schoonouders willen vaak blijven eten

Discussie in 'De lounge' gestart door mamav2boefies, 1 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik kan begrijpen dat het voor je gevoel anders ligt, qua band. Dat heb ik met mijn eigen (schoon)moeder ook. Tegen mijn eigen moeder zeg ik ook andere (intiemere) dingen dan tegen mijn schoonmoeder bijv. Ook zeg ik eerder iets tegen mijn moeder als ik boos op haar ben, dan tegen mijn schoonmoeder. Maar ik vind wel, dat als je zwanger bent, je het niet kunt maken door de ene moeder wel te betrekken in alles en de ander min of meer links te laten liggen. Want ook de schoonmoeder wordt oma en is nieuwsgierig naar de echo's etc.

2. tuc

tuc Niet meer actief

het enige wat wij met italie hebben is dat het ons favo vakantieland is:D maar ben het met je eens. Ik kan mij niet voorstellen dat ik of mijn man 1 van onze ouders wegstuur als ze op de stoep staan.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou, inderdaad ;) Mijn ouders wonen 3,5 uur rijden bij mij vandaan, mijn schoonouders 5 min. Uiteraard komen mijn ouders alleen met bijzondere dagen (verjaardag of andere feestdag) Maar als zij komen eten, vraag ik ook mijn schoonouders te eten. Ook omdat zij het prima met elkaar kunnen vinden met elkaar.

Hebben de beide ouders een of ander groot feest (mijn schoonouders waren onlangs 40 jaar getrouwd, mijn stiefvader werd vorig jaar 65 dat soort dingen) worden ook de ouders van de schoonkinderen uitgenodigd. Vinden wij heel normaal, maar goed, moet ik wel eerlijk zeggen dat mijn ouders (in elk geval mijn moeder) met heel veel etiquette "werkt", maar dat heeft ook weer met haar eigen opvoeding te maken.

4. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Uiteraard zou ik aanstaande oma er niet buiten houden. Maar ik zou me erg onprettig voelen als zij bijvoorbeeld bij een echo zou zijn. Dat is mijn eigen gevoel, mijn lichaam. En daar heeft zij geen recht op.

Schoonmoeder is geen moeder. Wel oma. Maar zelfs dan nog ligt t helemaal aan elke persoonlijke familie situatie, verleden en verhouding. In ons geval vertrouw zowel ik als mijn man mijn moeder blindelings met ons kind en mijn schoonmoeder echt niet.

(overigens neem ik niemand mee voor echo of bevalling maar dat terzijde)

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee toch? En inderdaad ook hier hoeven de ouders én de kinderen niet te bellen om op bezoek te gaan. We doen dat wel, om te horen of het uit komt en in mijn ouders geval, de afstand etc...Maar wij zijn altijd welkom bij onze ouders en onze ouders (broers en zussen) zijn altijd welkom bij ons.

6. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Zoiets zal het inderdaad wel zijn, maar ik kom er eerlijk voor uit dat ik m'n hart vast houdt voor als de kleine er straks is.... Bij mijn schoonzus stonden ze ELKE dag op de stoep! Meerdere malen per dag! En dus ook zonder even te bellen of wat dan ook. Het was zo erg dat mijn zwager ze er op aan moest spreken....

Dat lijkt me echt vreselijk...

Zowel mijn ouders als schoonouders hebben een sleutel van het huis, maar die is voor noodgevallen ;)

Mijn man heeft overigens helemaal niks met familie in het algemeen ;) hij is gek op ze, maar hoeft ze niet vaak te zien :p

Nu is het ook wel zo dat mijn schoonouders ook geen hobbies hebben ofzo, hun kinderen en kleinkinderen zijn hun hobbies:) daardoor vergeten ze wel eens dat we allebei een drukke baan hebben (ook met avond werk ) en ook nog een sociaal leven hebben en dus niet op onze vrije avonden altijd maar zin hebben om met familie opgescheept te zitten

