Mijn man heeft geen brooddoos en maakt 's ochtends zelf zijn brood klaar. Ik app hem als hij boodschappen moet doen ofzo. Wij zijn niet zo romantisch
Ik schrik er echt van dat er mensen zijn die schrijven ouderwets vinden. Dat is voor mij zoiets als zeggen dat hoofdrekenen nutteloos is omdat er toch rekenmachines bestaan.... Maar misschien ben ik wel stiekem ouderwets
Even reageren op dat eerste stukje. Ik ben juf die in groep 7 lesgeeft. Wij gebruiken tablets van Snappet voor de lessen rekenen, taal en spelling (althnas: werkwoordspelling) Maar dat betekent absoluut niet dat er nu meer individueel gewerkt wordt en minder coöperatief. Ik geef voor de betreffende vakken nog steeds een klassikale instructie. (Uitgezonder een paar leerlingen die deze instructie niet meer nodig hebben, maar dat was voor het tablet-tijdperk ook al zo.) Een deel van de opdrachten verwerken de kinderen zelfstandig. Maar er zijn nog steeds veel opdrachten die ze samen maken. Vandaag heb ik weer een paar van mijn "rekenexperts" gevraagd aan een klein groepje leerlingen hulp te geven, terwijl ik een ander groepje onder mijn hoede had. Ik heb een coöperatieve werkvorm ingezet om het schema van de werkwoordspelling nog eens heel actief onder de aandacht van de kinderen te brengen. Deze werkvorm was trouwens een keer zònder Snappets, want dat kan ook nog steeds! Verder zijn er een heleboel vakken die we nog steeds op papier doen. En ook daarbij is het afhankelijk van de leerkracht of er individueel of coöperatief wordt gewerkt, klassikaal of meer zelfstandig. Daarbij maakt het echt niet uit of de verwerking uiteindelijk op papier of op een tablet gebeurt. Sorry, half off-topic niet meer over schrijven maar wel over tablets in het onderwijs. Komt omdat ik er heel erg enthousiast over ben, terwijl ik dat een jaar geleden ècht niet had verwacht.
Verjaardagskaartjes. Ik schrijf er een 3tal per jaar een briefje voor de poetsvrouw. Heb ik niet kattebelletje voor mijn man. Geen idee wat dat is. boodschappenlijstje. Daar heb ik een notitieapp voor aanvraag voor ouderschapsverlof. Verlof in algemeen aanvragen is met de pc notities tijdens vergaderingen. nvt briefje naar de juf over de aankomende verjaardag van de dochter. Tot nu toe heb ik alleen emailverkeer met de juf en herinneringsboekje van mijn kinderen. Internet post it op bureau van een collega om iemand terug te bellen. Whatsapp of messenger aanvraag voor een klantenkaart in een winkel. Dat doen ze toch ook met hun pc inschrijving in de kleuterschool. Dat wel maar is al effe geleden. Ik schrijf echt heel zelden de laatste jaren en dat zal bij deze generatie helemaal zeldzaam zijn, maar ik vind wel dat een kind toch nog leesbaar moet kunnen schrijven. Hoeft geen schoonschrift te zijn maar wel redelijk netjes.
Idd voor de motoriek is schrijven echt wel belangrijk. Ook het vasthouden van een pen, poltlood etc. Mijn zoontje van 5 leert op school gelukkig wel schrijven. Op school werken ze met de veilig leren lezen methode en in hun werkboekjes moet alles opgeschreven worden. Naam, data etc ook. Leraren werken met een digibord ipv schoolbord, maar de leerlingen niet. Ze maken wel de toetsen op een computer en af en toe een spelletje (leerzaam uiteraard lol) zelfs in groep 1 zijn ze hiermee al mee bezig (het juist leren vasthouden van eeen potlood) ben daarom de kleinste al aan het stimuleren zodat het schrijven straks goed gaat....
Jayenriv, ik weet niet precies wat je bedoelt met 'stimuleren' of hoe oud jullie jongste is. Het is natuurlijk prima om thuis lekker te kleuren en te verven. Maar stimuleren van schrijven / pengreep hoeft echt niet hoor. Zeker bij peuters en kleuters zou ik nog niet te veel inzetten op de kleine motoriek. Dat zou soms zelfs averechts kunnen werken. De motorische ontwikkeling doorloopt verschillende fases. Het heeft weinig zin om oefeningen uit een volgende fase te gaan doen, als de vorige fase nog niet goed doorlopen is. Sterker nog: er wordt steeds meer gezegd dat als kinderen sommige fases te snel moeten doorlopen, ze later juist in de problemen komen. (slecht handschrift / leesproblemen) Sorry voor het ongevraagde advies, maar je klinkt als iemand die haar kinderen graag wil helpen dus ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt. Als je je kind wilt stimuleren, doe dat dan vooral door aan te sluiten bij wat je kind zelf al doet. Bij een peuter bijvoorbeeld een ballon of strandbal overgooien (beweging met twee handen), met zand spelen, kleien e.d. Later bijvoorbeeld laten helpen met afwassen of de was ophangen (wasknijpers), kralen rijgen, bouwen met lego En natuurlijk op alle leeftijden ook lekker veel klimmen & klauteren, rennen, rollen, springen, vallen, bewegen op muziek ... Juist al die dingen die we vaak eigenlijk gewoon 'spelen' noemen, zijn heel belangrijk om die ontwikkeling goed te doorlopen. En ook al heb je helemaal niet het gevoel dat je je kind helpt om dan straks te kunnen schrijven, dragen al dat soort dingen echt enorm bij aan de ontwikkeling van allerlei vaardigheden die ze straks enorm nodig hebben om goed te kunnen leren lezen en schrijven! Eventueel ook, zodra je kind daar aan toe is, zorgen dat "boven / onder" en "links / rechts" er heel goed in zit bij ze. Heel belangrijk!
