Ik ben zwanger van de 3e. Over een paar weken mag ik weer bevallen. Ik heb bij de eerste twee een makkelijke bevalling gehad zonder ingrepen. Dit kindje wordt erg groot geschat en zal vanwege insuline gebruik ingeleid gaan worden. Nu heeft een van de gynaecoloog het steeds over de kans op een schouderdystocie. Maar hoe groot is die kans bij een 3e?
Had je bij de andere 2 zwangerschappen ook diabetes? Want dat is een beetje de issue. Kindjes die (erg) groot worden in de buik van moeder met diabetes, hebben de neiging om relatief bredere schouders te ontwikkelen (die dan dus ook makkelijker blijven steken) dan als moeder geen diabetes heeft. Iets met de manier van groeien, invloed van insuline en hogere/wisselende suikers... Daarom is die kans toegenomen. Volgens mij is diabetes ook een belangrijke risicofactor voor schouderdystocie. Precies hoe groot die kans is, zou ik niet weten. Ze blijven steken achter je schaambeen, denk niet dat het dan veel uitmaakt of je eerder bevallen bent of niet. Hoop dat je het allemaal nooit aan den lijve gaat ondervinden !
Ik weet dat een paar honderd gram zwaarder al het verschil kan maken. Er zit nl 200 gram tussen mijn 2 kinderen en bij de jongste schouderdystocie. Belangrijker is dat je een goede baarhouding kiest en absoluut niet plat op je rug. Ik ga bevallen op mijn handen en knieën, dan is er in je bekken de meeste ruimte
bij dochter had ik wel zw diabetes. die werd bij de geboorte 4500gr geschat en bleek achteraf maar 3240gr te zijn. Maar toen had ik pas veel later de zw diabetes ontwikkeld. Nu al vanaf het begin zw diabetes. Sta wel heel streng onder controle en er wordt nu al om de dag bekeken of er actie ondernomen moet worden. Ze verwachten nog 2 a 3 weken en dat er dan ingeleid gaat worden. IK ben me idd aan het inlezen en kreeg idd ook van de gyn het advies om op all fours te bevallen. Vind door alle medische problematiek het deze keer wel heel spannend om te bevallen...
Ik snap je volledig. Hier toch ook angst. Ondanks dat mn meisje kleiner wordt geschat. Ze hebben het zo vaak mis met groeiechos! Ook heb ik gister te horen gekregen dat ik draagster ben van de B streptokok bacterie waardoor ik aan een antibiotica infuus moet tijdens de bevalling en mn baby 48 moet blijven ter observatie. Ook ik word ingeleid over 2 a 3 weken maar daarvan is de voornaamste reden dat ik een niersteen en een drain heb waar ik veel pijn aan heb.
@moekkie maak je niet te druk om die streptokok B. Echt het valt mee wanneer je een infuus krijgt. Hier zou ik ook 48 uur moeten blijven ter observatie, maar mocht uiteindelijk de volgende dag al naar huis.
Ik zit in een vergelijkbaar schuitje... Vorige bevalling milde zwangerschapsdiabetes en bij geboorte schouderdystocie (baby was net geen 4200 gr). Nu bij de 2e geen zwangerschapsdiabetes, maar uit eerste groeiecho blijkt wel grote baby (waarschijnlijk genetisch, man was ook groot bij geboorte) Buikje zit nu op de p98 lijn!! Ik krijg nu veel groeiecho's maar het lastige met deze complicatie is dat het niet goed te voorspellen is. Als het eerder is gebeurd bij een bevalling is de kans geloof ik net weer groter op nogmaals schouderdystocie. Anderzijds is de weg gebaand en zien ze dat een 2e of 3e etc weer makkelijker gaat, maar als ik de ervaringen op internet leest loopt het gewoon erg uiteen! Ik "mag" sowieso een ks, maar overweeg eerder inleiden ook nog. Gyn adviseert hier bij vaginaal bevallen iig niet over te stappen op vacuümpomp of tangen etc.. Als dat nodig blijkt is er een grote kans dat het moeizaam gaat door de grootte van de baby en dan wil je het voor zijn voor het hoofd eruit is 😉 Zegt je eigen gyn niet iets over de kans dat het kan gebeuren? Wel lastig als ze het meerdere keren noemen!
Dat is fijn om te horen anneliesje! Ik vind het eigenlijk ook raar dat de gyn het steeds benoemd. Ik weet niet hoe zwaar je andere kinderen waren? Risico is vooral als je het al eerder hebt meegemaakt. En wat mijn voorganger zegt over de weg gebaand, ja dat geldt wel voor dat het sneller gaat en misschien het hoofdje er zo uit is, maar als de schouders te breed zijn voor je bekken maakt het niets uit of het de eerste tweede of derde is.
mijn ander kinderen warenn 3110 en 3240 dus geen grote baby's Gisteren met mijn vaste gyn besproken. Er is besloten om als de schatting tussen de 4000 en 4500 gr is in te gaan leiden om op deze manier de kans schouderdystocie te verkleinen mocht de schatting wel kloppen. er zijn deze bevalling al genoeg risico's buiten de dystocie om. ben dus redelijk gerust gesteld wat betreft dit onder werp