Ik vind het echt raar dat we hier gewoon voor een stel vrekken worden uitgemaakt omdat je graag hebt dat iemand verzekert is. Zoals ik eerder al schreef hebben wij in korte tijd de ouders van mijn man moeten begraven. Ja er is wel een erfenis, maar daar haal je niet zomaar even 20000 euro uit om ze een fatsoenlijke uitvaart te geven. Zijn we dan asociaal, hebben we dan niets voor ze over? beetje kort door de bocht die reacties. Daarbij vind ik het wel belangrijk dat je geholpen word bij het geregel, ook al vinden sommige dat een argument van niets! Mijn man zat er helemaal doorheen, ik was hoogzwanger, ziek, en we hadden onze eigen problemen. Voor ons was het belangrijk dat alles geregeld werd, en we hadden er heus zelf nog wel wat in te zeggen. Dat sommige mensen het maar onzin vinden, moeten ze mooi zelf weten, maar om anderen meteen zo te veroordelen vind ik wel een zwaktebod hoor!
Als ik het goed begrijp, vinden sommige mensen het hier heel normaal dat ik nu al geld opzij zet voor de eventuele uitvaart van mijn ouders? Terwijl zij zich daar zelf niet druk om maken? Beetje scheef lijkt me....(dit is zuiver hypothetisch, mijn ouders hebben wèl een goede uitvaart verzekering, omdat ze ons, naast het grote verdriet wat we dan zullen hebben, niet op willen zadelen met zo'n enorme last)
mijn reactie kwam misschien een beetje fel uit de hoek, maar sommige reacties kwamen op mij over zo van, als ze komen te overlijden euhh heel erg maar ik betaal niets want het is hun pakkie an, en niet het mijne! ik bedoelde mijn reactie in ieder geval niet zo, sorry als dit zo overkwam, wil namelijk niemand voor het hoofd stoten! ik bedoel alleen maar te zeggen dat het kan gebeuren! en hier kom je pas achter als 1 van je (schoon) ouders komt te overlijden, tenzij je het er van te voren over hebt gehad...
Ja maar als je afstand doet van de erfenis omdat ie alleen maar schulden bevat moet je het wel zelf betalen
ik vind dat je je er best mee mag bemoeien hoor. als ik kijk naar mijn neef die heeft gewoom een groot probleem.schoonmoeder is overleden. die bezat helemaal niets had ook geen geld laat staan een verzekering. mijn nichtje(aangetrouwd) is enigs kind dus alles maar dan ook echt alles komt op haar neer. die zitten met een schuld van 11000 euro. ze hebben veel maar ook hun hebben geen 11000 euro op de rekening staan
mijn schoonouders zijn ook onderverzekerd (al vinden ze zelf van niet, maar goed) maar hun huis heeft een flinke overwaarde waarvan we de uitvaart kunnen betalen. dit is door mijn vriend en mij al een keer besproken. en ik vind het helemaal niet stom om ze erop aan te spreken, waarom schulden maken omdat iemand anders onderverzekerd is?? dat zullen je schoonouders toch ook niet willen?!
Je man kan er toch gewoon over beginnen.. dat jullie het er bijvoorbeeld over gehad hebben en dat hij zich afvraagt hoe het moet qua financien, mochten zijn ouders overlijden.. en dat hij zich daar wat druk om maakt. Ik heb zelf ook geen uitvaartverzekering (mijn man wel trouwens want die wil zeker weten in het buitenland begraven worden), omdat ik geloof dat je flink word opgelicht en ik nog niet weet of we hier blijven of naar het buitenland gaan.. Natuurlijk kan ik morgen ook dood neervallen, maar we zorgen er wel voor dat we het goed geregeld hebben voor het geval dat.
Ik vind dat je daar zeker over kan beginnen.Al zou ik het denk ik wel aan mijn vriend overlaten. je ouders hebben idd wel alles voor jou betaald toen je opgroeide. Maar was dat niet om jou een gped leven te geven? Dan lijkt het mij dat ze niet willen dat je later omwille van hen in de schulden zit. Mijn moeder leeft van een uitkering, woont in een huurhuis, heeft geen auto en er wonen nog 2 kinderen van 9 en 16 thuis. Dus als zei komt te overlijden komt alles op mij neer. Dan vind ik het niet meer dan normaal dat ze haar zaakjes goed regelt. Als het eenmaal zover is (ze is pas 49, hoop dat dat nog heeeeel lang gaat duren) dan zal ik zonder klagen betalen. Maar als als een verzekering een schuld kan voorkomen, waarom dan niet? Ik vind het erg egoïstisch van mensen als ze zich niet laten verzekeren. Dan bedoel ik dat voor mensen die niks anders geregeld hebben dan.
Het valt me op dat sommige er hier vanuit gaat dat iedereen maar een eigen huis of een flinke spaarrekening heeft. Maar er zijn toch ook echt mensen die geen/nauwelijks iets nalaten qua geld of huis.
En daarom vind ik dat je best mag vragen hoe je schoonouders dit geregeld hebben. Je wilt jezelf toch niet (naast het verdriet van het overlijden) ook nog allerlei financiele rompslomp op de hals halen? Dat heeft niks met vrekkig gedrag te maken. Mijn vriend en ik en schoonouders hebben het er een tijd geleden over gehad. Toen woonden mijn vriend en ik net samen en ik wou dat mijn vriend op diezelfde polis kwam als mij en zij zouden dan hem van hun polis af kunnen halen. Ik ben zelf al vanaf mijn 18e zelfstandig verzekerd, maar mijn schoonouders bleken helemaal niks geregeld te hebben. Ook niet voor mijn vriend. Zij hebben in dit geval genoeg eigen middelen om het zelf te betalen en zeiden dus ook: Als hij komt te overlijden betalen wij die kosten wel. Daar voel ik me dus erg ongemakkelijk bij. Dus die dag erna hebben mijn vriend en ik gelijk geregeld dat hij op dezelfde polis als ik meeverzekerd werd. TO: ik zou het er samen met je partner (of je partner alleen) en je schoonouders nog eens over hebben.
Nog een hypothetische vraag (tja, de vraag van ts hield me toch wel bezig vandaag, vooral gezien de uiteenlopende reacties); Zou jij je kind(eren) op willen laten draaien voor zo'n enorme kostenpost als wat een uitvaart kost? Denk het niet, zoiets wil je je kinderen niet aandoen, hòeveel je ook aan ze hebt uitgegeven tijdens je leven. En zul je als ouder later zoiets hebben, "ik heb ze zoveel gegeven, nu zorgen ze maar eens voor mij"...Ik ben echt heel benieuwd of er mensen zijn die hier reageren, die zo denken richting hun eigen kids... Geloof me, ik heb àlles over voor mijn ouders, het zijn schatten met de hoofdletter S. Ik zou ze voor geen goud op de wereld willen missen. Daarintegen zou ik al het goud op de wereld willen gebruiken om hun een mooie uitvaart te geven. Maar ìk heb dat goud niet..En ook heb ik geen klein fortuin op de bank staan die zo'n uitvaart zou kunnen dekken. Ja, bij mijn ouders zit wel een erfenis, maar vaak duurt dat heel lang voordat je dat geld daadwerkelijk in handen hebt. Hun huis kan ook verkocht worden, maar ook dat kan maanden duren. Zolang wacht een uitvaartondernemer niet, dus je zult dan toch met je handen in het haar zitten... Daarbij zijn er zat ouders die minder fortuinlijk zijn en niets hebben om hun kinderen te laten erfen..Hoe moet het dan? Lijkt me dus niet meer dan logisch dat iedereen òf een goede uitvaartverzekering heeft òf iig zorgt dat er voldoende centjes op de bank staan (waar in iig 1 van de kinderen een volmacht voor heeft, anders kan nòg niemand er aan komen en geloof me, een bank doet ontzettend moeilijk over geld van een overledene) om de kosten van de uitvaart mee te dekken. Dat is het laatste wat je nog voor je kinderen kan doen, naast àl het andere wat je al voor ze hebt gedaan..
Tuurlijk en iedereen is ook zo vermogend om een erfenis achter te laten voor zijn/haar kids. Sorry hoor, maar je bent in deze wel heel erg kortzichtig Er zijn zat mensen die overlijden en een schuld achterlaten, leuk als daar dan ook de kosten van de uitvaart bijkomen..Terwijl het zo simpel op te lossen is, doormiddel van je eigen te verzekeren bij leven. Ik vraag me af, als je er zo over denkt of je zelf ook niet verzekerd bent? Miss C, je hoeft geen sorry te zeggen hoor, mijn vraag was algemeen bedoeld, meer als een doordenkertje. Jullie situatie was een geval appart, zeker gezien je moeder zich door haar ziekte niet meer bij kon verzekeren. En jullie hebben ervoor gekozen om je vader te helpen, uit vrije wil. Ts heeft nù nog de keuze om het er eventueel nog met haar schoonouders over te hebben. Best mogelijk dat de beste mensen nog helemaal niet over de gevolgen van niet verzekeren nagedacht hebben... Mijn schoonvader is 18 jaar geleden totaal onverwachts op 49 jarige leeftijd overleden. Hij en mijn schoonmoeder hadden geen spaargeld of iets dergelijks. Maar gelukkig hadden zij wel een goede uitvaart èn levensverzekering afgesloten. Hadden zij dat niet gedaan, dan had mijn schoonmoeder toendertijd een heel groot probleem gehad. Namelijk geen spaargeld, geen eigen huis en geen werk. Denk niet dat ze daar ongeschonden uit zou zijn gekomen, gezien het enòrme verdriet wat er bij dit verlies kwam kijken!!
