Wat is het verhaal achter de namen van jullie kindjes

Discussie in 'Babynamen' gestart door StrayCat, 27 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.298
    4
    38
    Hoe zijn jullie aan de namen van jullie kinderen gekomen? Wat is het verhaal erachter. Ik vind dat altijd leuk om te lezen. Ik kan die van mij nog niet delen.

2. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Bij ons, heel saai, zit er geen verhaal achter.
    We riepen net zoals altijd namen naar elkaar en ineens zat er een naam bij die we allebei leuk vonden.
    Toevallig was dit ook de roepnaam van mijn grootmoeder die overleden is, dus ergens vond ik het ook nog wel een beetje bijzonder. Maar als het wat anders had geweest had het ook prima geweest.

3. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik ben de naam van mijn zoon jaren geleden tijdens een stage tegengekomen, in een iets andere variant. De naam die mijn dochter zal krijgen is gewoon een naam die we beide mooi vinden :)

4. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik heb al mijn hele leven iets met namen, als klein kind al vond ik namen enorm interessant. En vanaf mijn 12e maakte ik lijstjes met favoriete namen en ging ik ook fantaseren over hoe mijn toekomstige kinderen zouden heten. En experimenteerde ik ook met verschillende stijlen. Dus op een gegeven moment had ik Griekse/Grieksklinkende combinaties (o.a. Elias, Simon, Lotis, Thira), ouderwetse combinaties (Jakob, Maria, Johanna), Bijbelse combinaties (Sarah, David, Ruben, Jaron) en Noorse/Scandinavische natuurnamen (Linnéa, Sverre, Björn, Hassel).
    Toen ik uiteindelijk zwanger werd kon ik lastig kiezen welke stijl ik nu precies wilde, vooral omdat als ik de namen van toekomstige kinderen bij de naam van mijn zoontje wil laten matchen de stijl die ik nu kies ook de stijl is voor toekomstige kinderen. En uiteindelijk is het een combinatie geworden van enkele deze stijlen: Wolf.
    Wolf is een ouderwetse/klassieke naam (komt van Wolfgang, is al eeuwen oud en was o.a. één van de namen van Mozart), een Bijbelse naam (werd vroeger veel gegeven door Joden als verwijzing naar Benjamin uit de Bijbel) en een natuurnaam (Wolf is natuurlijk ook een dier).
    Dus ik vind het een zeer geslaagde naam. En mocht er ooit een broertje of zusje komen kan ik nog een hoop kanten op en matcht het toch goed.

5. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Niet zo bijzonder eigenlijk. De naam van de oudste kwam ik tegen op kaartje bij de vk :p
    De naam van de jongste vond ik gewoon mooi :)

6. Fides

Fides Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.139
    22
    38
  7. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ik kom tegen: Avontura Pink Tijger.. 😑😕 wat zielig..
    Maar er zitten wek een aantal heel mooie bijzondere bij!

8. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

facebook....

9. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Marije Aline is vernoemd naar oma Marijke en overgrootmoeder Aaltje
    Jasper Hendrik is vernoemd naar opa Johannes Peter en overgrootvader Hendrik
    Niels Victor is vernoemd naar twee overgrootvaders Nelis en Victor

Mijn man wilde graag vernoemen en ik wilde het graag een beetje moderniseren :)

10. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Wij zijn gek op Griekenland en ik zei een keer voor de grap daar past wel een Griekse naam bij, nog voor ik zwanger was. Toen is mn man gaan zoeken en vond deze naam. Hij was er direct weg van. Komt dus is Griekenland voor maar is ook afgeleid van bijbelse naam Elizabeth. En daarbij is de betekenis ook heel mooi, wat ik wel belangrijk vind; gewijd aan God. Meer bij toeval dus dat het ook een beetje Grieks is, andere Griekse namen springen er voor ons niet zo uit. Haar tweede naam had ik al langere tijd in gedachte voor een meisje; Abigail. Vind het een mooie klank en het is een bijbelse naam met betekenis Vaders vreugde.

11. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Vonden we gewoon mooi.. Helaas denkt daar een aantal bekende ook zo ober en noemen hun kind nu ook zo..

