Schop onder kont nodig

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door JupitR, 15 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.707
    113
    Vrouw
    Ik ben nogal een stresskip en vind in elke zwangerschap iets niets om over te stressen, helaas. In mijn tweede zwangerschap ben ik door een incident panisch geweest voor toxoplasmose. Heb alle wetenschappelijke literatuur er toen over nagespit en me ook twee keer laten testen na dat incident (en had geen infectie).

    Nu had ik afgelopen weekend een barbecue. Al het vlees zag er gewoon goed uit. Op gegeven moment kreeg ik een stukje extra van mijn man, dat er ook goed uit zag. Toen ik er op kauwde voelde het wel wat zachter. En nu denk ik dus: Wat nou als dat zachte betekende dat het toch niet goed gaar was?

    De rest van dat stuk vlees, heb het mijn man gevraagd, was gewoon goed gaar. Mijn kleine stukje zag er ook gaar uit, het gaat dus alleen om hoe het voelde toen ik erop kauwde. En nu lukt het me niet om het los te laten. Kan iemand me even zeggen dat ik dat wel moet doen, omdat ik geen reden heb om hierover te panikeren?
     
  2. Dejavu85

    Dejavu85 Lid

    22 apr 2020
    77
    44
    18
    Het kan ook gewoon een mals stukje vlees zijn geweest. Als het er gaar uit zag hoef je je echt nergens zorgen om te maken ;)
     
    JupitR vindt dit leuk.
  3. Lovely123

    Lovely123 Fanatiek lid

    28 nov 2013
    1.248
    224
    63
    Leiden
    Al zou het stukje vlees niet helemaal gaar geweest zijn, dan betekend dat niet dat je gelijk geïnfecteerd bent met Toxoplasmose.
    Die kans is echt extreem klein.
    Geniet lekker van je zwangerschap zou ik zeggen ;)

    Zeg ik die dagelijks kattenbakken uitschep (ik zal wel moeten want man is veel van huis) en ook wel eens een rauwe haring eet.
     
  4. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.707
    113
    Vrouw
    Die optie had ik nog niet overwogen, haha ;)
     
  5. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.707
    113
    Vrouw
    Nee, dat weet ik. De kans dat het vlees besmet zou zijn is klein, de kans dat het niet voldoende verhit is ook, en vervolgens de kans dat ik het zou overdragen ook. En toch weet ik dat er vrouwen zijn die de infectie oplopen, en denk ik: Dat zou ik dus kunnen zijn :confused:

    Maakte mezelf ook gek met wachten op de NIPT-uitslag, dus het is iets dat helaas bij me past, maar ik niet blij mee ben ;)
     
  6. Apie1

    Apie1 Niet meer actief

    Zelfs al was het niet helemaal gaar, op de bbq wordt het vlees zodanig verhit dat bacteriën het niet overleven. Tenzij het er te kort op ligt, maar dan is de rest van het vlees ook niet gaar. Als de rest van het vlees gaar was, dan is het stukje dat jij gegeten hebt zeker warm genoeg geweest. Geen zorgen!
     
    JupitR vindt dit leuk.
  7. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.947
    12.420
    113
    Vrouw
    Snap je helemaal hoor, probeer ook deze angsten bij je vk neer te leggen..
    en probeer te genieten en relaxen!
     
  8. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Zo herkenbaar!! Ik ben precies zo. Ikzelf ben na de bevalling in therapie gegaan wegens angstklachten en dwanggedachten. Kan dit bij jou ook het geval zijn? Bij mij lagen er wat onverwerkte dingen aan ten grondslag. Het werken aan de verwerking hiervan, heeft mij geholpen om met mn angsten om te gaan. Misschien is dit allemaal veel te 'heftig' wat ik nu zeg hoor! Excuses dan. Maar wie weet kun je er toch iets mee. Je mag me ook PBen als je wil.
     
    JupitR vindt dit leuk.
  9. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.634
    113
    Vrouw
    Ik snap dat wel. Ik kon en kan zelfs wat krikkelig worden als anderen het niet serieus nemen.
    Dus van mij geen schop onder de kont maar begrip.
     
    JupitR en Loveischocola vinden dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Verloskundige benaderen dat je zulke angsten hebt zou ik willen meegeven :) vervelend voor je :(
     
    Lara123 vindt dit leuk.
  11. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.707
    113
    Vrouw
    @GroeneBomen en @RobinBird, mijn verloskundige weet in ieder geval dat ik angstig ben, want na een miskraam in januari biedt ze me ook telkens echo's aan. Bij mijn eerste zwangerschap heeft ze aangegeven dat als het te erg werd, ik coaching moest zoeken. Ik voel me al zo'n zeur (en zij geeft aan dat dat niet hoeft), maar wil dus liever niet met m'n angsten daarheen als het eigenlijk gewoon zo nutteloos is. Ieder ander die een stuk vlees zou eten dat er goed uitzag, zou ik zeggen dat ze zich echt geen zorgen hoeft te maken.

    De wachtdagen van de NIPT vond ik dus vreselijk, en ik zie het daarom ook niet zitten om nu weer te laten prikken. Dan krijg je weer dat wachten op de uitslag. Tegelijkertijd denk ik: Als het wel zo is, kan ik het maar beter weten, want misschien kunnen ze er dan nog wat aan doen.

