstijl dan loont het helaas niet :roflmao:

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb online hulp gehad van een voedingscoach die werkt volgens de principes van het voedingscentrum.
    Van 80 naar 71 gegaan (bij 1.72 lengte) zonder heel veel extra te sporten (daar heb ik de energie niet voor) . Omdat ze gecertificeerd was, kon ik de kosten bijna helemaal declareren bij mijn zorgverzekeraar (preventie) . Dat maakte het voor mij makkelijker om de stap te nemen. Een half jaar geleden een flinke operatie gehad (o.a soort buikwandoperatie -losstaand van het afvallen!) en nu stabiel tussen de 72 en 72.5 .

Tips hebben denk ik weinig écht zin. Je moet naar je hele menu kijken en het is gewoon handiger als iemand dan met je meekijkt die er verstand van heeft en tips geeft die op jou slaan. Ik heb héél veel geleerd in elk geval!

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

Belangrijkste is dat je een calorietekort creëert. Dit kan je doen door meer te verbranden, dmv cardio en krachttraining of je gaat onder je kcal behoefte zitten door minder te eten. Allebei is natuurlijk ook mogelijk, dat heeft mijn persoonlijke voorkeur. Dus én lekker sporten ( ik doe voornamelijk kracht ) en een beetje op je eten letten. Dus goed je eten tracken, is wel even werk maar geeft snel resultaat.
    Oh en in principe heb je sporten niet ‘nodig’ om af te vallen. Je kan prima afvallen door minder te eten. Maar dat is moeilijker vol te houden, en als je er bij sport heb je veel andere voordelen. Het is gewoon gezonder, je valt ‘mooier’ af, je conditie gaat vooruit, het is goed voor je gemoedstoestand etc.

13. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.077
    17.035
    113
    Ik ben op 1 augustus begonnen, op dit moment ruim 18kg afgevallen en nu op een mooi, gezond BMI. Nog zo’n 5kg te gaan voor mijn streefgewicht :)

Bij mij is er echt een knop omgegaan. Ik was de hele dag frisdrank aan het drinken, pakken koek en zakken chips vlogen er doorheen, driedubbele porties avondeten....
    Ik heb de eerste twee maanden àlles wat erin ging in een app bijgehouden. Natuurlijk wist ik wel dat al die glazen cola en gevulde koeken voor het aankomen zorgde maar met de app werd ik echt goed geconfronteerd met wat ik dagelijks naar binnen stouwde:rolleyes:

Ik heb frisdrank vervangen door water en een zeldzaam glaasje cola light, crystal clear, etc.
    Verder eet ik eigenlijk wat ik altijd at, maar meer van het gezonde en (fors) minder van het ongezonde. Denk bij avondeten aan dubbele porties groenten en de helft van mijn vroegere porties rijst en vlees.
    Ik geniet nog steeds van lekker eten (misschien nog wel meer) en eet gerust ‘s avonds nog wat lekkers.

Voelt voor mij eigenlijk allang niet meer als lijnen :) Val ook niet meer de 1-1,5kg per week van het begin af, maar netjes een paar ons per week.

14. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Ik zou een dietist mee laten kijken die ervaring heeft met het aanpassen van je eetpatroon ipv streng dieet begeleiden ;)

Wat ik je sowieso mee kan geven: volkoren producten!
    Dus als je brood eet eet dan t liefst een volkoren boterham, eet volkoren pasta en zilvervliesrijst.
    Kies voor de magere broodbeleg ed

Daar heb ik in t verleden succes mee gehad, waar t dus vooral draaide om gezondere keuzes te maken en de dietist kon dan verder begeleiden in bijv hoeveelheden enzo.

Daarnaast is t beter om 6x per dag (kleinere) porties te eten dan bijv 3 grotere maaltijden en dan tussendoor niks. Met 6x per dag hou je je bloedsuikerspiegel veel stabieler en zul je ook minder behoefte hebben aan te snacken.

