Hallo . Mijn zoontje is vorige week 1 jaar geworden (wat gaat dat toch snel.....) en nu is mijn vraag dus ,hoe nu verder ?. Vooral qua voedsel /melk . Ons schema is nu (uiteraard ongeveer , meeste dagen zijn wel redelijk hetzelfde) -wakker half 7 en dan fles 190+6 -vaak rond 9 uur/half 10 fruit. -slapen van 10 tot 12 - 1 boterham met een cracotte (gaat lang niet helemaal op ) met een bekertje melk (koemelk) (gaat ook niet helemaal op) -dan vaak slapen van ongeveer half 3 tot half 5 . -avondeten met een danoontje toe. -dan ongeveer om 7 uur in bad en daarna nog een fles 190+6 -ongeveer rond 8 uur naar bed tot de volgende ochtend . Mijn vraag is nu eigenlijk , hoe en hoe snel "moet" ik die flesjes nou afbouwen ? Hij drinkt ze nl wel bijna helemaal leeg. Brood ed eet hij wel ,maar niet zoveel .En hoe zou ik hem eventueel kunnen sturen in zijn slaapjes ? Zodat hij 's avonds wat eerder naar bed kan ? Ik vind 8 uur (als dat al lukt ) nl best wel laat . Maar ik doe hem altijd naar bed als hij moe is en eigenlijk vind ik dat ook het best . Aangezien hij alles tot nu toe altijd wel zelf geregeld heeft . Dus ben erg benieuwd naar jullie schema's van ongeveer een 1 jarige en eventueel jullie tips ?
Eigenlijk aten onze kinderen vanaf een jaar volgens hetzelfde schema als wij. Behalve dat ze rond een jaar nog rond 6.00 uur melk kregen/krijgen (borstvoeding) en daarna verder slapen. En voordat ze naar bed gaan nog een slok melk. Hier ziet het er zo uit (en dat was met 12 maanden ook zo) rond 6.00 melk tussen 7.00 en 8.00 boterham met ander drinken (klein beetje melk, aangelengde sap, geperste sinaasappel of thee, al vindt ie dat laatste niet zo geweldig) 10.00 fruit met water of een klein scheutje diksap als hij het niet drinkt Tussen 12.00 en 13.00 boterham, soms 2 of nog een beetje fruit en bekertje gewone melk naar bed +/- 2,5 uur slapen Rond 15.00- 16.00 uur drinken uit zijn rietjes beker, meestal is dit diksap en als het op is komt hij rond 16.30 "vragen" (lees lege beker brengen) om nieuwe, dan vul ik hem met water. Tussen 17.00 en 18.00 uur warme maaltijd met beker water en yoghurt na. Rond 19.00 melk (dit is sinds kort gewone melk want mijn borstvoeding loopt enorm terug) En dan in de nacht vaak nog een slok water
20.00 uur naar bed is op zich geen gekke tijd hoor. Ik denk dat je dat pas kunt veranderen wanneer hij over gaat naar 1 dutje en hij dus eerder wakker is dan half 5. Maar dit is netjes hoor. Ik vind flesjes wel.overbodig vanaf 1 jaar. Ik werkte daar ook wat eerder naar toe. Maar de fles s ochtends kun je simpel vervangen door een boterham met een bekertje melk of pap uit een bordje. Alleen een fles is geen goed ontbijt voor een 1 jarige. S avonds na het eten hoeft hij in principe niks meer hoor na avondeten en een toetje. Evt slokje water?
Mijn dochter eet veel meer. Wel 2-3 boterhammen met beleg, extra cracker, rozijntjes, rijstwafel, meerdere keren fruit... Alles wat wij ook eten in mindere mate Ze krijgt avondeten groente/aardappels en wat stukjes vlees met fruit als toetje En nog 2 flessen melk met pap maar sinds we AH voeding geven lust ze t niet meer zo graag. Die willen we dus gaan afbouwen. Doordat we haar speen twee maanden geleden hebben afgenomen wilde ze nog wat zuigen om in slaap te vallen, maar die behoefte is nu zo goed als verdwenen. Ze gaat naar bed tussen 19:00 en 20:00 en wordt gemiddeld tussen 7:00 en 8:00 wakker. Overdag doet ze nog 1 slaapje
Schema met ruim 13 maanden 08:00 melk 150 en 1 boterham 10:00 cracker en wat fruit en water 12:00 1 boterham en thee 13:00-15:00 slapen 15:00 rijstwafel ofzo met water soms een sapje met water 17:00 warm eten of potje 8 maanden en yoghurt 19:30 flesje melk 150 Rond 20:00 naar bed
Ik zou grotendeels gewoon zo doorgaan. Alleen ik zou 's morgens een boterham geven met een beker gewone melk. De avondfles zou je langzaam kunnen afbouwen, maar ik geef hier nu met 16 maanden ook nog steeds een klein flesje omdat ik opzie tegen het drama wat waarschijnlijk gaat volgen. 20.00 naar bed vind ik zelf niet zo heel laat hoor. Hier doet ze maar één slaapje meer overdag, maar eerder dan 20.00 ligt ze er echt niet in. Voordeel is wel vind ik dat ze dan 's morgens wat later wakker is. Zo rond 08.00
Hier was het opstaan en ontbijten met 1-2 boterhammen en rietjesbeker half met gewone melk Ochtend soms slaapje soms niet. 10:30 fruit met beker diksap 12:00 1-2 boterhammen met halve rietjesbeker melk Middagslaapje Daarna fruit of droogkoekje rijswafel etc met water Avondeten met de pot mee en evt toetje, niet altijd Voor slapen gaan een fle gewone melk lauwwarm, met 13,5 maand was die fles weg
Het valt mij echt op dat sommige kindjes zo weinig eten...of ik had/heb van die veelvraten. Als ik bovenstaand schema had gegeven waren ze na een dag flauwgevallen
Mijn dochter van ruim 2 eet dit ^^ On topic. Je moet niks veranderen. Als je kleintje het goed doet is het prima. Je kan proberen te ontbijten met brood (werkte hier pas vanaf 1.5). Eerder naar bed kan denk ook ik alleen als hij over gaat op 1 slaapje. Je kan natuurlijk niet verwachten als hij om half 5 wakker is om half 7 in bed ligt..
