eigen kindje naam geven, wat je associëren met het overleden kindje van iemand anders

Discussie in 'Babynamen' gestart door zonnetje1980, 4 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Wij zijn druk bezig met het bedenken van een namen voor onze kleine wereldburger.

Nu is mijn man helemaal weg van een naam en ik vind het op zich ook een hele mooie naam. De naam betekend de gelukkige. En wij zijn dolgelukkig met ons wonder, gezien er vele behandelingen aan vooraf zijn gegaan voordat ik zwanger was.

Alleen ik associër de naam ook met een overleden buurtkindje.
    Dat kindje is op 6-jarige leeftijd overleden aan hersenvliesontsteking.

Ondertussen wonen mijn ouders ergens anders en hebben wij totaal geen contact meer met de ouders van dat kindje. Hadden we destijds ook al niet zo heel erg hoor.

Zou ook niet meer weten hoe het buurkindje eruit zag, alleen dat het blond haar had.

Maar zouden jullie je eigen kind die naam geven, ondanks dat het je toch even doet denken aan een overleden kindje van 6 jaar.

Ik zit namelijk in twijfel wat ik wil.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

2. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik snap dat je twijfelt maar ik zou het toch doen als dat voor jullie beiden dé naam is. Ik denk dat je snel aan je eigen kindje gewend bent en daarmee de oude herinnering doet vervagen.

3. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Mijn 1e gevoel is nee, maar in 2e instantie hangt het voor mij er vanaf hoe bijzonder/ vaak de naam voorkomt. Is het een 'normale' naam die regelmatig voorkomt,zie bijv. Meertens, dan zou ik er wel voor gaan.

4. henkie24

henkie24 Niet meer actief

nee ik zou dat niet doen

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.038
    3.862
    113
    Vrouw
    Thuis
    Als het zo ver weg is, zou ik het wel doen.

Voor je man is het 'de' naam, jij vindt de naam ook mooi en de betekenis is ook nog eens toepasselijk.

6. zonnetje1980

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Ik heb zelf inderdaad weinig contact gehad met het kindje. Mijn jongere broertjes/zusje hebben er wel soms mee gespeeld.

Maar de naam koppel je in je hoofd toch aan een jong overlijden.
    Zo had mijn man ook een naam uitgezocht wat me deed denken aan een vervelend klasgenootje, dus heb die ook laten vallen.

7. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Zodra jullie eigen kindje zo heet is die associatie denk ik weg. Zou het gewoon doen als dat DE naam is

8. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.745
    1.073
    113
    Ligt helemaal aan jezelf. Ik zou persoonlijk niet voor een naam kiezen waar ik een overleden kindje bij zie. Maar als je denkt dat je die associatie los kunt laten zou ik zeggen doen!

9. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    Ach, tis maar een naam.. ik zou dat wel apart van elkaar kunnen zien, en niet aan elkaar kunnen linken..

10. Rubin

Rubin Lid

5 dec 2010
    66
    0
    0
    Achterhoek
    Ik zou t persoonlijk niet doen.

Succes met de keuze!

11. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Nee, zou ik niet doen...

12. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Aangezien je geen contact hebt met die mensen vind ik het wel kunnen.
    Het is dan afhankelijk van je eigen associatie. Denk je daar nu aan om dat je nog twijfels hebt, dan zou dat weg kunnen gaan omdat de naam straks associeert met je eigen kind. Als het je wel heel erg aan die jongen doet denken dan is dat misschien niet zo een goed idee.

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb om die reden gekozen voor een andere spelling - om mij voor de wat mindere associatie die ik had, kwijt te zijn. Maar ik weet niet of dat bij jullie een optie is. Wij konden ook geen andere naam vinden - dat hebben we eerst nog wel geprobeerd. Maar toen de naam het gewoon écht bleek te zijn, zijn we daar dus bij gebleven, maar met andere spelling (maar met Katelynn heb je dus wel 20 opties...)

14. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind op zich een overleden buurkindje van vroeger waar je nauwelijks contact mee had, geen reden om een naam niet te geven. Aan de andere kant, als ik daar zelf de hele tijd aan zou moeten denken, dan is dat voor mij wel een reden om er niet voor te kiezen.

Dus het is een beetje afhankelijk van hoe sterk jouw associatie is. Als je de naam ergens anders hoort (bij een ander kindje bijv.), denk je dan ook altijd even aan buurkindje?

15. zonnetje1980

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Er zijn meerdere spellingen mogelijk.
    Het is een naam de relatief niet al te vaak voorkomt, maar wel af en toe.

Nog geen keus gemaakt, maar alvast bedankt voor de reacties.
    En is meer dat ik er nu weer even aan dacht, meestal niet. Gezien ikzelf niet zoveel contact had met het kindje. Mijn moeder en broertje en zusje wel vaker. Dit komt door leeftijdsverschil van 10 jaar.

We denken er nog even over na.

16. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Ik zou het ook niet doen.

Deel Deze Pagina