15. djoyz

djoyz Fanatiek lid

29 mrt 2019
    1.468
    1.510
    113
    Vrouw
    Hier ook nu 12 kilo kwijt op eigen kracht en zonder dieet, nog 15 te gaan.. (gestart in begin januari ‘19)

Wat vooral bij mij helpt is bewuster zijn met wat je in je mond stopt..
    Sinds ik aan het sporten ben (2keer per week) merk je ook hoe veel je moet doen om daadwerkelijk dat ‘ene koekje’ er weer af te trainen.
    Pasta inderdaad permanent aangepast naar volkoren pasta en ook maar 1 keer per week i.p.v. voorheen soms 2 keer in de week.
    Beter ontbijten, (smoothie met spinazie, bevroren en/of vers fruit en magere yoghurt) en inderdaad zoals hier al meer gezegd vaker tussendoor eten en niet 3 grote maaltijden.
    Zo eet ik tussendoor zo een halve komkommer weg, en dat verteert langzaam en daardoor heb je lang een vol gevoel terwijl het voor een heel groot deel uit water bestaat.
    En met het avond eten eet ik ook veel meer groente dan aardappelen enzovoorts.
    Al het lekkere afstraffen heeft totaal geen zin dus dat doe ik ook niet maar gewoon zorgen dat je er bewuster mee om gaat en niet alles wat je lekker vind in je mond stoppen haha.:oops:
    Ik probeer de calorierijke avondmaaltijd ook in te plannen op de dagen dat ik daarna ga sporten, zo verbrand je daarna weer een deel (bijvoorbeeld met de pasta’s).

Hopelijk heb je hier wat aan!:thumup:

16. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    3 keer in de week sporten waarvan 2 keer krachttraining en 1 keer boksen. Daarnaast niet meer dan 1700/1800 calorieën eten die ik in een app bij hou. Veel groente, fruit en dingen die vullen maar niet calorie rijk zijn dus. Dan ook minimaal 2 liter drinken en ik doe alles op de fiets en lopend. Auto is verkocht. Ik ben in een jaar tijd 15kg afgevallen en moet nog 4 tot mijn ideale gewicht.

17. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.179
    10.724
    113
    Een aantal punten waar je op kan letten:
    -suiker in koffie/thee, frisdranken, je hebt het echt niet nodig
    -volkoren producten maken je sneller verzadigd en zijn goed voor je darmen
    - je hoeft niet altijd een apart koolhydraten product en/of vlees bij je avondeten te hebben.
    -van een stukje taart op t werk oid kan je ook de helft nemen. Je doet wel mee, maar het scheelt de helft van de calorieën.
    -tv snacks: worteltjes knagen heerlijk weg en zitten vol smaak
    -chocola: hoe puurder hoe beter. Door de krachtige smaak heb je aan een klein stukje genoeg. En pure chocola heeft meer gezondheidsvoordelen.
    -kijk welke gewoontes op zich niet ongezond zijn maar wel overbodig. Ik ben opgegroeid met melk bij de lunch, en tikte bijna elke dag een halve liter karnemelk weg op t werk. Maar met een ontbijt op basis van melk (havermoutpap) of yoghurt, een latte ergens op de dag en s avonds vaak ook nog yoghurt, krijg ik al genoeg melkproducten binnen. Ik drink nu water bij de lunch, en spaar toch even zo'n 200 kcal uit.

18. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Wat goed dat je voor een leefstijlaanpassing wilt gaan en niet even wilt crashen. Top!

Ik heb suiker zo veel mogelijk geschrapt uit mijn leven en dat heeft mij toen geholpen: -5 kilo en dat was precies die 5 kilo die me dwarszat en er telkens weer heel snel aan kwam als ik voor kortetermijndieetjes ging.

Als je erover leest kom je erachter dat suiker in zo veel dingen zit. Het lukt eigenlijk niet om helemaal suikervrij te leven en dat hoef ik ook niet van mezelf. Jezelf wat gunnen af en toe moet kunnen, toch! Wat ik lastig vond aan deze aanpak is dat je jezelf er echt even in moet verdiepen, en er zo veel verleidingen op de loer liggen. Het is niet makkelijk!

Succes!

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.210
    16.548
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja 3 jaar terug mijn hele leefstijl omgegooid alhoewel ik eet gewoon alles.
    Suikers, koolhydraten etc maar alles in verhouding.
    25 kilo blijvend kwijt en het werkt uitstekend dus geen diëten maar gewoon een gezonde leefstijl met zo nu en dan een flinke uitspatting ;)

20. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik ben 15kg kwijtgeraakt door gezonder gaan eten. Opletten wat ik in mijn mond stopte, thuis sporten 4x per week 30minuten en gewoon meer aandacht voor mezelf. Daarna in de MMM helaas er weer 7 aangekomen, tijdens de zwangerschap nog eens 15 en nu zit ik nog 4kg van mijn eindgewicht (dus 13kg minder dan voor mijn leefstijlveranderingen).
    Heb wel wat dieten uitgeprobeerd, maar meer om het te ervaren dan om het afvallen (khd-arm, vegan, keto o.a.)

Deel Deze Pagina