Het is zo ver! Ik ben echt een enorme angsthaas voor de tandarts en ben dus ook al lang niet geweest ( zo'n 8 jaar ) Ik zit al zeker 2 jaar te dubben ik ga een afspraak maken maar toch speelt die verdomde angst dan weer op en maak ik de afspraak niet! Nou toen raakte ik zwanger en konden ze toch niks doen dacht ik. En ondertussen kwam het me ook wel goed uit natuurlijk. Na mn bevalling heb ik echt wel 100x op het punt gestaan om te bellen en ik deed het niet. En nu lijkt het wel als of er een knop om geslagen is.. Want jawel ik heb gewoon de tandarts gebeld voor een afspraak Volgens mij word ik ziek of zo want heb het gewoon gedaan Nou duurt het nog meer als een maand de afspraak staat op 4 september om half 9... Maar je raad het al ik heb nu al de zenuwen.. En de angst slaat nu al toe Bij de gedachten alleen al krijg ik spontaan de rillingen en een naar gevoel in mn buik. Maar ik moet van mezelf! Wat er ook gebeurd ik ga 4 september naar de tandarts! Maar wie oh wie heeft er goede tips tegen die angst
ppfff herkenbaar .. ben van mijn 12e tot mijn 21e ook niet geweest en durfde ook niet , totdat ik onwijs kiespijn kreeg en pcm niet meer hielpen en moest ik wel ...Complete renovatie gehad en vindt het nog steeds niet prettig maar ben niet meer zo bang ..Ik zou het wel ff zeggen dat je heel erg bang bent en afspreken dat ze de eerste keer alleen maar kijken en dan een plan van aanpak maken!!! Succes !!!
Ja dat doen ze al 1e keer is alleen kijken en foto's maken. 2e afspraak plan van aanpak. En weet nu al dat er 2 verstandskiezen verwijderd moeten gaan worden
Ik ging ook vaak huilen bij de tandarts, vooral toen mijn verstandkiezen getrokken moesten worden. Brrr.... dokters en tandartsen... ik vind het maar niks. Maar, de eerste keer kijken ze alleen maar en maken ze vervolgafspraken. Dus 4 september gebeurt er niks. Je kan altijd kijken of er in de buurt een angsttandarts is (er zijn meer mensen met je probleem ) die de behandeling doet. In het ergste geval geven ze je wat lachgas of een roesje, maar meestal helpt het al als het gewoon iemand is die begrijpt dat je bang bent en daar goed op inspeelt. Je kan bijvoorbeeld een signaal afspreken dat de tandarts meteen stopt. Of je wel of niet wil dat hij uitlegt wat hij doet. En meis, echt, de meeste behandelingen (ook de enge) voel je niet meer na de eerste verdovingsprik. Ipod mee, lekker muziekje aan (hard) en uitzitten. Ik vind je iig superdapper dat je gebeld hebt!
ach het valt allemaal reuze mee hoor! ze gaan toch eerst je gebit alleen bekijken... daarna krijg je vaak weer een vervolgafspraak als er wat gedaan moet worden... dus 4 sept is het hooguit wat tandsteen weghalen of eventueel een mini gaatje herstellen... een spuitje en je voelt er niets van! komop meid gaat echt goedkomen!!!
Maar die prik doet ook pijn brrrr Het erge is nog er is in 25 jaar tijd nog nooit wat aan mijn gebit gedaan nog nooit gaatjes oid gehad. Dus waar ik bang voor ben ik weet het echt niet Wou zo graag dat ik niet bang was voor de tandarts gewoon op die stoel ging zitten en er niks aan de hand was. Maar nee ik kom al huilend binnen voor een controle en schijt al in mn broek als hij met een haakje tussen mn tanden gaat zitten wroeten
Wat ontzettend goed dat je toch een afspraak gemaakt hebt!!! Nu volhouden hoor! Als je het echt heel spannend vindt, kun je voortaf wat Valdispert nemen ofzo, iets rustgevends in elk geval. Begin daar gerust al 2 weken van te voren mee, kan geen kwaad. En ben eerlijk tegen je tandarts. Zeg dat je het doodeng vindt en als je eenmaal in de stoel ligt, neem dan de tijd om te aclimatiseren (schrijf ik dat goed?). Laat hem stoppen als iets te ver gaat of niet fijn is, en blijf rustig ademen. Dan komt het helemaal goed!!!
Ik ben ook zo'n angsthaas mbt de tandarts maar dwing mezelf wel ieder jaar om te gaan. Vooral als ik wist dat er iets moest "gebeuren" gaf mij slapeloze nachten....:x Helaas geen tips voor je maar o zo herkenbaar!
