Zéker weten de normale schrijfwijze: Ruby dus. En ook de normale uitspraak: roe-bie (waarbij 'roe' beetje achterin de keel wordt uitgesproken, dus niet zo hollands als 'de roe' van zwarte Piet).
Ligt eraan hoe je het schrijft denk ik. Ruby is toch écht roe-bie fonetisch. Dus als je uitspraak ruu-bie wilt kun je beter vd schrijfwijze Rubi kiezen. Manco daaraan is wel dat mensen haar naam altijd verkeerd zullen schrijven zolang ze niet beter weten (en sommige blijven het stug doen ook al weten ze het wel). Zelf vind ik bij Rubi onduidelijk of het een jongen of meisje is. Bij Ruby is het wél meteen duidelijk dat het een meisje is.
Ruby, met uitspraak Roebie. Als je echt Ruubie wil, zou ik denk ik Rubi schrijven. Maar ik neem aan dat mensen de uitspraak ook wel snappen, als je het een keer uitlegt.
Is het specifiek het -ie op het einde dat je mooi vindt? Anders is Rubin misschien nog een idee, of, wel met -ie, Rumi. Al roept die laatste misschien ook weer veel vragen op over uitspraak. Haha, valt niet mee he een naam bedenken.
Ruby zou ik als Roebie uitspreken, Rubi(e) eerder als Ruubie. Maar dat vind ik dan wel weer een rare naam, het hoort gewoon Ruby te zijn met uitspraak Roebie