schoonouders willen vaak blijven eten

Discussie in 'De lounge' gestart door mamav2boefies, 1 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nouralayn

Nouralayn Actief lid

28 apr 2014
    372
    1
    18
    Noord-Brabant
    Als beide ouders op dezelfde dag komen, en dat dan ook de enige dag is dat ze hen kleinkinderen zien, dan zou ik me diep schamen om onderscheid te maken! Alleen al tegenover mijn kinderen.. jouw ouders worden daarin dan gewoon voorgetrokken.

Als het zo is dat jouw schoonouders buiten die ene dag ook een andere dag in de week langskomen of altijd 'toevallig' op de stoep staan als jouw ouders er ook zijn, dan zou ik het gewoon kenbaar maken het prettiger te vinden als zij een eigen dag aanhouden. Maar om zo bruut te zeggen dat ze niet mee kunnen eten vind ik zelfs dan nog onbeschoft.

2. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Dit is echt zo "typisch" Nederlands..
    Zo het is 17 uur wij gaan eten en nu allemaal wegwezen!
    Vindt dat zo iets raars..
    Weiger ze dan gewoon direct de deur. Sorry het komt niet uit nu.

Maar goed ik vind dit dan ook totaal niet herkenbaar. Iedereen die hier binnen komt lopen na 16.30 vraag ik of ze mee eten. En als ik niet genoeg heb flans ik er wel wat bij.

3. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Nou ik moet zeggen dat ik de reacties enorm overtrokken vind... respectloos.... er wordt ingevuld hoe ts over schoonfamilie denkt etc...en ts wordt veroordeelt.....terwijl we niet eens weten hoe vaak schoonfamilie er wil eten etc.... en heeft dus ook niks te maken met mijn schoonfamilie.....of dat i ze niet mag of minder vind dan mijn ouders of zoiets, of ik dat ik vergeet dat het mijn mans ouders zijn.....

eigenlijk vind ik sommige reactie respectloos en aanmatigend.... de pot verwijt de ketel.......

En de een is nou eenmaal beter in het zo flexibel zijn dan de andere...... voor mij is het ook een hele opgave om dat te regelen als iedereen hier blijft eten, dat schud ik niet zo uit mijn mouw vind dat echt zwaar, ik doe het wel, maar ben wel blij dat dat niet vaker dan 5 x per jaar oeft, bovendien vind ik het zelf leuker als beide ouders los van elkaar hier eten omdat ik er dan meer aan heb en meer aandacht en zorg aan ze kan besteden....

4. Manoya

Manoya Niet meer actief

Sorry maar is dit serieus? Jeetje, wat ongastvrij zeg.

Sowieso apart dat je schoonouders er vaak zijn wanneer je ouders er zijn, maar buiten dat, draai het eens om.. stel jullie zijn op bezoek bij (schoon)ouders en je broer/zus met aanhang blijft eten..dan is het toch raar als jij weggestuurd word?

5. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Wat vind je man ervan? Staan je ouders echt onverwachts op de stoep als jouw ouds er ook zijn of wisten ze dat ze komen?

Als mijn schoonouders komen dan gaan hun standaard ook mijn ouders groeten en word er eigenlijk altijd wel een keer gezamenlijk gegeten dus hier is het sowieso geen issue maar kan me voorstellen dat als het altijd zo maar "spontaan onverwachts" is terwijl het dat eiegenlijk niet is het best vervelend kan zijn.

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Wat raar om dit dan weer "typisch" Nederlands te noemen..... Het merendeel van de dames hier geeft aan dit best raar te vinden en dat bijna iedereen die wat later in de middag komt altijd mee mag eten....Zo hier ook trouwens, oh en ik ben toch best wel heel Nederlands (min of meer ;))

7. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Tja, ik kan me er eerlijk gezegd wel iets bij voorstellen... Nu wonen mijn ouders en schoonouders allebei dichtbij. Mijn ouders komen echt op 'afspraak', mijn schoonouders staan te pas en te onpas op de stoep (ook bijvoorbeeld doordeweeks om 10 uur 's avonds). Die wijs ik dan ook resoluut de deur. Niet omdat ik ze minder vindt dan mijn eigen ouders, maar omdat ik niet van dat ongeplande bezoek hou.

Daarbij, als we dan eens met mijn ouders zitten, dan wil ik daar ook uitgebreid de tijd voor kunnen nemen. Niet dat mijn schoonvader opeens weer voor het keukenraam staat te zwaaien.

Overigens zien we door deze ongeplande bezoekjes van schoonouders mijn schoonouders minimaal twee keer per week en zeggen ze dan nog dat we ze zo weinig zien :) mijn ouders zien we ongeveer eens per drie weken echt voor een kopje koffie enzo. Schoonouders ook allebei met pensioen, mijn ouders allebei drukke baan en opleidingen enzo (schelen tien jaar)

Overigens probeer ik ze dit al jaaaaaren af te leren, maar ze zijn vrij hardleers ;)

Met verjaardagen enzo maakt het hier allemaal niks uit, ik kook dan toch voor een heel weeshuis :D

8. tuc

tuc Niet meer actief

jaaaa je haalt mij (weer eens;)) de woorden uit de mond...hoezo typisch nederlands....ik ben een echte nederlandse en bij mij mag altijd iedereen blijven eten.

9. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Mag ik vragen waarom volgens jou jou ouders wel mogen mee eten?
    Puur en alleen omdat ze 3 kwartier moeten rijden,want zo lang is 3 kwartier niet hoor.....
    Ik snap dus de reactie van je schoonouders heel goed.
    Of iedereen mee laten eten,of niet meer in de middag afspreken zodat er niemand hoeft mee te eten...
    Ik ga er nooit van uit dat we mee mogen eten ergens,voel me ook snel bezwaard....ga dan liever onderweg met partner en zoon ergens lekker wat eten,gewoon op ons eigen....

10. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Het is maar een "uitspraak" he..
    Ik heb een Turks vriendinnetje een Italiaans vriendinnetje een moluks vriendinnetje.. Allemaal los van elkaar is dit waar zij zich het meeste over verbazen bij "Nederlanders" (en nee niet alle nee), ik het het hier over stereotypes.
    17 uur eten en mensen die op visite zijn de deur uit bonjouren. Of gewoon zeggen: sorry.. Maar wij gaan eten! Of: ik ga zo koken!

En heel eerlijk.. Bij mijn Nederlandse vrienden/kennissen heb ik dit zelf ook al mogen ervaren.
    Kom bij mijn Turkse vriendinnetje en je MOET blijven eten hahahaha!

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    3 kwartier in de auto, dan ga je toch ook niet dood van de honger lijkt me

Maar goed, ik zou ze dan gewoon allemaal mee laten eten.

12. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    ik lees nergens over een reactie van schoonouders???

zij verwachten meet te mogen eten gaan er gewoon van uit, blijven zitten tot ze wat krijgen.... maar geven niet aan zich gepasseert te voelen of zo.... ze zijn ook niet boos of zo of spreken ts er op aan dat lees ik nergens....

ts misschien kun je wat uitgebreider schrijven, om hoe vaak gaat het, worden je schoonouders boos als je het niet doet, hoe doen zij dit zelf, kan iedereen daar blijven eten? etc...

13. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg

Sorry ik had begrepen dat de schoonouders een reactie hadden gegeven waarom hun nooit mogen mee eten,niet dus...
    Verkeerd gelezen en begrepen..
    Wel maken ze een statement door 'gewoon' te blijven zitten en verachten dat ze kunnen mee eten...

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hahaha, is dat zo? Scheelt jou weer typen :D Maar inderdaad: wij zijn het heel vaak met elkaar eens, was mij ook opgevallen ;)

15. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Grappig dat de meesten het onbeschoft vinden als je iemand liever niet mee zou willen laten eten. Ik zie t juist andersom: Ik vind het ronduit onbeleefd om onverwacht ergens op de stoep te staan en zonder afspraak te verwachten dat je mee kunt eten.

Mijn ouders wonen twee straten verderop maar we vragen t toch altijd netjes vooraf als we graag mee zouden eten.

En om in z'n algemeenheid te stellen dat iedereen maarv respect moeten hebben voor z'n schoonouders ' omdat ze je man hebben opgevoed' vind ik erg kort door de bocht. Elke familie situatie en verhouding ( en dus ook die van TS) is toch anders!? Dat kun je niet over een kam scheren. Zo heb ik bijv inderdaad minder respect voor mijn schoonouders want zij hebben mijn man niet prettig opgevoed. Mijn ouders hebben in zeven jaar tijd mijn man meer ouder liefde gegeven dan hij ooit van zijn ouders kreeg.

En dat je als vrouw je eigen moeder boven schoon moeder stelt bij dingen als echo of bevalling lijkt mij ook niks raars en juist heel natuurlijk. Ik heb echt niet zo'n intieme band met een vrouw die ik zeven jaar ken als met mijn bloed eigen moeder!

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Misschien ben ik ook wel zo asociaal dan door te blijven zitten. Het zou niet in me opkomen dat alleen de andere ouders mogen mee eten omdat ze nog 3 kwartier in de auto moeten zitten. Mijn man is nog langer onderweg naar zn werk haha.

17. tuc

tuc Niet meer actief

maar zou dat een " statement" zijn of zouden schoonouders wellicht gewoon ingesteld zijn net als ik en mijn man en groot deel van onze beide families...hier is dat gewoon vanzelfsprekend. Als mijn kinderen in het weekend s middags op visite gaan bij de oma's dan is de standaard vraag: wat eten we straks oma??

Misschien ging dat bij ts haar man vroeger ook wel zo. Ik moet eerlijk zeggen dat wanneer ik bij bepaalde mensen die wij kennen op visite gaan ik altijd moet bedenken: ow ja we moeten nog eten als we thuiskomen. Bedoel dat ook totaal niet als commentaar, maar als je daarmee afspreekt is het bv van 14-17. Man en ik zijn dat echt niet gewend.

18. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik snap dat het maar een uitspraak is, en het klopt dat Nederlanders er om bekend staan wereldwijd. Maar om heel eerlijk te zijn klopt het in mijn omgeving eigenlijk niet: als ik onverwachts bij mijn familie ben (van ouders tot achternichtje) kunnen we altijd mee eten. En eigenlijk is het bij mijn schoonfamilie (ook dus bij neven en nichten etc) precies zo.

Bij mijn Turkse, Spaanse en Marrokaanse vriendinnen vind ik het dan wel eens irritant dat je MOET mee eten, die blijven juist zo verschrikkelijk aandringen, vooral als hun moeders/schoonmoeders er zijn, hahaha

19. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eens.

20. adi

adi Niet meer actief

Waarschijnlijk zien je schoonouders zichzelf niet als ' visite' in hun zoons huis... mijn ouders komen hier ook te pas en te onpas binnenvallen, net als schoonouders en mijn zus en zwager. Ze hebben ook allemaal de sleutel van ons huis.
    Ik vind het juist heel raar om koffieafspraken te maken met de naaste familie..

Als ze onverwacht blijven eten dan helpen ze gewoon mee met koken, tafel dekken.
    Ik heb Italiaanse roots en misschien kijk ik heel anders naar het eten en de familie, maar ik zou er gewoon wat minder bekrompen mee omgaan.
    Je man stuurt zijn moeder of vader toch niet echt weg als ze aan de deur komen??

Deel Deze Pagina