Zou je heel graag wat tips willen geven maar.... Ik ben zelf net zo'n schijterd!! Vind het echt verschikkelijk! Stel het ook iedere keer uit.. Dussuh ik lees mee voor tips! Kan zo ook wel gebruiken
ik was een behoorlijke schijterd ook maar ik heb ook al heel wat met mijn gebit meegemaakt zoals wortelkanaalbehandelingen, de laatste keer was ik blij dat ik in de stoel lag omdat ik gewoon zo'n pijn had en ik wist dat dat over zou zijn als ik weer buiten zou staan, nu hou ik me altijd daaraan vast, voor je het weet sta je weer buiten en is het achter de rug! ook het trekken van de kiezen, ik heb er 3 tegelijk laten trekken en ik ben nu blij dat ik ze niet meer heb (je kan er geen last meer van krijgen). Voor mij is het altijd het 'onbekende' wat ik eng vind bij de tandarts maar daarom is het belangrijk om het altijd aan te geven dat je bijv. bang bent, onze tandarts legt het altijd rustig uit!
De beste tip die ik je kan geven is, geef aan bij je eigen tandarts dat je als de dood bent. Waarschijnlijk weet hij/zij het al, maar vraag om een doorverwijzing naar een angst tandarts. Ik HAD precies de zelfde angsten en belde ook echt nooit, tot ik echt verging van de pijn en wel moest! Ik heb 2 jaar terug bij de angst tandarts gelopen voor een jaar en sinds dien voelt het beter / veilig, ik heb zelfs een wortelkanaalbehandeling gehad een paar maanden terug en raad eens zonder zenuwen en tranen!!! Zo'n opluchting ik raad het je echt aan.
heeii meid hier ook een angsthaas. nooit wat aan me gebit gehad totdat ik zwanger was van de jongste ik had zooooon kiespijn day ik wel moest gaan! ik verstond niet goed wat de ta zei doordat hij erg snel frans sprak. dus ik had begrepen dat hij een gaatje ging vullen en raad eens toen ik op mocht staan had hij gewoon mijn kies getrokke en helemaal niks gemerkt!! ja ik voelde dat er veel drok op mijn kaken werd gezet ma dat was doordat het de achterste lies was waar hij niet goed bij kon en ik mijn mond niet ver genoeg open kon. ma echt meid helemaal geen pijn!!! ik heb zelfs de verdoving niet gevoeld ik dacht dat hij wat tandsteen weg aan het peuteren was moet je nagaan. ik ben super trots op je dat je iig al een afspraak heb durven maken! laat het op je af komen en geef aan dat je bang bent zodat je afspraken kunt maken. sicces meid en het komt goed echt waar!
Je kan voor die prik aan de tandarts vragen of hij in je tandvlees wil knijpen (niet met zijn nagels natuurlijk). Mijn ta deed dat altijd bij verdoven en daardoor voelde ik die prik nauwelijks. Je kan een pilletje tegen de angst vragen aan de HA, zoals oxazepam, maar het risico is groot dat dat pas werkt als je weer ontspant (dus na de behandeling, op de fiets/in de auto naar huis). Een angsttandarts houdt rekening met je angsten en heeft er ook oplossingen voor. Hij is vaak erg aardig, rustig, neemt de tijd voor je en weet hoe met je angst om moet gaan. Ik zou er echt eentje opzoeken.
Ik zou gelijk al bij de tandarts aangeven dat je erg angstig bent, hij kan hier dan rekening mee houden. Ook kan je aangeven dat je bijv graag wilt weten wat ze gaan doen. Hou van tevoren je ademhaling onder controle (in door je neus, langzaam uit door je mond). En denk ook zo: wat is het ergste dat je kan gebeuren? De 1e afspraak zal hij/zij alleen kijken wat er moet gebeuren. Ik zelf ook lange tijd niet naar de tandarts geweest en op een gegeven moment zo'n kiespijn gekregen dat k er misselijk van werd en dan ga je wel haha
Dat wordt 1,5 jaar uitstellen (zo, angst voorbij ) Nee, geintje.... misschien je verzekering helpen, die bemiddelen nog wel eens bij wachtlijsten. Of anders in een andere gemeente kijken?
De enige is delft maar dat is voor mij een beetje ver weg aangezien ik met het ov moet maar mijn man zit ook bij deze tandarts en hijvis ook heel erg bang en vind deze erg fijn dus we proberen het maar gewoon moet toch van die angst af als ik mijn eigen gebit wil behouden haha
Aansteller en als je nou geweest ben ga dan gewoon 2 keer per jaar en wacht niet fucking acht jaar doos!! Want de kans is dan groter dat je gaatjes hebt en dat er daardoor veel moet gebeuren....of anders laat je gelijk alles eruit trekken en neem een kunstgebitje hoef je nooit meer naar de tandarts