Hond epileptische aanval

Discussie in 'De lounge' gestart door Monique1985, 4 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Heeft hier iemand ervaring mee?
    Het is nu voor de 3e keer dat hij een aanval heeft.. Tussen de 1ste en de 2e zat 2 a 3 weken en nu 1,5 maand geleden tot net.. Het is een verschrikkelijk gezicht en gelukkig waren me kids er niet bij..

Maar mijn vraag kan een hond agressief worden na meerdere aanvallen?
    Ik bedoel het is nu zo'n lieve hondje die nog geen vlieg kwaad doet.. En ben zo bang dat zijn karakter hier door verandert? Het is een Sabirische husky van net 2 jaar.. Wat behoorlijke scherpen/enge tanden heeft en van nature een sterke hond is (al is dat niet aan hem te merken naar dat is het ras) we hebben namelijk wel bijna 4 kids.. Tijdens de aanval laat ik hem met rust want je weet maar nooit of hij je pakt terwijl hij het niet door heeft.. Dat zal hij nooit doen als hij bij bewustzijn is.. Ik merkte aan hem dat hij het voelde aankomen.. Eerst spuugde hij.. Sprong op de bank en als hij bang is schuilt hij achter me rug (doet hij altijd ) en toen begon ineens de aanval (eerste keer dat ik het gezien heb, hier voor had mijn vriend het gezien en 1 keer is hij door de aanval van de trap gevallen ) het is ook zo sneu , als de aanval over is lijkt hij de weg kwijt te zijn.. Ik liet hem met rust on hem bij te laten komen.. Daarna kwam hij piepend (ja is een husky maar kan behoorlijk vaak janken ) naar mij toe.. Nog onder de witte schuim wat op zijn bek zat .. Bank ook zeiknat enzo .. was er behoorlijk van geschrokken en belde in paniek me vriend op die bij zwemles is met mijn zoon.. Maar heeft het nut om naar de dierenarts te gaan? Ik zou er alles aan doen om ons beestje te helpen hoor.. Want het is echt ons maatje en zou het niet over me hart kunnen verkrijgen om hem 'weg' te doen omdat zijn karakter veranderd Ivb met de kids of hij echt zal stikken in de aanval of weet ik veel wat.. Al kost het me duizenden euro's ook hij is ons kindje .. Heeft iemand ervaringen er mee ? Het is niet kort op elkaar de aanvallen maar ze zijn er wel.. En echt het enigste wat je denkt als je het ziet is hij gaat dood (zo ziet het eruit namelijk ) en stel me kids zijn bij die aanvallen ? Kunnen ze zomaar een trauma van op kunnen lopen en ze zouden naar hem toe willen. Maar ben dan bang dat hij onbewust de kids grijpt.. Waar ik me handen voor in het vuur durft de houden dat hij dat nooit zal doen... Maar het maakt me wel angstig...zeg maar...

Lang verhaal geworden .. Maar ik wil hem graag helpen.. Ik heb verstand van honden maar niet met dit...

2. A2CA

A2CA Niet meer actief

Ik heb nog niet je hele post gelezen want het is een beetje hectisch hier dus dat zal ik straks doen en nog een keer reageren. Wij hebben een chihuahua en hij heeft ook epileptie. Ik ben toen na de da geweest en ze hebben foto's gemaakt en bloed geprikt. Bij ons hondje is het zo, telkens als hij er een krijgt worden hersencellen afgebroken, en het ligt eraan hoevaak hij het krijgt wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Ons hondje mag niet aan de medicatie omdat hij daar niet vaak genoeg aanvallen voor krijgt, dan zal de medicatie meer aanrichten dan de aanvallen zelf. Omdat wij een ieniemiene hondje hebben kan het wel zo zijn dat door de aanval zijn hartje er ooit mee op kan houden. Of dat bij jou zo is zou ik niet weten want je hebt een grotere hond. Ik zou eens naar de da arts gaan,die hebben mij heel goed ingelicht en heb ook een folder meegekregen.

3. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Wat vervelend zeg. Tijdens of vlak na een aanval kan een hond bijten omdat hij verward is en/of kan schrikken.
    Ik zou wel naar de dierenarts gaan, misschien zijn er medicijnen voor.

De hond van mn sm had het ook, maar die aanvallen zijn net zo plotseling gestopt als dat ze begonnen zijn. Die hond heeft nu zeker 5 jaar geen aanval meer gehad, na 2 jaar regelmatig aanvallen gehad te hebben.
    Die hond is niet veranderd kwa karakter, misschien wat angstiger geworden.
    Mijn man was haar aan het uitlaten toen ze de eerste aanval kreeg en is toen ook flink gebeten.

De dierenarts heeft nooit een oorzaak gevonden en weet ook niet waardoor het gestopt is. (is een border collie trouwens).

Veel sterkte met jullie hond.

4. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Helaas zijn epileptische aanvallen 1 van de dingen die echt heel erg bij de husky's voorkomt, men probeert dit van de rasvereniging ook weg te krijgen maar dat lukt zo 1,2,3 natuurlijk niet.
    Als je nog niet bij de dierenarts bent geweest zou ik dat zeker even doen want een aanval kan ook komen door een lichamelijk probleem dus dat moet zeker even uitgesloten worden. Mocht het geen duidelijk aanwijsbare oorzaken hebben dan zijn er 3 opties en dat is of medicatie ter preventie, wordt alleen gedaan als ze vaak aanvallen hebben dicht op elkaar, of medicatie om hem uit een aanval te halen, wordt gedaan als de aanvallen te lang duren, of helemaal niks en als hij een aanval heeft ergens veilig neerleggen waar hij zichzelf en andere niet kan bezeren en wachten tot het overgaat.
    In principe hoor je eigenlijk bijna nooit dat een hond verandert door de aanvallen, natuurlijk zijn er wel eens honden die ineens compleet veranderen qua gedrag maar meestal zit er dan tumor of iets dergelijks achter.
    Mijn ouders hadden een kruising, husky x berner sennen, hoezo foutje haha, een prachtbeest maar helaas ook last van epileptische aanvallen na een tijdje kwamen we er achter dat hij die alleen had bij extreme temepratuursveranderingen en vooral als het ineens warmer werd oplossing daar was een koel halsband voor als er erge temperatursstijging werd voorspeld en toen had hij nog amper aanvallen, die had het erg extreem en een aanval duurde rustig 4-5 uur achter elkaar dus als hij er 1 kreeg kreeg hij zetpillen.
    Mijn eigen hond heeft ook soms aanvallen zo'n beetje eens per 2 jaar 3 snel achter elkaar in ongeveer 2 weken tijd en daarna weer jaren niks dus wij doen er niks tegen. Mijn zoontje heeft het ook wel 2x gezien afgelopen zomer en was vooral bezorgt en ging water brengen en koekjes toen ze weer bij was ;), als jij zelf rustig blijft scheelt al veel, maar het blijft sneu om te zien.

Hmm volgens mij al je vragen beantwoord en anders gil maar

5. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Dank jullie wel.. Oh dat wist ik niet dat het bij het ras kan horen.. En dat het vaker bij husky's dus voorkomt.. Ik ga zeker even mijn dierenarts bellen.. Als het ook iets lichamelijks kan zijn waardoor het aanvallen veroorzaakt dan moet dat natuurlijk verholpen worden.. Ik ben ieder super blij dat ik nu weet dat zijn karakter niet zal veranderen.. Tenzij een tumor natuurlijk maar volgens mij is dat het niet.. Hij oogt verder helemaal gezond.. Maar dat weer je natuurlijk nooit 100% dus laat ik hem gewoon onderzoeken ... Al hoop ik natuurlijk niet dat er wat aan de hand is...
    Maar het belangrijkste vond ik toch wel of hij zou gaan veranderen...

