Nee, ik zou het ook niet doen. Met een naar gevoel je kind achterlaten moet je nooit doen. Zo heb ik echt een hekel aan een van mijn schoonzussen (we hebben ook geen contact meer) en als ik bijv hoor dat mijn schoonzus langs haar ouders gaat terwijl mijn dochter bij opa en oma is, dan mag schoonzus niet alleen zijn met mijn dochter. Ze zal mijn dochter denk ik niks aandoen (tja helaas niet eens zekerheid...), maar ik word al nerveus als ik eraan denk dat schoonzus en dochter mogelijk alleen zijn.
Recht op hebben vind ik wel wat ver gaan hoor. Als hij het wil dan moet het maar? Als mijn schoonvader en schoonzus mij/man niet zagen staan, dan ging mijn zoon er zeker niet heen. Kan hij mooi willen, maar ik beslis of ik dat een veilige situatie vind. In dit geval weet je niet hoe schoonvader gaat reageren en schoonzus zal je zoontje ook tegen komen. Hoe zal je zoontje zich voelen bij dergelijke mensen? Ik zou ook niet vertrouwen op hoe er gereageerd gaat worden op hem en eat ze gaan zeggen. Wat weet hij er zelf precies van?
Ik heb een tijd geen contact gehad met de familie aan mijn vaders kant. Echter bracht ik hem in het weekend wel vaak een dagje naar mijn ouders die er mee naar hun Gingen zodat hij ze gewoon zag. Ik vond zelf dat ik mijn probleem niet zijn probleem mocht maken. Uit eindelijk is dit helemaal goed gekomen. Maar onze zoon is ook echt helemaal gek van zijn groot en overgroot ouders.
Noem het een combinatie van recente gebeurtenissen en van heel lang geleden. Hoe er wordt gereageerd weet ik niet. De laatste keer dat hij daar thuis was (ongevraagd zeg maar meegenomen door schoonmoeder nadat ze een dag naar de speeltuin waren geweest) is hij op zijn kamer gaan zitten. Maar laat ik het zo zeggen: ik ga er niet van uit dat hij raar zou doen o.i.d. en zowel: Dan heeft zoon gelukkig wel de leeftijd dat hij dat kan vertellen. Althans; dat hoop ik aangezien hij non-verbaal gedrag vaak wel oppikt, maar niet kan verwoorden.
Naja dat vind ik dus niet veilig. Hoezo gaat hij op zijn kamer zitten? Hoe moet dat voor je zoontje voelen? Die geven al gauw zichzelf de schuld. Nu zie ik dat hij best al een leeftijd heeft. Ik zou met zoontje eerlijk zijn. Dat het niet normaal is dat er zo gereageerd wordt. Dat ik begrijp dat hij eens bii oma wil logeren, maar dat de situatie zo is zoals hij is en dat dat niet normaal en wenselijk is voof hem om er dan te logeren.
Maar wat vindt jouw man hier eigenlijk van? Het zijn tenslotte zijn vader en zus. Als hij nee of ja zegt zou dat voor heel zwaar wegen.
Dit precies! Ik word altijd kriebel als kinderen gezien worden als een soort bezit en ruilhandel tussen de volwassenen.. Hier in op ook: opa heeft het niet verdiend en krijgt het dan 'kado'. Je ziet je kind toch niet als kado dat je iemand geeft??
Dan heb je vast ook gelezen dat ik diezelfde woorden schaar onder het kopje; eigen, kleinzerige gedachtengangen Daarnaast zijn kinderen wellicht geen ruilhandel, maar daarentegen wel mijn ‘bezit’ en vooral: Mijn verantwoordelijkheid. Lijkt me dus logisch dat er dieper wordt nagedacht over een situatie zoals deze.
Ik zou het er even met oma over hebben of en hoe zij dat voor zich ziet, misschien ziet zij het helemaal niet zitten of juist wel en beschermd ze je zoon goed tegen de non verbale acties van haar man en dochter. Of misschien kunnen ze samen een nachtje in een hotel o.i.d. Of misschien weet oma dat haar man en dochter er een bepaalde dag/avond niet zijn en is dat het moment.
Ja even met oma overleggen is sowieso de betere optie. Ik heb zelf gewoon sterk het gevoel dat ik het vooral zoon niet kan weigeren. Hij brengt graag tijd door met zijn oma en mag bijv. ook logeren bij mijn moeder en vader als hij dat wil. Dat zijn opa 'rechten' zou hebben vind ik ook te sterk genomen. Als je al over 'rechten' wil gaan praten, dan lijkt het me wiedes dat opa zelf ook wel wat meer tijd en energie in de omgang mag steken. En niet bij het verbreken van het contact met moeder en vader ook gelijk doet alsof die kleintjes niet meer bestaan. De enige reden dat ik het dan ook nu ook nog zo serieus in overweging neem om hem wél te laten gaan, is om zijn oma. Die wel graag tijd met ze doorbrengt en waarvan ik ook 1000 procent zeker weet dat ze daarbij in goede handen zijn. Zijn vader, heeft mede door het feit dat we hem allemaal al zo lang niet hebben gesproken/ gezien, dat vertrouwen niet meer. Ik probeer mijn eigen 'gedachten' zoveel mogelijk erbuiten te laten. Dus inderdaad het stukje: 'hij verdiend het niet om ze te zien zonder dat hij er überhaupt zelf om heeft gevraagd' en 'nu krijgt hij het wéér (dankzij zijn vrouw) in zijn schoot geworpen'. Maar goed: ik geef mezelf dan wel weer een beetje het recht om een pietsje kleinzerig te denken .