Helemaal mee eens. Ik werk in de ICT. Een behoorlijk digitaal gefocust vak zou je denken. Toch wordt er nog regelmatig geschreven. Een krabbeltje als reminder op papier. Of tijdens creatieve sessies op het White board. En als ik overzicht wil creëren in mijn hoofd Maak ik een geschreven lijstje. Met schrijven gebruik je veel meer creativiteit en is de hersenactiviteit groter (idd daar is onderzoek naar gedaan) dan met typen.
@tupp ik ben ook enthousiast over de mogelijkheden van tablets hoor. Alleen zoals met alle vernieuwing moet je goed oppassen wanneer je het toepast. En moet het eerst een bepaalde mate van "volwassenheid" bereiken... Mijn zoontje zit in groep 3 en oefent Veilig leren lezen van Zwijsen op de iPad. Ik krijg echt kromme tenen van de bugs en gekke dingen in dat programma, regelmatig werkt het helemaal niet. Echt een misser. Een papieren boek "doet" het altijd natuurlijk, zonder gezeur. Een vriendin van mij heeft een zoontje in groep 5 en als ze daar klaar zijn met de lesstof op de iPad mogen ze filmpjes kijken op YouTube 😳. En ieder werkt voor zich, zonder contact met medeleerlingen. Gelukkig trekken meerdere ouders daar aan de bel, dat dit toch echt niet de bedoeling kan zijn. Het is een relatief nieuwe manier van onderwijzen met de nodige kinderziektes die daarbij horen en met docenten die het zich eigen moeten maken. Lijkt me een reden als ouder om kritisch te zijn. Maar ik twijfel er niet aan dat jij het uitstekend toepast in je lessen😉
Heel ouderwets Ik ben blij dat ze hier "gewoon" alles met pen en papier doen. Of nou ja, voor zover ik zie. Hogere klassen zullen vast wel wat vaker dan 1x pw achter de computer kruipen denk ik. Ts hoe kleurt/tekent je stiefdochter? Mijn oudste heeft qua lego etc heel goeie fijne motoriek maar netjes tekenen en kleuren gaat moeizaam en dat zie ik nu ook terug bij het schrijven, geeft dat ook zelf aan (groep 3, dus hoeft ook neit soepel). Tabletscholen, als er "de hele dag" mee gewerkt word, heeft elk kind dan ook zn eigen stopcontact? Of zijn de tablets van zo'n kwaliteit dat die het een schooldag volhouden en na schooltijd op een stapel aan de lader gaan?
@Toch3: ze houdt gelukkig erg veel van kleuren en ik stimuleer haar daar ook extra in, mede omdat het ook mijn eigen hobby is. Toen ze aangaf dat ze ook heel graag een kleurboek zoals de mijne wilde (kleuren voor volwassenen) heb ik direct een paar kleurboeken voor haar gekocht en ook een mooie set stiften in verschillende diktes en veel verschillende kleuren. Daar is sinds haar laatste verjaardag een mooie set Stabilo gekleurde fineliners bijgekomen zodat ze zich beter kan richten op de kleine vakjes van de moeilijkere kleurplaten. We kleuren ook regelmatig samen, en waar eerst altijd zo'n beetje alles kapot leek te moeten bij haar, is ze op deze spulletjes heel erg zuinig. (Heeft ze ook wel moeten beloven hoor!) Ik zit er nu aan te denken om voor haar van die oefenboekjes te kopen waarbij je schoonschrift kunt oefenen met van die stippellijn letters. Ze is altijd heel enthousiast met huiswerk maken, dus ik denk dat ik haar hiermee ook goed kan laten oefenen.
Dat doe ik ook. Ook de vorige school van mijn zoontje hebben ze in groep 3 ook niet genoeg aandacht besteed aan schrijven. Ik ben er zelf maar mee aan de slag gegaan, want het zag er niet uit. Daar vonden ze al snel alles goed, mijn eisen zijn wat hoger.
een school waarbij de hele dag op dat ding wordt gezeten zou voor mij per direct afvallen.. Wat lessen op de ipad oke. Maar verder ook niet. Ik vind dat iedereen moet kunnen schrijven, dat is gewoon basis vind ik. Ouderwets of niet. Ik zou idd zelf dan maar oefenboekjes gaan halen en proberen te oefenen. Wat zeggen haar vader en moeder ervan?
