HIV/aids en zwangerschap

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door sarah, 3 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sarah

sarah Actief lid

10 jan 2006
    129
    0
    0
    zorgkundige
    hoi iedereen!
    Er was onlangs een programma op tv over iemand die zwanger was en HIV had. Nu was het daarstraks ter sprake gekomen en nu vroeg ik me eigenlijk af of je standaart getest word ivm met die ziekte als je op controle moet bij de gyn of vroedkundige? Misschien een rare vraag, maar heb hier eigenlijk nog nooit over gehoord.
    groetjes Sarah

2. la femme

la femme Fanatiek lid

16 jan 2007
    1.576
    0
    0
    ja. Bij je eerste bezoek aan de verloskundige krijg je een aanvraag mee om bloed te prikken waaronder ook voor HIV. Dit is de lijst:

• bloedgroep
    • hemoglobinegehalte
    • de rhesus-D-factor
    • andere antistoffen
    • hepatitis B
    • lues (syfilis)
    • hiv

3. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Hoi Sarah,

Zowel mijn man en ik moesten bloed af laten nemen bij de gynaecoloog en later bleek dat er ook was getest op hiv (doen ze standaard) en negatief. Ik vond het eigelijk wel raar dat we hierover niet vooraf geïnformeerd werden. We hoorden alleen dat de uit de tests niets bleek, Na een beetje doorvragen vertelden ze me waarop ze allemaal testten en daaruit bleek dus ook op hiv.

Jacqueline

4. JoyceD

JoyceD Fanatiek lid

6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Bij de zwangerschap van onze oudste is ons gevraagd of we dit wel of niet wilde .
    Ondanks dat mijn mannetje en ik al ruim 6jaar samen waren hebben we het wel laten doen .
    Ook al wisten we dat het negatief zou zijn ....

Bij de zwangerschap van onze jongste zag ik het staan op de papieren van de vk om bloed te prikken .
    Heb toen wel even gezegd dat ik voortaan graag wil weten wat er precies getest word .
    Ik vind namelijk niet dat ze zomaar iets mogen doen :rolleyes:

Tegenwoordig is het testen op hiv standaard bij elke zwangerschap .
    Maar vind wel dat ze je moeten informeren waar ze allemaal op testen en waarom .
    Hoewel ik het persoonlijk wel heel goed vind dat ze op hiv testen ;)

Groetjes Joyce

5. Iris

Iris Fanatiek lid

7 apr 2006
    2.371
    0
    0
    Receptioniste bij een modebedrijf
    Oostzaan
    Ik ben ook getest op hiv toen ik zwanger was en vond het geen enkel probleem.

Ben je bang voor die test?

Groetjes Irisje

6. sarah

sarah Actief lid

10 jan 2006
    129
    0
    0
    zorgkundige
    Hoi hoi!
    Ja ergens spookt het wel in men hoofd, jong en onbezonnen he :( Maar ik wil ook wel goed voorbereid zijn, voor als er toch eens een wonder gebeurd.
    groetjes Sarah

7. sanne1976

sanne1976 Lid

25 feb 2007
    13
    0
    0
    bemmel
    ik vind het supergoed dat ze dat doen.
    stel je voor dat je hiv heb, dan kan je dit doorgeven aan je kind. Maar zijn ze er op tijd bij dan kunnen ze dit voorkomen.
    Dus ben erge voorstander.
    maar even informeren is wel netjes.
    Daarbij ook al heb je geen onbezonnen jeugd gehad. Jij of je partner hoeven soms maar 1x met de verkeerde gevreeen te hebben.
    Ik zou er geen probleem mee hebben.
    En ja ik heb ook wel beetje onbezonnen jeugd gehad hahaaha

8. sarah

sarah Actief lid

10 jan 2006
    129
    0
    0
    zorgkundige
    jah wie heeft dat niet gehad denk ik soms, de jeugd he :D . Vind het ook echt wel goed dat ze je dan standaard testen. Was misschien een gekke vraag maar, het is me wel wat duidelijker geworden ondertussen :)
    groetjes Sarah

9. greetje82

greetje82 Bekend lid

11 jul 2006
    575
    0
    0
    Provincie Groningen
    Je kunt ook gewoon naar je HA gaan en vragen of ze even willen testen op geslachtsziektes.....heb ik ook al een keer gedaan. Even urine inleveren en bloed laten prikken.Wordt gewoon vergoed door het ziekenfonds.
    Dan weet je het tenminste zeker voordat je zwanger wordt.

10. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Ik ken iemand die kwam er tijdens zwangerschap achter dat ze hiv heeft.
    Het kind is na bevalling diverse malen getest en is hiv-negatief.