    En dan denk ik weer: Maar je hebt totaal geen echt bewijs dat er iets mis was met dat stuk vlees, en je kan niet al het eten dat een beetje spannend is panisch gaan vermijden.

    @RobinBird, ik ben wel een beetje bekend met dwanggedachten, maar het is alleen tijdens de zwangerschap zo erg eigenlijk.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Naar de psycholoog gaan was t beste dat ik heb kunnen doen, kan je écht aanraden om toch die coaching aan te gaan. Het is niet nutteloos: dat kun je ook pas concluderen als je het traject hebt afgerond ;) niet op voorhand al het idee afschieten :)

    Je bent geen zeur, maar je hebt wel een probleem die het dagelijks leven beïnvloedt want je druk maken over bv stukje vlees zo lang is daar een goed voorbeeld van
     
  13. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.947
    12.420
    113
    Vrouw
    @JupitR Ik ben met zwangerschap en vlees ook heel erg van controleren enzo hoor.. je bent extra voorzichtig en na een miskraam nog meer. Je bent eigenlijks gelijk al heel bezorgd om je mini en je wil dat t goed gaat is ook logisch! Lekker hier je twijfels uiten hoor! En je zeurt absoluut niet
     
    Neuzeke en JupitR vinden dit leuk.
  14. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.707
    113
    Vrouw
    Ah, ik bedoelde niet dat ik niet naar de coaching wilde, maar dat ik niet weer terug wilde naar de verloskundige met mijn nieuwe angst. Maar goed, je hebt gelijk dat het me toch wel erg beïnvloed, dus ik zal de verloskundige toch eens contacten.
     
  15. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.707
    113
    Vrouw
    Heb de verloskundige gemaild. Hou niet zo van bellen, maar ze gaan mij vast bellen ;)
     
    Spectre, GroeneBomen en Loveischocola vinden dit leuk.
  16. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Stoer van je! :) goed gedaan :)
     
  17. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.707
    113
    Vrouw
    Ik doe nog maar even een update ;) Net de verloskundige gesproken en zij gaf ook aan de de kans op een echte besmetting heeeeel klein is. Daarnaast aangeraden een vrouwencoach te zoeken en/of uit te zoeken of onze huisarts een praktijkondersteuner heeft. Ik krijg evengoed een formulier om bloed te prikken. Dat kan dan na 1-2 weken na de barbecue, moet ik zelf nog even checken.
     
    Dastoch3, Loveischocola en Neuzeke vinden dit leuk.
  18. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.032
    17.046
    113
    Vrouw
    Goed gedaan! Denk ook wel verstandig en fijn als je ermee geholpen kunt worden :)
     
    JupitR vindt dit leuk.
  19. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.707
    113
    Vrouw
    Ik gooi er hier even een update in. Geen idee of iemand het leest. Van de verloskundige had ik een formulier gekregen zodat ik kan testen op toxoplasmose. De bloedprikafspraak staat voor maandag. Sinds gisteren twijfel ik erg of ik het wel wil. Ga ik dan niet juist teveel mee in mijn angst? De andere kant denk: maar als er iets is, moet je het weten. Maar dat geldt dan over een paar weken vast weer, want ik vrees dat ik altijd iets kan vinden om me zorgen over te maken.

    Door wisselen van huisarts ivm verhuizing heb ik de POH van de praktijk nog niet gebeld. Ik heb het er net met een vriendin goed over gehad, en bedacht dat het beter is daar maandag een afspraak mee te maken dan bloed te laten prikken. Mocht ik toch per se nog bloed willen laten prikken, kan dat dan altijd nog. Maar iedere dag dat ik dat niet doe, win ik in feite van mijn angst.

    Ik ben me er heel erg bewust van dat mijn angst gevoed wordt door teveel kennis. Bij mijn eerste zwangerschap waste ik fruit en groente niet eens goed voordat ik het at. Nu schil ik wat kan, was het grondig of eet het niet. Gelukkig weet ik van het CMV virus niet teveel, anders zou ik niet eens meer een (snot)kus durven krijgen van mijn jongste.

    Mocht iemand nu denken: je doet dom en je steekt je kop in het zand, want de kans op toxoplasmose is wel echt aanwezig, dan hoor ik het graag. Maar als ik er logisch over nadenk, kan van 1 afgesneden hap van een hamburger die verder helemaal gaar was en waarvan de zijkanten van het afgesneden stuk bruin waren, de binnenkant niet niet-gaar zijn geweest.
     
  20. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw

    Lastig hoor. Ik snap je redenering goed om het uit te stellen. Mijn gedachte nu is misschien dat je bijvoorbeeld nu wel kunt gaan prikken. Dat als je dan de uitslag hebt die ongetwijfeld goed is, je bij een volgend paniekmoment misschien terug kan denken aan deze keer. Dat er ondanks je paniek niks aan de hand bleek.

    Maar aan de andere kant heb je met deze gedachte de volgende keer misschien ook wel een voor jouw gevoel goede reden waarom je angst deze keer wel gegrond zou moeten zijn. Een afspraak met de POH lijkt me dan sowieso een goede, los van of je wel of niet gaat prikken.

    Heel veel sterkte gewenst. Lijkt me enorm lastig om zo angstig te zijn.
     
    JupitR vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina