Schoonouders zonder uitvaartverzekering

Discussie in 'De lounge' gestart door Dahlia, 30 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Ik heb alleen de eerste twee pagina's gelezen maar wilde ook graag even reageren.

In september is mijn vader komen te overlijden, zijn gehele crematie was rond de 8000 euro. Mijn ouders hadden een uitvaartverzekering afgesloten en de man van de uitvaartverzorging heeft ons heel erg goed geholpen. Let wel; mijn vader was overleden, ik was in een dusdanige shock dat ik niet meer reeël kon nadenken, op dat moment was ik echt niet in staat geweest om dit allemaal goed te kunnen regelen.

Gelukkig had mijn moeder een aparte spaarrekening, bij overlijden van mijn vader werden ALLE rekeningen die op gezamelijke namen stond geblokkeerd met als gevolg dat mijn moeder helemaal nergens meer bij kon (hiervoor moet je een en/of rekening hebben en niet een en/en rekening). Zoals k al aangeef; GELUKKIG had mijn moeder genoeg geld op haar spaarrekening staan zodat alles bekostigd kon worden. Enig idee hoelang het duurt eer dat alles weer normaal geregeld is?? Nou, dan is de betalingstermijn van de crematie allang verstreken.

Daarnaast; je moet het maar hebben zeg, 'effe' 8000 euro. Ik vind het argument dat de betreffende mensen jarenlang voor hun kind hebben gezorgd nergens op slaan. Juist als je geeft om je kind regel je dit ook goed, je wilt je kind toch niet met kosten opzadelen waar hij of zij jaaaaaaaaaaaaren voor heeft moeten sparen???

Mijn schoonmoeder heeft geen cent te makken, leeft van een bijstandsuitkering en komt regelmatig geld bij ons lenen, juist hierom vind ik het belangrijk dat zij ook een goede uitvaartverzekering regelt. Dit vind ik een normaal bespreekbaar onderwerp en dat ga ik binnenkort dan ook zeker aan haar vragen. Ik zal ook aangeven dat ik het vervelend vind om te vragen maar toch graag wil weten waar wij aan toe zijn mocht het ooit zover komen. Ik vind dat niet meer dan redelijk om aan te kaarten maar is wel afhankelijk van de band die je met je schoonouders hebt.

Daarnaast vind ik dat iedereen dit zelf mag bepalen en als iemand er anders over denkt; prima, maar laten we wel respectvol met elkaar omgaan ;).

2. Miniman

Miniman Niet meer actief

#82 Miniman, 1 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2009
    Ja als zij eens gingen uitrekenen wat de kids kosten van 0 tot 18 dan zijn wij hen nog heel wat geld schuldig :p
    Desalnietemin : Ik weet dat mijn ouders en schoonouders goed verzekerd zijn zulke zaken zijn bij ons niet geheim en het lijkt me ook niet meer dan normaal dat 1 ieder zich goed verzekerd hiervoor. Jammer dat deze verzekering niet verplicht is zoals de WA verzekering.

3. madchen30

madchen30 Actief lid

18 mei 2008
    282
    0
    16
    Ik vind het zelf een onzin verzekering.

je betaald tot je 80ste een bedrag per maand om dan als je dood gaat een bepaald bedrag uitgekeerd te krijgen waar je begrafenis mee betaald wordt.

stel ik zou kiezen voor 5000 euro. dan betekent dat als ik dood ben er 5000 euro vrijkomt voor de begrafenis. ik ben nu in de 20 dus dat is over pakweg 60 jaar.
    in 60 jaar is er zoveel inflatie dat dat waarschijnlijk gelijk zal staan aan nu 500 euro ofzo.
    dan heb ik al die jaren betaald en blijven mijn nabestaanden tegen die tijd alsnog met een schuld zitten.

naar mijn mening kan je beter gewoon het geld wat zon verzekering kost per maand op zij zetten (5/10 euro per maand) en dat gebruiken.
    op het moment dat er meer inflatie is zul je dan ook makkelijk meer aan de kant kunnen zetten. Als je je verzekering aan wil passen kost dat meer geld want dan ben je ouder en heb je meer kans om dood te gaan.

