Schrik hiervan.. sex gehad voor verwijderen koperspiraal.

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door eva1997, 7 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eva1997

eva1997 Nieuw lid

7 apr 2023
    3
    0
    1
    Vrouw
    Hi meiden,

Ik weet dat dit heel onvolwassen gaat klinken, maar ik heb nu twee maanden een koperspiraal. Die ik vanmiddag heb laten verwijderen bij de huisarts. Had super veel buikpijn en bloedverlies (tot ziekmelden op werk aantoe, dus de maat was vol).
    Nu zat ik even te googelen over het verwijderen van koperspiraal etc.. nu zie ik opeens staan dat je 7 dagen geen sex mag hebben voor het verwijderen van de koperspiraal. Klopt dit? Mijn huisarts heeft überhaupt niet gevraagd wanneer ik voor het laatst gemeenschap heb gehad. Als dat dringend was, had hij dat wel vermeld lijkt me? Heb gisteravond sex gehad met mijn vriend, die is twee keer in mij klaargekomen. Moet er bij vermelden dat ik de afspraak bij de huisarts last-minute heb gemaakt. Ik was van mening dat de koper die de spiraal afgeeft het zaad doodt? Kan ik alsnog zwanger raken hierdoor? Ik zit een beetje in de stress nu. Heeft iemand een soort gelijke situatie meegemaakt?

2. momim

momim Actief lid

21 feb 2019
    343
    213
    43
    Heb je enig idee waar in je cyclus je zit? 1 van de manieren waarop de spiraal werkt is inderdaad een barrière voor het zaad maken, maar ik zou daar niet 100% op vertrouwen..

3. eva1997

eva1997 Nieuw lid

7 apr 2023
    3
    0
    1
    Vrouw
    Ja die mening had ik ook! Zelfs mijn huisarts zei het. Maar als ik op thuisarts kijk, staat duidelijk 7 dagen geen gemeenschap van te voren.
    Lastig te zeggen, want sinds die spiraal vloeide ik constant dus geen idee waar ik zit in m’n cyclus. Bloedverlies is nu weg, en geen buikpijn meer sinds die spiraal eruit is. Wat een verademing!

4. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.221
    1.745
    113
    De informatie op thuisarts is juist. Sperma kan tot 7 dagen overleven in je baarmoeder en na het verwijderen van je koperspiraal ben je in beginsel direct vruchtbaar.

Het koper werkt tweeledig. Het verlamd het sperma en zorgt dat een eventueel bevrucht eitje zich niet kan innestelen.

Omdat in jouw geval de seks en het verwijderen erg dicht op elkaar lagen bestaat de kans dat nog niet al het sperma dood was toen het spiraal eruit ging. Dat sperma kan nu dus nog levend in jouw baarmoeder zijn en het kan zo zijn dat je net rondom je eisprong zit (die heb je immers gewoon met een koperspiraal). En zonder spiraal wordt ook de innesteling niet meer tegen gehouden.

Slecht dat je huisarts hier niet naar gevraagd / over geïnformeerd heeft. Ik zou ze even bellen voor overleg.

5. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw

Nou dit dus inderdaad! Dit zou ik zeker ook even vermelden.
    Misschien even voor de zekerheid nog een MAP halen?

6. WWJD

WWJD Niet meer actief

Hier werd bij verwijderen inderdaad gevraagd waar ik in mijn cyclus zat en werd vermeld dat ik meteen weer vruchtbaar zou zijn. Ze heeft niets gezegd over eventueel sperma wat er al zou zijn voor het verwijderen.

Maar goed ik vond het zelf geen prettig idee dat er sperma zou zijn terwijl iemand daar onder bezig zou zijn wat te verwijderen. Dus wij hadden ook niks gedaan van te voren:rolleyes:

Suzi98 vindt dit leuk.
  7. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Ik zou denk ik toch ook nog snel voor een MAP gaan voor de zekerheid.
    Verbaas me idd ook dat de huisarts hier niet naar gevraagd heeft als dit blijkbaar de richtlijnen zijn. Die richtlijnen kan ik me wel indenken, inderdaad vanwege een mogelijke 'overlever' die normaal nog tegengehouden zou worden bij het evt innestelen.
    Lijkt me dus niet meer dan normaal dat je als arts in je protocol hebt staan deze vraag te stellen voordat je hem verwijdert.
    Je kan ook even bellen met de huisarts en dit voorleggen, de informatie die je tegenkwam. Dan is dat wellicht meteen een reminder voor de huisarts en kun je ook even overleggen wat nu t beste is.

8. eva1997

eva1997 Nieuw lid

7 apr 2023
    3
    0
    1
    Vrouw
    Wat super dat jullie allemaal zo meegaand en behulpzaam reageren. Ik hoop dat er morgen nog een drogist open is op eerste paasdag. Dan toch maar een MAP halen voor de zekerheid. Dinsdag gelijk de huisarts bellen, ongelofelijk dat m’n huisarts dit niet vermeld heeft. Anders had ik m’n spiraal niet gelijk laten verwijderen. Hopen dat het alsnog goed gaat. Geen idee of ik vruchtbaar ben, miss zou ik iets van een ovulatietest kunnen halen? Ook al is dat al te laat misschien.
    Super bedankt voor jullie reacties en houd jullie op de hoogte.

9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.910
    15.581
    113
    Nabij Utrecht
    ziekenhuis apotheek is altijd open. Dus daar kan je sowieso terecht.;)

Deel Deze Pagina