Ben even benieuwd... Dochter is nu 5 weken begonnen op de kleuterschool, kwam als 33e kind in de klas en doet t heel goed. Ze gaat elke dag met plezier naar school, vermaakt zich en vindt alles leuk. Ze gaat 2 middagen naar de bso, ook dit gaat prima. Ze heeft nog geen vaste vriendjes in de klas. Van school en bso hoor ik dat ze soms alleen speelt maar ook met veel verschillende kinderen. Ze heeft nog niet gevraagd of ze n keer met n kindje thuis mag spelen en is zelf ook niet gevraagd. Ik vroeg me af wat jullie ervaring is met t bij elkaar spelen; gingen jullie kinderen dit snel doen of duurde dat even? Ik zou t voor haar leuk vinden, maar tegelijkertijd taalt ze op t moment helemaal niet naar en wil ik t haar ook niet 'opdringen'
Ik denk dat het vanzelf wel op gang komt hoor... ik zou het niet pushen iig. Mandy doet het ook nog niet, alleen bij de buurmeisjes af en toe! Ik had vorrige week voor het eerst dat een meisje vroeg of ze bij Mandy mocht spelen.. hartstikke leuk... maar ze moest zwemmen Wel gauw gezegd dat we dat maar even op een andere dag moeten afspreken...maar ik vind het wel fijn dat het hier is... want Mandy kan nog wel een echt kattekoppie zijn, en dat samen spelen is ook nog niet alles....kan ik nog een beetje bijsturen. Ben een beetje bang dat ze anders niet meer willen spelen.. vandaar
Quinn zit nu vanaf november op school, en het begint bij hem nu pas te komen dat hij wel eens bij andere vriendjes wil gaan spelen of dat hij iemand thuis wil. Het is nog niet gebeurd, want hij vind het nog te spannend. Maar komt er nu wel aan, alleen zo jammer dat het bijna zomer vakantie is.
Hier ook een dame die graag dr zin doordramt, maar dit doet ze dus alleen hier en niet als ze bij een ander is. Daar was ik nl in het begin ook erg bang voor. En het afspreken komt echt vanzelf.
Hier ging ze een maand of 6 na het beginnen met school buiten schooltijd spelen met een klasgenootje. Dit terwijl ze erg veel vriendjes/vriendinnetjes heeft op school, maar veel kinderen zijn erg druk buiten schooltijd of zitten op de BSO dus komt het er weinig van. Is jammer, omdat er ook niet echt een speelpleintje is waar ze even naartoe kan hier in de buurt, maar is niet anders. Komt vanzelf wel dat het wat meer komt
Na een maand of 2 heb ik met een moeder van een meisje bij haar uit de klas die 1 weekje later als Amal is begonnen een speelafspraakje gemaakt. Groep 1 en 2 zijn combinatiegroepen waardoor ze enorm groot zijn. Ik vond Amal echt een beetje verloren in zo`n grote groep en het mooie is dat die 2 meiden nu echt veel naar elkaar toe trekken. Bijv. tijdens het overblijven en met het buitenspelen. Zo hebben ze een beetje houvast aan elkaar en persoonlijk vind ik dat wel een fijn idee.
Het duurt meestal eventjes voordat ze echt met andere kindjes gaan spelen. Als je gaat kijken wanneer de kleuters gaan spelen op het schoolplein dan zie je dat sommige kleuters alleen rondlopen, helemaal normaal volgens mij. Het komt allemaal goed. Mijn oudste heeft de eerste maanden van school ook nooit afgesproken maar toe na de grote vakantie was ze ws sociaal-emotioneel verder en sprak ze met andere kinderen af. Je zult het wel eerder gehoord hebben dat kinderen er minder last hebben dan de ouders zelf..... en dat klopt echt .