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

:$:$:$ Jemig! Nee, niet van jou, wél van je man! Wat een uitspraak.....:) Vanuit haar oogpunt gezien ben JIJ "maar aanhang" he? Want zijn moeder blijft ALTIJD zijn moeder, of jij haar schoondochter altijd blijft is maar de vraag (uiteraard hoop ik het wel voor jou hoor ;))

En geen as oma die vind "recht" op jouw lichaam te hebben hoor (normaal gesproken dan, er zijn wel uitzonderingen) Die interesseren zich geen biet voor jouw blote buik en zijn alleen maar gefaccineerd door het wonder op dat scherm....En nee, hier ook nooit oma meegenomen, omdat mijn man altijd al mee ging. Maar dan van beiden kanten niet.
    Bij de oudste wel naar de vk, toen ging mijn exschoonmoeder mee, heb mijn eigen moeder ook gevraagd, maar die houdt daar niet van hahaha. Maar ik vraag het wel aan beiden, zal niet mijn eigen moeder wel vragen en schoonmoeder niet.

8. penseel

penseel Niet meer actief

Ik heb de Surinaamse instelling. .

Iedereen mag altijd mee eten.

9. Duvellie

Duvellie Niet meer actief

Mijn moeder en schoonmoeder beide mee geweest naar geslachtsbepaling echo.. Moeder is ook nog een keer mee geweest naar verloskundige om hartje te luisteren, dit voelde voor mij prima. Schoonmoeder meenemen voelt voor mij niet prettig, moet ik dat gevoel dan negeren en het toch doen omdat ze mijn schoonmoeder is? Ik voel me best wel eens ongemakkelijk door het gedrag van mijn schoonmoeder, moet ik mezelf daar dan ongemakkelijk door gaan voelen?

Ik ben met mijn moeder vaker naar prenatal en dergelijke geweest.. Met haar bewust samen met mijn man een keer samen (en toen nog 2 babywinkels) omdat ik me voor kan stellen dat dit voor haar leuk is, maar ben ik dan gelijk weer verkeerd omdat ik daarna nog 2 keer spullen ben gaan kopen met mijn eigen moeder? Mijn moeder heeft geholpen met babykamer behangen, zij niet. Ik vind een volle dag met haar in een kamer behangen niet prettig.. Dan is t aan mijn man om dat met haar te doen, waarom lijkt het altijd in discussies op dit forum alsof je man/vriend hier geen rol in heeft?!

Zo! 😉

O en op verjaardagen en dingen mag iedereen blijven eten.. Zowel mijn ouders als mijn schoonmoeder. Dat dan weer wel ;)

10. tuc

tuc Niet meer actief

whaha idd zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder hebben mij echt niet opgemerkt bij de pretecho...die keken alleen naar het toekomstige kleinkind op het scherm

11. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    sjonge jonge hahaha lighten up, dat is toch precies wat ik bedoel: Is niet mijn moeder. Wel oma van mijn kind. Ik heb t over MIJN relatie met haar. En duh...het is de moeder van mijn man. Dat ben ik echt niet vergeten hoor :D

en zoals gezegd in ons geval is t ook nog eens niet echt ' een moeder' aangezien zij en schoonpa nooit van opvoeden gehoord hebben waardoor man z'n jeugd niet zo prettig was. En dit bevestigt weer mijn punt: Je kunt hierover niet oordelen want elke familie situatie,verleden,verhouding is anders.

En dat gaat ook op in de mee eet kwestie van TS.

12. tuc

tuc Niet meer actief

'

hoe zou jij het vinden als jouw man zegt: een schoonmoeder is geen moeder

13. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik heb een Surinaamse achtergrond en kan me er niets bij voorstellen dta dit een probleem voor je is. Ik ben echt beledigd geweest toen mijn schoonzus ons wegstuurde na een verjaardagszitje zonder eten!!
    Trouwens ook toen zij om 5 uur weer terug naar huis gingen terwijl ze had gezien dat ik de hele dag in de keuken had gestaan.

Her kan altijd iedereen mee eten. Ik maak gewion wat extra. Geen probleem!