Sta er boven, het gaat om je kind. Je schoonmoeder is een stabiele factor, ze zorgt ook met liefde mee voor jullie zoon dus ik zou het haar niet ontnemen. De emoties die jullie bij de rest van het gezin hebben zijn niet de emoties van je zoon.
Ik zou er denk ik toch anders in staan dan een hoop dames hier. Hopelijk kan ik het goed verwoorden. Als iemand het contact met mij zou verbreken (of ik met hen) dan moet er echt wel iets groots of bijzonders zijn voorgevallen. Dan zou ik mijn kind niet bij die persoon willen laten zonder dat ik of mijn partner daarbij zou zijn. Natuurlijk gun je iemand zijn grootouder of kleinkind, maar dan moet je in mijn ogen wel 'gewoon' kunnen blijven doen tegen elkaar omwille van de kinderen. Als iemand er voor kiest om dat niet te doen, dan krijg je van mij ook geen tijd met mijn kind zonder dat ik of partner daar bij is.
Als hij 0.0 interesse toont in zijn kleinkind dan mag hij daar ook niet logeren Ik zou voorstellen iets leuks te doen met oma
Tja lastig. Ik zou het wel doen als er geen onveilige situaties zijn. Mijn kinderen gaan ook logeren bij oma en mijn schoonzus waar we geen contact mee hebben is daar ook gewoon met mijn neefje/haar kind, die daar dan ook logeert. De kids vinden het leuk om met neefje te spelen en mijn schoonzus is geen gevaarlijk persoon, zelfs als ze alleen met ze zou zijn zou ik het vertrouwen hebben dat ze goed voor ze zorgt. Ook al vind ik vanalles van haar Schoonvader had ik dan niet gedaan omdat ie mijn baby cola wilde geven en ondersteboven hield (‘grapje’ )en toen ie 2 jaar was zo’n 10 cm van de bbq liet staan(‘leren ze vanzelf’) Daar vind ik het verschil inzitten voor mij persoonlijk.
Toch gaat dit niet altijd op.. Mijn ex gedraagt zich afschuwelijk tegen mij, en stelt zijn kinderen héél vaak teleur.. En toch, ik kan (en wil) de kinderen het contact met hem niet ontnemen. Ik sta er dus hetzelfde in als amdaa en Youtan
@A je to Moeilijke situatie zit je dan in zeg Al vind ik 'vader van' of 'grootvader van' wel een verschil.
Je weet zeker dat oma goed voor je kind zorgt. En ik lees ook dat je eigenlijk wel zeker weet dat opa en tante niks gevaarlijks of onbehoorlijks gaan doen met je zoon. Dat geeft mij het idee dat het antwoord niet per se 'nee' hoeft te zijn. Ik zou eens -zonder dat je zoon erbij is- met oma overleggen. Ziet zij het eigenlijk wel zitten? En hoe denkt zij dat haar man en dochter zich zullen gedragen? Oma weet natuurlijk donders goed wat er speelt. En maakt blijkbaar hierin haar eigen keuze. Top van haar, trouwens! Ze zit toch tussen twee vuren. Maar het feit dat zij zich daar blijkbaar prima staande tussen houdt, is denk ik voldoende reden om haar het vertrouwen te geven om een inschatting te maken van hoe zo'n logeerpartijtje zou verlopen. En ook om haar eens met haar man te laten bespreken wat hij er eigenlijk van vindt en hoe hij zich dan denkt te gaan gedragen. Daarna denk ik dat oma samen met jullie als ouders prima kunnen beslissen of logeren een goed idee is of niet.
Ik heb zelf een 7 jarige en als hij graag zou willen dan zou hij van mij mogen gaan. Maar, mijn kind is een kind wat rustig iets op zal gaan merken. En misschien gaat dat wel werken voor opa als je zoon zelf gaat praten met hem. Mijn zoon heeft een keer de telefoon zomaar opgehangen toen hij met mijn moeder aan het praten was. Mijn moeder heeft het altijd over mijn nichtje en dat is mijn zoon ook opgevallen. Ik heb haar als eens gewaarschuwd maar dat werkte niet. Dit wel een beetje.