Wanneer naar 1 slaapje?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by mamavanmimi, Aug 22, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Mijn dochter is nu bijna 9 maanden, en slapen overdag wordt steeds minder. Ze sliep altijd nog 2 keer, tussen 10 en 11.30 en tussen 14.30 en 16 uur ongeveer. Nu heeft ze gisteren en vanmorgen geslapen van 9 tot 11 ongeveer omdat ze toen gewoon echt moe was. Maar nou wil ze dan 's middagslaapje niet meer slapen. En is ze tussen 11 en 19 uur gewoon wakker, terwijl ze in mijn ogen wel moe is. Ze ziet te wrijven en aan haar oortjes en gapen en is eigenlijk gewoon een beetje jengelig en drammerig.
    Maar wat moet ik hier nou mee, 1 slaapje proberen terwijl ze 's ochtends wel echt moe is, of gewoon zo doorgaan?

Wanneer gingen jullie kindjes naar 1 slaapje? Ik weet dat alle kindjes anders zijn, maar persoonlijk vind ik dit nog wel erg jong......

2. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Mijn jongste "rommelt" nu tussen 2 en 1 slaapje. Het ochtendslaapje is het langst (10.00 tot 12.00 uur)
    's Middags wil ze niet meer in haar bed, maar valt wel in slaap als we met auto weggaan.
    Gisteren nog even om 16.30 uur op bed gelegd, maar ze hoeft dan echt niet meer!
    Gewoon je kind volgen!

3. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik vind dr nog erg jong voor 1 slaapje, maar ik heb dan ook wle 2 slaapkopjes! Als ze moe is en ik zie dr in haar ogen wrijven en/of ze is jengelig dan zou ik haar toch gewoon op bed leggen. Mijn dochter uit het soms helemaal niet, maar dan is ze al wel ruim 4 uur wakker, verschoon ik dr luier bijv en op de commode gaat ze dan toch in haar ogen wrijven. dan doe ik haar toch naar bed en slaapt ze prompt weer ruim 2 uur! Soms willen ze gewoon niet uit hun spel gehaald worden of is het veel te gezellig maar hebben ze het toch nog wel nodig!
    Hier gaat t bij m dochter trouwens in fases. Tijdje terug dacht ik dat ze misschien ook naar 1 slaapje zou gaan, toen wilde ze smorgens maar heel kort slapen terwijl ze wel al om 9 uur of vroeger heel moe was en naar bed wilde. Toch heeft het zich weer hersteld en sliep ze daarna weer 2x 2-3 uur!:$
    Nu heeft ze weer een periode dat ze smorgens weer korter slaapt. Ik zie het wel, leg dr gewoon in bed als ze moe is. haar middag slaapje komt nu wel beroerd uit omdat ze gewoon niet aangeeft moe te zijn. Dan leg ik dr rond 15:30/16 uur toch maar op bed omdat ik bang ben dat ze het anders niet trekt tot 19 uur. Maar moet ik haar wel voor het avondeten wakker maken...:(

4. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Ik denk dat het gewoon een fase is, hier recent ook gehad. Zo rond 11 mnd. Dan wilde hij 's-ochtends niet meer slapen (had daarvoor ook ongeveer de slaaptijden die jij aangaf) en sliep dan van 11 tot 14 of van 12 tot 15, is nu weer goedgekomen. Alleen nu is hij in de ochtend snel moe, vaak na 1,5 uur al, komt ook omdat hij ineens weer erg vroeg rond 6.30 wakker wordt, vandaag zelfs 6.00.

Ik durf hem nooit te vroeg op bed te leggen want dan als slapen niet lukt, lukt dat de komende uren ook niet meer. Maar ik herken het verhaal van Druif, als hij het gezellig vind laat hij niet snel zien dat hij moe is. Bijvoorbeeld op een feestje of als hij met iets aan het spelen is en hij nog niet verveeld...

5. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Hier was het heel lang zo: 6.00 wakker en dan om 8.00 weer doodmoe en slapen tot 9.30-10.00. Daarna wel moe maar een half uur tot uur slapen of helemaal niet. 's middags slapen ergens tussen 12.00 en 15.00 1 tot 1,5 uur. Als ze 's morges sliep dan lukte het 's middags niet meer en dan was,het drama tot ze naar bed ging. De laatste tijd is ze rond 6.30-7.00 wakker maar dan moe rond 10u en we willen nou juist dat middagslaapje erin houden om de dag te breken.... Dus gaan we nu wat wandelen als ze moe is. In slaap valt ze in de wagen niet wel in de auto. Het gaat erg goed zo en ze slaapt een goede ruk in de middag.

6. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Vandaag wil ze dus nog helemaal niet slapen terwijl ze duidelijk aan geeft moe te zijn. Ik probeer het toch wel, maar bij hysterisch huilen komt ze eruit. En na 1 keer speentje geven wordt ze dus hysterisch.....:)
    Ik hoop dus maar dat het een fase is en dat hij gauw voorbij is. Ondanks dat ze toch gewoon vrolijk blijft...

7. angel1990

angel1990 Niet meer actief

Hier hetzelfde probleem moet er bij zeggen een moeilijke slaper te hebben hoor.

Ze gaat nu vaak 2x, geen vaste tijden.

Vandaag 10 tot 11:30 en 14 tot 15 denk ik ongeveer.

Wij noemen Mylène d'r slaapjes vaak powernaps haha soms slaapt ze 15-30 minuten maar is er dan helemaal weer klaar voor.

Ik reken het als fase, komt wel weer goed.

8. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Mn dochter heeft nu wel een "fase" dat ze heel hysterisch kan gaan huilen als ik weg loop. Keihard gillen, huilen etc. meteen stil als ik terug loop of als ik haar optil en ze begint direct weer bij het terugleggen. Als ik zeker weet dat er niks is, dan laat ik haar gaan hoor! Na een kwartier is het praktisch altijd weer stil ;) Denk dat ze nu echt door beginnen te krijgen wat voor invloed het huilen op papa en mama kan zijn.
    edit; zie dat die van jou wel ietsje jonger is... maar volgens mij begint het met die leeftijd wel te komen hoor! Sowieso die verlatingsangst, dus dat kan wel iets zijn om rekening mee te houden ( niet meteen een half uur laten huilen :D )

9. miis

miis VIP lid

May 8, 2012
    5,229
    1
    0
    Hier met 9 mnd naar 1 slaapje gegaan van 11 tot 14!
    Dut is gebleven heeft zich met de tijd verschoven aar 12uur tot 14 of 13 tot 15

En nu slaapt ie soms ff eind van d dag uurtje

10. miis

miis VIP lid

May 8, 2012
    5,229
    1
    0
    Oh maar t kan ook in combi zijn van verlatingsangst ... Dat had m'n zoontje ook eventjes, gaat over

11. zustertje

zustertje Niet meer actief

Nina sliep sinds een maand 1 keer per dag (2,5/3 uur) en sinds een week slaapt ze weer 2 keer op een dag ('s morgens 1,5uur en 's middags meer dan 2,5uur) Misschien een groeispurtje of zo... Ze ligt rond 19.30 op bed en is de volgende morgen rond 08.00 wakker (soms pas 09.00

12. Yil

Yil Bekend lid

Mar 16, 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Klinkt als een fase. Onze meid heeft dit ook gehad, huilen en niet willen slapen, werd er zelfs een beetje moedeloos van. Ik heb haar toen in haar wipstoeltje gehouden, want ze was wel moe en dus gingen we niet spelen. Ze viel dan vaak in het stoeltje in slaap en dan bracht ik haar naar bed. Wel ben ik steeds blijven proberen om haar in eerste instantie gewoon rond bedtijd in haar bed te laten slapen. Na een tijdje sliep ze weer gewoon 2x per dag in haar eigen bedje. Nu doet ze dat nog steeds, hoewel haar ochtendslaapje nog maar een uurtje duurt.

13. MoederK

MoederK Fanatiek lid

Jan 19, 2009
    1,833
    46
    48
    Hier pas sinds een paar maanden over op 1 slaapje per dag
    Nu slaapt van 13u tot 16u

14. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Hier ligt ze er toch weer in is te moe. Ondanks dat ze om half 7 wakker was. Beneden wordt ze hyper en in bed krijgt ze wel wat rust gistermiddag niet geslapen maar wel moe. Ws omdat ze in de auto in slaap was gevallen vlak voor het middageten. Maar een kwartiertje maar dan slaapt ze dus niet meer. Resultaat: rond etenstijd doodmoe en ze lag er met het laatste flesje er al in om 18.15...

15. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

De oudste ging naar 1 slaapje over toen ie 14 maanden ongeveer was. Gewoon uit zichzelf, na enkele weken aanmodderen.

De jongste hebben we zelf naar 1 slaapje gestuurd omdat ik er gek van werd dat ze altijd precies om de beurt sliepen :). Dat was rond 9 maanden, hij had een periode dat ie pas om 8 uur ofzo wakker werd, daar hebben we lekker gebruik van gemaakt en hem pas om 12 uur er weer ingelegd. Ging heel snel goed trouwens en wij konden weer dingen doen 's ochtends en 's middags.

16. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ik. Dacht al dat het een fase zou zijn.... Slapen s nachts doet ze wel heel goed van 7 tot 7 geen probleem. Ik dacht ook al dat het er misschien aan zou kunnen liggen dat ze nu nog niet kruipt en dus in verhouding minder energie verbruikt dan wanneer ze wel zou kruipen.... Ik weet niet of dat logisch klinkt, maar de oudste had ook zo'n periode en vanaf het moment dat ze kon kruipen sliep ze ook ineens weer meer! Nu weer een nachtje uit logeren bij opa en oma en meestal slaapt ze daar wel ineens heel goed:( . En we blijven gewoon proberen.
    het is ook niet dat ik haar er meteen uit haal als ze hysterisch begint te krijsen, maar als ik merk dat het niet minder wordt ( en meestal is dat zo ) dan komt ze er wel uit.
    Ik wacht rustig tot deze fase weer voorbij is, hoewel er dan ongetwijfeld weer een andere fase tevoorschijn komt:)

Share This Page