Wanneer naar buiten? Onze Loena is vorige week donderdag gesteriliseerd. Nu heb ik 2 verschillende dierenartsen gebeld met wanneer ze nou naar buiten mag. De ene zegt de volgende dag als ze zich goed voelt, en andere zegt na 10dagen pas wanneer de nacontrole is geweest. 2 mega uiteenlopende adviezen dus. Welke is nou juist? Ze heeft onderhuidse hechtingen(noem je dat zo?) en ze likt er niet aan. Wond ziet er netjes uit, geen pus of rare plekken. Tis ook niet rood niks. Hoe groot is de infectie gevaar als ze nu bijvoorbeeld 'al' naar buiten gaat? Mijn buren zijn met grote tuin verbouwing bezig dus overal stuift zand en ze slijpen/zagen stenen. Dus ook steengruis waait er rond. Maakt dit iets uit? Vind t zo zielig dat ze met dit lekkere weer niet naar buiten kan. hier hebben we de deur nu open maar zij zit eenzaam in de gang opgesloten.
tegen mij zeiden ze vroeger ook naar 10 dagen,zo kan alles goed genezen,zou ik wel doen voor de veiligheid.
Onze poes mocht de volgende dag naar buiten van de dierenarts, de dag zelf was ze nogal woozy. Ze had 2 kleine hechtingen en verder nergens last van, ik denk dat zowel zij, als wij gillend gek waren geworden als we haar binnen hadden gehouden, ze probeerde dezelfde dag nog langs onze benen naar buiten te glippen. Ik denk dat je het zelf het beste in kunt schatten.
haha weer 2 hele verschillende meningen de ene volgende dag, andere na 10dagen. ben nu nog niet veel wijzer haha
Ik zou haar nu gewoon lekker naar buiten laten gaan hoor, ondertussen is het toch bijna een week geleden. En een kat weet heel goed wat zij wel en niet kan doen. Dat is een gevoel. Ze zal misschien niet meteen in bomen klimmen etc, maar lekker buiten lopen kan naar mijns inziens geen kwaad.
Hier mocht poes gewoon de volgende dag weer naar buiten. De dag zelf niet ivm versuffing van narcose wat gevaar op zou kunnen leveren
Ik zou naar mijn kat kijken en mijn eigen gevoel daar in volgen. Voor mij is wel een eis dat de wond dicht is. Wat ik ook belangrijk zou vinden is dat ie in nood goed weg kan komen, ergens op kan springen of klimmen voor bv een loslopende hond
nou ze is net ontsnapt naar buiten haha. dus keuze is nu snel gemaakt. ze kwam ook netjes met 10min weer terug en loopt nu 100x van binnen naar buiten. ze blijft lekker in de buurt dus ach, ik laat het maar zo ze heeft nu de smaak te pakken, zielig als ik haar nu weer opsluit voor die 3dagen. dank voor de reacties! Topic mag dicht(hoe moet dat?)
Hmmm... vind dat sommigen van jullie wel erg makkelijk redeneren "volg je gevoel". Dat doe je toch ook niet als je zelf in het ziekenhuis bent behandeld, dan doe je toch ook wat de artsen adviseren? Lastig voor TS dat de dierenartsen die je hebt gesproken zulke verschillende dingen zeggen. Heb zelf wel eens een poging mogen doen een kat weer op te lappen waar de dag na sterilisatie alle darmen buiten de buik lagen... da's geen fraai gezicht en bijzonder vervelend voor de kat en je portemonnee! De dag na operatie naar buiten laten gaan is dan ook geen goed idee! 10 dagen binnen maakt het absoluut veilig, maar een minimum van 5 dagen binnen is toch echt wel verstandig. Niet leuk voor je kat, maar dat zijn complicaties t.g.v. een opengesprongen of geïnfecteerde wond ook niet.
Euh wat moet je anders dan.je gevoel volgen als de dierenartsen het er.blijkbaar niet eens.over eens zijn.. Ts kent haar kat het beste en weet wanneer t nog niet goed gaat. Als je zelf geopereerd bent.voel je toch ook.goed wat je wel of nog niet kan. Vind dat geen.vergelijking.
Nee, als je zelf geopereerd bent en de arts adviseert je een week niet op je been te lopen, of niet zwaar te tillen, of 4x daags in een badje met soda te gaan zitten of weet ik veel wat, dan volg je dat toch gewoon op en ga je toch niet "op je eigen gevoel" af? En voor de goede orde: ik geef juist aan dat ik me kan voorstellen dat het voor TS erg onduidelijk en vervelend is dat de 2 dierenartsen zo'n verschillend advies geven. En naar mijn beste kennis en overtuiging is dus ook het advies de poes de dag na de sterilisatie naar buiten te laten gaan een slecht advies! En ja: als eigenaar ken je je kat weliswaar het beste, maar kan je geen medische risico's inschatten. Dus hoe goed je je kat ook kent, daar heb je in deze situatie niet zo veel aan.
nee idd, na mijn ks kreeg ik ook advies niks te doen een flinke tijd. maar ik ben flink eigenwijs en daar moet ik nu voor boeten maar de poes is vandaag buiten geweest en heeft heerlijk lekker op t gras gelegen. je zag haar gewoon genieten. zelfs mn buuf zei dat ze er goed uit zag en happy. morgen hou ik haar weer ff dagje binnen. niet teveel in 1x. kan ze even een dagje bijkomen
Ja natuurlijk zit die wond dicht, die is toch gehecht?!? Het punt is juist dat als die hechtingen breken de wond niet meer dicht zit! Met naar buiten laten gaan en controleren kan je als je pech hebt hooguit constateren dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt. Lijkt me dat je dat risico toch niet wilt nemen?
Om even aan te vullen over het punt 'luister naar je gevoel': je moet ook logisch nadenken. Je kat is geopereerd en waarschijnlijk heeft ze pijnstilling. Ze voelt dus (bijna) geen pijn en daardoor kan ze de boel wel overbelasten. Een mens die net geopereerd is en pijnstilling heeft weet dat het gebrek aan pijn door de medicijnen komt en zal rustig aan doen. Een dier snapt dit niet. Ook zijn dieren vaak wel een paar dagen goed rustig van de narcose. Het reactievermogen van je kat is dus niet optimaal en dat is niet goed als ze bijv. aan de kant moet springen voor een auto. Maar ik denk ook dat je kat voor ze ontsnapte lang genoeg binnen heeft gezeten, geen zorgen en gelukkig blijft ze in de buurt!
Ben zelf dierenartsassistente en we raden echt aan om minimaal een week, het liefst tien dagen te wachten! Als ze buiten zijn heb je er geen zicht op en kunnen ze aan de hechtingen gaan bijten en die eruit trekken, of met hun buik ergens overheen schuren zodat de hechtingen open gaan. Afgelopen weekend nog een katje geopereerd waarbij dit inderdaad was gebeurd, en bij haar lagen zelfs alle darmen eruit. Erg gevaarlijk dus.
Dank voor de reacties ze is nu idd weekje binnen geweest. Heeft lekker gister in de tuin gelegen en kwam ook weer naar binnen. Ze is eigenlijk de tuin niet uit geweest, ze was zo aan het genieten dat ze geen behoefte had om verder dan dat te gaan. Ze heeft ruim 4maanden binnen gezeten want in april kreeg ze een nestje en daarna mocht ze niet meer naar buiten. Had geen zin in nog een nestje. Merk dat ze heeeel erg veranderd is. Ze had waarschijnlijk wat stress van al dat binnen zitten. En dat ze nu eindelijk naar buiten mocht voelde ze zich weer helemaal op en top. Denk dat z door de operatie ook wel veranderd is, hoor ik wel vaker.