Hoi dames, Ik maak me zorgen om de gezondheid van mijn kindje (nu 7 weken). Deze zwangerschap stond ten eerste niet op onze “planning” maar dit kindje besloot toch anders wat helemaal prima is! nu is het zo dat ik 7 februari mijn laatste menstruatie had en 10 februari was de laatste dag. Het weekend van 11 februari hadden wij een feestje en daar heb ik een XTC pilletje op. Voor de mensen die anti zijn, ja ik weet het het is niet goed, de keren dat ik dit deed was hooguit 2 x per jaar. Ik drink/rook verder nooit. Het is echt alleen 2 x per jaar. nu ben ik bang dat dit gevolgen heeft voor mijn kindje. Op 9 maart testte ik voor het eerst positief en verwacht nu dus ongeveer 7 weken te zijn. In principe was het pilletje dus 1 dag na laatste menstruatie dag. weet iemand hier wellicht meer over?
Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap Heb je al contact gelegd met de verloskundige en een echo ingepland? Ik zou je zorgen met haar bespreken, uiteindelijk denk ik dat zij het beste in kunnen schatten of er risico's zijn en of daar verder actie op moet worden genomen.
dankjewel! Nee, aanstaande dinsdag heb ik de eerste echo. Ergens durf ik het niet te bespreken omdat ik op andere pagina’s van wel eens heb gelezen dat het toch in je dossier gezet wordt etc. Ook moest diegene toen met 24 weken in een potje plassen om aan te tonen dat zij niets meer gebruikte. Nou maakt me dat niets uit, maar het was eenmaling en ik wil niet die notitie achter mijn naam Op diezelfde pagina las ik ook dat veel mensen zeiden dat voor de eisprong er eigenlijk nog vrij weinig mis kan gaan. Sowieso is de innesteling ook goed gegaan.
Het is wel heel dicht op je menstruatie dus inderdaad nog ruim voor de eisprong. Ze zullen het zeker in je dossier vermelden, maar aan de andere kant: het was niet gepland, ze zullen deze situaties vaker meemaken. Als je nu bewust zwanger probeerde te raken is het natuurlijk een ander verhaal. En uiteindelijk... wie zijn anderen om erover te oordelen De extra controle zou voor jou geen punt zijn gezien je geen frequent gebruiker bent. Maar snap dat je t lastig vindt om te bespreken. Je kunt ook de echo afwachten en indien het in je hoofd blijft zitten het alsnog bespreken. Bedoel meer dat als je je zorgen blijft maken dat ook zwaar voor je is. Denk dat t je wel op zou luchten het te bespreken en dan misschien van een professional te horen of er risico's zijn.
Ik heb er geen verstand van of ervaring mee, maar de eerste hit op google zegt: XTC: zwanger worden | drugsinfoteam.nl Voor zover bekend heeft XTC (MDMA) geen effect op de kwaliteit van de spermacellen, de eicellen en het verloop van de bevruchting. XTC heeft dus geen bekende invloed op de vorming en rijping van de eicel. Ook niet op het tot stand komen van de bevruchting. Pas na de bevruchting laat XTC zijn invloed gelden en ontstaat er een steeds grotere kans op aangeboren afwijkingen bij het kind. Jij nam dit pilletje voordat je eisprong/de bevruchting plaatsvond, ik zou me daar dus niet al te druk om maken. Er wordt vast wel door je VK gevraagd of je wel eens drugs hebt gebruikt en als jij je daar prettiger bij voelt, dan kan je het noemen zoals je boven ook beschrijft, 1-2x per jaar hooguit (en ik gok dat je het tijdens je zwangerschap niet zult doen ) Je drinkt/rookt niet en dit pilletje is je enige uitspatting op dat vlak. Er zijn genoeg vrouwen die lekker hun wijntje blijven drinken of de hele zwangerschap door roken, daar valt ook wat over te zeggen toch? Ik oordeel niet, ik heb ook wel eens dingen gedaan die niet algemeen geaccepteerd worden, maar leef en laat leven. Fijn dat jij het hier in ieder geval durft te vragen!
Eerlijk gezegd vind ik dat xtc op hetzelfde niveau zou moeten/kunnen staan als alcohol. Dat mensen die xtc gebruiken als drugsgebruikers worden gezien en mensen die alcohol drinken helemaal geaccepteerd worden, terwijl alcohol schadelijk kan zijn, vind ik onterecht. Ik zou me helemaal geen zorgen maken dus. Mensen drinken en roken tussen menstruatie en eisprong, die ene pil kan denk ik echt weinig kwaad. En gefeliciteerd met je zwangerschap!
Je hoeft je hier zeker niet te verantwoorden over wat je al dan niet gebruikt hebt hoor. De een drinkt elke dag een glas wijn, de ander neemt af en toe een pilletje. Ik kan me je zorgen voorstellen maar verwacht dat het mee zal vallen aangezien jouw ei zich al gevormd had en er nog embryo was toen je de xtc nam. In die zin is eventueel drugsgebruik van je partner de in de 3 maanden tot de bevruchting schadelijker, omdat sperma steeds opnieuw gemaakt wordt. ik zou het persoonlijk wel met de verloskundige bespreken met het oog op het beste voor je kleine. Mocht er extra controle nodig zijn dan kun je dat dan krijgen. en natuurlijk van harte met je zwangerschap, hopelijk kan de verloskundige je geruststellen en kun je van een fijne zwangerschap genieten.
Mijn partner heeft de afgelopen 3 jaar helemaal niets gebruikt behalve een biertje. Het gaat dus echt om mezelf.
Dankjewel! Klopt heb je ook helemaal gelijk in, maar soms kunnen mensen hier nogal heftig op reageren, je voelt je toch een soort van verplicht je te verantwoorden
Ik zou me denk ik geen zorgen maken. Je zou kunnen googelen hoe lang het duurt voordat xtc uit je lichaam is
@Elisabeth93 Ik zou me persoonlijk geen zorgen maken. Maar als het gevraagd wordt zou ik het wel benoemen en dan idd gewoon eerlijk zijn met het feit dat je het heel weinig gebruikt (hebt).