Ze is momenteel zwanger van 2de kind...

Vind het wel knap dat dat toch kan.

11. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Doen ze ook bij operaties enzo. Ze testen je vrij vaak op HIV, maar ze vertellen het je nooit.

12. Realtjuh

Realtjuh Fanatiek lid

18 aug 2006
    1.181
    0
    0
    Tilburg
    Ik maak me niet zoveel zorgen over zo'n test.
    Ik ben bloeddonor, dus bij mij wordt dat elke donatie getest en als er iets is wat niet goed is, word je daarover op de hoogte gesteld. (je moet wel toestemming geven of ze je daarover inlichten ja of nee, ik vul daar altijd standaard ja in)
    Ik heb in al die jaren nog niet 1 keer een verontrustend telefoontje gehad. (zullen ze ook niet echt telefonisch doen denk ik, maar jullie snappen wel wat ik bedoel)

13. Schijndelsvolk

Schijndelsvolk Fanatiek lid

30 nov 2006
    2.450
    1
    0
    Beroeps militair & Huisvrouw
    Schijndel
    Ik heb me laten testen bij de ggd toen we wisten dat we kinderen wilde en ik dus stopte met de pil...

Ben gewoon naar de ggd gegaan en heb gezegd dat ik die test wilde doen om er zeker van te zijn dat we beide niks hebben... vind dat wel zo veilig...

en vind het ook goed dat ze hierop testen als je bij de vk of gyn komt... wel mogen ze me dit van te voren vertellen... dat is wel zo prettig...

14. Lindy

Lindy VIP lid

16 jan 2007
    5.390
    1
    36
    ben fulltime mama
    Haaaj ik ben getest door de gyneacoloog,
    toen ik me 1ste afspraak had:)
    het schijnt een standaard procedure te zijn,,
    gelukkig negatief :)..

15. Wishes

Wishes Actief lid

10 feb 2007
    151
    0
    0
    Hoorn
    Ik heb een soa test laten doen,
    metname omdat ik bang was voor chlamydia (Mijn ex vertelde mij doodleuk dat ie het had en niet precies wist vanaf wanneer..)
    Gelukkig was het negatief, maar ik vroeg mij af ben ik dan standaard ook op HIV getest?

16. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Standaard of niet. Ik vind dat ze je even van te voren moeten vertellen waarop ze willen testen.
    Bij mij is dat overigens netjes gebeurd.

17. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Nee, HIV zit niet standaard in een SOA-test. Dat moet apart aangegeven worden.

Pffff... ik was echt als de dood om die HIV-test. Was al jaren bang dat ik zoiets had maar durfde het nooit te laten testen.
    Dus ben wel opgelucht nu dat ik weet het niet te hebben ;)

18. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Bij mij werd ook toen ik zwanger was een hiv test gedaan en mijn gyneacoloog vroeg het ook netjes of we bezwaar hadden. Ik werd alleen getest, mijn man en ik waren toen al 3 jaar samen dus als ik het zou hebben dan wisten we het van hem ook gelijk. Gelukkig bleek het niet zo te zijn, maar ik vond het wel spannend. Je weet eigenlijk dat je het niet heb maar toch spookt het even door je hoofd. Ik heb namelijk ook al een paar keer bloed gekregen en je weet dat het goed gecontroleerd wordt maar toch denk je daar aan. Ik ben in Zuid Afrika geweest en heb met eigen ogen gezien wat hiv met mensen doet en dan kijk je toch even anders tegen de slopende ziekte aan. Gelukkig was het bij mij negatief, maar ik vond het toch even spannend voor ik de uitslag kreeg.

19. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Dit is dus klink klare onzin, dat jij het niet hebt ( ja zelfs na 3 jaar) hoeft niet te betekenen dat hij het niet zou hebben.

Diegene die ik ken was al 4 jaar samen met haar partner, het werd bij haar ontdekt tijdens de zwangerschap....en hij heeft het niet.En ze hadden 4 jaar lang onbeschermde sex.

Dit is overigens niet aanvallend bedoelt naar jou.

20. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Hij zou dan de eerste terwereld zijn die immuum is voor het hiv virus. Ik ben er voor projecten in zuid afrika heel nou bij betrokken en weet veel van de ellendige ziekte af maar ik heb het nog nooit gehoord dat er iemand immuum voor is. Als dat zo was dan zou er ook een medicijn gevonden kunnen worden. Ik hoop het dat het zo is want dat wil zeggen dat er een begin van het einde is. Gelukkig maar dat hij het dan niet heeft.

Deel Deze Pagina