Ik ben op zoek naar werk. Nu ben ik van plan om een paar open sollicitatie brieven te versturen . Maar heeft dat wel nut? En wie heeft misschien een paar tips ? want ik heb al jaren geen sollicitatiebrief verstuurd. Ik ben nu wel aan het googlen op voorbeeld brieven enzo. En zijn er hier ook mensen die aangenomen zijn door zo'n open sollicitatiebrief? thnx alvast voor alle hulp
Een vriendin van mij heeft 3 open sollicitaties gestuurd de afgelopen weken en is bij 2 al op gesprek geweest, waarvan 1 waarschijnlijk uitmond in een contract, dus positief.. maar ken ook voorbeelden, misschien juist nog wel meer dan de positieve, die benoemen op dat moment niemand te zoeken, maar het wel willen opnemen in de portefuille..
Bij mij heeft het helaas helemaal niets opgeleverd. Was allemaal verspilde tijd. Misschien dat het beter gaat wanneer je van tevoren belt of het zinvol is dan zit je het niet allemaal voor niets te doen.
Doen!! Ik ben 2x aangenomen na open sollicitaties. Mijn brief werd bij de organisatie in portefeuille gehouden en daar kijken ze soms eerst voordat ze een vacature uitdoen. Is goedkoper en soms is er ineens geld vrij voor een project en dan gaat dit sneller. Je komt ook gemotiveerd over als je een open sollicitatie verstuurd, dat je speciaal die organisatie hebt uitgekozen, want... blabla
Mijn man heeft toevallig vandaag te horen gekregen dat hij volgende week op gesprek mag komen na een open sollicitatie, dus ik ben erg benieuwd!
Gewoon doen! Niet geschoten is altijd mis toch? Hier een positief verhaal, 6 jaar terug een open sollicitatiebrief verstuurd en ik werd direct gebeld. 2 weken later kon ik te werk en een jaar later kreeg ik een vast contract Werk er nu nog steeds met heel veel plezier!
Laatst twee open sollicitaties gedaan, Gebeld, cv gestuurd, uitgenodigd. Bij de een op salaris niet doorgegaan en bij de ander binnenkort aan de bak. En ik heb nu nog een baan (die aflopend is), dus erg luxe in deze tijd. Oh en die baan ook via open sollicitatie, 7 jaar geleden alweer.
Ik zeg ook doen! Ik had een horeca gelegenheid gebeld met de vraag of ze nog medewerkers zochten. De brief hoefde niet meer gepost te worden,het was op een woensdag en de zaterdag erna kon ik al beginnen!
Ik denk dat het sterk af hangt van de branche waarin je solliciteerd. Ik heb vrij veel open sollicitaties de deur uit gedaan maar nergens uitgenodigd. Het is gewoon moeilijk ook op open vacatures reageren bijna 300 man telkens en tja dat wordt dan dus lastig als je niet 28 jaar ervaring hebt met een leeftijd van 21...
Proberen kan altijd! En als je dan zorgt dat je echt een brief schrijft die gericht is op het bedrijf, dan maak je altijd kans. Je moet alleen net geluk hebben dat ze zich net realiseren dat ze misschien wel iemand kunnen gebruiken Maar het kan absoluut een baan opleveren, hoor! Mijn man is ook al een paar keer uitgenodigd nav open sollicitaties, alleen vanwege de branche heeft dat nog geen baan opgeleverd (komen weinig functies vrij, maar hij heeft zich wel in de kijker gespeeld, dus als ze ergens iemand nodig hebben, staat hij hoog op het 'te bellen'-lijstje!)
ja doen! Hier ook aangenomen na open sollicitatie. Ze wilde toevallig net een maand later een vacature uitzetten. Dat is mooi voor mij, ik had daardoor geen concurrenten.
Ik zou zeker gaan voor de open sollicitaties. Hierdoor ben je gewoon iedereen voor wanneer er wel een plekje vrij komt of is. Tegenwoordig krijgen bedrijven zo enorm veel reacties binnen als ze een vacature plaatsen en daar moeten ze dan maar een serieuze reactie uit zien te zoeken, de kans dat je daar bij zit is erg klein. Een open sollicitatie laat zien dat je echt op zoek bent gegaan naar het bedrijf en dat je interesse is gewekt, oftewel je bent serieus op zoek naar een baan bij hun, dit werkt enorm in je voordeel. Natuurlijk heb je ook een grote kans dat ze nu even niemand nodig hebben, maar ik heb ook de ervaring dat wanneer je eenmaal in die map zit je nog steeds een streep voor hebt op de rest en soms komt er ineens een plek vrij en ben je alsnog aan de beurt. Doen dus.
Mijn insteek is: goeie, gemotiveerde mensen zoeken ze altijd! Dus ik zeg DOEN! ZO ben ik ook aan mijn huidige baan gekomen. Probeer ze nieuwsgierig naar jou te maken in de brief, en schrijf in de laatste zin iets van: graag zou ik een gesprek mijn cv toe willen lichten! of zoiets (weet niet meer precies wat ik schreef). Wat ik ook deed, de website goed lezen en enkele dingen eruit pikken om jezelf positief uit te laten komen! ALs ze kunnen zien dat je niet een standaardbrief hebt geschreven, maar een gemotiveerde brief is de kans dat je uitgenodigd wordt groot! En als je dan in een gesprek op een positieve manier kunt laten zien wie je bent komt het vast wel goed hoor! Succes!
Ik heb een aantal jaar geleden eerst een mailtje naar allerlei musea waar ik wel wilde werken gestuurd waarin ik eerst mezelf voorstelde en vervolgens vertelde dat ik op zoek was naar een baan als medewerker educatie in een culturele instelling en dat ik me afvroeg of zij iemand zochten. (met was dingen erbij die ik specifiek leuk vond aan dát museum natuurlijk) Als ze een vacature hadden, zou ik dan een echte sollicitatiebrief sturen met cv. Ik werd dezelfde dag nog gebeld door een meneer die vroeg: Wanneer kan jij beginnen?"
Ja, ik heb ooit een baan gekregen dankzij een open sollicitatie Kreeg bij versturen terug dat ze nu niets hadden, maar me in portefeuille wilden houden en een paar maanden later werd ik gebeld