Gelukkig wordt er op de school van mijn kinderen nog gewoon geschreven. Ik zou het een slechte zaak vinden als dat niet meer het geval was of maar heel kort. Je kunt wel zeggen dat men steeds minder schrijft / hoeft te schrijven maar als het al niet eens meer geleerd wordt dan kan straks ook niemand het meer. En natuurlijk zijn er nu ook mensen die bijna onleesbaar schrijven ondanks jaren schrijfonderwijs, maar dat zul je altijd houden. Ook niet iedereen is even goed in rekenen na afloop van de basisschool om maar wat te noemen. Het moet alleen niet de norm worden voor iedereen. En ja, tegenwoordig is het ook belangrijk om om te leren gaan met digitale middelen, maar dat gebeurd ook gewoon. Alleen niet de hele schooldag lang. Ze kunnen nog lang genoeg een groot deel van de dag naar een scherm staren. En bang dat ze het niet leren hoeven we ook echt niet te zijn want ze komen er tegenwoordig zo jong mee in aanraking dat ze echt wel heel snel door hebben hoe ze ermee om moeten gaan. De individualiteit binnen een klas bij veel Ipad gebruik waar ik hier over lees zou ik ook een slechte zaak vinden.
Onze zoon zit in de brugklas in een tabletklas. Ze werken veel op de tablet en vrnl de vakken, engels, frans, nederlands, biologie en sindskort aardrijkskunde en er komen nog meer vakken bij. Wiskunde gaat deels op de tablet maar het meeste nog steeds op schrift. Alle toetsen en proefwerken worden nog gewoon met pen en papier gemaakt en dat blijft voorlopig ook gewoon bestaan. Ik zou het echt een slechte zaak vinden als kinderen niet of nauwelijks leren schrijven en ik geloof ook niet dat dit zal gebeuren. Als ik in mijn eigen werk kijk hoeveel ik nog moet schrijven aan notities en aantekeningen etc maar ook prive schrijf ik best nog vaak. Een briefje aan de juf dat ik mijn kind eerder kom halen, een briefje voor de kinderen dat ik later ben,een briefje op de deur dat mijn bel kapot is, mijn boodschappen lijstje, mijn agenda waarin ik alles noteer, mijn kinderen helpen met huiswerk, Ik kan ook best netjes schrijven en doe het daarom ook graag.
Mijn man is het met me eens, we hebben het ook samen besproken. De opvoeding stijlen tussen mijn man en zijn ex liggen ver uit elkaar. Dus dergelijke zaken worden niet besproken, de kinderen wonen bij hun moeder. Ik bemoei me er verder niet mee, behalve als ik dus iets zie waarmee ik eventueel een van de kinderen kan helpen, zoals dit. Wat dat betreft doen mijn man en ik het soms nét andersom: ik help zijn dochter met haar huiswerk leren, en hij helpt juist mijn dochter met haar huiswerk. We hebben allebei een andere aanpak, ik denk dat het daar aan ligt. Ik heb wat meer geduld voor de jongste, en hij is net wat strenger dan ik, wat weer beter aansluit bij mijn puber dochter Mijn exman en ik maken er ook altijd grapjes over tegen onze dochter: als ze de boel verprutst, dan sturen we mijn man er op af de huiswerk Pitbull die laat niet los voordat ze klaargestoomd is om minimaal een 8 te halen bij het volgende proefwerk hahaha
Ik help mijn kinderen waar ik kan en mijn jongste is drie en ik laat hem gewoon zien hoe hij zijn potlood kan vasthouden. Thats it. Weet namelijk dat in groep 1 daar naar gekeken wordt. Verder laat ik ze heel veel dingen zelf doen. Ik heb wat dat betreft super slimme kinderen die best ver zijn met hun ontwikkelingen. Maak me ook niet druk 😊 Thnx 😉
Dit is weer zo'n ontwikkeling waar nostalgie een belangrijke rol speelt. Ik ben van de generatie waar het absoluut ondenkbaar was een rekenmachine te gebruiken op school. Laat staan zo'n ding met formules. Ik heb tm eind havo alles uit mijn hoofd en op papier gedaan, tot aan handmatig uitrekenen van wortels. 2 jaar nadat ik klaar was hoefden ze alleen maar op een knopje te drukken. 3 jaar later konden ze proefschrift maken met een smart rekenmachine. Mijn moeder vond het schandalig, haar jongste werd helemaal verpest op school, zou nooit meer goed komen met haar rekencapaciteiten enz. Intussen weten we niet beter
Nou ja, ik zal eerlijk bekennen dat ik het rekenvermogen van de huidige generatie echt slecht vind. Even snel wat optellen in de winkel oid is tegenwoordig echt lastig zonder rekenmachine. Dat vind ik dan wel jammer.