Ook wel leuk een kruising husky.. Dat is deze niet.. Is een 100% husky alleen heeft hij het karakter van een labrador zoals ik dat noem.. Mijn hond voor hem was een labrador vandaar :) die ik na 17 jaar moest inlaten slapen ... En ik weet nog zo hoeveel verdriet ik daarvan had.. Terwijl hij al 17 bijna 18 jaar was.. En deze nog maar 2 jaar is...

6. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Wij hebben een labrador die de laatste twee jaar (hij is 8) steeds vaker epileptische aanvallen kreeg, (vanaf dat hij 4 was sporadisch 1x per jaar eens, vaak in zomer). Een van de laatste keren meteen tijdens aanval na de dierenarts gegaan zodat hij ook geobserveerd kon worden (dierenarts is max 5 minuten rijden). Van allerlei onderzoeken gedaan van bloed tot urine etc. Nu krijgt hij dagelijks een pilletje en heeft hij dus nergens meer last van. Is een soort preventief medicijn dat epilepsie voorkomt.

Mijn tip is dus ga zeker even naar de dierenarts!!

7. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Onze vorige hond had het toen hij jong was bij stress (verhuizing, lange bootovertocht waarbij hij in de auto moest blijven zitten). We hebben er rekening mee gehouden door hem bij spannende gebeurtenissen overal bij te betrekken, maar hij is er gewoon overheen gegroeid. Volgens onze dierenarts kan dat als ze zo jong zijn.
    Wij hadden altijd Stesolid in de buurt voor de zekerheid, maar hebben het nooit hoeven gebruiken.

8. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zou langs de dierenarts. Deze hebben daar medicatie voor en ook spuiten die je toe kunt dienen als hij in een aanval zit. Succes!

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Mijn ouders hun vorige hond had ook epilepsie en is eraan dood gegaan. Hij was net 4 en kreeg een aanval waar hij niet uit is gekomen en is overleden. Epilepsie bij een hond is echt niet zomaar iets en een vrij serieus probleem. Zeker naar de dierenarts dus.

Hond was een Riesenschnauzer

10. bloemetje1

bloemetje1 Fanatiek lid

13 apr 2009
    1.298
    132
    63
    ja hier ook zooo erg verschrikkelijk,s,nacht lag hij bij mij op bed toen ik ineens dacht?? wat is dit wat doet hij raar,s,morgens meteen naar de dierenarts,maar die kon niks doen hij was pas 5,5 jaar en nog nooit ziek geweest of niets,hij zou een week later terug moeten naar dierenarts in belgie die speciale apparatuur heeft voor deze onderzoeken,maar de dierenarts achtte het een kleine kans dat hij dit nog eens zou krijgen,diezelfde dag was hij weer levendig maar s,nachts begon het weer op 2 uur tijd 17!!! aanvallen eer de dierenarts hier was was hij overleden dierenarts had zoiets ook nog nooit eerder mee gemaakt.

11. josa90

josa90 Actief lid

24 feb 2013
    383
    25
    28
    pedagogisch medewerkster op een kinderdagverblijf
    De hond van mijn ouders had het ook, helaas hebben ze hem in moeten laten slapen van wege de epilepsie, aan het eind had hij meerdere aanvallen per dag (zelfs een keer 8 op een dag) en hij kwam daar ook niet goed uit.

Ik zou zeker naar de dierenarts met hem gaan, die van mijn ouders heeft er medicatie voor gehad wat in het begin aardig goed hielp.

Pas wel op na een aanval, die van mijn ouders wist na een aanval niet goed wat hij moest en liep overal tegen op maar wou dan ook nog wel eens van zich af happen, wat hij normaal nooit deed.

Heel veel succes en als je vragen hebt mag je me altijd een berichtje sturen.

12. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Oh eng bloempje1 moet er echt niet aan denken hoor.. Ik schrok me echt wild.. Ik merkte na de aanval ook dat hij niet de hond was die hij altijd is zeg maar.. Mijn eigen dierenarts was er niet dus ga maandag maar weer bellen.. Ik hoop maar dat alles mee valt met hem.. En hij nog lang bij ons mag blijven..,

13. dekilene

dekilene Niet meer actief

Het hondje van sm heeft regelmatig aanvallen.
    hij voeld het ook aankomen hij komt dan naar je toe en gaat naast je liggen. Hij zoekt je dan echt op.
    zo sneu om te zien altijd hij heeft gelukkig nog nooit gebeten.

14. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Het lijkt mij ook naar om te zien :(
    Maar ik zou zeker even naar de dierenarts gaan, als is het idd om een tumor uit te sluiten.
    Helaas komt het vaker voor bij bepaalde soorten honden.
    Ik weet niet of die van jou een stamboom heeft, anders zou ik de fokker ook even op de hoogte stellen!

15. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Mijn ouders hebben 13 jaar lang een collie gehad, ben ook opgegroeid met deze hond.
    Het was collie, echt een onwijs lieve hond, die bij je ging zitten en je ging likken als je verdrietig was,en als jij op de grond ging liggen kwam ze nast je liggen. Uren op de grond doorgebracht door alleen onze hond in de armen te knuffel.
    Als pup kwamen we erachter dat ze epilepsie heeft. Als pup had ze soms 2 a 3 aanvallen per week, naarmate ze ouder werd, werd het steeds minder. Tussen 4 jaar en de 11 jaar heeft ze geen aanvallen meer gehad.
    Toen ze 11 jaar was, toen kwam het in alle hevigheid terug :( en is het ook fataal geworden.

Ze is nooit agressief geworden door de epilpesie, als ze zo'n aanval had, dan moesten we wel uit de beurt blijven zodat ze zelf rustig aan bijkomen en niet kon schrikken als ze bijkomt. (Je weet nooit hoe n reactie kan zijn na zo'n aanval).

Sterkte meis, het is en blijft akelig om te zien.
    Tip: als de hond een aanval krijgt in bijzijn van de kinderen probeer rustig te blijven en leg uit wat het inhoud. Als jij rustig blijft, en rustig uitlegt wat er gebeurd en er bij blijft met de kids zullen ze waarschijnlijk niet zo snel in paniek raken.

16. muisje14

muisje14 Niet meer actief

Hondje van mijn ouders had het ook. Malthezer leeuwtje. 10 jaar geworden en vanaf pup af aan al epileptie.
    Dierenarts gaf medicatie maar daardoor ging ze meer eten (om zich tegen de medicatie te verzetten? Dat denken we. Op internet toen gelezen dat je beter geenof zo min mogelijk dierlijk voedsel te geven, dus plantaardig voedsel. Hond kreeg ceasar kuipjes daarin zat veel plantaardig voedsel. Dat hielp echt wel goed. Epileptie verminderde zeker naar 1x per 3 mnd.
    Het soort aanvallen en de duur ervan kan ook verschillen.
    Soms heel heftig met overgeven en plassen tegelijk en soms alleen schuimbekken. Hopen dat je erbij bent als het gebeurt want net zoals mensen kunnen honden natuurlijk ook in hun braaksel stikken.
    Ik vond het altijd zo zielig om te zien en je voeltje machteloos want je kunt niks doen

17. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Onze labrador van 7 jaar heeft het ook, al ruim 5 jaar.
    Het gaat momenteel goed, en hij zit nog zonder medicijnen.
    Als het te gek wordt zou ik er wel mee heen gaan, want epilepsie kan fataal zijn, (sorry om het zo hard te brengen).

Wij hebben het er met de dierenarts over gehad, onze lab heeft nog niet vaak aanvallen achter elkaar, waardoor op dit moment medicijnen nog niet nodig zijn.
    Mochten ze vaker komen, gaat hij ook medicijnen krijgen. :)

Deel Deze Pagina