Mijn zoon is een echte knuffelbeer.. Hij knuffelt je met heel zijn hart, geeft schouderklopjes, pakt je gezicht tussen zijn handen en kust je halfdood. Hartstikke lief natuurlijk, maar hij doet dit (zij het wat minder intens) ook bij wildvreemden. Papas em mamas op het strand, familie die hij nauwelijks kent. Daarnaast denkt hij dat iedereen met hem wil spelen. Ik probeer hem duidelijk te maken dat ik het heel llief vind maar dat niet iedereen daarvan gediend is. Maar dat beteuterde, onbegrijpende gezichtje breekt mijn hart. "Maar ik wil samen spelen..." Ook anderen vinden hem een beetje "grenzeloos" Nog kindjes? En hoe kun je dit aardig duidelijk maken, hij is ook zo gevoelig...
Mijn kinderen stappen ook te makkelijk op vreemden af. We zijn nu gelukkig op een leeftijd beland dat we er over kunnen praten. Dat ze mensen die ze niet kennen niet zomaar mogen aanraken, gesprek mee aanknopen, knuffelen enz. Wat mag dan wel? Alleen mensen waar Mama en papa mee praten een handje geven, en dan eerst Mama/papa vragen. Het werkt nog niet altijd, maar ze begrijpen inmiddels wel waarom dat gevaarlijk kan zijn.
ja ik snap je...mijn dochter is een stuk ouder, maar is gek op kinderen en vooral op babytjes nu ze zelf een broertje heeft. We waren zaterdag in ballorig, alleen zij en ik zonder broertje en kwam er een babytje ongeveer evenoud als mijn zoontje, daar vloog ze meteen op af, ze is heel voorzichtig en de meeste ouders zien dat meteen en vinden het ook prima. Ik zeg altijd als eerste tegen haar..niet aan het babytje zitten, dat vinden ze niet allemaal leuk, maar de meeste ouders zeggen dan: o je mag hem wel aaien hoor dus dat is fijn. Maar zaterdag zag ik al dat die papa het niet leuk vond en ben met haar ergens anders gaan spelen, maar ze is zeker teleurgesteld. Ik moet zeggen, bij volwassenen heeft ze dit absoluut niet en is eerder verlegen. Op de leeftijd van jouw zoontje zou ik hem proberen uit de situatie te halen (dus afleiden, ergens anders heen lopen) zonder te zeggen dat het niet mag of dat hij iets niet goed doet. Anders krijgt hij er misschien een rotgevoel van. Hij gaat het vanzelf beter begrijpen.