Daarnaast heb ik meerdere malen meegemaakt dat iemand met zo'n verzekering dacht alles goed geregeld te hebben hij/ zij had zijn uitvaart doorgesproken althans wat hij wilde opbaring wel geen bloemen e.d.
    toen het puntje bij het paaltje kwam kon dat niet allemaal meer uit die verze'kering betaald worden omdat de die kosten nu hoger waren als toen de verzekering was afgesloten. met als gevolg dat de nabestaanden dat alsnog moesten betalen.

het regelwerk blijft hetzelfde. je moet de dienst regelen, welke bloemen, welke liedjes/teksten wie er spreekt e.d.
    Ik hou gewoon bij hoe ik het wil hebben op papier dan kunnen mijn nabestaanden dat tegen die tijd gebruiken.

4. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Dan hadden ze een slechte verzekering... een goede verzekering word regelmatig bijgesteld. Mijn opa en oma waren sinds 1950 verzekerd, maar hadden genoeg opgebouwd voor een hele aardige uitvaart. (trouwens wel leuk, we hebben de originele polissen nog :D)
    En daarbij heel fijn dat je al weet dat je 80 word, maar wat nou als je volgende week onder de auto komt?
    Ik heb helaas genoeg meegemaakt dat mensen vroeg kwamen te overlijden, en de uitvaartverzekering kwam daarbij goed van pas.
    Ik vind het dus geen onzin, en ik doe het ook niet voor mezelf, van mij mogen ze me in het kanaal gooien als ik dood ben, maar ik doe het voor mijn nabestaanden. Ik wil ze niet met de last achterlaten, en die paar euro per maand heb ik daar graag voor over!

5. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

#85 Romy1979, 2 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2009
    Maar dit is helemaal afhankelijk van de soort verzekering.
    Wij betalen 15 euro per maand voor twee personen. Hiervoor zijn alle standaard zaken verzekerd, dus denk aan vervoer/kist/plechtigheid/rouwkaarten/opbaren/begravenis/crematie etc. Daar boven op hebben wij per persoon 3000 extra verzekerd voor bijvoorbeeld andere zaken. Ik denk dat ik dit binnenkort wel laat ophogen naar 5000.
    Voor 7,50 euro per persoon per maand geeft mij dit toch wel een prettig gevoel. Voornamelijk naar mijn nabestaanden die ik toch echt niet wil opzadelen met dit soort kosten.

Ik kan dan wel per maand een bedrag opzij zetten, maar als ik nou morgen kom te overlijden dan is er nooit voldoende gespaard om de uitvaart te betalen. En kunnen mijn nabestaanden alsnog dokken.

6. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Sorry welke erfenis.

Echt ik krijg tranen in me ogen als ik de dingen lees die de mensen zeggen.

mijn ouders en mijn schoonouders wonen in een HUUR huis (dus geen verkoop) ze hebben altijd gewoon verdiend. me schoon moeder en moeder zijn huis moeder geweest dus uhhhhhh erfenis neee dat is er niet. en ik hou ziels veel van die mensen maar

ik als moeder zijn die 2 dagen werk en me man 5 heb geen 8000 euro op een rekning staan.

dus ik kan het niet betalen. nou dan vindt ik het niet raar om er met hun over te praten of ze goed verzekerd zijn. en ik weet ook heeeeel erg zekker dat hun het ook niet raar of respect loos zouden vinden. want hun zouden er juist blij mee zijn als ik ze vertel dat er een hoop ver anders is en er een hoop ouder mensen niet goed of verkeerd of niet verzekerd zijn. en weet je waarom ze dat juist fijn zouden vinden. omdat wij dan niet in de schulde zouden komen omdat we dus ieder 4000 zouden moeten betalen want ik heb een broertje en mijn man ook.