Ik vind dat als mijn schoonouders overlijden wel MIJN zaak, anders gezegt ik vind het de zaak van mijn hele gezin. Als ik zomaar even 8.000 euro moet ophoesten moet daar het hele gezin onder lijden. Hun hebben hun hele leven erop los hebben geleeft en geen rooie cent op hun rekening hebben staan en ze leven in een huurhuis dus ook van het huis blijft niets over om te erven. Dus als hun steven mogen wij voor alle kosten opdraven...ik dacht het even van niet. Ik weet dat mijn schoonouders niet verder nadenken dan de dag van vandaag. Ik heb hun er wel eens naar gevraagt of ze ervoor verzekerd waren . (ik werkte vroeger bij Dela dus heb wel einig idee hoeduur een uitvaart is) Hun atwoord was: dat zie ik dan wel ...ja dus niet hun liggen dan plat op hun rug en zien helmaal niets. Als ze sterven dan betaal ik niets ik weiger!!! Dan mag de gemeente het verder oplossen ik bemoei me er niet mee. En een crematie van de gemeente is niets mis mee.... gewoon een crematie dienst van een uur met 3 muziekstukken en 2 bloemstukken klaar en zonder poes pas en ik hoef me nergens druk om te maken.. Wel moet je dan afstand doen van de erfenis....nou ja graag want ik erf alleen maar schulden van hun. IK vind het wel degelijk mijn (onze) zaak wij blijven achter.
Interessant topic dit! Ik werk zelf in de verzekeringen. En neeeeee ik probeer niet iedereen over te halen om een uitvaartverzekering te sluiten omdat ik daar wat aan verdien. Ik verdien er nl helemaal niets aan. Ik zou het absoluut aankaarten bij je schoonouders! En waarom zou je man dit moeten doen? Jij bent toch ook hun familie? Maar dat terzijde. Ik maak zovaak mee dat mensen te laag verzekerd zijn voor hun uitvaart. En dat de kinderen het niet weten en dat er dus echt GEEN spaargeld is. Het probleem is vaak dat mensen het niet weten. Ze worden niet goed geadviseerd, of hebben het zelf nooit nodig gevonden. 'we hebben daar een apart potje voor'. Maar wat nu als je ineens WEL dat spaargeld ergens anders voor nodig hebt? Wat als je ziek wordt en de nodige behandelingen worden niet vergoed door de verzekering? Dat soort rekeningen kunnen ineens oplopen! Wat als je op late leeftijd ineens werkloos wordt, en niet meer aan het werk komt? Dan ga je langzaam aan steeds meer geld opmaken. Dus de kans dat dat potje er straks niet meer is, is aanwezig. en zie jezelf dan nog maar eens goed te verzekeren. Mijn schoonouders hebben trouwens ook geen cent. Zitten zelf al in de schulden, hebben een huurwoning, een auto die misschien een paar 100 euro opbrengt bij verkoop. Dus waar zou ik die erfenis vandaan moeten halen? Nee ben heel blij dat ze zelf goed verzekerd zijn! En als ik geld als water had, was het weer een ander verhaal. Dan had ik het niet belangrijk gevonden. Want de liefde om hen goed te begraven is er zeker wel. Maar het geld gewoon niet! Mijn vader is trouwens ook goed verzekerd én heeft spaargeld. Maar is sinds zijn 55e werkloos, auto vorige week total loss.. etc etc. Dus dat spaargeld gaat ook langzaam op... Heel verhaal geworden, misschien heeft iemand er nog iets aan.
O ja, ook zo'n dooddoener (leuke woordspeling haha): 'als ik kom te overlijden begraven ze me maar in een vuilniszak in de achtertuin' kost niets....' Wou ik nog even met jullie delen haha
Dat wat Lana zegt was dus bij de oma van mijn man het geval... Ze *had* wel een verzekering, maar die was afgesloten toen haar man 20 jaar eerder overleed... Nooit meer naar gekeken en ook de familie heeft het daar nooit meer met haar over gehad... Gevolg? Een bedrag van ongeveer 750 euro (dacht ik) werd uitgekeerd en de rest mochten de kinderen ophoesten... Niemand die daar echt een probleem van maakte, maar je denkt toch wel even van "potverdikkie, had ze daar zelf niet aan kunnen denken?" Overigens hadden de kinderen wel altijd tegen moeder gezegd "maak het maar op, mam! Je kunt het toch niet meenemen!" Niet wetende dat ze dit zo letterlijk zou nemen... Maar goed, achteraf gezien heeft ze er een goed leven van gehad en dat is ook wat waard.. Edit: Om nog op een eerdere vraag terug te komen; Ik zou mijn kinderen er niet voor op willen laten draaien... Het kan wel zo zijn dat ik altijd voor ze heb gezorgd, maar ik zet toch geen kinderen op de wereld zodat ze later voor mij kunnen zorgen? Vroeger was dat misschien vaak wel zo, maar die gedachte vin ik echt niet meer van deze tijd....
Toevallig heb ik afgelopen zomer een heel gesprek gehad met mijn schoonouders over die verzekering! Mijn schoonouders vinden het onzin om daar een verzekering voor af te sluiten. Ik maakte de opmerking: ja is ook onzin, want wie zegt dat jullie dood gaan? Dat is toch helemaal nog niet zeker?!?! En stel dat jullie toch dood gaan, dan hebben wij geld zat om jullie uitvaart te gaan betalen! Mijn schoonmoeder reageerde geschrokken van mijn opmerking. Maar zij kwam met de volgende ideeen: Zij wil (als ze dood is) dat wij zelf (kids + haar man) een kist inelkaar timmeren. Zij wil dat wij zelf de kaarten maken. Zij wil op de bakfiets naar de begraafplaats gebracht worden. Zij wil geen dienst in een gebouw maar gewoon bij hun thuis. Nou toen reageerde is geschrokken: Denk je echt dat als ze dood is dat wij dan al die dingen in een paar dagen kunnen regelen?!? Zelf de kist maken...pppfff dat kost een aantal dagen. Zelf kaarten maken.... ben je ook een poos mee bezig. En dan op die bakfiets naar de begraafplaats.....alsof je daar dan de kracht voor hebt!! En volgens mij mag dat ook helemaal niet! Die dienst thuis zou nog het makkelijkste zijn, maar wat denk je dan van al die mensen die je over de vloer krijgt. Heb haar duidelijk gemaakt dat die ideeen van haar leuk zijn, maar zij hoeft er niks meer mee te doen. De nabestaanden moeten druk aan de slag op het moment dat zij haar laatste adem zou uitblazen. Die tijd dat iemand nog op deze aarde is vind ik de tijd om afscheid te nemen en niet om heel druk te zijn om al die dingen te regelen binnen 5 dagen. Mijn schoonmoeder heeft er toen best een aantal dagen over na zitten denken. En als ik het goed begrepen heb is ze nu aant sparen voor als ze evt overlijden. Dus bij ons heeft het geholpen om het er over te hebben! Wij zelf hebben wel een verzekering! Ik wil niet dat als ik dood ga dat dan mijn nabestaanden ook nog met een geldprobleem komen te zitten. Ik vind het een rare gedachte om te denken: ik heb altijd voor mijn kinderen gezorgd, nu moeten hun dat maar voor mij doen. Je kiest toch zelf voor een kind(eren). Dan kies je er toch ook voor om voor hun te zorgen?
Pluys, bij het lezen van jou stuk moet ik aan mijn zwager denken. Mijn zwager heeft 2 maanden geleden te horen gekregen dat hij nog maar een half jaar tot 2 jaar te leven heeft (al 5 jaar slokdarmkanker, nu uitgezaaid). Hij is overigens goed verzekerd, maar wil dat dat geld liever uitgekeerd wordt aan mijn zus en dat er zo weinig mogelijk bij de "lijkenpikkers" terechtkomt. Hij wil dus zèlf een kist timmeren, thuis opgebaart worden en graag op een open wagen achter mijn vaders oldtimer tracktor naar de begraafplaats gebracht worden (iets wat mijn vader overigens een grote eer vindt). Het grote verschil met jou schoonmoeder is, is dat hij dit allemaal nog zelf gaat regelen, de nabestaanden hebben geen "last" van zijn wensen.. Bizar hoor, om er zo met hem over te praten en zelfs om te lachen, terwijl je weet dat dit allemaal al zo dichtbij komt...
Mijn ouders hebben niets geregeld en wij ook niets máár we hebben beiden een eigen huis en een levensverzekering. Als één ouder of één van ons overlijd keert de levensverzekering uit en kunnen we hiervan de uitvaart betalen (maandlasten gaan dan zo omlaag de we de lening die we moeten nemen voor de uitvaart van deze "winst" kunnen betalen) . Als de tweede partner sterft wordt uit de verkoop van het huis de uitvaart betaald. Dan moeten we waarschijnlijk eerst een lening aangaan die we vervolgens met de erfenis aflossen. Waarom geen verzekering: We willen zelf onze keuzes kunnen maken. Een verzekering is vaak niet waardevast. Verzekeringen kunnen duurder uitvallen dan het uit te keren bedrag, anders zou de maatschappij geen winst maken. We hebben het hier wel over gehad. Mocht ik eventueel gaan scheiden en in een huurwoning terecht komen dn ga ik wel een verzekering afsluiten