Inderdaad een boterham proberen 's morgens, en daarna een klein flesje melk. Als je de bedtijd wilt vervroegen dan misschien ook het middagslaapje vervroegen of inkorten? Onze dochter is inmiddels anderhalf maar gaat ook rond 20:00 naar bed, voor ons een prima tijd. Ons schema vanaf 1 jaar is Wakker rond 7:30/8:00 Ontbijt: 1 boterham met beleg, cracker en een beker thee Tussendoor: fruit of koekje en een beker ranja Lunch: 1 boterham met beleg, cracker of beschuit en een beker melk of yoghi Slapen van 13:00-15:30 Tussendoor: fruit of koekje en een beker ranja Avondeten: met de pot mee en een toetje Voor het slapen: Bambix 12+, sinds een tijdje is die vervangen door thee en een appel
Ik vind 20u om te gaan slapen nog wel ok. Ik zou me niet zo vastpinnen op een schema maar doen wat voor jullie goed is (afhankelijk van jullie eigen "schema" etc.) en kijken naar jullie kindje. Verder vind ik 2 flesjes op een dag echt nog niet te veel... Onze dochter is nu bijna 1 jaar en 4 maanden en drinkt nog 's ochtends en 's avonds een flesje van 210 + 7 (groeimelk). Als je echt liever overschakelt naar een gewoon traditioneel ontbijt, probeer dan eens een kleiner flesje melk (90cc) bijvoorbeeld en een klein boterhammetje (als hij het zelf niet pakt in stukjes breken en in zijn mondje stoppen). Hier is het op dit moment zo en dat was ook zo toen ze 12 maanden was: 07.00u: fles 210 + 7 10u: yoghurt met crackotte of stukjes fruit met crackotte 12.30u: warme maaltijd: vlees/vis/groenten etc. met beker water - middagdutje - 16.30u: 2 of 3 stukken fruit (afhankelijk of het grote of kleine zijn) geprakt met beker water + yoghurt als toetje 19u: Flesje 210 + 7 Tussendoor krijgt ze crackers of rijstwafels als ze er om vraagt of hongerig lijkt. Mijn schema wijkt natuurlijk wat af van het nederlandse schema omdat ik in Spanje woon waar geen broodcultuur heerst zoals wij dat kennen. Maar zo heb je een voorbeeld.
Mijn dochtertje is ook pas 1 geworden en wij hebben het volgende schema: Ontbijt: meestal tussen 7 en 8 met 1 boterham en 1 flesje halfvolle melk 100 ml (vorige week was het nog 1 fles van 180 nutrilon als ontbijt, geen boterham) Rond 10/11 uur fruit of een rijstwafeltje 12 uur: 2 boterhammen en thee 12.30/13.00: slapen, meestal tot 14.30/15.00 Als ze wakker is nog wat fruit of iets van maisboogjes of een koekje oid 18.00 avondeten, soms nog een toetje 19.30/20.00 papfles (bambix 12+) met nutrilon aangemaakt en dan naar bed Tussendoor water drinken en soms een beetje diksap. Je zoontje slaapt trouwens wel lekker veel nog zeg! Hier is ze met 9/10 maanden al naar 1 slaapje per dag gegaan en dan ben ik blij als ze 2 tot 2,5 uur slaapt.
yoshua is bijna 1 en heeft al een paar maanden hetzelfde ritme. 6.30 pap uit een bakje 10.00 fruit met wat drinken (water, diksap, thee) 10.30 tot 11.30 slapen 12.00 1boterham (waarvan er de laatste tijd steeds maar 1/2 op gaat) en een fles melk van 150cc (na zn brood) 15.30 fruit, soepstengel, Nijntje koekje oid met drinken 16.00 tot 17.30 slapen. 18.00 groente 19.00 douchen 20.30 fles 180cc en daarna naar bed. Helaas kan yoshua nog niet eerder naar bed omdat hij dan al om 4.30 wakker wordt en niet meer wil slapen en dat heeft mij behoorlijk opgebroken dus we houden het nog maar even zo tot we vakantie hebben en dan gaan we proberen of hij eerder naar bed kan. hij drinkt (helaas) nog alles uit een fles omdat een andere beker nog niet lukt. dit proberen we iedere dag, maar tot op heden wordt het alleen maar een kliederboel en krijgt hij weinig binnen. we beginnen altijd met een tuitbeker en tegen de tijd dat zn slab doorweekt is gaan we over op de fles (melk krijgt hij standaard uit zn fles) zodat hij wel zn drinken binnen krijgt.
Bedankt voor alle reacties ! Ik heb vandaag bambix gehaald , zodat we morgenochtend een bordje pap als ontbijt kunnen proberen . Brood eet hij nog niet zo graag .... ben 's middags ook al blij als hij er 1 op eet . Dus we gaan de pap proberen en de avondfles gaan we minderen . Vind het ook zo sneu om opeens radicaal met alles te stoppen .. ben wel blij dat ons "schema" nog best ok is. Als je soms op Internet leest wat sommige eten , ga je toch twijfelen . Dan zou hij veel te weinig eten , maar hij doet het er goed op , is een erg blij ventje dus we gaan zo nog maar even door