@ts ik begrijp je helemaal en zou het zekker bescpreek baar maken. zou dan gewoon zeggen wij hebben laast alles geregeld en we hoorde dat we niet geod verzekkerd waren hebben het nu geregeld hoe heben jullie dat gedaan

7. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie

Wat ik me dan alleen af vraag. hoe ga je dat doen. want de uitvaard moet je sneller betalen dan dat je het huis hebt leeg gehaald en verkocht

8. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst

dan schiet je het toch voor?

9. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83

Dan moet je wel zo'n bedrag hebben en niet iedereen heeft een dikke spaarrekening.

Dit topic zet me wel aan het denken, mijn ouders zijn zowiezo goed verzekerd maar mijn schoonouders weet ik niet. Zal hun eens vragen van de week.

Vind het eerlijk gezegt ook wel een beetje vreemd dat sommige mensen geen verzekering afsluiten. Je wilt je kinderen of andere familieleden toch niet opzadelen met zo'n bedrag?

En niet iedereen heeft een koophuis die verkocht word na dat die gene is overleden. Sommige mensen wonen in een huurhuis en hebben misschien wel geen spaarpot en misschien wel een schuld.

10. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Waar van?????????? ik heb het niet hoor. en me broertje of zwager al helemaal niet

En de broers of zussen van mijn moeder ook niet
    de broer van me pa niet

de broer's van me schoonpa zien we gennees
    ze zus is verslaaft

en van me schoonmoeder hebben de zussen en broer het ook niet hoor.

en dan vindt ik ons best een burgelijk gezin met burgelijke fam
    maar denk dat ik dat dan verkeerd zie. en dat we dus arm zijn

11. Chieffie

Chieffie Bekend lid

28 mei 2008
    581
    0
    0
    Assistent manager Service & Diensten
    Rotterdam
    Ja, precies, logisch toch, je schiet het gewoon voor. Als ik in die positie kom, ga ik gewoon naar ons balkon om de geldboom te plukken, en als het buiten het seizoen is kan ik altijd nog de euro´s van mijn rug scheren die daarop groeien.

Sommige mensen hebben echt GEEN idee hoe het echte leven in elkaar zit. Leuk voor jou dat je ff een paar duizend euro kan voorschieten, ikzelf heb lang moeten wachten op een belastingteruggave voordat ik EINDELIJK de 2ehands auto kon kopen die we keihard nodig hadden (en die kostte € 1500,-).

12. Marleen2109

Marleen2109 Niet meer actief

Wij hebben 4 mnd geleden mijn schoonmoeder begraven en ik ben toch erg blij dat ik ons alle 4 verzekerd heb. Het is voor de nabestaanden een hoop geregel.

Mijn schoonmoeder had een basisverzekering en was er na de dood van haar moeder in 2007 achter gekomen dat dat gewoon te weinig is! Mijn schoonmoeder heeft toen bijverzekerd, maar is te vroeg daarna overleden voor de uitkering van die verzekering en mijn schoonvader kreeg alleen de maandelijkse inleg + een percentage terug. Gelukkig werd er ook nog wat aan pensioen uitgekeerd anders had mijn schoonvader schulden gehad om zijn vrouw netjes te kunnen begraven, en dat terwijl ze gewoon verzekerd waren, maar dus voor deze tijd veel te weinig! Het is zeker iets om aan te kaarten bij je schoonouders.

Een erfenis of iets dergelijk... die luxe hebben de meeste mensen niet hoor. Het zou fijn zijn als sommige van jullie eens wat meer respect zouden hebben voor mensen die het niet zo breed hebben... en niet gelijk zo oordelen of even vertellen dat het allemaal wel los zal lopen... Erg kort door de bocht!

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wat ik me dan afvraag..

Ik weet dat mijn ouders ook niet heel goed verzekerd zijn en weinig geld apart hebben liggen (of eigenlijk bijna niks).
    Uiteindelijk zullen we vast wel aan het geld komen om zo'n begravenis te betalen, maar stel dat je het geld gewoon niet hebt. Hoe gaat dat dan?

14. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Meryem, ik vond dit op uitvaart.nl

En kan men kosten verhalen op u? Natuurlijk. Geen enkele uitvaartonderneming zal de uitvaart gaan uitvoeren als niet u of een ander familielid er voor tekent en dus financieel opdraait voor een eventueel tekort. Maar daar valt niet onderuit te komen. Want er zijn in theorie 2 mogelijkheden:
    - u regelt alles zelf, maar dan moet u er zelf voor tekenen en borg staan en betaalt u de kosten.
    - u kunt weigeren om iets te regelen en te betalen. Dan is na enkele dagen de gemeente verplicht om de uitvaart te organiseren. Maar... de gemeente heeft de mogelijkheid om alle kosten op de kinderen van een overledene te verhalen, dat staat nadrukkelijk in de wet. (Zie de sub-rubriek `Uitvaart door gemeente` in de hoofdrubriek Overige onderwerpen).
    Dus... welke optie u ook kiest, de kosten zijn altijd voor uw rekening

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Oke duidelijk.. Mijn vader is dus ook van: 'Gooi me maar bij het afval' en denkt er niet overna.. maar natuurlijk zijn wij straks 'de dupe'.

Ik werk zelf niet (mijn man is kostwinner) en we hebben niet zo heel veel contact met mijn ouders.. en dan zou mijn man (die mijn ouders al helemaal weinig ziet) dus een deel van de kosten op moeten hoesten.
    Heb nog wel een zus, maar die hebben het ook niet al te breed. En mijn vader heeft nog 2 kinderen uit een eerder huwelijk, maar die heeft ie al 20 jaar niet gezien ivm een ruzie, dus die ga je ook niet oproepen om zoiets te betalen.

Hmm tja..

16. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Moeilijk is dat he?! Van de ene kant wil je het wel aankaarten omdat jij niet voor die kosten op kan draaien, want niet iedereen heeft het zo breed om ff 8000 euro op te hoesten, maar van de andere kant wil je iemand ook niet voor zijn/haar schenen schoppen!

Mijn moeder had zich ook niet verzekerd, had behoorlijk schulden en is alleen. Ik heb haar toen op een zeker moment wel met klem gevraagd of ze zich wilde gaan verzekeren want ik kan het gewoon niet betalen en mijn broer ook niet. Mijn moeder was helemaal niet bezwaard toen ik dit vroeg en is het daarna direct gaan regelen omdat ze er niet op die manier bij nagedacht had.

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja lastig!
    En vooral nu hij dus nogal op leeftijd is en steeds meer kwaaltjes krijgt is het nog lastiger om over zoiets te beginnen. Vraag me ook af of je op die leeftijd nog wel je verzekering kan ophogen en of dat dan nog wel te betalen valt.

18. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Ik heb geen idee, weet niet wat op leeftijd is natuurlijk. Weet wel dat mijn moeder toen (eind 40) al een best bedrag moest betalen. En er stond ook op uitvaart.nl dat uitvaartverzekeringen mensen die ziek zijn eigenlijk al geen verzekering meer geven omdat anderen dan meer premies moeten betalen omdat die mensen zich niet goed verzekerd hebben... Weet ik niet wat voor ziektes bedoelen, maar het lijkt mij meer dat het om een terminale ziekte gaat?!

Hier de link, het was een vraag van iemand met een terminaal zieke moeder lees ik: www.uitvaart.nl . . . . . Juridisch advies

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Hij is 78, heeft verschillende bypass-operaties gehad, een open hart operatie, vorig jaar een tia en moet nu weer onder het mes :)

20. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Ik zal toch maar eens voorzichtig proberen te vragen hoe ze verzekerd zijn dan. Pff moeilijk hoor, snap het wel wat je bedoeld!

Deel Deze Pagina