12. Catootje86

Catootje86 Actief lid

19 nov 2012
    220
    0
    0
    NULL
    Oss
    Ik heb een veel jonger zusje, en op een dag bracht ik haar naar de kleuterschool en zag ik een te schattig mannetje in haar klas, met een dikke bos bruin haar. Ik vroeg haar hoe hij heette. Meteen was ik verliefd op die naam. Jaren later kreeg het mannetje een hersentumor die hij gelukkig te boven is gekomen, en nog steeds is het een ontwapenende jongeman die heel positief in het leven staat. Voor mij reden genoeg om m'n zoontje zo te noemen!

13. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Lang lang geleden had mijn zus een oppas kindje die zo heette, ik vond het een leuke stoere meisjes naam. Ik heb deze naam geopperd aan mijn man en hij vond het meteen leuk, al is het nu een vrij populaire meisjes naam.

Overigens wilde ik liever een 'lievere' naam, maar die strijd heb ik verloren, nu is mijn favo naam haar 2de naam.

14. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem
    Onze namen zijn helemaal zelf verzonnen. Avondenlang hebben manlief en ik mooie woorden genoemd en daarop gerijmd en gevarieerd totdat we wisten: 'ja, dit is het!'

15. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Mijn dochter heet Kaylin Janie.
    De roepnaam, Kaylin, is ontstaan omdat we beide de naam Kahlan erg mooi vinden, maar ook een naam die veel uitgelegd moet worden (uitspraak, schrijfwijze, jongen/meisje) en in Nederland wordt het al snel 'Kelen' (met de typisch harde Nederlandse uitspraak).
    Kaylin bleek afgeleid van de naam van mijn vriend's oma en haar 2e naam, Janie, is een Engelstalige variant van de naam van mijn oma.

16. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.059
    2.555
    113
    Limburg
    Heartbreak high en grey's anatomy :D

17. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Niet spannend was een naam die op allebei ons lijstje voorkwam en de rest op elkaars lijstje vonden we niet leuk.
    Wel riep ik vroeger toen ik tiener was en fan van de serie beverley hills 90210 dat ik mijn zoon later zou gaan vernoemen naar 1 van die hoofdrolspelers en dat is het dus ook geworden ;)

18. TheDoctor

TheDoctor Niet meer actief

De naam van mijn zoon uit mijn favo boeken (geen persoon) en de naam van onze baby uit een mythe. De laatste is wel een afgeleide hiervan (Welse naam), omdat we dat mooier vonden.

19. Daisykesie

Daisykesie Fanatiek lid

Niks heel spannends hihi....

We hadden heel lang de naam Caitlyn maar ineens vond ik die naam niks meer (nog steeds niet). Toen we een stedentrip naar Wenen maakten werd ik ineens verliefd op de engelse naam daarvan; Vienna. Gelukkig vond manlief het ook een mooie naam. En dat het ook nog eens de titel van een oud liedje is, maakte het voor ons extra leuk (wij houden wel van 80's/90's muziek).

Haar tweede naam, Eliza, is een afkorting van de naam Elizabeth, zoals onze beide moeders en mijn oma heten.

Delilah* is een naam die ik ergens was tegengekomen en die maar bleef hangen (ook nog eens de titel van een oud liedje), maar we konden maar niet kiezen tussen Delilah of Sierra. Dus uiteindelijk maar voor beide namen gegaan.

Voor een volgende zit er achter de meisjesnaam wel een speciale gedachte en ook een beetje ter ere van haar overleden zusje (geen vernoeming oid). Voor een jongen niet, dan is het gewoon een naam die we beiden erg mooi vinden haha.

20. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Op zich redelijk simpel:

Eva = eerste vrouw (volgens het christendom dan) en onze eerste/enige dochter; wij vonden het wel een mooie overeenkomst. Naast dat ik Eva gewoon een mooie naam vond.

Nessa = heeft meerdere betekenissen in verschillende talen, maar wij hebben de hebreeuwse versie gekozen en die betekent "wonder". omdat ze een enorm groot kado was en totaal niet verwacht maar oooo zo verschrikkelijk welkom

Maria = vernoeming naar mijn (overleden) schoonmoeder.

Deel Deze Pagina