schouderdystocie/ zuurstofgebrek

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bloem79, 17 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloem79

bloem79 Actief lid

16 okt 2006
    406
    0
    16
    Hallo allemaal.
    Onze dochter is geboren met een schouderdystocie. Haar linkerschouder bleef achter mijn schaambeen hangen, waardoor ze het flink zwaar heeft gehad (en moeders ook;)). Ze heeft (voor mijn gevoel) te lang vastgezeten, na haar geboorte heeft ze gelijk zuurstof bijgeblazen gekregen. Haar apgar-score was 4-8-10.
    Nu was er gelijk na de geboorte geen afwijking aan haar schouder te zien, Maar nu ben ik toch bang dat er misschien later toch een afwijking blijkt te zijn. En dan niet alleen met haar schouder, maar misschien ook geestelijk/ lichamelijk i.v.m. zuurstofgebrek.
    Na de bevalling bleek ze ook een ware knoop (strakgetrokken knoop)in de navelstreng te hebben, de ene kant was al helemaal wit, terwijl je aan de andere kant van de knoop nog de vaten zag lopen.
    Zijn hier moeders met soortgelijke ervaring?

2. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Als eerste gefeliciteerd met je dochter.
    Emma zat ook vast en heeft de eerste twee weken haar armpje niet gebruikt en daarvoor fysio gekregen. Na die twee weken begon ze hem weer te gebruiken en was haar arm en schouder al snel weer goed.
    Ze gebruikt hem nu zoals haar andere arm en is volgens mij zelfs sterker.

Zuurstof gebrek weet ik niet.. Emma heeft niet zo gek lang vast gezeten.

3. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

hier ook ervaring mee. emma bleef ook steken en heeft het daardoor ook heel benauwd gehad. ze ademde eerst niet zelf. Haar apgar score was ook heel laag. Helaas is het hier niet goed gekomen met haar armpje. ze heeft erbse parese. Doordat ze er met de vacuum uitgetrokken is zijn er zenuwen uit haar ruggenmerg getrokken waardoor ze eerst helemaal niks kon met haar armpje. We hebben ook fysio (vrij snel na geboorte gestart) en ze is geopereerd toen ze 4 maanden oud was. Nu kan ze gelukkig al wat meer met haar arm maar ze zal nooit de arm helemaal kunnen gebruiken.
    Maar als je je zorgen maakt over het zuurstoftekort zal ik een afspraak maken met het zh en je ongerustheid uitspreken. zei kunnen je vertellen of er kans is op schade.
    Hier is niet over schade gesproken door het zuurstoftekort gelukkig. en Emma komt heel erg goed mee. Ze is zelfs met dingen heel snel.

is alles goed gekomen met haar schouder en arm?

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hoi meid,

ten eerste gefeliciteerd met jullie dochter!

Hier is mijn dochter ook blijven steken op het laatst met haar armpje (na een vaccuumverlossing). Ze had een apgar van 4-5-6, dus ze kwam er niet helemaal ongeschonden uit. Ook erg wit en werd meteen meegenomen voor extra zuurstof en is 2 dagen opgenomen geweest omdat het opstarten wat langer duurde.

Gelukkig is het hier helemaal weer goedgekomen met het armpje, ze is hem eigenlijk weer snel gaan gebruiken. Verder is het nu een hele gezellige peuter :D.

Bij mijn zoontje ging de bevalling trouwens helemaal voorspoedig.

5. bloem79

bloem79 Actief lid

16 okt 2006
    406
    0
    16
    #5 bloem79, 17 jan 2011
    Laatst bewerkt: 17 jan 2011
    Vanaf de geboorte gebruikt ze haar armpje wel. We hebben hiervoor verder geen fysio o.i.d. Ik was benieuwd of het wel eens voorkwam dat het eerst goed leek en dat er later toch geconstateerd werd dat het armpje toch achter liep vergeleken bij het andere armpje.

De apgar van jou dochter is ook erg laag zeg! Jullie hebben ook geen gemakkelijke start gehad zo te lezen. Hier werd wel door de VK gezegd dat als de 2e apgar boven de 7 zat, dat we ons geen zorgen hoefden te maken over evt. beschadigingen t.g.v. zuurstoftekort. Gelukkig heeft jou dochter er ook niets van over gehouden, dat is fijn om te lezen.

Mijn dochter is thuis geboren, wat bij een evt. volgende bevalling dus beslist niet meer mag.
    De ambulance stond ook stand-by maar hebben we gelukkig niet nodig gehad.
    Ze is er dus niet met de vacuum uitgehaald, maar d.m.v. inwendige rotatie van de VK terwijl ik op handen en knieen zat.

6. Mispoes

Mispoes Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.821
    1
    0
    Nabij Eindhoven
    Hier hadden beide kindjes een schouderdystocie. Mijn eerste heet er helemaal niks aan overgehouden, mijn dochter heeft wel het eerste half jaar fysiotherapie gehad, maar herstelde uitermate goed! (we zijn er al mee begonnen toen ze 3 weken oud was)

Nu ga ik bijna bevallen van nr 3, en verwachten ze weer een schouderdystocie, deze week word besloten of ik het toch zelf ga proberen, of dat het een keizersnee word.....

Met zuurstofgebrek geen ervaring. Heb niet het idee dat de kindjes veel te lang vast hebben gezeten, ondanks dat het moeizaam ging.

7. bloem79

bloem79 Actief lid

16 okt 2006
    406
    0
    16
    Moet je zelf die beslissing maken of doet de arts dat voor jou? Is het niet mogelijk dat ze je eerder gaan inleiden zodat het kindje nog niet zo groot is, of heeft dat geen zin?
    Spannend zeg!!

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Dat er later nog problemen ontstaan met het armpje/schouder is zeer onwaarschijnlijk als je kindje deze nu wel goed gebruikt. Je ziet dan wel vaker dat het sleutelbeentje gebroken is bij een schouderdystocie (althans meer kans op), maar dat geneest eigenlijk altijd prima. Vaak voel je na een week of 6 dan een bultje op het sleutelbeen....
    Erbse parese kom je meestal al snel achter omdat het armpje niet goed gebruikt wordt!

Wat betreft zuurstoftekort: zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar met een Apgar van 4 - 8 - 10 is je kindje wel snel herstelt. Dit zie je vaak na een moeizame bevalling dat het kindje even 'bij moet komen', als dit inderdaad na 5 minuten weer hoger is dan 8 hoef je weinig problemen te verwachten. Al maakt dat wel veel indruk natuurlijk!
    Bij een schouderdystocie heb je 4 minuten de tijd om het kindje geboren te laten worden voordat er daadwerkelijk kans is op hersenschade door zuurstoftekort. (tenzij er van tevoren al problemen waren natuurlijk)
    Je kunt natuurlijk altijd een gesprek aanvragen in het ziekenhuis waar je bevallen bent...

9. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

idd gelukkig is het vaak zo dat als er wat mankeert aan het armpje dat het gebroken is, dit hestelt gelukkig snsl heb ik altijd begrepen. Als ze idd erbse parese zou hebben net als mijn dochter dan is dat heel snel duidelijk omdat ze dan weinig tot niks met het armpje doen

Deel Deze Pagina