Zoals de titel zegt; wie heeft er ervaring mee? Hoe gaat het herstel? Hoe deed je het met het verzorgen van kinderen/huishouden? Ik moet er binnenkort aan geloven, maar ben er nog een beetje huiverig voor. Arts zei dat ik zes weken in mitella moest en eerste drie weken arm niet zelf optillen... Pfoe! En hoeveel fysio hebben jullie nodig gehad? Heb helaas niet (meer) een aanvullende verzekering en moet er dus zelf voor opdraaien Graag jullie (hopelijk opbeurende)verhalen!
Wat gaan ze precies doen? Ik heb in 2005 een schouder ok gehad. Woonde toen nog thuis. Had een impigement (te weinig ruimte tussen schouderkop en schouderblad), toen hebben ze een stuk bot van de onderkant weggehaald. Herstel ging erg langzaam bij mij, veel ups en downs. Eerste weken idd ook mijn arm niet zelf omhoog mogen doen en pittige fysiotherapie. Na een maand of 2 mocht ik weer auto rijden. Daarna ging het herstel wel soepeler. Na 6 maanden weer volledig aan het werk gegaan (zorg). Succes met je operatie. Goed naar jezelf en fysio/arts luisteren wat je wel mag en niet mag.
Ik heb een schouder operatie gehad ivm bankart letsel. Ik moest idd 6 weken een soort van mitella en mocht die weken mijn arm niet bewegen. Mocht wel met douchen de arm langs mijn lichaam laten hangen. Fysio kreeg ik 3 tot 4x per week en ik had hiervoorveen chronische jaarkaart. Dit omdat ik tevens een frozen shoulder had. Ik had toen nog geen kinderen. Douchen, aankleden etc lukt in het begin niet alleen. Na 2 weekjes wist ik wel manieren te vinden om mij aan te kleden zonder dat ik mijn arm gebruikte. Huishouden deed partner en kreeg ik hulp van familie leden. Zelf deed ik wel dingen met mijn linkerhand, zoals stoffen, maar ook stofzuigen. Gebeurde alleen niet zo perfect als anders. BIj mij heeft het herstel lang geduurd, iets vab 3 a 4 maanden. Dit kwam echter omdat ik voor de operatie al een frozen shoulder had opgelopen en na de operatie ook weer.
Hier scheur in labrum en ze gaan de kop vastmaken aan de kom. Hopelijk via kijkoperatie, lukt dit niet dan grotere snede nodig. Weet iemand of je recht hebt op hulp in huis ofzo?
Mijn man heeft in het verleden ook drie maanden (!) met een schouder in een mitella lopen en kon bijna niets. Zijn moeder moest hem zelfs helpen met douchen en wassen, dus hier helaas geen rustgevend bericht. Misschien (schoon)moeke bellen voor extra hulp voor de komende tijd? Of een hulp in de huishouding in dienst nemen? Succes!
Ik denk dat je wel hulp krijgt voor je persoonlijke verzorging maar niet voor in de huishouding.. want dan zeggen ze vaak dat je een man hebt dat die maar moet helpen..
Band met schoonouders is niet dusdanig dat ze hiermee gaan helpen, moeder heeft whiplash en kan dus niet veel zonder zelf in de kreukels te liggen, vader is zelfstandige en dan volgeboekt... En man kan niet heel lang vrij krijgen. Oh oh....
Je man kan hier wel degelijk zorgverlof voor aanvragen!! Moet ie wel zo snel mogelijk doen, maar heeft hij zeer zeker recht op! Mijn beste vriendin is vorig jaar geopereerd aan haar schouder en ook bij haar ging het herstel helaas langzaam.. haar banden waren te lang en deze zijn ingekort. Moest ook 6 weken in een sling en 3x in de week fysio. Wat ik van haar begreep zijn fysiobehandelingen na een operatie gewoon vergoed en gaat niet van de zoveel behandelingen per jaar af. (maar dit moet je voor de zekerheid even bij je eigen zorgverzekeraar navragen) Na die 6 weken sling mocht ze langzamerhand weer dingen gaan oppakken, maar nog niet veel. Al met al een half jaar geduurd voordat ze weer kon werken (zorg) sterkte ermee!
