@ dientje, belachelijk dat zij dat doet! en super goed gehandeld van jou! Ik hoop dat het hier niet aan de orde gaat komen, en denk het ook niet, maar je weet maar nooit. Ik vind sowieso dat andere zich niet moeten bemoeiden met de opvoeding van je kinderen! Liefss, Taliaa
Ik heb vroeger ook wel een tik op mijn vingers gehad, maar ben daar verder geen associale van geworden hoor. Weet heel goed mijn handjes thuis te houden en wist vroeger erg goed tot hoever ik kon gaan, voordat ik eventueel een pets(je) op mijn hand kreeg...Moet je eens kijken als een paard een veulen krijgt en moeders heeft even geen zin om haar kind te voeden....Kan je zeggen dat een veulenvelletje teer is en merrietanden erg hard... Hiermee wil ik niet zeggen dat je elk foutje van je kind maar even flink moet bestraffen met een tik, maar als je een moment instinctief reageerd op een situatie door een arm wat harder te grijpen of een tik op de vingers te geven, ben je niet meteen een meppende moeder die haar kind of emoties niet onder controle heeft. Denk dat de vrije opvoeding ("wat wil je schatje...") van tegenwoordig veel meer problemen met zich meebrengt, dan het tikje van vroeger toen de jeugd nog wel redelijk normaal met elkaar omging.... Dat je schoonzus die tik uitdeelt is "NOT DONE" Belachelijk dat ze ook nog beledigt is als je er wat van zegt. Jij moet degene zijn die beledigt is en zij degene die zich moet schamen en haar verontschuldigingen moet aanbieden..
Ik zou het er oko niet mee eens zijn! Maar ik dnek niet dat ik op dat moment veel zou zeggen... Ik ken mezelf... Ik zou pas later woest worden... Op het moment zelf zou ik veel te verbouwereerd zijn om er iets van te zeggen... En stiekem denk ik (nou niet boos worden allemaal hè?) dat de meeste mensen niks zouden zeggen... Omdat we eigenlijk toch liever de lieve vrede willen bewaren... Maar ik ken ook de andere kant... Mijn man heeft zijn nichtje (toen een jaar of 2) eens een flinke pets op haar vingers gegeven... Puur een instinctieve reactie... Ze zat met haar vingers in de asbak (die opa nog op tafel had staan, we zaten er met zijn allen omheen en niemand die even het benul had om dat ding weg te zetten... Stom) en mijn man staat op en geeft haar zo een tik op de vingers... Hij was er zelf nog het meest van geschrokken... Gelukkig was mijn schoonzus niet boos, (ze zat er zelf ook bij) maar ik zou het niet raar gevonden hebben als ze dat wel was... Overigens vind ik dit verhaal nog wel een beetje anders als dat van jou. Als je schoonzus bewust opstaat en naar je kindje toe loopt om hem een tik te geven... Ik zou het er nog wel even met haar overhebben... (ook al moet ik dan al mijn moed bij elkaar verzamelen... Ik vind het zooooo moeilijk om andere mensen ergens op aan te spreken)
Mijn zwager heeft het een keer gedaan, ik was helaas te verbaasd om te reageren, maar ik er niet achter komen dat hij het nog een keer doet.
Wat me ook opvalt, ik ken Marokkaanse kinderen uit de buurt die met de riem kregen van hun vader...dan is het "cultuurgebonden". Zou een Nederlandse ouder dat doen, is het zware mishandeling. Ik vind zoiets in beide gevallen absoluut niet kunnen. Maar een corrigerende tik op je vingers of een pak op je broek als je weer eens over the edge bent gegaan...kan ik nog wel mee leven. Nou ja, op mijn leeftijd natuurlijk niet meer he
Oh, wat voel ik me nu slecht, hahaha! Ook ik heb mijn neefje een keer een tik gegeven, gelukkig kreeg ik geen ruzie met zijn ouders! Ik weet niet eens meer waaraan hij zat, wel dat het gevaarlijk was.
In NL is het sowieso mishandeling hoor, of je nu Marokkaan bent of niet een kind mag bij de wet niet gelsagen worden...dus niets cultuurgebonden..slaan is slaan en dat mag niet..punt
nou ik zou er zeker wat van zeggen, ik heb een hekel aan corrigerende tikken, waarom: omdat een kind een ander kind niet mag slaan en waarom mag de moeder dan wel slaan, leg dat maar eens uit aan een peuter goed dat je er wat van heb gezegd, sommige kinderen hebben er misschien baat bij, maar ik persoonlijk heb er een hekel aan en mijn zoontje probeert op zijn manier ook wel eens te slaan, dus denk dat het bij hem helemaal ook niet zou helpen, zou denk ik zelfs averechts werken...
Ik heb Thyron 1 x een tikkie op z'n handje gegeven nou hij dacht dat het leuk bedoeld was dus dat helpt ook niet (het was ook heel zacht) verder vind ik het ook zielig. Thyron schrikt er meer van als ik keihard roep HEE En Thunderangel het klopt idd dat in bepaalde culturen slaan heel normaal is, dat is ook zo in de surinaamse cultuur daar is het de gewoonste zaak om je kind een paar klappen te geven