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

Maar weet je wat ik dan wel vind als ik bovenstaande lees? (en ik zeg helemaal niet dat dit voor jou geldt, even voor de duidelijkheid)

Dat schoondochters dan niet raar moeten kijken als schoonmoeder dit niet leuk vind, zich gepasseerd kunnen voelen en de verhoudingen scheef gaan lopen. Zeker als een schoonmoeder alleen maar schoondochters heeft. Want zij wil ook graag winkelen voor het as kleinkind, zij wil ook eens gezellig met een schoondochter een kop koffie drinken met een broodje erbij.....En dat doen de meeste zoons niet met hun moeder, want als die gaan winkelen gaat schoondochter al mee. Ik kan me echt wel indenken dat dit voor de schoonmoeders gewoon niet leuk is.

15. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL

Eens.

En in ons geval zouden we ons beiden niet prettig voelen hele dag met schoonmoeder (oftewel: moeder van man) te behangen. En wel met mijn moeder.

Is voor iedereen persoonlijk zoiets.

16. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dan zou ik dat vinden kloppen en hem begrijpen. Want hij bedoelt: Is niet mijn moeder. Net zoals ik t heb over de relatie tussen mij en schoonma, is gewoon n feit dat zij niet mijn moeder is, wel oma van mijn kind en ja de moeder van mijn man. Maar niet mijn moeder.

Snap echt niet dat er gevallen wordt over die uitspraak. Ja als je m los gaat zien van de context misschien, maar ik heb t duidelijk toegelicht. Om er dan over te gaan vallen :(

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

He tuc: kunnen wij onze kinderen niet aan elkaar matchen? Hebben ze in ieder geval LEUKE schoonouders die het met elkaar eens zijn en die de kinderen hebben geleerd hoe familie in elkaar zit? :D

Alleen de oudste van mij (die is 18) die moet in een andere familie introuwen...Nog een leuk nichtje rond die leeftijd in de aanbieding?

hhahahaha Geintje natuurlijk ;)

18. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dit snap ik idd wel wat je hier schrijft. Dat is dan miss idd ook de rol van de mannen/vaders die verschil kunnen maken hierin.

19. Duvellie

Duvellie Niet meer actief

#79 Duvellie, 1 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jan 2015
    Ik kan me absoluut voorstellen wat je hiermee bedoeld in de ogen van schoonmoeders.. Nou scheelt het dat mijn schoonmoeder niet van lunchen/koffie drinken/shoppen houdt ;).
    Ik probeer ook absoluut mijn schoonmoeder in dingen te betrekken, juist door haar dan mee te vragen naar babywinkels en als t behangen is direct foto's te sturen.. Mijn man mag haar dan uitnodigen om te kijken, dit was volgende dag gelijk.
    Maar met mijn eigen moeder ga ik sneller even de "laatste spulletjes" kopen dan met haar. Dus dan is het voor mijn gevoel best onmogelijk om alles eerlijk te verdelen waardoor zij zich absoluut niet achtergesteld zou voelen. Mijn schoonmoeder stelt ook niet vaak voor om samen naar een baby winkel te gaan of iets dergelijks, terwijl ze wel regelmatig zegt hoe blij ze met me is. Dus of het werkelijk zo is dat ze zich achtergesteld voelt direct, ik weet niet of dat dan altijd geldt.

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja, misschien wel. Want ik denk dat de meeste schoonmoeder het leuk vinden om met schoondochter op pad te gaan, maar het nóg leuker vinden om met zoon weg te gaan.
    Wij hebben dit probleem niet. Mijn oma ging vroeger altijd met ons mee op vakantie, logeerde elke week 2/3 dagen bij ons, wij hebben zelfs toen wij terug naar Nederland kwamen een hele tijd bij mijn opa ingewoond, etc, ik ben van huis uit niet anders gewend. Mijn man ook niet, zijn opa woonde bij hun aan de overkant.

Wij hebben dus van beide kanten geleerd hoe onze ouders met hun schoonouders omgingen, opa en oma waren bij ons gewoon deel van het gezin. Dat hebben wij nu ook met mijn schoonouders nu. Wij gaan vaak gezamenlijk op vakantie, gaan we een dagje weg, gaan zij mee bijv, onze kinderen weten niet beter.

Deel Deze Pagina