Ja, dat klopt! Hij heeft recht op zorgverlof. Mijn moeder heeft zorgverlof genomen toen ik vroeger 9 maanden (!) moest revalideren en bedlegerig was. Dat heeft ze toen via haar werkgever geregeld. Zeker de moeite om even na te vragen dus. (vakbond?)
Dat van de fysiotherapie is niet correct. Je krijgt na een operatie fysiotherapie VANAF de 21e behandeling vergoed. Dit gaat uit de basisverzekering en hier heeft iedereen dus recht op. De eerste 20 behandelingen dien je 'zelf' te betalen, maar als je aanvullend verzekerd bent gaat dat eerst uit die verzekering. In jouw geval zal je die dus zelf moeten betalen helaas, omdat je die aanvulling niet (meer) hebt. Hulp in huishouding zal lastig zijn als je niet alleen woont. Ze gaan er dan meestal vanuit dat je partner dat kan doen (ook al is hij druk...) Hulp met douchen etc. kan je wellicht wel krijgen. En over zorgverlof weet ik niks Hou inderdaad rekening met een lange revalidatie. De eerste weken mag je gewoon nog niks, en in die tussentijd is het kapsel meestal dusdanig stijf geworden dat het nog een lange weg is voor het weer helemaal goed is. Maar vaak zie je uiteindelijk wel goed resultaat. Succes ermee en volg goed de adviezen op. Als je in het begin te hard gaat, kan het uiteindelijk tegen je gaan werken en dan ben je nog verder van huis. Het heeft echt tijd nodig om te genezen!
Wat gaan ze precies voor operatie uitvoeren? Ik werk in het ziekenhuis als verpleegkundige op orthopedie, hebben regelmatig schouder operaties. Het ligt eraan wat ze gaan doen. Bij bepaalde ingrepen mag je nadien NIETS omdat het zo kwetsbaar is, maar bij sommige ingrepen mag je direct al een aantal keer per dag uit de mitella en pendeloefeningen doen. Daaraan ligt ook o het langdurige kwesties zijn ja of nee. Als je zelf eenmaal weet welke oefeningen je mag doen hoef je niet elke week naar de fysio.
Ze gaan t labarum herstellen, kop aan kom vastmaken en het kapsel inkorten.. (waslijst dus ) Orthopeed zei dat ik zes weken mitella moet dragen en mijn arm de eerste drie weken niet zelf mag optillen. Daarna langzaam aan opbouwen. Vraag me ook af na hoeveel tijd ik weer kan werken (autorijden en computerwerk)
Volgens mij is mijn buurvrouw hier afgelopen september aan geopereert. Ze is nu een maand klaar met therapie. Kan nog steeds haar arm niet helemaal omhoog doen. Haar dochter is al 6 dus kan alles zelf al dus qua verzorging heb ik geen idee. Maar tillen zal de eerste maanden , denk ik, nog niet gaan. Hulp in huis krijg je alleen als je alleen bent,.
Een bankart laesie of slap laesie dus. Heb je dit opgelopen door een luxatie? Ik zou toch zeker uitgaan van 3 maanden herstel. Alles wat korter is, is mooi mee genomen. Goed auto rijden deed ik pas ongeveer na 3 maanden. Deed het wel al eerder, maar deed toen nog wat pijn bij plotselinge bewegingen. Je man heeft trouwens recht op zorgverlof. Mijn partner heeft dit toen opgenomen. Wel geen hele dagen, aantal uur per dag. Overdags redde ik mij wel. Maar had wel de hulp nodig bij verzorgen.
Hier beide schouders geopereerd geweest omdat ze steeds uit de kom gingen. Ik lees dat jij dezelfde operatie krijgt. Herstel 8 wkn constante mitella ook snachts! 4-5 maanden lang 2-3x per week fysio. Dit was per arm. Ik kan je zeggen je kan echt niks anders dan je elleboog buigen en je vingers bewegen, alle andere handelingen kan en mag je niet. Fysio word volgens mij gewoon vergoed omdat het medisch noodzakelijk is, hier kies je niet voor, dit moet.Even je zorgverzekeraar bellen en uitleggen. Roep maar als je nog meer vragen hebt.